כביש 482
כביש 482 ברמת השרון (רח' סוקולוב) | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | דרך אבא הלל סילבר, דרך ששת הימים, מבצע קדש, דרך פנחס רוזן, דרך משה סנה, סוקולוב, בן-גוריון |
סיווג | כביש אזורי |
ציר | כביש אורך |
אורך | 11.3 ק"מ |
מיקום | |
ערים ראשיות | הרצליה, רמת השרון, תל אביב, בני ברק, רמת גן |
נקודת התחלה | צומת עלית, רמת גן |
נקודת סיום | ציר הרוחב כביש 541 בצומת הרחובות סוקולוב ושדרות בן-גוריון בהרצליה |
כביש 482 הוא ציר אורך בין עירוני בישראל, המקשר בין צומת עלית ברמת גן לבין צומת הרחובות ארלוזורוב, הרב קוק ושדרות בן-גוריון בהרצליה - צומת בו הוא מתחבר לציר הרוחב כביש 541. הכביש נחשב לאחד החשובים בגוש דן ומשמש ציר כניסה לתל אביב מכיוון צפון מזרח.
היסטוריה
תוואי הכביש בחלקו המערבי מבוסס על תוואי הדרך ההיסטורית יפו-שכם.
הצורך בסלילת הכביש עלה בעקבות המרד הערבי, אז נסגרה הדרך לתל אביב, שעברה דרך שייח' מוניס, ותושבי הרצליה ורמת השרון נאלצו לנסוע דרך רעננה, רמתיים, פתח תקווה ורמת גן, דרך שאורכה 35 ק"מ ונמשכה לעיתים יום שלם. ועדי היישובים החליטו על סלילת הכביש, שעלותו נאמדה ב-19 אלף לא"י. הרצליה מימנה כשני שלישים מהעלות, ורמת השרון את השליש הנותר. לשם כך, משכן הוועד של רמת השרון את מכון המים של המושבה. חברת סולל בונה התחילה בסלילה כבר בקיץ 1936, אך העבודות נתקלו בקשיים כבר מהרגע הראשון: הערבים התנגדו לכך שהכביש יעבור בשטחי הווקף, מושל המחוז עמד על כך שהכביש יעבור בשטחי שייח מוניס ולבסוף התברר כי העלויות גבוהות מהמשוער, והוועדים לא עמדו בהן. העבודות חודשו רק ב-1939, לאחר שהוועדים לקחו הלוואה, ולאחר שהוטל מס נסיעה על קווי אגד, לצורך מימון הסלילה. סוגיית הקרקעות נפתרה בסיועו של משה שרת. באוקטובר 1941 נחנך הכביש, בשם "דרך הרצליה", והדרך לתל אביב התקצרה ל-12 ק"מ.[1]
תוואי
מצפון לדרום: הציר מתחיל, כשדרות בן-גוריון, במפגש הרחובות ארלוזורוב הרב קוק ושדרות בן-גוריון בהרצליה וממשיך לאורך שדרות בן-גוריון ורחוב סוקולוב ברמת השרון עד למחלף הכפר הירוק. מכאן ממשיך הכביש בתל אביב לכיוון רמת גן על דרך משה סנה ודרך פנחס רוזן חוצה את נחל הירקון ומסילת הירקון על גשר "מבצע קדש", וחולף ממזרח לקניון אילון. משם דרך רחוב ששת הימים בבני ברק הוא מתחבר לדרך אבא הלל סילבר ברמת גן וממשיך עד לצומת עלית שם הוא מתחבר עם כביש 481 הוא ציר ז'בוטינסקי.
הכביש חוצה את מחלף הכפר הירוק ושני צמתים עם הפרדות מפלסיות - צומת הרחובות ולנברג ושטרית בתל אביב וצומת הרחובות ביאליק ואבא הלל סילבר ברמת גן. בעתיד מתוכנן מחלף נוסף בצומת הרחובות בני אפרים ודרך משה סנה בתל אביב והפרדה מפלסית/מחלף בצומת עם כביש הנופש העתידי, בין צומת קריית שאול ומחלף הכפר הירוק.
בחודש אוגוסט 2015 החלו העבודות להקמת תחנת אבא הלל של הקו האדום של הרכבת הקלה של מטרופולין תל אביב בנקודה הדרומית ביותר בכביש, צומת עלית.
צמתים לאורך הכביש
את הכביש חוצים בעיקר צמתים בתוך הערים שבו הוא עובר. בנוסף, חוצה אותו מחלף הכפר הירוק, במפגש עם כביש 5.
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
0 | צומת עלית | רמת גן | כביש 481 (דרך זאב ז'בוטינסקי), רחוב ארלוזורוב, רחוב הראשונים | |
0.2 | צומת ללא שם | רמת גן | רחוב היצירה | |
0.35 | צומת ללא שם | רמת גן | רחוב הרי גלעד | |
0.6 | כיכר יהודה | רמת גן | רחוב ביאליק | |
1.4 | צומת ללא שם | רמת גן | רחוב התקווה | |
1.7 | צומת ללא שם | רמת גן | רחוב המבדיל | |
1.9 | צומת ללא שם | רמת גן | רחוב רש"י, שדרות כלניות | |
2.1 | צומת ללא שם | רמת גן | רחוב רוקח | |
2.4 | צומת ללא שם | רמת גן | דרך בן-גוריון | |
3.1 | צומת ללא שם | רמת גן/בני ברק | רחוב מבצע קדש, דרך אם המושבות | |
3.3 | צומת ללא שם | רמת גן/בני ברק | כניסה לקניון איילון | |
3.3 | גשר מבצע קדש | רמת גן/בני ברק | 2 מסלולים - 600 מטר | |
3.4 | צומת ללא שם | רמת גן/בני ברק | כניסה לאזור תעשייה בני ברק | |
3.8 | צומת ללא שם | רמת גן/בני ברק | רחוב הלח"י | |
4 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב ראול ולנברג, רחוב בכור שלום שטרית | |
4.3 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב ישראל אשכנזי | |
4.4 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב קהילת יאסי | |
4.6 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב קהילת בודפשט, רחוב מבצע קדש | |
4.8 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב פתחיה מרגנשבורג, רחוב וולמן | |
5 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב יצחק טבנקין, רחוב אברהם שלונסקי | |
5.4 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב דבורה הנביאה | |
5.7 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב צה"ל | |
6 | צומת הפיל | תל אביב-יפו/רמת השרון (שכ' נווה גן) | רחוב בני אפרים, רחוב קריית שאול | |
6.3 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו | רחוב מקס ברוד | |
6.6 | צומת ללא שם | תל אביב-יפו/ רמת השרון | רחוב ד"ר אלי תבין, בית הקברות בקריית שאול | |
6.9 | צומת ללא שם | רמת השרון | מרכז הטניס רמת השרון | |
7.5 | מחלף הכפר הירוק | רמת השרון | כביש 5 | |
8 | צומת הראשונים | רמת השרון | דרך ראשונים, רחוב השרף | |
8.3 | צומת ללא שם | רמת השרון | רחוב סולד, רחוב זרובבל | |
8.5 | צומת ללא שם | רמת השרון | רחוב אוורבוך, רחוב הכרמל | |
8.8 | צומת ללא שם | רמת השרון | שדרות ביאליק, שדרות ויצמן | |
9.2 | צומת ללא שם | רמת השרון | רחוב אז"ר, רחוב ברנשטיין כהן | |
9.5 | צומת צמרות | רמת השרון/הרצליה | רחוב יבנה, רחוב אמנון ליפקין שחק, רחוב משה לוי | |
9.8 | צומת ללא שם | הרצליה | רחוב אמירים, רחוב רבי עקיבא | |
9.9 | צומת ללא שם | הרצליה | רחוב ביל"ו | |
10.1 | צומת ללא שם | הרצליה | רחוב ברנר, רחוב בר כוכבא | |
10.5 | צומת כדורי | הרצליה | כביש 541 (רחוב הרב קוק), (רחוב ארלוזורוב) | |
10.8 | צומת ללא שם | הרצליה | רחוב הבנים | |
11 | צומת ללא שם | הרצליה | רחוב העצמאות | |
11.1 | צומת ללא שם | הרצליה | רחוב בר-אילן, רחוב סירקין | |
11.3 | צומת ללא שם | הרצליה | כביש 541 (רחוב סוקולוב), שדרות ח"ן |
ראו גם
לקריאה נוספת
- מרדכי נאור, סיפורי הרצליה - ממושבה חקלאית למרכז היי-טק ומה"באסה" ועד פארק הרצליה, הוצאת ספריית יהודה דקל, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, 2013, הפרק "נפתולי הכביש החדש לתל אביב", עמ' 98–102.
הערות שוליים
- ^ עם פתיחת הכביש החדש הרצליה–רמת השרון–תל אביב, דבר, 16 באוקטובר 1941