נולד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בהלכות שבת, נולד הוא אחד מסוגי המוקצה האסורים בטלטול בשבת ויום טוב. "נולד" הוא חפץ שלא היה קיים, לפחות במצבו הנוכחי, בערב שבת, כגון 'ביצה שנולדה בשבת', ועל כן הוא לא היה "מוכן" לשימוש בעת כניסת השבת ונחשב כמוקצה.

דיני 'נולד' נידונו בהרחבה במסכת 'ביצה'.

הגדרת נולד

ישנן שלוש הגדרות למהו נולד, ודין כל אחד מהם שונה[1]:
סוג הגדרה דוגמה דין
נולד גמור דבר שלא היה קיים בעולם כלל לפני בין השמשות, ולכן נחשב כ'נולד'. טל על צמחים- לפני כניסת שבת הוא היה חלק מהאוויר, והיום הוא כבר מים. אסור בטלטול, לשיטת כולם.
דבר שהשתנה דבר שאינו חדש מצד עצמו, אך השתנה ממה שהיה קודם, ולכן נחשב כ'נולד'. כלי שנשבר, והשברים ראויים לשימוש- אבל לשימוש אחר מהתכלית המקורית של הכלי. ר"ש מתיר בטלטול, ורבי יהודה אוסר.
אוכל הראוי לאכילה אוכל שצורתו השתנתה, אך הוא עדיין ראוי לאכילה- לא נחשב כ'נולד'. רוטב דגים שנקרש.

מיגו דאתקצאי

הכלל "מיגו דאתקצאי לבין השמשות אתקצאי לכולי יומא[2]" (מתוך שהוקצה בבין השמשות הוקצה לכל היום), קובע שחפץ שהיה מוקצה בזמן בין השמשות יהיה מוקצה לכל יום השבת, גם אם במהלך היום הוא כבר אינו מוקצה בפני עצמו.

כלל זה חל רק אם מתקיימים שני תנאים:

  • הדבר אינו ראוי לשימוש.
  • האדם דחה אותו בידיו מלהיות ראוי.

למשל, אדם שהניח ענבים על גגו כדי שיתייבשו ויהיו לצימוקים, אסורים בשבת מדין "מיגו דאתקצאי"- האדם דחה אותם מדעתו, ובבין השמשות עדיין לא היו ראויים לאכילה.

כאשר מתקיים רק אחד מן התנאים, יש מחלוקת תנאים בנוגע להאם מותר להשתמש בדבר במהלך השבת. ר' יהודה סובר שלא, ור' שמעון סובר שכן. כך, לדוגמה, ר' שמעון יתיר לאכול פירות העומדים למכירה- כי הם ראויים לאכילה, למרות שהאדם דחה אותם מדעתו, ור' יהודה יאסור.

'מיגו דאתקצאי' הוא סוג נוסף של נולד- גם אם החפץ 'נולד' להיות ראוי לשימוש במהלך השבת, הוא אסור.

דוגמאות

דוגמה לחפץ המוגדר כ'נולד' היא ביצה שהוטלה במהלך השבת או החג; זו הדוגמה שבאמצעותה נפתחת המסכת העיקרית שעוסקת בתחום זה, מסכת ביצה.

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא הלכה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32513177נולד