טיוטה:ברכת אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על קריאת שמע
| ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מכלול התורה" של המכלול והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה! |
ברכת וציוונו על קריאת שמע
|
|---|
|
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל קְרִיאַת שְׁמַע. |
אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על קריאת שמע היא ברכת המצווה שהובאה ברא"ש ובטור בשם רב עמרם, שהנוהגים לקרות קריאת שמע של ערבית עם ברכותיה בבית הכנסת מבעוד יום, יברכו ברכה זאת לפני קריאת שמע על המיטה, היות שבזאת הם יוצאים עיקר חובת קריאת שמע.
רקע
שני חיובי קריאת שמע בערבית, ואם צריכים ברכה
מלבד המצווה לקרות קריאת שמע בערבית ממה שנאמר[1] ובשכבך, אמרו חז"ל שמצווה לקרות קריאת שמע עוד הפעם לפני השינה[2].
מצוות קריאת שמע על המיטה אינה טעונה ברכה[3] מפני שאין אותה הקריאה כדי לצאת אלא בשביל שמירה[4]. אבל מצות קריאת שמע של ערבית טעונה ברכה לפניה[5]. אלא שברכת אהבת עולם שמברכים לפניה פוטרים את הקורא מלברך אשר קדשנו במצוותיו וכו', מפני שיש בה קיבול מלכות שמים[6], או מאחר שברכה זאת כוללת שבח על כל התורה אשר נתן לנו ה', ומצוות קריאת שמע בכלל, וכיוון שיש ברכה לפניה לא תיקנו להפסיק בברכה אחרת[7].
אמנם היות שהיו נוהגים לקרות קריאת שמע של ערבית עם ברכותיה בבית הכנסת מבעוד יום, על כן סבר רב עמרם שעיקר הקריאה שאדם יוצא בה הוא במה שקורא לפני מיטתו, ומחמת זה כתב שצריך לברך עליה ברכה זאת[8].
דעת הפוסקים והופעת הברכה בברכונים
רוב הפוסקים[9] שללו ברכה זאת מאחר שהיא ברכה שלא נזכרה בתלמוד[10], או משום שכבר נפטר בברכות שמע שברך בבית הכנסת, ואינו צריך לברכה אחרת[11], או משום שלדעתם עיקר קריאת שמע הוא הקריאה שבבית הכנסת עם ברכותיה[12], או משום שכיוון שעל עיקר קריאתה לא תיקנו ברכה, אין צריך לברך עליה[13], או שכיוון שנהגו שלא לברך אין להוסיף בברכות[6]. עם זאת, הברכה הופיעה עם שם ומלכות לפני קריאת שמע על המיטה בברכוני מנהג אשכנז הישנים עד לתקופה מאוחרת[14].
נוסח הברכה
ברא"ש[15] ובטור[8], כמו גם בברכוני אשכנז[14], נוסח הברכה הוא אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על קריאת שמע. נוסחאות נוספות שנמצאו בראשונים הם: וציוונו לקרוא קריאת שמע[16]; או וציוונו לקרות שמע[17].
הערות שוליים
- ↑ ספר דברים, פרק ו', פסוק ז'.
- ↑ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ד' עמוד ב'.
- ↑ תוספות, מסכת חולין, דף ק"ה עמוד א', ד"ה מים, בשם רבינו יהודה; הגהות מיימוניות, הלכות תפילה וברכת כהנים, פרק ז'.
- ↑ רבי אפרים זלמן מרגליות, יד אפרים, אורח חיים סימן רלט ס"א, באתר היברובוקס.
- ↑ ראו אור זרוע, ח"א, הלכות ברכת המוציא, סי' ק"מ, שמונה קריאת שמע בתוך המצוות שצריכים לברך עליהם.
- ^ 6.0 6.1 רבי שלמה בן שמעון דוראן, שו"ת הרשב"ש, סימן קעד.
- ↑ רבי אריה לייב צינץ, ברכת השיר על הגדה של פסח, פיסקא מעשה בר"א כו'.
- ^ 8.0 8.1 ארבעה טורים, אורח חיים, סימן רל"ה.
- ↑ רבינו יונה, ברכות א. ד"ה אלא; רמ"א בשולחן ערוך, אורח חיים, סימן רל"ט, סעיף א', כפי שפירשו דבריו בעטרת זקנים, שם, ובמשנה ברורה סעיף קטן ח'.
- ↑ רבינו יונה, ברכות א. ד"ה אלא. בקרבן נתנאל, על פסקי הרא"ש, מסכת קידושין, פרק א', סימן מא (קרבן נתנאל אות ש), הקשה על הרא"ש שאת ברכת בתולים שלל מטעם שלא נזכרה הברכה במשנה או בתלמוד, ואילו את ברכת אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על קריאת שמע לא שלל מחמת טענה זאת אלא מחמת קושיות אחרות. רבי אריה ליב פרומקין בפירושו מגן האלף על סדר רב עמרם השלם (סי' ט אות ב וסי' צה אות ג) מתרץ שרב עמרם מיירי באופן שלא יצא עדיין חובת קריאת שמע בזמנה, והתלמוד לא הוצרך להזכיר ברכה זו מאחר שהוא דבר פשוט שמחוייבים לברך כמו בכל מצווה.
- ↑ רבי אריה ליב פרומקין, מגן האלף על סדר רב עמרם השלם, סי' צה אות ג, בפירוש דברי רב האי גאון בשערי תשובה, סימן נז. וראו מה שכתב שם במגן האלף לפרש בדעת רב עמרם שמצריך לברך.
- ↑ דעת רבנו תם, הובא בתוספות, מסכת ברכות, דף ב' עמוד א', ד"ה מאימתי; בפסקי הרא"ש, מסכת ברכות, פרק א', סימן א'; ובארבעה טורים, אורח חיים, סימן רל"ה.
- ↑ רבי שלמה בן שמעון דוראן, שו"ת הרשב"ש, סימן קעד, בשם אביו רבי שמעון בן צמח דוראן.
- ^ 14.0 14.1 השלמות בסוף סידור אזור אליהו בשם ברכוני אשכנז מנטובה שכ"ג, ונציה שמ"ו, ונציה שפ"ג, ונציה תע"ו.
- ↑ פסקי הרא"ש, מסכת ברכות, פרק א', סימן א'.
- ↑ רבינו יונה, ברכות א. ד"ה אלא, בשם רב עמרם.
- ↑ תוספות, מסכת חולין, דף ק"ה עמוד א', ד"ה מים, בשם רבינו יהודה.
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.
קטגוריה:ברכות קריאת שמע קטגוריה:ברכות שנויות במחלוקת קטגוריה:המכלול: ערכים שנוצרו במכלול
