שיחה:איסור חלוצה לכהן
מראה
תגובה אחרונה: לפני 7 ימים מאת שמש מרפא בנושא איחוד
איחוד
מדובר באיסור דרבנן אטו איסור גרושה לכהן, שמתאים כפרק בערכו. אין שום סיבה לפתוח ערך נפרד. שמש מרפא (שיחה) 01:20, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- בעלי זכות הצבעה שמש מרפא (שיחה) 01:20, 7 בדצמבר 2025 (IST)
בעד, ואני חושב לעשות את זה להפניה. ועמך כולם צדיקים • כאן תוכלו לשוחח איתי • אלו העריכות שלי • י"ז בכסלו ה'תשפ"ו • 01:22, 7 בדצמבר 2025 (IST)
בעד. אפר (שיחה) 07:22, 7 בדצמבר 2025 (IST)
בעד לאחד פלאלמוני (שיחה) 10:24, 7 בדצמבר 2025 (IST)
בעד חלש ליש ~ שיחה 10:42, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- רק שואל: אין סיבה לערך על כל איסור דרבנן?! באנצ"ת ייחדו לזה ערך נפרד. ספרא - שיחה 14:01, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- @ספרא, יש סיבה (ואגב, ייש"כ לכותב הערך על ההשקעה), אבל כאן זה סניף של האיסור דאורייתא, ואין לו מספיק בשר במהות כדי שהוא יצדיק ערך נפרד. אפר (שיחה) 14:02, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- כל איסור דרבנן הוא סניף של איסור דאורייתא. סייג לתורה. יש לי צד חזק ש-5 פסקאות כבר נחשב מספיק בשר לערך על איסור דרבנן. ספרא - שיחה 14:34, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- זה לא מדוייק, לא כל איסור דרבנן עיקרו מן התורה. מוקצה למשל זכאי לערך נפרד, אבל קשר שאינו של קיימא לא, בלי קשר לענייני בשר. האנצ"ת כשמה היא אנציקלופדיה תלמודית, ששיקוליה אינם בהכרח חופפים לאלה שלנו. שמש מרפא (שיחה) 16:28, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- זו לא השוואה אמיתית, כן? זה איסור דרבנן שאסמכוהו אקרא, עם פרטי דינים של חייבי לאוין. ההשוואה למוקצה קצת לא עניינית (איסור דרבנן המכיל 14 ערכים אצלנו). ככלל השיקולים שלנו לא חופפים לאנצ"ת, אך במקרה הזה אין סיבה שהשיקולים לא יהיו זהים. ספרא - שיחה 17:27, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- נוטה להסכים עם ספרא ליש ~ שיחה 17:47, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- נשאל כך, אם זה דאורייתא כחלק מהלאו של גרושה, היית מפריד את זה? בהנחה שלא - כשזה דרבנן זה לא שונה. מוטי ~ שיחה • י"ז בכסלו ה'תשפ"ו • 18:14, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- ודאי שאם זה היה מדאורייתא זה היה זכאי לערך נפרד, אבל זה לא נכון שדרבנן זה אותו דבר, כיון שכל האיסור הוא פרט באיסור גרושה, והפרט הזה הוא דרבנן. ליש ~ שיחה 18:35, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- וע"פ מה שהוסיף כעת ר' ספרא ודאי שזכאי לערך, מכיון שישנה דעה שהגרושה אסורה מן התורה, וא"כ ודאי שזה איסור נפרד ליש ~ שיחה 19:36, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- זה היה תלוי במוני המצוות, אם היו מונים את המצווה בנפרד או לא. כרגע אין לנו איך לבחון את זה בכלי זה. ברגע שזה "שמות מוחלקין" איחוד אפשרי רק אם שם הערך יהיה איסור גרושה וחלוצה לכהן. ספרא - שיחה 19:56, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- גם לא ברירא לי עיקר הנימוק שזה אטו גרושה, וראה מה שכתב ביוסף לקח: "ויש לומר דאף על גב דחלוצה ונתינה מדברי סופרים מכל מקום, בהדי איסורי דאורייתא כגון גרושה וממזרת שייכי למתנינהו, משום דאיסורם מחמת עצמם ואינם בשביל גזירה כשניות, ושייכי למקרינהו איסור קדושה כמו גרושה וממזרת". ספרא - שיחה 20:05, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- ודאי שאם זה היה מדאורייתא זה היה זכאי לערך נפרד, אבל זה לא נכון שדרבנן זה אותו דבר, כיון שכל האיסור הוא פרט באיסור גרושה, והפרט הזה הוא דרבנן. ליש ~ שיחה 18:35, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- גם מעשר ירק הוסמך לפסוק, זה לא סיבה לערך עצמאי. לשון הרמב"ם זה "החלוצה אסורה לכהן מד"ס מפני שהיא כגרושה". אני לא יודע מי זה היוסף לקח, אבל מהשורה שציטטת אני מבין שהגדרת האיסור הוא שמדרבנן החשיבו את החלוצה כגרושה. זה לא משנה לנידון כאן. שמש מרפא (שיחה) 07:47, 9 בדצמבר 2025 (IST)
- זו לא השוואה אמיתית, כן? זה איסור דרבנן שאסמכוהו אקרא, עם פרטי דינים של חייבי לאוין. ההשוואה למוקצה קצת לא עניינית (איסור דרבנן המכיל 14 ערכים אצלנו). ככלל השיקולים שלנו לא חופפים לאנצ"ת, אך במקרה הזה אין סיבה שהשיקולים לא יהיו זהים. ספרא - שיחה 17:27, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- זה לא מדוייק, לא כל איסור דרבנן עיקרו מן התורה. מוקצה למשל זכאי לערך נפרד, אבל קשר שאינו של קיימא לא, בלי קשר לענייני בשר. האנצ"ת כשמה היא אנציקלופדיה תלמודית, ששיקוליה אינם בהכרח חופפים לאלה שלנו. שמש מרפא (שיחה) 16:28, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- כל איסור דרבנן הוא סניף של איסור דאורייתא. סייג לתורה. יש לי צד חזק ש-5 פסקאות כבר נחשב מספיק בשר לערך על איסור דרבנן. ספרא - שיחה 14:34, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- @ספרא, יש סיבה (ואגב, ייש"כ לכותב הערך על ההשקעה), אבל כאן זה סניף של האיסור דאורייתא, ואין לו מספיק בשר במהות כדי שהוא יצדיק ערך נפרד. אפר (שיחה) 14:02, 7 בדצמבר 2025 (IST)
- רק שואל: אין סיבה לערך על כל איסור דרבנן?! באנצ"ת ייחדו לזה ערך נפרד. ספרא - שיחה 14:01, 7 בדצמבר 2025 (IST)