הרכבת התחתית של גוש דן – קו M3
![]() |
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| |
ערך זה עוסק במיזם עתידי | |
![]() |
יש לעדכן ערך זה.
| |
יש לעדכן ערך זה. | |
![]() | |
מידע כללי | |
---|---|
מדינה |
![]() |
עיר |
![]() |
שם המערכת | הרכבת התחתית של גוש דן |
מידע על ההקמה | |
חברה בונה |
![]() |
פתיחת הקו | 2032 |
מידע על הקו | |
אורך הקו | כ-39 קילומטרים |
צבע על המפה | צהוב |
מספר נוסעים ביום | כ-480,000 |
מספר התחנות | 25 |
תרשים הקו | |
Click to Shrink Back
![]() תרשים של מערך המערכת להסעת ההמונים במטרופולין תל אביב: רכבת (בשחור), הרכבת הקלה - הקו האדום (באדום), הרכבת הקלה - הקו הירוק המתוכנן (בירוק), הרכבת הקלה - הקו הסגול המתוכנן (בסגול), שלושת קווי הרכבת התחתית M1 (בכחול), M2 (בכתום), M3 (בצהוב). |
קו M3 הוא קו רכבת תחתית עתידי במטרופולין תל אביב שמתוכנן כחלק מהרכבת התחתית של גוש דן שאמורה לספק את הדרישה העתידית לתחבורה ציבורית בתוך המטרופולין.
הקו
קו M3 הוא קו עתידי המשתלב בדנקל, הקו עתיד להיות רכבת עירונית בהפרדה מלאה (ממונהר או על גבי גשרים) דבר שיאפשר נסיעה במהירות גבוהה בהרבה מקו רכבת קלה.
היסטוריה
תכנון מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב החל בשנות התשעים של המאה הקודמת עם הקמת חברת נת"ע, התוכניות כללו 8 קווי רכבת קלה עיליים עם מקטעים תת-קרקעיים מסוימים, עם זאת במהלך העשור הראשון של המאה הנוכחית לאחר שחלק מקווי הרכבת הקלה כבר עברו את שלב התכנונים התברר כי המערכת לא תוכל לעמוד ביעדים שנדרשו לה והוחל התכנון מערכת שתשתלב במערכת הרכבת הקלה ותיתן מענה טוב יותר. בחודש ספטמבר 2016 פרסמה חברת נת"ע מכרז לתכנון שלושה קווי רכבת תחתיים. בחודש פברואר 2017 אושרה עקרונית התוכנית הכוללת שלושה קווים עיקריים.
עד שנת 2021, הקו עבר את הליכי התכנון.[1]
ב-22 במאי 2022 אישרה ממשלת ישראל את תוכניות קו המטרו M3.[2]
באוגוסט 2023 הוכרזו הזוכים במכרז התכנון - ביצוע להקמת הקו.[3].
תוואי
הקו עתיד לנוע בין הערים הרצליה בצפון, לעבור במרכז העיר רמת השרון ובין הערים פתח תקווה, גבעת שמואל ובני ברק. לאחר מכן יעבור הקו בין קריית אונו ורמת גן ויכנס אל הערים חולון ובת ים, שם יסתיים התוואי של הקו. בין אור יהודה ופארק אריאל שרון מתוכננת התפצלות של הקו ויצירת שלוחה אל נמל התעופה בן-גוריון.
תחנות
לאורך הקו מתוכננות תחנות רבות וביניהן תחנות באזורי התעסוקה של הרצליה ורמת השרון, תחנת אצטדיון קריית אריה (המקשרת לדפו הקו האדום ולתחנת הרכבת קריית אריה), תחנת בילינסון (מקושרת לקו האדום), וכו'. לאחר תחנת "יגאל אלון" (אור יהודה) הקו מתפצל לשתי שלוחות: מזרחית ומערבית. בשלוחה המזרחית ישנה תחנה אחת בלבד, אשר עתידה להיות ממוקמת בנמל התעופה בן-גוריון ולקשר אל תחנת הרכבת של נמל התעופה ואל טרמינל 3. השלוחה המערבית כוללת תשע תחנות, בהן תחנות פארק אריאל שרון, חולון מרכז, יוספטל[א], ותחנת הקצה בת ים - הקוממיות (התחנה לא מקשרת לתחנת הקוממיות של הרכבת הקלה ולתחנת הרכבת בת ים – קוממיות).
שם התחנה | רשות מקומית | תיאור מקום | מועד פתיחה | הערות |
---|---|---|---|---|
זרוע מרכזית | ||||
אבא אבן | הרצליה | 2032 | תחנת הקצה של הקו, קישור לתחנת אבא אבן של הקו הירוק. | |
אזור תעסוקה רמת השרון | רמת השרון | |||
גלילות צפון | ||||
גלילות | קישור לתחנת גלילות של קו המטרו M1. | |||
קריית שאול | תל אביב-יפו | |||
פנחס רוזן | ||||
הארד | קישור לתחנת "הנחושת" של הקו הירוק. | |||
קריית אריה | פתח תקווה | דפו הקו האדום, תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה, אצטדיון המושבה. | קישור לדפו הקו האדום ולתחנת קריית אריה של רכבת ישראל. | |
אזור התעשייה קריית אריה | ||||
בילינסון | מרכז רפואי רבין (בית חולים בילינסון), הקניון הגדול, בית משפט השלום פתח תקווה, מלון פרימה לינק | קישור לתחנת בילינסון של הקו האדום. | ||
כפר גנים | קישור לקו המטרו M2 ולהארכה מתוכננת של הקו הסגול. | |||
לוי אשכול | קריית אונו | |||
שלמה המלך | ||||
בית חולים תל השומר | רמת גן | בית החולים תל השומר | ||
יגאל אלון | אור יהודה | קישור לקו הסגול. | ||
זרוע מזרחית | ||||
נמל התעופה בן-גוריון | נמל התעופה בן-גוריון | 2032 | תחנת הקצה של השלוחה המערבית, קישור לתחנת הרכבת נמל התעופה בן-גוריון. | |
זרוע מערבית | ||||
בקעת אונו | אור יהודה | 2032 | ||
פארק אריאל שרון | בקעת אונו | פארק אריאל שרון | ||
אזור התעשייה חולון | חולון | |||
המלאכה | קישור לקו הירוק | |||
חולון מרכז | קישור לתחנת יהודית של קו האדום | |||
גולדה | קישור לתחנת קפלן של קו הירוק | |||
יוספטל חולון | קישור לקו המטרו M1, ולתחנת הרכבת בת ים – יוספטל. | |||
יוספטל בת ים | בת ים | קישור לתחנת יוספטל (בת ים) של הקו האדום. | ||
הקוממיות | תחנת הקצה של השלוחה המערבית |
עיינו גם בפורטלים: | |||
---|---|---|---|
![]() |
פורטל תחבורה | ||
![]() |
פורטל רכבות | ||
![]() |
פורטל תל אביב-יפו | ||
![]() |
פורטל ישראל |
ראו גם
קישורים חיצוניים
- קו M3, באתר נת"ע
- מפת סיפור – StoryMap, אתר מיפוי אינטרנטי חדש המרכז את תוכניות המטרו בישראל, מינהל התכנון
- התוכנית להקמת קווי מטרו, באתר הרוכב לאוטובוסים
- תוכנית אסטרטגית לפיתוח מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופלין תל אביב – דוח מסכם 2016 (הקישור אינו פעיל, 7 בנובמבר 2021) (ניתוח חלופות למערך מטרו, מאת משרד התחבורה ונת"ע)
ביאורים
- ↑ ישנן שתי תחנות הנקראות "יוספטל" בשלוחה זו: האחת נמצאת בחולון והשנייה בבת ים.
הערות שוליים
- ↑ מרימים לתחתית: פרויקט המטרו של גוש דן | תמונת מצב, באתר ynet, 13 ביולי 2021
- ↑ יובל שדה, אמיתי גזית, לפני ההצבעה על חוק המטרו: ועדת השרים אישרה את התוכניות לשני קווי מטרו, באתר כלכליסט, 22 במאי 2022
- ↑ אסף זגריזק, בעלות של 8 מיליארד שקל: נבחרו הזוכים במכרז תכנון וניהול המטרו, באתר גלובס, 20 באוגוסט 2023
מערכות להסעת המונים בישראל | ||
---|---|---|
פעילות | הרכבת הקלה בירושלים • דנקל • כרמלית • מטרונית • אשדוד מטרו בס | |
עתידיות | הרכבת התחתית של גוש דן • מערכת נפת אשקלון • נופית • הרכבת הקלה בבאר שבע |
הרכבת התחתית של גוש דן – קו M341180010Q55649006