לדלג לתוכן

מסילת גורל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.


מסילת גורל
מידע כללי
מדינה ישראל
עיר הנגב
מפעיל רכבת ישראל
מידע על המסילה
תחילת המסילה צומת גורל
סיום המסילה מחלף שוקת
סוג המסילה נוסעים ומשא
רוחב המסילה 143.5 ס"מ
מספר התחנות 1

מסילת גורל היא מסילת רכבת של רכבת ישראל עתידית המתוכננת לחבר בין קריית המודיעין בנגב לבין תחנות הרכבת בדרום ובמרכז הארץ.

תוואי המסילה

מחלף הרכבת גורל

על פי התכנית שהופקדה בספטמבר 2025[1], המסילה תתפצל ממסילת הדרום המחברת בין באר שבע למרכז הארץ, ההתפצלות תהיה בסמוך לצומת גורל. תוואי המסילה יעבור מצפון ליישוב עומר היישר לקריית המודיעין החדשה ולמרחב שוקת-לקייה, תוך אפשרות לחיבור עתידי למסילה המשיכה דרומה.

המסילה תשמש רכבות נוסעים בקווים חדשים לתחנת קריית המודיעין ורכבות משא הנושאות חומרים שונים מהמפעלים בנגב בתוואי שנחשב בטוח יותר תוך עקיפה של העיר באר שבע.

המסילה החדשה באורך כ-13 ק"מ כוללת מנהרה כפולה באורך 4.5 ק"מ בסמוך לנחל כרכור, שם יוקם גשר חדש מעל הנחל על מנת לשמור על הסביבה ועל זרימת הנחל. המסילה תחצה מספר נחלים נוספים: שוקת, חברון, לקית ודודאים.

התוואי יחבר בין מחלף שוקת דרום (מפגש כביש 6 וכביש 60) לבין מחלף הרכבות גורל, שיכלול קשת חיבור כפול למסילות תל אביב - באר שבע ואשקלון - באר שבע. המסילה החדשה צפויה לחזק יכולות ההובלה הארציות לנמל אשדוד.

היסטוריה

תוכניות ראשונות לחיבור קריית המודיעין בליקית לרשת הרכבות הארצית נהגו כבר בשנת 2009, במסגרת התוכניות להארכת כביש 6 דרומה תוכננה האפשרות להקמת מסילות באזור ליקית אך תוכניות אלו לא יצאו לפועל. בשנת 2020 פרסם משרד התחבורה כי התוכניות לחיבור ליקית למערך המסילות יכלול קו רכבת כבדה לכיוון צומת גורל וכו' נוסף של רכבת קלה לאזור מרכז העיר באר שבע. בשנת 2022 החל משרד התחבורה בקידום הקו בעלות מוערכת של 3 מיליארד שח תוך הקמת תוואי חדש בן 13 ק"מ למסילות חשמל, לתוכניות התנגדה בתוקף עיריית באר שבע שכן תוואי זה פוגע בעיר באר שבע. בחודש ספטמבר 2025 אושר התוואי להפקדה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה. יתרונה העיקרי של החלופה החדשה לעומת התכנית הקודמת - שהייתה אמורה לעבור במחלף נבטים ועד למחלף הנגב - הוא תוואי קצר ומהיר יותר, ופחות צורך במינהור ובפגיעה בטבע.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. פרויקט מסילת גורל באתר חברת חוצה ישראל

מסילת גורל41917766