כביש 77
כביש 77 ליד מאגר אשכול | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | "כביש המוביל" |
סיווג | כביש ארצי |
ציר | כביש רוחב |
כביש מהיר | ממחלף תל קשיש עד מחלף ישי |
אורך | 48 ק"מ |
מיקום | |
ערים ראשיות | טבריה, רמת ישי, יקנעם עילית |
נקודת התחלה | מחלף תל קשיש |
נקודת סיום | טבריה |
כביש 77 או כביש יצחק שמיר הוא כביש רוחב בצפון ישראל, החוצה את הגליל התחתון באזור בקעת בית נטופה. הכביש מוביל ממחלף תל קשיש שבעמק יזרעאל ועד לטבריה, ואורכו 48 קילומטרים. לאורך 6 הקילומטרים המערביים של הכביש, כביש 77 הוא כביש מהיר. ב-2019 נקרא הכביש על שם ראש ממשלת ישראל יצחק שמיר.[1]
תולדות הכביש
הקטע המזרחי של הכביש, מכפר כנא דרך צומת גולני לטבריה הוא כביש ישן עוד מימי המנדט הבריטי. קטע זה היה התוואי הראשי שחיבר את הגליל המזרחי וטבריה לשאר הארץ, דרך נצרת.
תוכנית לקטע האמצעי של הכביש, מצומת המוביל (כיום מחלף) לצומת גולני (כיום מחלף), הייתה קיימת כבר בתחילת שנות ה-70, אולם בשנת 1973 טרם החלה סלילתו מסיבות תקציביות[2]. קטע זה של הכביש נסלל בהמשך ונפתח לתנועה במרץ 1980[3].
הקטע ממחלף המוביל לרמת ישי נסלל בשנים 1983-1984[4] ונפתח בשנת 1985[5].
ביולי 2009 החלו עבודות לשיפור והרחבת הכביש לארבעה נתיבים, ובינואר 2011 הפך הכביש (בקטע מצומת ישי למחלף המוביל, שהפך ביולי 2011 למחלף), לאחד מראשוני הכבישים שהמהירות המותרת בו עומדת על 100 קילומטר לשעה, אף על פי שאינו כביש מהיר.
תוכנית נתיבי ישראל
בשנת 2010 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית נתיבי ישראל שמטרתה חיבור תחבורתי מהיר של הפריפריה הצפונית והדרומית במדינת ישראל למרכז הארץ על ידי רצף של כבישים מודרניים ומסילות רכבת. במסגרת התוכנית, כביש 77 תוכנן להוות את "הזרוע המזרחית" של כביש 6, ביחד עם קטעי כביש 65 וכביש 85. הזרוע המזרחית של כביש 6 תוכננה כך שייווצר רצף נסיעה מהיר וממוחלף ללא רמזורים מצומת עמיעד בצפון עד מחלף תל קשיש שבאזור יקנעם עילית ומשם עד אזור באר שבע בדרום, על ידי נסיעה בכביש 6. ממחלף תל קשיש, שתוכנן במסגרת כביש 6, תוכנן קטע חדש של כביש 77 עד צומת ישי; וכן תוכנן ביטול ומיחלוף כל הצמתים המרומזרים בין צומת ישי לצומת גולני, כולל צמתים אלה. המחלפים החדשים שתוכננו לקום בקטע זה הם המחלפים ישי, המוביל, הושעיה, ציפורית, בית רימון, טורעאן וגולני. למחלפים אלו יצטרף מחלף זרזיר שכבר נפתח קודם לכן. כמו כן, תוכנן ביטול הפניות שמאלה בצומת הלוחם הבדואי ובצומת הכניסה המזרחית לטורעאן ולמחנה שמשון.
ביולי 2011 הסתיימו העבודות להקמת מחלף המוביל (שהחלו באוקטובר 2009). פתיחתו של המחלף יצרה הפרדה מפלסית בין כביש 77 לכביש 79 המאפשרת נסיעה רציפה בכביש 77 ללא רמזורים. צומת המוביל היה אחד הצמתים העמוסים והקטלנים בצפון ישראל, טרם הפיכתו למחלף. בנוסף, בשנת 2011 החלו העבודות בצומת גולני להפיכתו למחלף. מחלף גולני נחנך באוגוסט 2013 עם השלמת העבודות.
בתחילה, החלופה שאושרה בתמ"א 3 (תוכנית המתאר הארצית לדרכים) לסלילת קטע כביש 77 החדש בין מחלף תל קשיש למחלף ישי הייתה בתוואי נחל בית לחם העובר בסמוך לבתי רמת ישי. בעקבות התנגדות מצד תושבי רמת ישי בחנה חברת נתיבי ישראל חלופות שונות למעבר הקטע הדרום-מערבי של כביש 77 בנחל בית לחם. בספטמבר 2012 פרסמה החברה תוכנית חלופית עבור הקטע הדרומי שיהיה צמוד לתוואי של כביש 75 וכביש 722, ובאזור שבין שדה יעקב וסביבת צומת השומרים הוא תוכנן להיות משוקע בכ-5–10 מטרים לתוך האדמה כדי לצמצם את ההפרעה לנוף[6]. בחודש מרץ 2014 אישר משרד הפנים, באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות, את החלופה שהומלצה על ידי חברת נתיבי ישראל[7]. בכך אושרו למעשה כל תוכניות הכבישים לחיבור כביש 77 לכביש 6.
במהלך שנת 2016, לאחר השלמתן של העבודות על שדרוג קטעי כביש 65 וכביש 85 כהמשך הזרוע המזרחית של כביש 6, החלו העבודות למיחלוף קטע כביש 77 בין מחלף המוביל למחלף גולני. במאי 2018 נפתחו מחלף הושעיה ומחלף טורעאן ובוטלו הצמתים שהיו במקומות אלו קודם לכן. באוגוסט באותה שנה בוטל צומת מחנה שמשון עם חפירת מעבר תת-קרקעי להולכי רגל וחסימת הצומת, וכעת מתאפשרת הכניסה למחנה שמשון מכיוון מערב בלבד והכניסה למזרח טורעאן מתאפשרת מכיוון מזרח בלבד. בספטמבר בשנה זו נפתח השלב הראשון של מחלף ציפורית, כאשר הגישה לרומת אל-הייב עדיין התבצעה באמצעות צומת מרומזר. לאחר כחודש נפתח לתנועה מחלף בית רימון. בדצמבר 2018 בוטלו הפניות השמאליות בצומת הכניסה לרומת אל-הייב, ובמקום נשאר מעבר חצייה מרומזר. במהלך אותה שנה בוטלו הפניות שמאלה לאנדרטת הלוחם הבדואי ולמאגר אשכול של חברת מקורות.
במהלך 2018 האריכה חברת נתיבי ישראל את כביש 77 דרום מערבה מצומת ישי למחלף תל קשיש ובכך חיברה את הכביש לכביש 6. בנובמבר 2018 נפתח מחלף תל קשיש לתנועה עם פתיחתו באזור של קטע כביש 6. במסגרת הפתיחה נפתח מהמחלף קטע קצר של כביש 77 והוא שולב בכביש 722. מחלף ישי וקטע הכביש הדרום-מערבי והחדש בין מחלף תל קשיש למחלף ישי, נפתחו לתנועה ב-11 בינואר 2019. עד לפתיחתו של קטע זה, כביש 722 הוביל את התנועה העיקרית ממרכז הארץ לטבריה, גוש נצרת והגליל המזרחי. בכביש זה היו עומסי תנועה כבדים בשעות העומס שבכמעט כל ימות השנה. עם פתיחתו של הקטע החדש של כביש 77, נוצר חיבור מהיר בין צפון מזרח הארץ לכביש 6. בקטע כביש חדש זה, כביש 77 הוכרז ככביש מהיר על ידי תמרורי "דרך מהירה" שהוצבו בכניסות אליו, והמהירות המרבית המותרת בו היא 100 קמ"ש. עם השלמת העבודות בקטע נוצרה הפרדה מוחלטת בין התנועה הארצית, המתבצעת באמצעות כביש 77 המהיר, לבין התנועה האזורית והגישה ליישובי האזור, המתבצעות באמצעות כביש 722 האזורי.
בשנת 2019 בוטל הרמזור שנותר בצומת הכניסה לרומת אל-הייב, עם פתיחת מעבר תת-קרקעי להולכי רגל במקום. בעקבות ביטול הרמזור, נפתחה אפשרות למסלול מצומת שוקת ומצומת גורל הנמצאות בנגב בסביבת באר שבע, עד לצומת עמיעד שבגליל העליון, ללא רמזורים. כמו כן, בשנת 2019 הועלתה מהירות הנסיעה המרבית המותרת בין מחלף ציפורית למחלף גולני ל-100 קמ"ש. בשנת 2020, לאחר שרובד וסומן מחדש קטע הכביש בין מחלף המוביל למחלף הושעיה, הועלתה מהירות הנסיעה המרבית המותרת בין מחלף המוביל למחלף ציפורית ל-100 קמ"ש, ובכך, לאורך 33 הקילומטרים המערביים של כביש 77, בין מחלף תל קשיש למחלף גולני, מתאפשרת נסיעה רציפה במהירות נסיעה של 100 קמ"ש. ביוזמה משותפת של הקבלן המבצע שיכון ובינוי, ועדי גמליאל מנהל אחריות תאגידית בחברת נתיבי ישראל, קטע זה של כביש 77 קיבל את ההכרה ככביש "הירוק" הראשון בישראל על ידי ארגון GREEN ROADS INTERNATIONAL.
בשנת 2020 מתבצעות עבודות לחיבור ישיר בין מעגל התנועה הצפוני של מחלף ציפורית לבין כביש הגישה הקיים לרומת אל-הייב, ועם השלמת עבודות אלו יסתיים רשמית הפרויקט לשדרוגו של כביש 77.
צמתים ומחלפים לאורך הכביש
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 77 (ממערב למזרח) | ||||
0 | מחלף תל קשיש | תל קשיש, יקנעם עילית | כביש 6 כביש 66 | |
6 | מחלף ישי | רמת ישי | כביש 75 | |
12 | מחלף זרזיר | זרזיר | כביש 7626 | |
15.5 | מחלף המוביל | הסוללים | כביש 79 | |
17 | מסעף הלוחם הבדואי | אנדרטת הלוחם הבדואי | גישה לאנדרטת הלוחם הבדואי ( לכיוון מערב) | |
22 | מחלף הושעיה[8] | הושעיה | כביש גישה להושעיה | |
23.5 | מסעף רומת אל הייב | רומת אל-הייב | כבישי גישה לרומת אל-הייב-רומאנה-עוזייר ( לכיוון מערב) | |
24.5 | מחלף ציפורית | אזור תעשייה ציפורית | כביש גישה לאזור התעשייה ציפורית | |
27 | מחלף בית רימון | כפר כנא | כביש 754, כביש גישה לבית רימון | |
30 | מחלף טורעאן | טורעאן | כביש גישה לטורעאן | |
31.5 | כניסה לטורעאן (ממזרח) ולמחנה שמשון (ממערב) | טורעאן | כבישי גישה לטורעאן ולמחנה שמשון | |
33 | מחלף גולני | בקעת בית נטופה | כביש 65 | |
36 | צומת גבעת אבני | גבעת אבני | כביש 7707, כביש גישה לגבעת אבני | |
39 | מחלף קדמת גליל | פארק תעשיות קדמת גליל | כביש גישה לפארק תעשיות קדמת גליל | |
42 | צומת פוריה | טבריה | כביש 768 | |
43 | צומת מצפה | טבריה | כביש גישה למצפה | |
44 | צומת ללא שם | טבריה | שדרות ספיר | |
45 | צומת כפר חיטים | טבריה | כביש 7717 | |
48 | צומת ללא שם | טבריה | כביש 90 |
אתרים לאורך כביש 77
- האתר הארכאולוגי יפתחאל
- שמורת יער הסוללים
- אנדרטת הלוחם הבדואי
- מאגר אשכול
- כפר קדם
- הכנסייה וקבר רבן שמעון בן גמליאל בכפר כנא
- אתר ההנצחה של חטיבת גולני במחלף גולני
- יער לביא
- הכנרת
- GREEN ROADS INTERNATIONAL
- נתיבי ישראל - אחריות תאגידית(הקישור אינו פעיל)
גלריה
-
כביש 77 במבט מזרחה
-
כביש 77 ליד מאגר אשכול, ינואר 2019
-
מפרידן ציפורית, ינואר 2019
-
צומת השומרים בשמאל וצומת אלונים מימין. כביש 77 פונה ימינה.
-
מחלף ישי ומימין רמת ישי
-
מחלף גולני, ינואר 2019
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ אחיה ראב"ד, כביש 77 נפתח - מצומת עמיעד ועד ערד בלי רמזורים, באתר ynet, 8 בינואר 2019
- ^ מאיר הראובני, כבישי הגליל היו לצירי סכנה, מעריב, 31 ביולי 1973
- ^ היום ייחנך כביש הסוללים צומת גולני, מעריב, 12 בפברואר 1980
- ^ נילי פרידלנדר, ארבע מכות המוות של נחל ציפורי, מעריב, 11 בינואר 1984
- ^ מפת הכביש, מעריב, 28 בפברואר 1986
- ^ כביש האפיפיור ישוקע לעומק של עד עשרה מטרים
- ^ אושרה הזרוע המזרחית של כביש 6 לגליל ולגולן
- ^ נתיבי ישראל, מחלף הושעיה נפתח
32584695כביש 77