כביש 31
גשר של כביש 31 מעל מסילת הדרום בסמוך לתחנת הרכבת להבים - רהט, דצמבר 2020 | |
מידע כללי | |
---|---|
סיווג | כביש ארצי |
ציר | כביש רוחב |
כביש מהיר | ממחלף להבים עד מחלף לקיה |
אורך | 70 ק"מ |
מיקום | |
ערים ראשיות | להבים, לקיה, ערד, כסייפה, חורה |
נקודת התחלה | צומת להבים |
נקודת סיום | צומת זוהר |
כביש 31 הוא כביש רוחב המתחיל במחלף להבים וחולף דרך להבים, לקיה, חורה, כסייפה וערד, ומסתיים בצומת זוהר סמוך לים המלח. אורכו כ-70 קילומטרים. הוא משמש כציר רוחב עיקרי המחבר את כביש 90 לכביש 6 לכיוון מרכז הארץ ולכביש 60 לכיוון באר שבע.
היסטוריה
תוכנית לסלילת הכביש גובשה כבר באמצע שנות ה-50[1].
בתחילת 1961 בוצעו עבודות המדידה של הקטע המערבי של הכביש מלהבים לערד[2] וביולי 1961 הוחל בסלילת הכביש[3]. התחלת העבודה צוינה בטקס בנוכחותו של פנחס ספיר[4]. עבודות העפר על הכביש נמשכו עד מאי 1962[5] ואז הוחל בהנחת תשתיות[6]. במחצית השנייה של 1962 בוצעו עבודות הזיפות[7] והכביש נחנך בפברואר 1963[8]. במעמד החנוכה נקרא הכביש על שם גרשון דובינבוים איש הפלמ"ח שנהרג באזור[9]. בקטע המזרחי של הכביש, מערד לים המלח, החלו עבודות הפריצה ביולי 1961, אך הם לקחו זמן רב יותר בגלל המתווה התלול של הכביש, והסתיימו בספטמבר 1962[10]. קטע זה של הכביש נחנך ביוני 1964[11].
הכביש כלל נתיב אחד לכל כיוון, ובשנים 2010–2012 נהרגו בו 30 בני אדם בתאונות דרכים[12]. הקטע בין ערד לסדום היה כביש מסוכן הצונח לאזור ים המלח בסיבובים חדים עד לשדרוגו בשנת 2014. קטע זה אהוב על אופנוענים שאחדים מהם מצאו בו את מותם. מדרום לכביש נמצא מקבץ של מספר אנדרטאות לאופנוענים שנהרגו במה שמכונה "כביש המוות". בשנת 2010 החלה החברה הלאומית לדרכים בישראל בביצוע פרויקט להרחבת הכביש לדו-נתיבי בשני המסלולים בקטע צומת שוקת - ערד. הפרויקט כולל הקמת אי תנועה רחב ומגונן בין המסלולים, וכן הקמת מחלפונים במקום הצמתים הקיימים. רוב המחלפונים נפתחו בשנת 2015. במסגרת העבודות בוצע טיפול אינטנסיבי לפיתוח הנופי ולגינון בשולי הדרך, הוקמו מדרכות ותותקן תאורה לכל אורך הקטע. בנוסף, נסלל שביל אופניים והוצבו מעקות בטיחות לכלי רכב ולהולכי רגל[13]. בצומת הכניסה לעיר ערד הוצב רמזור להסדרת התנועה בין כביש 31 לרחובות שמיר וקנאים.
ב-3 בפברואר 2015 אירעה תאונה בין משאית שהובילה טרקטור לבין אוטובוס סמוך לצומת להבים. 8 תושבות חורה והסביבה נהרגו בעריפת ראש על ידי קלטרת ועשרות נפצעו.
בעבר נמשך הכביש מערבה עד לצומת הנשיא. כיום קטע הכביש מצומת הנשיא לצומת להבים מסומן ככביש 310. כביש 6 נסלל תוך ניצול התוואי הקיים של כביש 31 מלהבים עד מחלף לקיה וכיום קטע זה מסומן ככביש 6 בלבד. הקטע נפתח בשנת 2015. כביש 6 ממשיך דרומה ומתחבר לכביש המשודרג לערד במחלף שוקת.
מחלפים וצמתים לאורך הכביש
ק"מ | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 31 (ממערב למזרח) | ||||
0 | צומת להבים (מחלף עידן הנגב בבניה) | להבים | כביש 40 כביש 310 | |
1.5 | מחלף ללא שם | להבים | כניסה מרכזית ללהבים | |
2 | צומת ללא שם | להבים | כניסה מזרחית ללהבים | |
2.5 | מחלף להבים | להבים | כביש 6 | |
9.5 | מחלף לקיה | לקיה | כביש 6 כביש 358 | |
11.5 | צומת ללא שם | לקיה | כניסה ללקיה | |
13 | מחלף שוקת | שוקת | כביש 6 | |
14.5 | מחלף מיתר | פארק התעשייה שוקת, מיתר | כביש 60 | |
17.5 | מחלף חורה[14] | חורה | כניסה לחורה ולא-סייד | |
19.5 | מחלף יתיר[15] | חורה | כביש 316 | |
23 | מחלף סעווה (מולדה) | סעווה | כניסה לסעווה | |
29.5 | מחלפון נבטים | נצאצרה | כביש גישה ליישובים נצאצרה וזבארגה | |
32 | מחלף כסייפה | כסייפה | כניסה לכסייפה, כביש 3112 למכחול ולדריג'את | |
38 | צומת תל ערד | תל ערד | כביש 80 | |
41.5 | מחלף פארק ערד[16] | ערד | כניסה לפארק ערד | |
45 | צומת ללא שם | ערד | אזור התעשייה ערד ורחוב הקנאים | |
46.5 | צומת ערד | ערד | כביש 3199 - דרך חברון, שדרות התעשייה | |
53.5 | צומת חתרורים | קבועה | כביש 258 | |
70 | צומת זוהר | נווה זוהר | כביש 90 |
ראו גם
קישורים חיצוניים
- נסיעה מצולמת על כביש 31 מים המלח לערד.
- בניגוד לכל הטענות: כביש 31 בין שוקת לערד הכולל את קטע הדרך הסמוך לחורה בו אירעה התאונה הקטלנית משודרג בימים אלה בעלות של יותר ממיליארד שקלים, באתר משרד התחבורה, 10 בפברואר 2016
- אסף קמר, מאוטוסטרדה לימי הביניים: כביש 31, כביש דמים, באתר ynet, 26 בדצמבר 2016
הערות שוליים
- ^ רפאל בשן, הטכניון הולך לראש זוהר, מעריב, 20 במרץ 1958
- ^ דרך סדום-אילת תקוצר ב-70 קילומטר, דבר, 15 במאי 1961
- ^ הוחל בסלילת הכביש לערד, דבר, 17 ביולי 1961
- ^ שני אירועים בנגב, דבר, 21 ביולי 1961
- ^ הדרך החדשה לערד, דבר, 5 במרץ 1962
ממשיכים בפריצת הדרך לערד, דבר, 1 במאי 1962 - ^ הוקפאו עבודות הפיתוח בערד בגלל המשבר בהנהלת החבל, דבר, 7 במאי 1962
- ^ ראשוני מתיישבים בערד - בדצמבר, דבר, 26 באוקטובר 1962
- ^ נחנך הכביש החדש לערד, דבר, 15 בפברואר 1963
- ^ מכתב שר העבודה להוריו של גרשון דובנבבוים
- ^ המכשול האחרון בתוואי הכביש, דבר, 4 בספטמבר 1962
- ^ נחנך כביש ערד - ים המלח, דבר, 4 ביוני 1964
- ^ יניר יגנה, כביש 31 לערד: 30 ק"מ שגבו 30 הרוגים בשלוש שנים, באתר הארץ, 10 באוקטובר 2012
- ^ כביש 31 בנגב בין שוקת לערד יוצא לדרך, אתר נתיבי ישראל, 27 בפברואר 2011
- ^ מקור: http://www.openstreetmap.org/#map=15/31.2848/34.9322
- ^ מקור: http://www.openstreetmap.org/#map=15/31.2848/34.9322
- ^ ישראל היום 16.11.17
32213872כביש 31