ציר גלעד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ציר גלעד
הר צלמון ועליו יצהר. בתחתית התמונה ניתן להבחין בתוואי הכביש חצוב בהר
הר צלמון ועליו יצהר. בתחתית התמונה ניתן להבחין בתוואי הכביש חצוב בהר
מידע כללי
כינוי כביש עוקף שכם דרום
על שם גלעד זר
סיווג כביש אזורי
ציר כביש אורך
אורך 11 ק"מ
הקמה
תקופת הבנייה ? – יולי 2002
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
ערים ראשיות יצהר, בורין, מאדמא, תל, חוות יתדות, חוות גלעד, סרה
נקודת התחלה מחלף יצהר
נקודת סיום צומת ג'ית
כבישים מסתעפים כבישי גישה ליצהר, לשכם ולחוות גלעד
מפה
תוואי הכביש על גבי מפת האזור

ציר גלעד (ידוע גם ככביש גלעד ובעבר גם ככביש עוקף שכם דרום) הוא כביש רוחב אזורי למרגלות רכס סלע והר צלמון שבשומרון, המחבר את גב ההר לקדומים ולכביש 55, ובמובן רחב יותר מהווה את החיבור המרכזי של צפון השומרון.

הכביש הוא חלק מכביש 60, ולמעשה מהווה את הציר המרכזי שמחבר גב ההר צפונה. בראייה כוללת יותר, מהווה הציר יחד עם כביש לב השומרון מדרומו לציר המרכזי שמחבר את צפון השומרון לאריאל, גוש שילה, חבל בנימין ומטרופולין ירושלים. מחבלים רבים לו את מרכזיותו של הציר וביצעו פיגועים רבים בו ובסביבתו.

קצה הציר הדרומי הוא במחלף יצהר, מחלף הבנוי בצמוד לחווארה מצפון, המתחבר לכביש 555, לכביש 552 (ציר חווארה), ולהמשכו בכביש 60 לדרום בעוקף חווארה. קצהו הצפוני של הציר הוא בצומת ג'ית, והמשכו הוא כביש קדומים–שבי שומרון. בצומת זו מתחבר הכביש לכביש 55, המוביל לקדומים ועד כפר סבא, ולכביש נוסף המוביל לשכם ולסרה.

הכביש הוא דרך מרכזית עבור כל תושבי האזור, שנבנתה כחלק ממערך כבישים עוקפים באזור שמטרתם מניעה מישראלים לעבור בתוואי כביש 60 הישן, דרך שכם וחווארה. הכביש מהווה את החיבור העיקרי של צפון השומרון דרומה יחד עם כביש לב השומרון, כאשר בסוף 2023 נסעו בו אלפי יהודים בכל יום.[1] ניתן לומר כי מערך הכבישים העוקפים נועד להפריד את תנועת האוכלוסיות השונות לשני צירים מקבילים: כביש 555־ציר חווארה־כביש 5052 לתנועת ערבים באזור, וציר גלעד־עוקף חווארה־צומת רחלים עד גוש שילה עבור תנועה מעורבת.

הציר נקרא על שם גלעד זר, שנרצח בו בפיגוע על ידי מחבל ב-29 במאי 2001. עד הירצחו נקרא הכביש "כביש קדומים–יצהר". סלילת הכביש במלואו הושלמה רק לאחר הרצח, ביולי 2002.

תוואי

מחלף יצהר, המחלף הדרומי בכביש

אורכו של הכביש 11 קילומטרים.

הכביש מתחיל במחלף יצהר, שהיה בעבר הכיכר הצפונית של חווארה ולפני זה צומת בלתי מרומזרת. מכיוון זה, הכביש הוא המשכו של כביש לב השומרון כחלק מכביש 60. במחלף זה מחובר הכביש לכביש 552 (ציר חווארה) וכביש 555, המוביל להר ברכה, איתמר, אלון מורה וסנה יעקב, וכן לעיר שכם ואזורה. הירידה לכבישים אלה מתבצעת דרך שני מעגלי תנועה הנמצאת במחלף, אחד לכל כיוון.

מהמחלף הכביש עולה צפונה על מורדות הר צלמון, בין יצהר לבורין. שם מתחבר הציר בצומת יצהר הקטן לכביש 5078, כביש הגישה היחיד ליצהר.

בהמשך, עובר הכביש מעל שני מחלפונים שמתחתיהם נמצאים דרכים מקומיות בין בורין למאדמא. מהמחלפון הראשון והלאה 6.4 קילומטרים שלאורכם אין התיישבות יהודית, ולכן נחשבים לקילומטרים המסוכנים ביותר של כביש זה. קטע מאותם קילומטרים הסמוך למאדמא נחשב כשטח B, ואורכו כ-1.9 קילומטרים. בקטע זה עובר הציר מהר צלמון לרכס סלע. בעבר, קטע הכביש הריק מהתיישבות יהודית המשיך כ-8.8 קילומטרים, ולמעשה היווה את כל שארית הכביש, אך זאת עד הקמת חוות גלעד ולאחר מכן גם חוות יתדות הצמודה לה. הקטע הריק מהתיישבות נשלט מלמעלה מרכס סלע על ידי תל, ממנה ביצעו מחבלים פיגועים לעבר הנוסעים היהודים בכביש.

לאחר קטע זה של הכביש נמצאות שתי הכניסות לחוות גלעד וחוות יתדות, כאשר הצפונית שבהן מהווה גם את המרכזית והחשובה.[2] משם ממשיך הכביש בין סרה לג'ית ומגיע לקצהו הצפוני בצומת ג'ית, שכם הוא מתחבר לכביש 55, המוביל לכיוון מערב בין קדומים וכפר סבא, ולכביש גישה לשכם ולסרה.

היסטוריה

כביש גלעד נסלל בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, לאחר שהנסיעה בכביש 60, שעבר אז בתוככי שכם, נהייתה למסוכנת ואף נאסרה בעקבות הסכמי אוסלו. הכביש נסלל יחד עם כביש קדומים–שבי שומרון כחלק מ"כביש עוקף שכם", במטרה לשמש עוקף לדרך העוברת במרכז העיר שכם, כאשר רכס סלע מפריד בין העיר ובין הציר. בניית העוקף חיברה בין גב ההר לקדומים, שבי שומרון, קרני שומרון וסביבותיהם,[3] והיא הושלמה ביולי 2002.[4] בהסכמי אוסלו נמסר לרשות האוטונומית החדשה גם רכס סלע.[5]

בתחילה כונה הכביש "כביש קדומים–יצהר", על שם היישובים ביניהם הוא מחבר.[6]

ב-7 בינואר 2001 נמצא ונוטרל מטען חבלה על הציר.[7]

ב-29 במאי אותה שנה נרצח בחלקו הצפוני של הכביש גלעד זר על ידי מחבל. לאחר הירצחו נקרא הכביש "כביש גלעד", על שמו.[4][8] סמוך למקום הירצחו הוקמה חוות גלעד, על שמו, במטרה לשלוט על הכביש ולמנוע פיגועים עתידיים.

הפיגועים בציר נמשכו גם בחודש לאחר מכן, כאשר ב-20 ביוני התנהלו חילופי אש בין כוחות צה"ל למחבלים בציר.[9]

ב-6 בנובמבר אותה שנה נהרג ישראלי על הציר בחילופי אש כבדים. שלושה מחבלים חוסלו.[10]

בשנת 2002, בשיא האינתיפאדה השניה, נפל במקום סרן איל סלע כשמשימתו למנוע מעבר של מחבלים לכיוון הציר. כחלק מהמשימה הוא זיהה ערבים בתוך מטע זיתים סמוך לתל, ברכס סלע. הוא קרא למחבלים לצאת מהמטע, וירה באוויר, אך המחבלים פתחו עליו באש והוא נהרג במקום. בעקבות נפילתו הוקם במקום "מוצב סלע" שנועד לאבטח את הכביש מכיוון הרכס, והכביש משכם, עיראק בורין ותל לציר גלעד נחסם לתנועה לאורך שנים בעקבות הפיגועים הרבים.[5]

מחבלים פתחו באש כלפי כוח צה"ל בציר ב-31 במאי 2004. פיגוע ירי זה בוצע בסמוך לתל, בקטע הכביש בו אין התיישבות יהודית.[11]

ב-6 במרץ 2006 אירעה בכביש תאונת דרכים בה נהרגו חייל צה"ל וערבי.[12]

בראש השנה ה'תש"ע ביצעו מחבלים טרור הצתה והציתו אש סמוך לחוות גלעד, שכילתה קראוון של משפחה ויצרה נזקים נוספים. המשפחה ניצלה מניסיון הרצח. לאחר מכן, חסם צה"ל את כביש גלעד לתנועת ערבים, וזאת מחשש לתג מחיר.[13]

ב-2012 מחבלים יידו אבנים כלפי אוטובוס של החברה לפיתוח השומרון, סמוך למאדמא, בקטע הכביש הנחשב כשטח B על פי הסכמי אוסלו.[14]

הציר נחסם לעיתים לתקופות על ידי כוחות הביטחון הישראליים לאחר פיגועים.[15] נוהל זה נמשך לפרקים עד מרץ 2024.

בינואר 2013 שירות הניווט של גוגל מפות הפסיק להציע את ציר גלעד כאפשרות תעבורה בין הנקודות הישראליות באזור. לאחר שתושבים מהאזור שמו לב לזאת, הציר הוחזר לאפשרויות הניווט.[16]

לאחר פיגוע ירי בו נפצע קשה פעוטה על ידי מחבל בקדומים, חסמו ישראלים את הכביש לתנועה ערבית, סמוך לחוות גלעד.[15]

הרב רזיאל שבח נרצח על הציר ב-9 בינואר 2018 על ידי חולייה של מחבלי חמאס, שבוע לאחר שחוליה ניסתה לרצוח על הציר ישראלי אחר.

בלילה של רצח הרב רזיאל שבח הוקם בסמוך למקום הירצחו ולחוות גלעד מאחז חדש, חוות יתדות, במטרה לחזק את האחיזה היהודית בכביש זה.[17]

בינואר 2019 יידו מחבלים אבנים כלפי ישראלים שנסעו ברכבם בציר, סמוך לג'ית. פיגוע זה הוא אחד מיני פיגועי אבנים רבים שאירעו ברחבי יהודה והשומרון באותה תקופה.[18]

הציר משכם, עיראק בורין ותל לכביש גלעד נפתח מחדש לתנועה על ידי צה"ל בעשור השני של המאה ה-21, ומאז מתפתחת בנייה ערבית נרחבת סביבו, המקיפה את המוצב מכל עבריו. מלבד הבנייה סביבות ציר הגישה לשכם, החלה בנייה מאסיבית ומהירה בכל סביבת הרכס, על פי תוכניות בנייה של הרשות הפלסטינית. הבנייה באזור מאסיבית כל כך שהיא עלולה להפוך את סביבות כביש גלעד לפאתי שכם, ובכך להפוך את הציר לנשלט ולאפשר למחבלים להתקרב אליו בבטחה, בתוך שטח בנוי.[5]

ב-2020, במהלך כתר שהטיל צה"ל על שכם, מחבלים מקומיים מרכס סלע פרצו ציר דרכו שעקף את המצור הישראלי ומגיע לכביש גלעד. צה"ל ניסה מספר פעמים לחסום את הציר החדש אך הוא נפרץ מחדש בכל פעם.[5]

מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל במתקפת הפתע על ישראל בשמחת תורה ה'תשפ"ד, 7 באוקטובר 2023, היה הכביש סגור לתנועה ערבית הרמטית, עד ל-26 במרץ[דרושה הבהרה] 2024, אז הוא נפתח, לאחר רצף של פיגועים,[19] ביניהם יידוי אבנים בציר על אלמנת טרור. ההחלטה התקבלה בזעם התושבים ביישובי האזור ובהתנגדות מועצה אזורית שומרון.[20] כחלק מהתנגדות התושבים למהלך, קיימו 200 תושבים מיצהר צעדת מחאה בכביש. בעקבות המחאה חסמו כוחות צה"ל את הכביש למשך כ-3 שעות.[21]

מסלול

ק"מ שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
0 מחלף יצהר חווארה   כביש 555, קובץ:ISR-HW552.png  כביש 552, כביש לב השומרון
1.8 צומת יצהר קטן יצהר קובץ:ISR-HW5078.png  כביש 5078 (כביש הגישה ליצהר)
4.2 צומת בלתי חוקית ללא שם מאדמא כביש גישה לשכם, לפאתיה ולמוצב סלע דרך רכס סלע
8.7 הכניסה הדרומית לחוות גלעד חוות גלעד כניסה לחוות גלעד, כביש גישה לחוות יתדות
9.1 הכניסה הראשית לחוות גלעד חוות גלעד כניסה לחוות גלעד
11 צומת ג'ית ג'ית   כביש 55, כביש גישה לשכם ולסרה

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ציר גלעד בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. אלישע בן קימון, "מסדרון הטרור" באורך 4 ק"מ בחווארה, והפתרון שצפוי בדצמבר, באתר ynet, 20 באוגוסט 2023
  2. עמית מהשרון וצוות08, הכניסה הראשית לחוות גלעד, באתר עמוד ענן, ‏8 ביוני 2022
  3. שלום פרידמן, תיעוד: האיום הביטחוני הדרמטי על תושבי השומרון, באתר הקול היהודי, ‏ט"ז בחשוון ה'תשפ"ג, 10 בנובמבר 2022
  4. ^ 4.0 4.1 נדב שרגאי, החלה בניית קבע במאחזים שפונו בימי ברק, באתר הארץ, 23 ביולי 2002
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 שלום פרידמן, תיעוד: האיום הביטחוני הדרמטי על תושבי השומרון, באתר הקול היהודי, ‏ט"ז בחשוון ה'תשפ"ג, 10 בנובמבר 2022
  6. גלעד זר ז"ל, באתר הסתדרות לאומית
  7. הפלשתינים ירו על פסגות; מטען בכביש עוקף שכם, באתר גלובס, 7 בינואר 2001
  8. גלעד זר הי"ד נרצח הבוקר בכביש עוקף שכם דרום, באתר ערוץ 7, ‏ז' בסיוון ה'תשס"א, 29 במאי 2001
  9. אמש התנהלו חילופי אש בין צה"ל לפלשתינים בכביש עוקף שכם דרום, באתר ערוץ 7, ‏כ"ט בסיוון ה'תשס"א, 20 ביוני 2001
  10. ישראלי נהרג בחילופי אש כבדים בכביש עוקף שכם; שלושה מחבלים נהרגו, באתר גלובס, 6 בנובמבר 2001
  11. אש נפתחה לעבר כוח צה"ל על ציר עוקף שכם דרום; אין נפגעים, באתר ynet, 1 ביוני 2004
  12. עמוס הראל, רכב צבאי דרס למוות חייל בזמן פעילות ליד שכם, באתר הארץ, 6 במרץ 2006
  13. ראש השנה: ערבים הציתו מבנים בחוות גלעד., באתר הקול היהודי, ‏ד' בתשרי ה'תש"ע, 22 בספטמבר 2009
  14. ערבים יידו אבנים לעבר אוטובוס של חל"פ שומרון בציר גלעד, באתר הקול היהודי, ‏י"א באלול ה'תשע"ב, 29 באוגוסט 2012
  15. ^ 15.0 15.1 בעקבות הפיגוע: יהודים חסמו את ציר גלעד לתנועת ערבים, באתר הקול היהודי, ‏ח' בניסן ה'תשע"ג, 19 במרץ 2013
  16. עמיחי רובין, ‏לאן נעלם ציר גלעד?, באתר "סרוגים", 3 בינואר 2013
  17. חוות יתדות, באתר חיבור חדש
  18. דוד אור שחר, איך זה לחטוף אבנים כשאתה בכביש מהיר?, באתר הקול היהודי, ‏כ"ז בטבת ה'תשע"ט, 4 בינואר 2019
  19. עמיחי שילה, התושבים זועמים: כביש גלעד יפתח לתנועת האויב, באתר הקול היהודי, ‏ט"ו באדר ב' ה'תשפ"ד, 25 במרץ 2024
  20. בשומרון שיגרו מכתב חריף לאלוף הפיקוד, באתר הקול היהודי, ‏י"ח באדר ב' ה'תשפ"ד, 28 במרץ 2024
  21. אליהו לוקסנברג, ‏המתיישבים טענו: צה"ל חסם את היישוב יצהר, באתר "סרוגים", 4 באפריל 2024


הקודם:
כביש לב השומרון
צירים בכביש 60 הבא:
כביש קדומים–שבי שומרון
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

ציר גלעד40829081Q133810209