היחידה לאבטחת התחבורה הציבורית
היחידה לאבטחה תחבורה ציבורית היא יחידת סמך שפעלה בשיתוף משרד התחבורה ומשטרת ישראל בשנים 1994–2007, ואשר הוקמה מחדש בשנת 2014.
היחידה הוקמה בעקבות גל הפיגועים באוטובוסים ב-1994 בו נרצחו 35 ישראלים: הפיגוע בתחנת אגד בעפולה (6 באפריל), הפיגוע בתחנה מרכזית חדרה (13 באפריל), והפיגוע בקו 5 בתל אביב (19 באוקטובר)[1].
בשיאה מנתה היחידה 750–800 מאבטחים, 50 ניידות ו-15 צוותי כלבנים. עלות היחידה הייתה 90 מיליון שקלים לשנה והיא מומנה בחציה על ידי תקציב משרד התחבורה ובחציה האחר על ידי העלאת תעריפי התחבורה הציבורית.
בשיא פעילותה, בשנת 2005, הצליחו שני מאבטחים לסכל פיגוע בבאר שבע ומנעו את האסון בגופם, כאשר התנפלו על מחבל מתאבד והתפוצצו יחד איתו. פעולתם מנעה פגיעה בעשרות נוסעים[2].
בדצמבר 2007, לאחר ששככו רוחות האינתיפאדה השנייה ובעקבות עבודה של המטה ללוחמה בטרור, שהמליצה על סגירת היחידה בעקבות השינויים בהערכת המצב לגבי גדר ההפרדה וקשיים בתפיסה התפעולית של האבטחה, החליטה הממשלה על פירוק היחידה. בעת פירוקה מנתה היחידה כ-170 מאבטחים.
ההחלטה על פירוק היחידה לוותה בהתנגדות ובביקורת עזה מצד חברות האוטובוסים וחלק מאנשי הביטחון. בעקבות פירוק היחידה, חויבו בעלי התחנות המרכזיות להציב שמירה ובידוק.
עקב פרוץ המהומות בקרב הפלסטינים וערביי ישראל בשנת 2015 הוחלט בהצעת שר התחבורה ישראל כ"ץ להקים מחדש את היחידה עם 300 מאבטחים, בנוסף לביצוע הדרכה והכשרת 10,000 נהגי אוטובוסים בקרב מגע וזיהוי חשודים[3].
בנובמבר 2019 הוחלט על סגירת היחידה עקב מחסור בתקציב.
הערות שוליים
- ^ ענת ג'ורג'י, שר התחבורה ליברמן הנחה את אגד לגייס עוד 500 מאבטחים, באתר וואלה!, 6 במרץ 2003
- ^ ענת ברשקובסקי, פיגוע בבאר-שבע: מאבטחים חסמו מחבל בגופם, באתר ynet, 28 באוגוסט 2005
- ^ אבירם זינו, היחידה לאבטחת תחבורה תשוב לפעול בירושלים, באתר מעריב אונליין, 23 בנובמבר 2014
עמליה דואק, היחידה לאבטחת תחבורה ציבורית חוזרת לפעול בירושלים, באתר מאקו, 23 בנובמבר 2014
32439814היחידה לאבטחת התחבורה הציבורית