דיוקן אן הייד (פיטר לילי)
| מידע כללי | |
|---|---|
| צייר | פיטר לילי |
| תאריך יצירה | 1662 |
| טכניקה וחומרים | צבע שמן, קנבס |
| ממדים בס"מ | |
| רוחב | 103.1 סנטימטר |
| גובה | 125.7 סנטימטר |
| נתונים על היצירה | |
| מספר יצירה | RCIN 405641 |
דיוקן אן הייד הוא ציור שמן שנעשה בשנת 1662 על ידי הצייר סר פיטר לילי, ומתאר את אן הייד, דוכסית יורק ואשתו הראשונה של ג'יימס, דוכס יורק (לימים המלך ג'יימס השני, מלך אנגליה). היצירה שייכת לאוסף המלכותי הבריטי (RCIN 405641) ומוצגת כיום בארמון הולירוד שבאדינבורו. הדיוקן נחשב לאיכותי ביותר מבין מספר גרסאות דומות של הדמות, ומתאפיין ברגישות רבה בעיבוד הבד והפרטים.
תיאור היצירה
בציור נראית אן הייד יושבת כשהיא לובשת שמלת סאטן בצבע נחושת. ידה הימנית נוגעת ברכות בשערה הפזור, בתנוחה טבעית ואישית. התיאור של סמואל פפיס משנת 1662, לאחר שביקר בסטודיו של לילי, מתאר את הציור כפורטרט מלא של הדוכסית, יושבת בהדרת מלכות בכיסא, לבושה שמלת סאטן לבנה – תיאור שעשוי להתאים לגרסה אחרת או לשלבים מוקדמים של הדיוקן. הגרסה הנוכחית מציגה קומפוזיציה קלאסית אך בעלת נימה אינטימית.
שתי גרסאות נוספות הדומות בהרכבן שמורות גם הן באוסף המלכותי (RCINs 405508 ו-404080), אך הציור הנוכחי נחשב למוצלח ביותר, במיוחד מבחינת רמת הגימור והעידון שבציור הבד.[1]
גרסאות נוספות
גרסת רשימת מצאי 404080
ציור זה מציג את אן הייד. הדוכסית, שישבה עבור לילי במספר הזדמנויות, מופיעה כאן כשהיא לובשת שמלה בצבע נחושת, מקושטת בפנינים ובאבזמים משובצים אבני חן. צעיף חום מוצמד לצווארון שמלתה, והיא מתוארת תוך שהיא משחקת בשערה ביד ימין, בתנוחה מעודנת אך בעלת נוכחות. תיאור דומה של דיוקן מלא של הדוכסית בלבן מופיע ברשומותיו של סמואל פפיס משנת 1662, כאשר ביקר בסטודיו של לילי. הציור זוהה, ככל הנראה, עם הדיוקן שתואר בגלריה המלכותית בארמון קנזינגטון בשנת 1790 (רשימה מס' 1), הועבר לטירת וינדזור בשנת 1795 (רשימה מס' 6), ונרשם כחלק מתכולת חדר השינה המלכותי בטירת וינדזור בשנים 1813 ו-1816.[2]
גרסת רשימת מצאי 405508
גרסה זו של דיוקנה של אן הייד, הדוכסית מיורק (1637–1671), נחשבת לעותק שנעשה ככל הנראה בסטודיו של סר פיטר לילי, עם שינויים קלים מהגרסה המקורית (RCIN 405641). בציור, הדוכסית מתוארת יושבת בשמלת סאטן בצבע נחושת, מקושטת בפנינים ובאבזמים משובצים, כאשר ידה הימנית בוחשת בשערה הארוך. צעיף חום מוצמד לצווארון השמלה. תיאור דומה מופיע ברשומותיו של סמואל פפיס משנת 1662, שם הוא מתאר דיוקן מלא של הדוכסית בסטודיו של לילי, כשהיא יושבת בלבן על כיסא רשמי. הציור נרשם ככל הנראה לראשונה במלאי ארמון קנזינגטון בשנת 1710 (מס' 26), הוצג במדרגות המלכותיות המצוירות בארמון זה בשנת 1732, ולאחר מכן עבר לחדר ההלבשה של המלכה (המכונה גם "החדר הכחול" או "חדר הקטיפה הכחולה") בארמון בקינגהאם בשנים 1790 ו-1819 (מס' 668). הציור הופיע כאיור מעל דלת ביצירתו של פיין Royal Residences משנת 1819. בשנת 1864 נמצא בארמון סנט ג'יימס, תלוי לצד ציור נוסף (RCIN 403224, מס' 33–34).[3]
אן הייד
ערך מורחב – אן הייד
אן הייד (1637–1671) הייתה בתו של אדוארד הייד, הרוזן השלישי מקלרנדון וקנצלר המלך צ'ארלס השני. היא הכירה את דוכס יורק בשנת 1656 בעת ששירתה כמלוות כבוד לאחותו, מרי, נסיכת אורנז'. לאחר שהרתה לו, נישאו בני הזוג בשנת 1660, למרות התנגדות מצד משפחותיהם. אמו של הדוכס, המלכה האם הנרייטה מריה, התנגדה לנישואין בטענה שמעמדה של אן נמוך, ואביה של אן חשש מהשלכות פוליטיות על מינוי בתו למעמד מלכותי.
הדוכסית נחשבה לאשה חכמה ובעלת השפעה על בעלה, ולעיתים תוארה גם כמרוחקת ותקיפה. לשניים נולדו שמונה ילדים, אך רק שתי בנות – מרי ואן – הגיעו לבגרות. שתיהן גדלו כפרוטסטנטיות לפי אמונתה של אמם, ושתיהן ימלכו לימים כמרי השנייה ואן, מלכות אנגליה.[1]
היסטוריית בעלות
היצירה תועדה לראשונה בשנת 1688 כתלויה בחדרו הפרטי של המלך בטירת וינדזור (מס' 1071). בשנת 1710 מוקמה מעל האח בחדר ההלבשה של המלכה בארמון, שם נשארה עד 1776. משנת 1792 חזרה היצירה לחדרו של המלך, והיא מופיעה גם בפרסום המאויר של ויליאם פיין Royal Residences משנת 1819 (RCIN 922104).[1]
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 Sir Peter Lely (1618-80) - Anne Hyde, Duchess of York (1637-71), www.rct.uk (באנגלית)
- ↑ Copy after Sir Peter Lely (1618-80) - Anne Hyde, Duchess of York (1637-1671), www.rct.uk (באנגלית)
- ↑ After Sir Peter Lely (1618-80) - Anne Hyde (1637-1671), Duchess of York, www.rct.uk (באנגלית)
דיוקן אן הייד (פיטר לילי)41984211Q28018051