אופנידן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
אופני דן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
שימוש שביל אופניים בין-עירוני
מיקום ישראלישראל גוש דן, ישראל
מפעיל נתיבי איילון
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 2017–הווה (כ־8 שנים)
צפי לסיום לא ידוע
חברת בנייה נתיבי איילון
עלות כ-600 מיליון שקלים
מידות
אורך 100 קילומטר מטר
מידע טכני
מסלולים 7
אופנידן

אופנידן הוא פרויקט הקמת רשת שבילי אופניים בין-עירונית ברחבי גוש דן, שצפוי לקשר בין אזורי מגורים ומרכזי תעסוקה ולהקל על העומס התעבורתי בכבישים.

ביולי 2015 הכריז משרד התחבורה ברשות ישראל כ"ץ הכריז על הקמת הפרויקט - לסלול "אוטוסטרדת אופניים" - רשת שבילי אופניים באיכות גבוה באורך כולל של 150 ק"מ שתאפשר תחוברת אופניים בין ערי גוש דן. בתחילה דובר כי הרשת תתחיל לפעול כעבור שנה - בשנת 2016.[1] החל משנת 2017 הפרויקט מקודם בוצע על ידי חברת נתיבי איילון. הפרויקט סובל מדחיות חוזרות ונשנות בגלל בעיות תאום בין הגופים השונים.

נכון לאוגגוסט 2025, 10 שנים לאחר ההכרזה על הפרויקט, במרבית השבילים חסרים מקטעים קריטיים. רוב שביל החוף המחבר בין הרצליה לבין תל אביב הושלם, וכך גם חלקים משביל שדה בפתח תקווה. לרוב השבילים אין תאריך סיום רשמי, ונכון לשנת 2024 מרבית המקטעים (34 מתוך 62) טרם נסללו.[2][1]

מבנה הפרויקט

הפרויקט מורכב מתתי פרויקטים שמבוצעים על ידי הערים המשתתפות, וכולל שבעה שבילים.

נתיבים של אופנידן
שביל קוד צבע אורך (ק"מ) מקומות
שביל איילון צהוב 14 תחילתו במכללה למינהל בראשון לציון ומסתיים בדרך בן-צבי בתל אביב-יפו, אמור לקשר בין הערים ראשון לציון, חולון, בת ים ותל אביב.[3]
שביל הירקון ורוד 19 תחילתו בתחנת הרכבת ראש העין – צפון ומסתיים בתחנת הרכבת סבידור, אמור לקשר בין הערים ראש העין, פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ותל אביב-יפו.[4]
שביל חוף ירוק 14 תחילתו במרכז הבינתחומי הרצליה ומסתיים בתחנת הרכבת סבידור, מאז שנת 2025 מקשר בין הערים הרצליה, רמת השרון ותל אביב.[5]
שביל חולות סגול 7 -
שביל פארק אריאל אדום 14 תחילתו בנחלת יהודה בראשון לציון והוא אמור להסתיים בדרך הטייסים.
שביל שדה כחול 14[6] אמור להתחיל במחלף עמישב-כביש 471, לעבור באוניברסיטת בר-אילן, מכללת רמת גן, קניון גבעתיים ותחנת רכבת השלום, ולהגיע לגשר יהודית.[6]
שביל השרון כתום 16 תחילתו אמורה להיות במחלף הרצליה מזרח ומסתיים בתחנת הרכבת סבידור.

היסטוריה

יוזמות קודמות לקידום שימוש באופניים בגוש דן

ב-2007 הכריז משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על תוכנית שלא מומשה לסלול עד 2009 שביל אופניים באורך של 22 קילומטרים לאורך כביש 2 בין נתניה לתל אביב-יפו.[7] בהמשך להחלטה זו, בשנת 2008 החל משרד התחבורה להקצות 50 מיליון שקל מדי שנה לפיתוח תשתיות אופניים, תקציב שהועבר לרשויות המקומיות במטרה לעודד שימוש באופניים.[8] ערים רבות החלו לתכנן תוכנית מתאר לשבילי אופניים, שהובילו לסלילת עשרות קילומטרים של שבילים. עד שנת 2018 נסללו 170 קילומטרים של שבילי אופניים בגוש דן, 120 מתוכם בתל אביב.[9]

התנעת הפרויקט

התוכנית לרשת שבילי אופניים בגוש דן הוכרזה על ידי משרד התחבורה ב-12 ביולי 2015 לאור העלייה בשימוש באופניים חשמליים בישראל. תכנונה המקורי כלל 10 שבילים שאורכם הכולל היה 150 קילומטרים, תאריך הסיום הצפוי של הפרויקט היה קיץ 2019 בעלות של 250 מיליון שקלים.[7][10][11]

ב-2017 עודכנו פרטי הפרויקט, שמו שונה ל"אופנידן", האחריות על ביצועו ניתנה לחברת נתיבי איילון ועודכנו תאריכיו, היקפו ועלותו, שבשלב זה עלתה מעל 600 מיליון שקלים.[7] התכנון הצפוי לתחילת העבודה בשלב זה היה ב-2019 וסיומן בשנת 2022.[1]

תחילת הסלילה

חלק משבילי הפרויקט נכללו בתוכניות אחרות, ביניהן "דנקל", ו"מהיר לעיר" שבמסגרתו נסללו שבילי אופניים, בעיקר לתחנות מרכזיות. תחילת הסלילה על השבילים המרכזיים החלה כבר ב-2019. באוגוסט 2019 החלו העבודות במערב ראשון לציון.[12][13] ושכונת נווה עופר בתל אביב על מקטע שביל איילון. ב-2020, החלו העבודות על שבילי ירקון, שדה, אריאל, חולות ושרון. בתחילת 2021, החלו העבודות על שביל חוף.

בדצמבר 2021, שביל שדה ושביל הירקון אמורים היו להיפתח בסוף 2022.[14] אך נכון לשנת 2025 שבילים אלה עדיין לא נסללו למלוא אורכם וחסרים בהם מקטעים קריטייים.

סטטוס השבילים

נכון לאוגוסט 2025, נפתחו מקטעים ספציפיים משבילי אופנידן,[15][16][17] אך מרבית השבילים עדיין כוללים מקטעים המצויים בשלבי תכנון.

לפי אתר חברת נתיבי איילון מרבית השבילים כוללים מקטעים שנמצאים בשלב תיקונים בתוואי השביל (החוף, הירקון, שדה, אריאל ואיילון) כך שלא ידוע מתי סלילתם תסתיים ומרבית המקטעים טרם נסללו. לעומתם, שביל חולות צפוי להיפתח במלואו במסגרת עבודות הקו הירוק של הרכבת הקלה ושביל השרון היה צפוי להיפתח בסוף 2024, אך רוב המקטעים בו נמצאים בעיכוב ביחס ללוח הזמנים המקורי. להלן בהרחבה:

  • שביל החוף: בפברואר 2025 נפתח באופן מלא.[18]
  • שביל איילון: שבעה מקטעים בתל אביב, חולון וראשון לציון נפתחו. שני מקטעים בבת ים בשלבי תכנון.
  • שביל חולות: ארבעה מקטעים נפתחו בחולון, אחד בביצוע ושניים נוספים בחולון ותל אביב יבוצעו במסגרת הקו הירוק של הרכבת הקלה.
  • שביל אריאל: שני מקטעים נפתחו בחולון, ארבע בשלבי תכנון, ושניים בביצוע.
  • שביל שדה: ארבעה מקטעים נפתחו בגבעת שמואל ובתל אביב, שלושה בשלבי ביצוע, שניים יבוצעו במסגרת הקו הסגול של הרכבת הקלה ועוד שניים בשלבי תכנון
  • שביל הירקון: חמישה מקטעים ברמת גן ובתל אביב נפתחו, חמישה מקטעים בשלבי תכנון, ואחד נוסף ברמת גן בביצוע.
  • שביל השרון: חמישה מקטעים נפתחו ברמת השרון ובתל אביב, שישה נוספים היו צפויים להסתיים בסוף 2024 אך עדיין בביצוע כשארבעה מהם באיחור של שנה עד שנתיים ממועד הסיום המקורי.

שביל החוף - בין הרצליה לתל אביב

השביל מחבר בין הרצליה לתל אביב-יפו בופרובאר 2025 נסלל כמעט לכל אורכו לאורך כביש החוף. השביל עובר בסמוך למוקדים מרכזיים של תעסוקה, חינוך, מסחר ותחבורה : אזור התעסוקה של הרצליה, אוניברסיטת רייכמן, קניון שבעת הכוכבים, צומת גלילות, מכללת לוינסקי, מכללת סמינר הקיבוצים, אוניברסיטת תל אביב, מוזיאון ארץ ישראל.[19]

שבילים עירוניים בהרצליה ורעננה מאפשרים לרכוב ברציפות עד רעננה[20] בדרכו חוצה השביל את שבילי האופניים בפארק הירוקון שנסללו על ידי תל אביב ורמת וגן, ומאפשרים חיבורים ליעדים נוספים - פארק הירקון עצמו, נמל תל אביב, תחנת הרכבת תל אביב – האוניברסיטה – אקספו, פארק עתידים, קניון איילון, לונה פארק תל אביב.[21] רשת השבילים של תל אביב מאפשרת חיבור לחלקים עירוניים נוספים כמו מרכז ודרום תל אביב, יפו, אזור הבורסה ברמת גן, בת ים וחולון. נכון לקיץ 2025, השביל נקטע בין נחל הירקרון עד דרך ההלכה אך קיימים שבילים ממזרח וממערב לשביל שמאפשרים רכיבה לכיוון דרום מערב ודרום מזרח ודרך שבילים עוקפים (רחוב חנה זמר) ניתן לרכוב גם לתחנת רכבת סבידור מרכז.[22]

קטע שביל האופניים בין צומת גלילות לאזור התעסוקה הרצליה מדגים את הקשיים של סלילת האופניים בפרויקט ואת התנהלות הגופים השונים. קטע זה היה קריטי לרציפות השביל כולו. לפי ערן שחורי, שהיה חבר בצוות מדיניות ציבורית בעמותת ישראל בשביל אופניים, סלילתו קטע זה של השביל נידונה מאז שנת 2009, אז הועלתה לראשונה דרישה לחיבור תשתיתי שיאפשר יוממות באופניים בין תל אביב להרצליה.[23]

לדבריו, למרות הסכמה רחבה מצד עיריית הרצליה, משרד התחבורה וחברות התשתית (מע״צ, נתיבי ישראל, נתיבי איילון), הפרויקט התעכב במשך שנים בשל חילופי אחריות בין גופים שונים, הקפאות תקציבים, ותלות בפרויקטי תשתית אחרים – ובראשם הקמת מחלף הרב־מכר. התכנון המקורי נכלל כבר בעת הכרזת פרויקט אופנידן בשנת 2015, אך עד 2023 חלפו 14 שנים מאז הפנייה הראשונית ללא השלמתו. במרץ 2023, החלו העבודות על המקטע בין מחלף הסירה למחלף גלילות, שעתיד להתחבר לרשת השבילים של תל אביב[23]

לפי שחורי העיכובים ממחישים כשלים מבניים בקידום תחבורת אופניים בישראל: אף שכל הגורמים תמכו רשמית בפרויקט, חוסר התיאום והעדפת פרויקטים מוטוריים (כגון מחלפים וכבישים מהירים) הובילו להימשכותו על פני יותר מעשור.[23]

שביל השרון - בין הרצליה ורמת השרון לתל אביב

שביל השרון אמור לחבר בין הרצליה ורמת השרון לבין צפון תל אביב. הדבר כולל את אזור סוקלוב בהרצליה, רחוב הנצח ברמת השרון, הכפר הירוק, מכללת אפקה, תחנת סבידור מרכז ואוניברסיטת תל אביב.[24]

חלק מקטעי השביל מוכנים אך במשך שנים רבות, מחלף הכפר הירוק הווה חסם משמעותי לשביל. ניסיון חצייה של המחלף ללא תשתית נפרדת לרוכבים, הוביל לתאונות. חלק מהרוכבים רכבו על המדרכה ואחרים על הכביש בצמוד לתנועה מנועית כבדה ומכוניות שנוסעות במהירות גבוה.[25]

שיתוף פעולה בין עיריות תל אביב-יפו ורשת השרון, משרד התחבורה, נתיבי איילון ונתיבי ישראל, הוביל לכך שבמרץ 2022 הושגו הסכמות סופיות, אושרה תוכנית לסימון שביל אופניים החוצה את המחלף ואף הוקצה תקציב.[25] עם זאת המהלך נתקע למשך מעל 8 חודשים עקב סירוב של משטרת ישראל לחתום על תוכנית הסדר התנועה הנדרש. למשטרת לא היו השגות על סימון שביל האופניים במחלף. אלה לנקודה בשביל הממוקמת מדרום למחלף, ברחוב משה סנה, במקום בו שביל האופניים חוצה כביש קטן שבו יש משתלה, מוסך ומספר עסקים קטנים. אך גורמים במשרד התחבורה טענו מגנד כי הסיכון נמוך מאד עקב תנועה נמוכה וראות ראויה. לטענתם הסירוב נובע ממניע - חשש לתת לגיטימציה למתחם בלתי חוקי סמוך.[25]

נכון לאוגוסט 2025 יש שביל אופניים באזור מחלף הכפר הירוק, בין רחוב הסייפן ברמת השרון עד לרחוב אלי תבין.[26] רוב המקטעים בשביל בחלקו הדרומי העובר בתל אביב קיימים וכוללים שבילים ברחוב בני אפריים, פארק הירקון, ורחובות חנה זמר והרב ניסים בשיכון בבלי. קטעים חסרים בשביל כוללים את המשך השביל לאורך משה סנה בין רחוב אלי תבין עד צומת הפיל ומעט דרומה משם לכיוון בני אפריים. בחלקו הצפוני השביל אמור לעבור בחלק המזרחי של רמת השרון והרצליה. חלק מקטעי השביל באזור זה קיימים (רחוב הנצח רמת השרון) וחלקם לא סלולים, כאשר מועד תחילת העבודות אינו ידוע. גם קטע השביל בתוך רמת השרון המחבר אל מחלף הכפר הירוק בדרך הראשונים נדחה למועד לא ידוע[24]

שביל שדה - פתח תקווה -רמת גן - תל אביב

שביל שדה אמור לחבר בין פתח תקווה, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן ותל אביב יפו.[27] חלק משמעותי של השביל מצפון לכביש 471 בפתח תקווה ומאפשר רכיבה על שבילי אופניים או כבישים עם מעט מכוניות בין פתח תקווה לגבעת שמואל וקריית אונו וכן לאוניברסיטת בר-אילן.[28]

נכון לשנת 2025, קטע קריטי של השביל, החוצה את כביש 471 ליד אוניברסיטת בר-אילן ואמור להגיע עד מחלף אלוף שדה דרך מזרח כפר אז"ר נמצא בתהליך סלילה אך מועד סיום העבודות במקום אינו ידוע. קטע חשוב נוסף של השביל אמור להמשיך לאורך רחוב אלוף שדה ברמת גן - גם קטע זה נמצע בעבודות ומועד השלמתו אינו ידוע.[27]

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופנידן בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 רועי רובינשטיין, הבטחות ודחיות: אוטוסטרדת האופניים של כץ מתעכבת, באתר ynet, 24 בינואר 2019
  2. אופני דן, באתר נתיבי איילון
  3. שביל איילון, באתר נתיבי איילון
  4. שביל הירקון, באתר נתיבי איילון
  5. ]https://www.ayalonhw.co.il/projects/ofnidan/שבילים-בפרויקט-אופנידן/achof-trail/ שביל חוף], באתר נתיבי איילון
  6. ^ 6.0 6.1 אבי יוסף, מפתח תקווה ועד תל אביב: הושק שביל ‘שדה’ ב’אופנידן’, ביזנעס, 6 ביולי 2021
  7. ^ 7.0 7.1 7.2 הלל פוסק, אוטוסטרדות האופניים של כץ: המחיר זינק, הלו"ז נדחה, באתר ynet, 25 באפריל 2017
  8. שחר הזלקורן, המדינה החליטה - מעודדים אופניים, באתר ynet, 17 בדצמבר 2007
  9. אתר למנויים בלבד נעמה ריבה, מסלול מכשולים: הפער בין התוכניות לשבילי אופניים והמציאות, באתר הארץ, 10 באוקטובר 2017
  10. ניר בן טובים‏, אוטוסטרדה לאופניים: 150 קילומטרים של שבילי אופניים בגוש דן, באתר וואלה‏, 12 ביולי 2015
  11. תומר הדר, מורידים את האופניים החשמליים מהמדרכה: רשת "אוטוסטרדות לאופניים" תוקם בגוש דן, באתר כלכליסט, 12 ביולי 2015
  12. לירן טטרו, הדרך לגוש דן פתוחה: החלו העבודות על אוטוסטרדת האופניים בראשל"צ, באתר mynet‏ ראשון, 7 באוגוסט 2019
  13. דודי טל, יוצאות לדרך עבודות פרויקט "אופנידן" במערב ראשון לציון, במקומון השקמה ראשון לציון, 9 בפברואר 2020
  14. מתן דויטש, אושר התקציב: שביל אופניים יחבר בין פתח תקוה לתל אביב, רמת גן ועוד, באתר mynet‏ פתח תקוה, 9 בדצמבר 2021
  15. נתיבי איילון – בכל דרך שתבחרו, באתר פייסבוק
  16. נתיבי איילון – בכל דרך שתבחרו: רשת אופנידן הגיעה לגבעת שמואל, באתר פייסבוק
  17. נתיבי איילון – בכל דרך שתבחרו: חדש ברמת השרון!, באתר פייסבוק
  18. אשר אטדגי, בשורה: נפתח שביל האופניים שמחבר בין הרצליה לתל-אביב, באתר mynet‏ הרצליה, 25 בפברואר 2025
  19. בין שתי ערים - "שביל החוף", עיריית הרצליה, 24/02/2025
  20. קטע מתוך המפה הציבורית לשבילי אופניים, באזור הרצליה ורעננה
  21. קטע מתוך המפה ההציבורית לשבילי אופניים בתל אביב וגוש דן - באזור פארק הירקון
  22. קטע מתוך המפה הציבורית לשבילי אופניים, נכון לאוגוסט 2025
  23. ^ 23.0 23.1 23.2 ערן שחורי, "מתחילים לסלול את שביל האופניים בין תל אביב להרצליה" , באתר Bike2Work, 9 במרץ 2023
  24. ^ 24.0 24.1 שביל השרון, באתר נתיבי איילון, נכון לאוגוסט 2025
  25. ^ 25.0 25.1 25.2 אביב לביא, צומת המריבה, באתר "זמן ישראל", 23 בנובמבר 2022
  26. מפת האופניים הפתוחה, מעודכן - אוגוסט 2025
  27. ^ 27.0 27.1 שביל שדה, באתר נתיבי אייילון
  28. המפה הציבורית לשבילי אופניים בגוש דן, מעודכן אוגוסט 2025
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אופנידן41760409Q106044354