גדעון בן יואש

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף ירובעל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המונח "גדעון" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו גדעון (פירושונים).
גדעון בן יואש
איור משנת 1553
איור משנת 1553
מדינה כנען
עיסוק שופט (מנהיג)
השקפה דתית יהדות
ילדים יתר בן גדעון, אבימלך בן גדעון, יותם בן גדעון
מספר ילדים 70
אב יואש
שופט ישראל ה־5
משבט מנשה
אירועים בתקופתו מלחמת מדין

גִּדְעוֹן בֶּן יוֹאָשׁ הוא אישיות מהתנ"ך, שכמתואר בספר שופטים היה השופט החמישי ששפט את ישראל בתקופת השופטים[1]. סיפורו מתואר בספר שופטים, פרק ו' עד פרק ח'. גדעון פעל אחרי דבורה הנביאה וניצחונה על עמי כנען. בתקופתו הציל את ישראל ממדין, עמלק ובני קדם. ניצחונו על המדיינים נזכר בדורות הבאים, כולל כמה אזכורים בספרי התנ"ך המאוחרים[2], כאחד הניצחונות הגדולים של עם ישראל. לאחר מותו תפס בנו אבימלך בן גדעון את המלוכה על העיר שכם תוך טבח אֶחיו, והוקע על ידי אחיו יותם במשל יותם[3].

רקע

בספר שופטים מתואר סבלם של בני ישראל מהתקפות מדיינים, עמלקים ועמי מזרח אחרים (בני קדם), כעונש על חטאיהם. עמים מדבריים אלו פלשו בהמוניהם, בזזו והשחיתו את היבול ולא השאירו מקורות מחיה לבני ישראל. עמים אלו, כשוכני מדבר ומישור, עשו שימוש בגמלים כאמצעי תחבורה ומלחמה. המדיינים שלטו בארץ שבע שנים.

הגורם הטבעי שהביא להתקפות של השבטים הנודדים מהמזרח על יושבי הקבע בארץ, מוסבר בפריצת ההגנה על הארץ, לאחר תבוסת עמי כנען בתקופת דבורה הנביאה. עם החלשת כוחם של הכנענים יושבי העמקים ואי ההיאחזות של בני ישראל בעמק יזרעאל ובערבות בית-שאן, נפרצו המבואות המזרחיים של הארץ לפולש.

לאחר שהעם זעק, כמקובל ב"מעגל ההתנהגות" בספר שופטים, נשלח נביא אשר הוכיח את העם על כך שהם עובדים את אלוהי האמורי במקום את ה', שהוציא אותם ממצרים והציל אותם מכל לוחציהם, והזהיר אותם מפני עבודה זרה.

התגלות המלאך

גדעון היה משבט מנשה, מהעיר עפרה, ממשפחת "אבי העזרי". לפי פירוש רש"י אביו היה מבני אביעזר בן גלעד בן מנשה. מלאך ה' הופיע והתיישב תחת עץ האלה באחוזת המשפחה בשעה שגדעון עסק בדייש במחתרת מפחד המדיינים: "חביטת חיטים" בגת, ולא בגורן כמקובל.

המלאך בירך את גדעון לשלום כמנהג אותה תקופה: ”..ה' עִמְּךָ גִּבּוֹר הֶחָיִל”[4]. ברכה שכזו מוזכרת גם במגילת רות המתארת את אותה תקופה, בפניית בועז לקוצרים[5]. גדעון השיב בטענה כלפי המלאך במרירות על נטישת ה' והשעבוד למדין: ”וְיֵשׁ ה' עִמָּנוּ וְלָמָּה מְצָאַתְנוּ כָּל-זֹאת וְאַיֵּה כָל-נִפְלְאֹתָיו אֲשֶׁר סִפְּרוּ-לָנוּ אֲבוֹתֵינוּ לֵאמֹר הֲלֹא מִמִּצְרַיִם הֶעֱלָנוּ ה' וְעַתָּה נְטָשָׁנוּ ה' וַיִּתְּנֵנוּ בְּכַף-מִדְיָן”[6]. בכך הוא מזכיר בספקנות את דברי הנביא שהופיע והבטיח ישועה.

המלאך אמר לגדעון שיש בכוחו-הוא להושיע. לעומתו, טוען גדעון לחולשה ואי-התאמה לתפקיד: ”..הִנֵּה אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה, וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי”[7] כלומר, משפחתי היא מהאלף הפחוּת שבשבט מנשה[8]. המלאך חזקו בהבטחה כי ה' יהיה עמו.

גדעון דרש מהמלאך שיוכיח לו כי אכן מלאך ה' הוא. לאחר שהביא גדעון בשר, מצות ומרק, ביקש ממנו המלאך שיניח את הבשר והמצות על הסלע ואת המרק ישפוך. גדעון עשה כדבריו, ואש יצאה מהסלע ו"אכלה" את הבשר והמצות. גדעון קיבל את האותות וחשש כי ראה מלאך ה' פנים אל פנים ועכשיו ימות מרוב קדושה, אך המלאך הרגיעו. דרישתו של גדעון לאותות חזרה מאוחר יותר, ערב היציאה למלחמה. לאחר הפגישה עם המלאך בנה גדעון מזבח לה' וקרא לו "ה' שלום".

במדרש (ילקוט שמעוני), מובא שליל התגלות המלאך לגדעון היה בפסח. זה אף מרומז במקרא בכך שגדעון הביא למלאך קמח-מצות. כן טוען המדרש שגדעון לימד סנגוריה על ישראל.

סיפור דומה של קבלת השליחות על ידי התגלות מלאך, החשש מראייתו והעלאת מנחה, מסופר על מנוח אבי שמשון.

השחתת מזבח הבעל

"מבחן השתייה" איור מתנ"ך אלבה, 1430

על פי ציווי ה' יצא גדעון בחשאי בשעת לילה עם עשרה מאנשיו, הרס את מזבח אביו שהיה כהן בעל, וכרת את העץ המקודש לאשרה שננטע לידו. לאחר מכן, שחט פר שפוטם שבע שנים לצורך הקרבה לעבודה זרה והעלה אותו קרבן לה' בעזרת עצי האשרה שכרת. בתלמוד מובא כי באותו מעשה הותרו לגדעון בהוראת שעה שמונה דברים: 1) איסור שחיטת קדשים בחוץ 2) איסור שחיטת קרבנות בלילה 3) איסור הקרבת קרבנות בידי זר שאינו כהן 4) חובת שימוש בכלי שרת 5) איסור שימוש בכלי עבודה זרה 6) איסור שימוש בעצי אשרה 7) איסור מוקצה לעבודה זרה 8) איסור נעבד[9].

בבוקר באו מאמיני הבעל אל יואש, אבי גדעון, וביקשו להרוג את גדעון. יואש אמר להם בערמומיות ובאירוניה שאם גדעון חטא לבעל, יהיה זה הבעל שינקום בו ולא הם ”וַיֹּאמֶר יוֹאָשׁ לְכֹל אֲשֶׁר עָמְדוּ עָלָיו, הַאַתֶּם תְּרִיבוּן לַבַּעַל אִם אַתֶּם תּוֹשִׁיעוּן אוֹתוֹ?! אֲשֶׁר יָרִיב לוֹ יוּמַת עַד הַבֹּקֶר. אִם אֱלֹהִים הוּא - יָרֶב לוֹ, כִּי נָתַץ אֶת מִזְבְּחוֹ”.

שינוי שמו לירובעל

לאחר אותו מקרה שינה יואש את שמו של גדעון ל"ירובעל', הלחם של המילים "ירב בו הבעל". את שמו ירובעל מפרש התלמוד: "ירובעל זה גדעון ולמה נקרא שמו ירובעל שעשה מריבה עם הבעל"[10].

על פי פרשנות אחת, הכוונה היא 'שהבעל יריב עמו'. פרשנות זו טוענת השורש ר.י.ב במקרא בא במשמעות של לקיים משפט, ולכן יואש בדבריו אל אנשי העיר אומר שלא הם צריכים לשפוט את גדעון על הריסת המזבח כי אם הבעל.

בספר שמואל נקרא גדעון בכינוי 'ירו-בשת' כתוספת גנאי לבעל וכדי לא לנקוב בשמו[11]. בדומה לכך, אשבעל בן שאול שבדברי הימים[12] נקרא בספר שמואל איש בושת[13]. האבן עזרא מבאר שבלשון הקודש מופיע שם בצורות משתנות, כאשר ההקפדה העיקרית היא על תוכנו ומשמעותו[14]. במדרש נאמר: מכאן שעבודת כוכבים נקראת בושת[15].

בספר שמואל כונה גדעון בשמות ירובעל[16] וירובשת[17]. בחפירות בח'רבת א-ראעי שממזרח לקריית גת התגלה ממצא ארכאולוגי מהמאה ה-11 לפני הספירה שעליו כתובת בכתב פרוטו-כנעני הנושאת את השם "ירבעל", וייתכן כי הכתובת מתייחסת אליו.[18][19]

המלחמה במדין

ערך מורחב – מלחמת מדין (ספר שופטים)

מלחמת מדין בספר שופטים היא מלחמה שבה הוביל השופט גדעון בן יואש את בני ישראל למלחמה נגד מדין, עמלק ובני קדם, המתוארת בפרקים ו' ו-ז' של ספר שופטים. במהלכה גדעון ביקש סימן מאלוקים שאכן יושיע את ישראל, וביקש להוכיח לעם ישראל כי הניצחון לא יושג מיתרון מספרי אלא מהתערבות אלוקית.

בקשת המלוכה ופרשת האפוד

עם ישראל ביקש מגדעון שימלוך עליהם, וייסד שושלת מלוכה. גדעון סירב בהצהרה שה' ימשול בהם. בבקשה זו מתגלים ניצני הרצון למלוכה בישראל, שיתעצמו בימי שמואל.

כאות להכרת תודה, הוא ביקש ואסף את תכשיטי הזהב שנפלו שלל מהמדינים, ויצר אפוד – כמצבת זיכרון לניצחון בעירו בעפרה. העם התחיל לסגוד לאפוד, ובכך מעשהו של גדעון גרם לעם למכשול ולחזרה לעבודת אלילים.

לאחר הניצחון גדעון חזר לביתו, נשא נשים רבות והן ילדו לו שבעים בנים. נאמר כי הארץ שקטה ארבעים שנה, בדומה לסיום קורותיהם של עתניאל בן קנז[20], ודבורה הנביאה[21].

לאחר מותו

מבנה קבר הנמצא ברכס גדעונים, סמוך ליישוב איתמר על גבעה 851 מיוחס לגדעון.

לאחר מותו, נאמר כי בני ישראל חזרו לעבוד את הבעל והיו כפויי טובה כלפי בית גדעון: ”וְלֹא-עָשׂוּ חֶסֶד עִם-בֵּית יְרֻבַּעַל גִּדְעוֹן כְּכָל-הַטּוֹבָה--אֲשֶׁר עָשָׂה עִם-יִשְׂרָאֵל.”[22]

לאחר מותו, המליך עצמו בנו, אבימלך בן גדעון, על העיר שכם. זאת, לאחר טבח 69 אחיו מצד אביו. רק האח הצעיר ביותר, יותם בן גדעון, שרד. יותם נשא משל, הקרוי על שמו – "משל יותם" – שמטרתו הייתה להתריע בפני בעלי שכם על המהלך השגוי שבהמלכת אבימלך.

גדעון נקבר בעפרה, בקבר יואש אביו.

קבר המיוחס לגדעון נמצא ברכס גדעונים (בערבית "ג'בל ג'דוע"), סמוך ליישוב איתמר על גבעה 851[23].

דמותו של גדעון

דמותו של גדעון מורכבת ומתפתחת במהלך הסיפור, והיא מכילה ניגודים. מצד אחד, גדעון חושש מאוד מפעולה, והוא מחפש אותות וחיזוקים לפני כל מעשה. לעומת זאת, לאחר שקיבל אות מהמלאך ואותות בגיזת הצמר וסימן במחנה מדיין, יוצא גדעון בכוח קטן למבצע נועז ואף מבצע מרדף בעומק שטח האויב.

גם ביחס לעמו, גדעון מגלה התנהגות שונה במקרים שונים. מצד אחד, לאחר הקרב הוא מפייס את בני אפרים שבאו לקראתו בטענה שלא קרא להם לקרב; לעומת זאת, לאחר שאנשי סוכות ופנואל סירבו לתת לו עזרה במהלך הקרב, נקם בהם ולא סלח להם.

גם בסוגיית המלוכה מתגלה שניות בהתנהגותו של גדעון. מצד אחד הוא מסרב להיות מלך, אך מיד בפסוקים הבאים הוא נוקט בגינוני מלכות לא ראויים, שמובילים לאסונות בימי בניו.

חז״ל שראו את גדעון באור חיובי לא ביקרו אותו על התנהגותו עם בני סוכות. גמישותו של גדעון והגיוון שבאישיותו מתפרשים כמעלה, כאשר כמנהיג הוא יכול להכיל מורכבויות וניגודים – מצד אחד הוא עושה כל מאמץ לפיוס ומניעת מלחמת אחים, ומצד שני אינו יכול להשאיר ללא ענישה את מי שהפנו עורף ללוחמים בזמן הקרב.

צניעותו של גדעון כאשר שולח אותו המלאך להושיע את ישראל היא מוטיב חוזר בדמותם של מנהיגי מופת בהיסטוריה היהודית, בדומה לתגובתם של משה דוד ושאול כאשר נשלחו להנהיג את העם. תשובתו של גדעון למלאך הייתה: ”בִּ֣י אֲ-דֹנָ֔י בַּמָּ֥ה אוֹשִׁ֖יעַ אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל הִנֵּ֤ה אַלְפִּי֙ הַדַּ֣ל בִּמְנַשֶּׁ֔ה וְאָֽנֹכִ֥י הַצָּעִ֖יר בְּבֵ֥ית אָבִֽי”.

יש שסבורים שגדעון היה נביא מהנאמר וַיֹּאמֶר לוֹ ה' קַח אֶת־פַּר־הַשּׁוֹר אֲשֶׁר לְאָבִיךָ[24].

על פי מדרש תנחומא וילקוט שמעוני, גדעון היה 'ריק' (כלומר עם הארץ), וכל זכותו הייתה בכך שלימד זכות על עם ישראל. הרב יששכר טייכטל, בספרו "אם הבנים שמחה", עשה גזירה שווה בין גדעון לציונות. הוא סבר שגם אם היא מובלת בידי חילונים, היא עדיין ראויה להנהיג את העם כמו גדעון. מאידך, לפי כמה שיטות, גדעון שימש בתפקיד ראש הקבלה, ומסורת התורה שבעל-פה הועברה על ידו[25].

מורשת והנצחה

”מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּעֲשׂוּ”[26] – אימרתו של גדעון כמוטו של בית הספר לקצינים

סיפורו של גדעון שימש השראה לארגונים רבים מראשית הציונות, מ"ארגון בני המושבות" בעלייה הראשונה, (הגדעונים) ועד לצה"ל של ימינו. כמו כן, על שמו יחידות בצה"ל (גדוד 13 בחטיבת גולני) ובמשטרה (הגדעונים). על שמו נקרא גם מבצע גדעון במלחמת העצמאות. החל משנת 2019 קורס כניסה לקבע בכיר לנגדים בצה"ל שנערך במכללות הצבאיות נקרא פו"ם 'גדעון'. על שמו נקרא צק"ח גדעון – צוות קרב משולב שיזם הרמטכ"ל במסגרת תר"ש גדעון.

גדעון היווה השראה מיוחדת לאורד צ'ארלס וינגייט בהקמת פלגות הלילה המיוחדות (שכונו גם "הגדעונים") בארץ ישראל וכוח גדעון באפריקה.

נעמי שמר כתבה והלחינה את השיר "זמר לגדעון"[27] המספר את סיפור הקרב, אך השיר מתרחק מאוד מפשוטו של מקרא, כמו בביטוי "אבל המדיָני חמס מחמנית ועד תירס" – המשוררת מציינת שני גידולים שלא היו בארץ בתקופת המקרא.

על שמו כפר גדעון והמושב גדעונה בעמק יזרעאל.

סיפורו של גדעון והדרך שבה הוביל והנהיג את אנשיו, היו למקור השראה לקורסי הפיקוד בהגנה בפלמ"ח ובצה"ל[28]. אמירתו של גדעון, ”מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּעֲשׂוּ”[26], החקוקה על אחד מכותלי בבית הספר לקצינים[29], מהווה את הערך שעל פיו מתחנכים חניכי קורסי הפיקוד השונים בצה"ל ובהם קורסי מפקדים וקורס קצינים, והנורמה שעל פיה מצופה כי יפעלו מפקדי צה"ל מתוך גילוי דוגמה אישית גבוהה[30].

במהלך מלחמת חרבות ברזל קיים צה"ל ברצועת עזה את מבצע מרכבות גדעון ומבצע מרכבות גדעון ב', על אף שלא נמצא קשר בין גדעון למרכבות. למעשה, צבאו של גדעון הורכב מלוחמים רגליים, והוא ניצח את המדיינים בעזרת תחבולות כמו שופרות, כדים ולפידים, ולא בעזרת כוח צבאי קונבנציונלי הכולל מרכבות.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גדעון בן יואש בוויקישיתוף


הערות שוליים

  1. ספר שופטים, פרק ו', פסוק י"א
  2. ספר תהילים, פרק פ"ג, פסוק י"ב;
    ספר שמואל א', פרק י"ב, פסוק י"א;
    ספר ישעיהו, פרק ט', פסוק ג' וכן פרק י', פסוק כ"ו
  3. ספר שופטים, פרקים ו'ט'
  4. ספר שופטים, פרק ו', פסוק י"ב
  5. מגילת רות, פרק ב', פסוק ד'
  6. ספר שופטים, פרק ו', פסוק י"ג
  7. ספר שופטים, פרק ו', פסוק ט"ו
  8. השבטים היו מחולקים לאלף אלף (רש"י)
  9. תלמוד בבלי, מסכת תמורה, דף כ"ח עמוד ב'-דף כ"ט עמוד א'.
  10. סדר מועד, מסכת ראש השנה, דף כה, א גמרא
  11. ספר שמואל ב', פרק י"א, פסוק כ"א רש"י דברי הימים א ט
  12. ספר דברי הימים א', פרק ח', פסוק ל"ג ובמלבי"ם שם
  13. ספר שמואל ב', פרק ב', פסוק ח'
  14. אבן עזרא בראשית פרק ה' פסוק כט
  15. פסיקתא זוטרתא ויקרא דף נז עמוד א
  16. ספר שמואל א', פרק י"ב, פסוק י"א
  17. ספר שמואל ב', פרק י"א, פסוק כ"א
  18. תגלית ארכיאולוגית מפתיעה: מילה באותיות כנעניות התגלתה בשלמותה, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 2:45)
  19. "ירובעל": שמו של גדעון השופט נמצא על חרס בן 3000 שנים בקריית גת, באתר וואלה‏, 12 ביולי 2021
  20. ספר שופטים, פרק ג', פסוק י"א
  21. ספר שופטים, פרק ה', פסוק ל"א
  22. ספר שופטים, פרק ח', פסוק ל"ה
  23. קבר גדעון בתאריך 6 באוקטובר 2013, בארכיון האינטרנט
  24. רבי אברהם בן שלמה על ספר שופטים, פרק ו', פסוק כ"ה אברבנאל וכן משתמע מרש"י על ספר שופטים, פרק ו', פסוק י"ד; אולם לדעת הרלב"ג לא היה נביא ונאמרו לו הדברים על ידי נביא.
  25. סדר תנאים ואמוראים; פירוש רבי יעקב בן שמשון על מסכת אבות, פרק א', משנה א'; רבי יצחק אברבנאל, נחלת אבות, הקדמה.
  26. ^ 26.0 26.1 ספר שופטים, פרק ז', פסוק י"ז
  27. זמר לגדעון, באוסף המוזיקה הישראלית
  28. טל מויסה, "קצין הוא מוסד", אתר צה"ל, 5 בספטמבר 2008
  29. מה צה"ל עשה החודש? פברואר בתמונות, באתר ‏מאקו‏‏, ‏28 בפברואר 2012‏
  30. דורון אלמוג, מקום המפקד בקרב - ההתקדמות מהאוולי לביירות, מערכות 443, נובמבר 2012, עמודים 27–29


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

גדעון בן יואש41670453Q176125