ערב המבול
תבנית יצירת אמנות ריקה
ערב המבול (באנגלית: The Eve of the Deluge) הוא ציור מאת האמן הבריטי ג'ון מרטין, משנת 1840 המתאר סצנה מקראית מספר בראשית.
תיאור היצירה
בציור מופיעה דמותו של מתושלח שוכב על גבעה מוגבהת, מוקף במשפחתו של נח. מתושלח מנחה את נח לפתוח מגילה נבואית, אשר על פי מיקומם של השמש, הירח והשביט בשמיים, מבשרת על המבול הקטסטרופלי הקרב. האווירה הדרמטית מועצמת על ידי עורבים המרחפים מעל, בעוד שבאופק נראים חוגגים טרום-מבוליים הרוקדים, מבלי להיות מודעים לאסון המתקרב. מרטין עסק בנושא זה גם קודם לכן, כאשר יצר תחריט קטן שלו כדי ללוות את ספרו של ג'ון גלט (אנ') "The Ouranoulogos or The Celestial Vision".[1]
רקע אמנותי והיסטורי
ג'ון מרטין נולד בניוקאסל על הטיין והחל את דרכו כצייר הרלדיקה עבור בונה מרכבות. בהמשך עבר ללונדון, שם ביסס קריירה מצליחה כצייר, מאייר, חרט ומהנדס. יצירותיו זכו להערכה רבה, והוא הציג לראשונה באקדמיה המלכותית לאמנויות בתחילת המאה התשע עשרה. עד התקופה שבה יצר את הציור, היה מרטין בעל מוניטין מבוסס ונהנה מפופולריות רבה בקרב הציבור.[1]
קשר לבתי המלוכה של הממלכה המאוחדת ובלגיה
הנסיך אלברט, בעלה של המלכה ויקטוריה, התוודע ככל הנראה ליצירותיו של מרטין בהשפעת דודו, לאופולד הראשון, מלך הבלגים. במהלך נישואיו הקצרים לנסיכה שארלוט, העסיק לאופולד את מרטין כ"צייר נופים היסטוריים". הקשר בין השניים נמשך גם לאחר שליאופולד הוכתר למלך בלגיה, אז רכש הממשל הבלגי אחת מיצירותיו של מרטין, והאמן התקבל כחבר באקדמיה הבלגית ואף קיבל את אות מסדר לאופולד. הנסיך אלברט ביקר לראשונה בסטודיו של מרטין לפני נישואיו למלכה ויקטוריה, ושב לשם פעמים נוספות לאחר שהתיישב באנגליה. בנו של האמן, לאופולד מרטין, סיפר כי אביו העריך את בקיאותו האמנותית של הנסיך, שהתבלט כבעל ידע נרחב והבנה עמוקה בתחום האמנות.[1]
הטרילוגיה המקראית של מרטין
במהלך אחד מביקוריו של אלברט בסטודיו של מרטין, העלה הנסיך את הרעיון שהציור המבול, המתאר את המבול עצמו, יהיה חלק מטרילוגיה שלמה שתתאר את סיפור המבול. כך נוצרו שלושה ציורים: הראשון, "ערב המבול", מתאר את הרגעים שקדמו לאסון, השני, "המבול", מציג את רגעי המבול עצמו, והשלישי, "שוך המים", מתאר את שוך מי המבול. הציור הראשון בסדרה, ערב המבול, נתלה בתחילה בחדר ההלבשה של הנסיך אלברט בארמון בקינגהאם. בהמשך הופק ממנו תחריט, שהוקדש לנסיך.[1]
מאפיינים אמנותיים ורקע אינלקטואלי
הציור משקף את הנטייה להביע את הנשגב. מרטין נודע בגישתו הדמיונית ובשימושו בפרספקטיבות דרמטיות כדי להדגיש את אפסות האדם אל מול עוצמתו של הטבע. ייתכן כי הושפע מצפייה בשביט הגדול שהופיע בראשית המאה התשע עשרה ומהופעתו המחודשת של שביט היילי במחצית הראשונה של אותה מאה. העיסוק במבול היה נושא שנוי במחלוקת בתקופה זו, שהיו כופרים שטענו שגילויים מדעיים בגאולוגיה ובפלאונטולוגיה מצביעים על כך שכדור הארץ עתיק יותר מהתיארוך המקראי המסורתי. מרטין פרסם חוברת קצרה שליוותה את שלושת ציוריו בנושא המבול, ובה ציטט מקורות ספרותיים אזוטריים והביא קטעים מהפואמה "Heaven and Earth" מאת לורד ביירון.[1]
רכישה ושימור
הציור ערב המבול נרכש על ידי הנסיך אלברט בראשית שנות הארבעים של המאה התשע עשרה, תמורת סכום משמעותי. בהמשך תועד כחלק מאוסף יצירות האמנות שהוצגו בחדר ההלבשה של הנסיך בארמון בקינגהאם.[1]
הערות שוליים
ערב המבול40816756Q20354735