ברכת אמת ואמונה
ברכת אמת ואמונה
|
---|
אֱמֶת. וֶאֱמוּנָה כָּל זֹאת וְקַיָּם עָלֵינוּ. כִּי הוּא ה' אֱלקינוּ. וַאֲנַחְנוּ יִשרָאֵל עַמּוֹ: הַפּוֹדֵנוּ מִיַּד מְלָכִים. הַגּוֹאֲלֵנוּ מִכַּף כָּל הֶעָרִיצִים. הָאֵ-ל הַנִּפְרָע לָנוּ מִצָּרֵינוּ. וְהַמְשַׁלֵּם גְּמוּל לְכָל אוֹיְבֵי נַפְשֵׁנוּ: הָעוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת עַד אֵין חֵקֶר. וְנִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר. הַשָּׂם נַפְשֵׁנוּ בַּחַיִּים. וְלא נָתַן לַמּוֹט רַגְלֵנוּ: הַמַּדְרִיכֵנוּ עַל בָּמוֹת אוֹיְבֵינוּ. וַיָּרֶם קַרְנֵנוּ עַל כָּל שׂוֹנְאֵינוּ: הָעוֹשֶׂה לָּנוּ נִסִּים וּנְקָמָה בְּפַרְעה. אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים בְּאַדְמַת בְּנֵי חָם. הַמַּכֶּה בְעֶבְרָתוֹ כָּל בְּכוֹרֵי מִצְרָיִם. וַיּוֹצֵא אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם לְחֵרוּת עוֹלָם: הַמַּעֲבִיר בָּנָיו בֵּין גִּזְרֵי יַם סוּף. אֶת רוֹדְפֵיהֶם וְאֶת שׂוֹנְאֵיהֶם בִּתְהוֹמוֹת טִבַּע. וְרָאוּ בָנָיו גְּבוּרָתוֹ. שִׁבְּחוּ וְהוֹדוּ לִשְׁמוֹ: וּמַלְכוּתוֹ, בְּרָצון קִבְּלוּ עֲלֵיהֶם. משֶׁה וּבְנֵי יִשרָאֵל לְךָ עָנוּ שִׁירָה בְּשמְחָה רַבָּה. וְאָמְרוּ כֻלָּם: מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה' מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא. מַלְכוּתְךָ רָאוּ בָנֶיךָ. בּוֹקֵעַ יָם לִפְנֵי משֶׁה. זֶה אֵלִי עָנוּ. וְאָמְרוּ: ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד. וְנֶאֱמַר. כִּי פָדָה ה' אֶת יַעֲקֹב וּגְאָלוֹ מִיַּד חָזָק מִמֶּנּוּ: בָּרוּךְ אַתָּה ה'. גָּאַל יִשְׂרָאֵל: |
הברכה על פי נוסח ספרד |
ברכת אמת ואמונה היא אחת מברכות קריאת שמע של תפילת ערבית, ונאמרת לאחר קריאת שמע. הברכה עוסקת בגאולת עם ישראל ממצרים, ואף חותמת במילים 'גאל ישראל', ונקראת גם ברכת הגאולה.
בתפילת שחרית נאמרת ברכה מקבילה בשם 'ברכת אמת ויציב' ומסיימת במילים דומות 'גאל ישראל'.
תוכן הברכה
ברכה זו מתחילה במילים אמת ואמונה, והיא עוסקת בשני עניינים: הראשון הוא אישור של אמיתות דברי התורה הנקראים במסגרת קריאת שמע, ואליו מתייחס הפתיח של הברכה, "אמת ויציב".
הנושא השני והעיקרי הוא גאולת ישראל מידי אויביו בעבר, ובייחוד יציאת מצרים, ולנושא זה מתייחסת גם חתימתה "ברוך אתה ה', גאל ישראל".
נוסח לשבת
ברוב נוסחי התפילה בברכה זו אין הבדל בין ימי חול ושבתות וחגים, אך בנוסח איטליה ישנו נוסח מיוחד לשבת.
סמיכות גאולה לתפילה
ערך מורחב – סמיכת גאולה לתפילה
בניגוד לתפילת שחרית, שבה מוסכם על דעת כולם שישנו חיוב להסמיך את ברכת הגאולה לתפילה. בתפילת ערכית נחלקו אמרואים בתלמוד האם יש בה חובת סמיכת גאולה לתפילה:
"אמר רבי יוחנן: איזהו בן העולם הבא, זה הסומך גאולה לתפילה של ערבית. רבי יהושע בן לוי אומר: תפילות באמצע תקנום.
וברש"י ביאר: "תפילת ערבית קודמת לקריאת שמע". בביאור טעמו של רבי יהושע בן לוי אמרו בתלמוד:
רבי יהושע בן לוי סבר כיון דלא הויא אלא מצפרא לא הויא גאולה מעלייתא
למעשה, נחלקו בראשונים האם הלכה כרבי יוחנן ויש לסמוך גאולה לתפילה גם בתפילת ערבית או כדעת רבי יהושע בן לוי, ובשולחן ערוך פסק שיש להיזהר שלא להפסיק בדיבור בן ברכת הגאולה לתפילת העמידה[1].
בתרבות
חלקים שונים מקטע תפילה זה הולחנו, רבים מהם בהקשר של קריעת ים סוף, בו עוסק עיקר הקטע. ובייחוד הקטע המתחיל במילים "המעביר בניו בין גזרי ים סוף".
קישורים חיצוניים
- ברכת אמת ואמונה, ב"אנציקלופדיה יהודית" באתר "דעת"
- יצחק משה אלבוגן, קריאת שמע וברכותיה, באתר הספרייה הווירטואלית של מט"ח
- הלכה ד - סמיכת גאולה לתפילה | פרק פרק כה - תפילת מעריב |, באתר פניני הלכה - הרב אליעזר מלמד, 25 בינואר 2010
שירים
המעביר בניו בין גזרי ים סוף חזן:דוד קוסביצקי, סרטון בערוץ "חזנות מבוארת", באתר יוטיוב (אורך: 01:01)
Ha'mavir Banav - Rabbi Shlomo Carlebach - המעביר בניו - רבי שלמה קרליבך, סרטון בערוץ "Shlomo Carlebach", באתר יוטיוב (אורך: 02:13)
ראו בנים Rau Banim, סרטון בערוץ "Yaakov Shwekey - Topic", באתר יוטיוב (אורך: 04:28)
הערות שוליים
קריאת שמע | ||
---|---|---|
פרשיות קריאת שמע | שמע ישראל • שמע ישראל (פרשיה) • והיה אם שמוע • פרשת ציצית | |
ברכות קריאת שמע | ברכות קריאת שמע • ברכת יוצר • ברכת מעריב • ברכת אהבה • ברכת הגאולה • ברכת השכיבנו | |
זמני קריאת שמע | תפילת שחרית • תפילת ערבית • תחילת זמן קריאת שמע • סוף זמן קריאת שמע • קריאת שמע על המיטה | |
שונות | א-ל מלך נאמן • ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד • ברכת ברוך ה' לעולם • המלאך הגואל • תפילת ותיקין • משיכיר • שעות זמניות |
ברכת אמת ואמונה41104204Q5371036