המכתב (טר בורך)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המכתב
De Brief
מידע כללי
תאריך יצירה בקירוב 1660–1665
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
רוחב 68.4
גובה 81.9
נתונים על היצירה
מיקום האוסף המלכותי הבריטי

המכתבהולנדית: De Brief) הוא ציור שמן על בד מאת הצייר ההולנדי חרארד טר בורך, שנוצר בקירוב בין השנים 1660–1665. הציור שמור באוסף המלכותי הבריטי, לאחר שנרכש בשנת 1814 על ידי המלך ג'ורג' הרביעי מאוסף הבנקאי הבריטי סר תומאס ברינג. קודם לכן, בשנת 1805, נרכש הציור על ידי אביו של ברינג, בתקופה שבה נמכרו ציורים הולנדיים רבים מן המאה ה־17 אל מחוץ למדינה.[1]

תיאור והמודלים

הציור מתאר שלוש דמויות – שתי נשים ונער – סביב שולחן שעליו מונחים חפצים שונים. בחזית הציור מופיעה כורסה שעליה ישן כלב קטן. יתרת החדר שרויה באפלה, אך נברשת נראית בהשתקפות. אף על פי שפנים החדר מתואר במעורפל, הוא טיפוסי לעיצוב הולנדי.

האישה היושבת מימין, הלבושה בבגדים אופנתיים, מוארת באור חזק ומהווה את הדמות המרכזית. היא קוראת מכתב, בעוד הנער שבאמצע והאישה שמשמאל (שייתכן שגם היא כתבה מכתב) מביטים בה בדריכות, ועוקבים אחר תגובתה. המשמעות הפסיכולוגית של הסצנה נותרת עלומה ומסורה לפרשנותו של הצופה.

הציור ככל הנראה נוצר בביתו של טר בורך בעיר דֵוֶונְטֶר, שם יצר רבות מיצירותיו. שניים מהמודלים הם בני משפחתו: הנער במרכז הוא אחיו־למחצה מוזס, והאישה הקוראת את המכתב היא אחותו־למחצה גזינה, ששימשה מודל קבוע עבורו. טר בורך הרבה להשתמש בקרוביו ובמכריו כמודלים. גם הכלב שבציור ככל הנראה היה כלבו האישי, והוא מופיע בציורים נוספים.[2][3]

ניתוח

הציור מבוצע בסגנון האופייני ל"ציירי הפִיינשילדרס" ההולנדים, ומתאפיין ברמת פירוט גבוהה. מרקמי הבדים, בעיקר בלבושה של הדמות המרכזית, מעובדים בקפידה. ההשתקפויות המטאליות של צבעי כחול וזהב מצביעות על עושר מסוים. הפרטים המעודנים, כגון רקמת שולי השמלה, נדירים לאותה תקופה.

כמו ביצירות אחרות של טר בורך, ניכרת תשומת לב קפדנית לפרטים: מגש ופמוט בידיו של הנער, קסת הדיו על השולחן, ואף דמות הנברשת המטושטשת ברקע האפל. האווירה המרוסנת והמאופקת מודגשת על ידי פיזור האור, ויוצרת תחושת דיוק ומיומנות רבה. התוצאה הכללית ריאליסטית מאוד, עם דגש על הפשטות ההרמונית של חיי היום־יום.

טר בורך הרבה ליצור ציורים אנקדוטליים דומים, לעיתים קרובות עם אותם מודלים ואלמנטים חוזרים. דמויות הקוראות או כותבות מכתבים מופיעות ביצירות רבות. הקשרים הפסיכולוגיים ביניהן יוצרים תחושות שממנה מודר הצופה, שאינו יכול אלא לנחש את נסיבות האירוע. רמזים סמליים, היו שכיחים באמנות התקופה, וניתן לזהותם גם ביצירותיהם של אמנים נוספים בני זמנו.[4][5]

לקריאה נוספת

  • Judikje Kiers, Fieke Tissink, Der Glanz des Goldenen Jahrhunderts. Dutch Art of the 17. Jahrhunderts, Zwolle: Waanders, 2000.
  • Bob Haak, Hollandse schilders in de Gouden Eeuw, אמסטרדם: Meulenhoff/Landshoff, 1984.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המכתב בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. The Letter, The Royal Collection
  2. Judikje Kiers, Fieke Tissink, Der Glanz des Goldenen Jahrhunderts. Dutch Art of the 17. Jahrhunderts. Gemälde, Bildhauerkunst und Kunstgewerbe, Zwolle: Waanders, 2000, עמ' 178–179, מסת"ב 9040094365
  3. Bob Haak, Hollandse schilders in de Gouden Eeuw, אמסטרדם: Meulenhoff/Landshoff, 1984, מסת"ב 9029084529
  4. Judikje Kiers, Fieke Tissink, שם, עמ' 178–179
  5. Bob Haak, שם
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

המכתב (טר בורך)41061175Q18655546