יצרני כלי רכב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף תעשיית רכב)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.

תעשיית הרכב מפתחת, מעצבת, מייצרת, משווקת ומוכרת כלי רכב. בשנת 2019 יוצרו ברחבי העולם כ-92 מיליון כלי רכב, מהם כ-62 מיליון כלי רכב פרטיים והשאר מסחריים[1].

היסטוריה

ראשיתה של תעשיית הרכב בשלהי המאה ה-19 במנהיים שבגרמניה אז נבנה לראשונה כלי רכב ממונע בנזין על ידי קרל בנץ. ב-1888 החל ייצור הרכב למטרת שיווק אחרי ששנתיים קודם לכן קיבל בנץ אישור לרישום הרכב כפטנט. בשנת 1898 לואי רנו הצרפתי פיתח את רכב המנועי הראשון שלו מדגם רנו Type A, באותה שנה, ב-1889, עיצבו גוטליב דיימלר וויליאם מייבאך את הרכב הראשון שנבנה כולו כרכב ממונע ולא ככרכרה רתומה למנוע.

מאז מתחרים יצרני הרכב בעולם על לבם של הקונים בעיצוב, בחסכוניות הצריכה ובפאר.

עד לתחילת המאה ה-21 השליטה הייתה בידי מכוניות עם מנוע בנזין. בתחילת המאה ה-21 החלו להופיע מכוניות שמונעות על ידי סוללת יוני ליתיום. תחום זה התפתח מאוד וחלק מיצרני רכב החלו להודיע על העברה הדרגתית של פסי הייצור לרכבים חשמליים בלבד.

במכוניות משולבות כיום מערכות ממוחשבות רבות, הדבר גרם להתפתחות תופעת סייבר בעולם הרכב, כאשר האקרים מסוגלים לקבל שליטה על מערכות המותקנות ברכבים.

תעשיית הרכב כיום

כיום תעשיית הרכב כוללת חברות ומותגי רכב רבים המתפלגים למספר אזורי-ייצור עיקריים:

שיא ייצור המכוניות היה בשנת 2017 כאשר יוצרו כ-97 מיליון מכוניות, כאשר היצרן הגדול ביותר היא הרפובליקה העממית של סין עם כ-27 מיליון מכוניות.

התפלגות תעשיית הרכב

תעשיות הרכב כוללות כארבעה עשר קונצרני תעשיות רכב גדולים המתרכזים בעיקר באיחוד האירופי, יפן, ארצות הברית, סין, הודו וקוריאה הדרומית. בתוך כל קונצרן שכזה מתאגדות מספר יצרניות רכב תחת אחזקת בעלים אחת (חברות ציבוריות) בעלות גרעין שליטה.

חברה ארץ סוג חברה שווקים
1. קבוצת טויוטה יפןיפן
טויוטה יפןיפן חטיבה עולמי
לקסוס יפןיפן חטיבה עולמי
הינו מוטורס יפןיפן חברה בת אסיה - צפון אמריקה
דייהטסו יפןיפן חברה בת אסיה - מזרח התיכון - אירופה - אמריקה הלטינית
סובארו יפןיפן שותפות עולמי
2. קבוצת פולקסווגן גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
פולקסווגן גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חטיבה עולמי
אאודי גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חברה בת עולמי
בנטלי בריטניהבריטניה חברה בת עולמי
בוגאטי צרפתצרפת חברה בת עולמי
למבורגיני איטליהאיטליה חברה בת עולמי
סיאט ספרדספרד חברה בת אירופה - אמריקה הלטינית
סקודה צ'כיהצ'כיה חברה בת אירופה - אמריקה הלטינית - אפריקה
פורשה גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חברה בת עולמי
3. קבוצת יונדאי-קיה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית
יונדאי מוטור קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חטיבה עולמי
קיה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חטיבה עולמי
ג'נסיס קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חטיבה עולמי
4. ג'נרל מוטורס ארצות הבריתארצות הברית
קדילאק ארצות הבריתארצות הברית חטיבה ארצות הברית - אירופה
ביואיק ארצות הבריתארצות הברית חטיבה ארצות הברית - מזרח הרחוק
שברולט ארצות הבריתארצות הברית חטיבה עולמי חוץ מאירופה
דייהו קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חברה בת אסיה
GMC ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - ישראל
הולדן אוסטרליהאוסטרליה חברה בת אוסטרליה - ניו זילנד - מזרח התיכון
5. קבוצת פורד ארצות הבריתארצות הברית
פורד ארצות הבריתארצות הברית חטיבה עולמי
לינקולן ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה
מרקורי ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה
6. קבוצת ניסאן יפןיפן
ניסאן יפןיפן חטיבה עולמי
אינפיניטי יפןיפן חטיבה עולמי
7. קבוצת הונדה יפןיפן
הונדה יפןיפן חטיבה עולמי
אקורה יפןיפן חטיבה צפון אמריקה
8. קבוצת פיאט קרייזלר ארצות הבריתארצות הבריתאיטליהאיטליה
פיאט איטליהאיטליה חטיבה אירופה - אסיה - מזרח התיכון - אמריקה הלטינית
אלפא רומיאו איטליהאיטליה חברה בת אירופה - אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית
פרארי איטליהאיטליה חברה בת עולמי
Iveco איטליהאיטליה חברה בת עולמי
לנצ'יה איטליהאיטליה חברה בת אירופה
מזראטי איטליהאיטליה חברה בת עולמי
קרייזלר ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - אירופה - אסיה
דודג' ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - אירופה - אסיה
ג'יפ ארצות הבריתארצות הברית חטיבה צפון אמריקה - אירופה - אסיה
9. קבוצת רנו צרפתצרפת
רנו צרפתצרפת חטיבה אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית - אפריקה
מיצובישי יפןיפן חטיבה עולמי
אינפיניטי יפןיפן חטיבה צפון אמריקה
דאצ'יה רומניהרומניה חברה בת אירופה וישראל
רנו-סמסונג קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית חברה בת אסיה
10. קבוצת PSA צרפתצרפת
פיג'ו צרפתצרפת חטיבה אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית - אפריקה
סיטרואן צרפתצרפת חטיבה אירופה - אסיה - אמריקה הלטינית
DS צרפתצרפת חברה בת עולמי (הופרדו מסיטרואן)
אופל גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חטיבה אירופה - מזרח התיכון -אמריקה הלטינית- אפריקה
ווקסהול מוטורס בריטניהבריטניה חברה בת אנגליה
11. קבוצת סוזוקייפןיפן
סוזוקי יפןיפן חטיבה עולמי
10. קבוצת SAIC הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין
IM הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין חטיבה סין
מקסוס הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין חטיבה עולמי
13. קבוצת דיימלר AG גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
מרצדס גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חטיבה עולמי
מייבאך גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חטיבה עולמי
סמארט גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חטיבה עולמי
13. קבוצת BMW גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
מיני בריטניהבריטניה חטיבה עולמי
BMW גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: חטיבה עולמי
רולס רויס בריטניהבריטניה חטיבה עולמי
15. קבוצת ג'ילי הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין
ג'ילי הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין חטיבה עולמי
וולוו שוודיהשוודיה חטיבה עולמי
Lynk & Co הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין חטיבה עולמי
16. קבוצת ספייקר AG הולנדהולנד
ספייקר הולנדהולנד עולמי
סאאב שוודיהשוודיה חברה בת עולמי
17. קבוצת טאטא AG הודוהודו
טאטא הודוהודו חטיבה עולמי
יגואר בריטניהבריטניה חברה בת עולמי
לנד רובר בריטניהבריטניה חברה בת עולמי

טויוטה

ערך מורחב – טויוטה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם, ייצור ממוצע של כ-9.1 מיליון מכוניות בשנה, בשנת 2006 עברה טויוטה את ג'נרל מוטורס, שהיה תאגיד הרכב הגדול בעולם מאז תחילת המאה ה-20. הוקמה על ידי קיאישירו טויודה בשנת 1933.

  • איסוזו (יפן) - הוקמה ב-1918 ונקראת בשמה רק משנת 1949. בעבר הייתה בבעלות ג'נרל מוטורס אך נמכרה לטויוטה עקב קשיים כלכליים. רוב דגמי החברה הם משאיות קלות וטנדרים (PickUp).
  • דייהטסו (יפן) - הוקמה ב-1907, שינתה את שמה ל'דיהטסו' בשנת 1951, דגמי החברה ידועים בהיותם קטנים וחסכוניים בתצרוכת הדלק.
  • הינו (יפן) - מייצרת משאיות, טויוטה מחזיקה בכל מניותיה של הינו.
  • לקסוס (ארצות הברית) - הוקמה ב-1988 על ידי טויוטה כדי לתת מענה הולם לרכבי היוקרה האירופים מתוצרת גרמניה, בריטניה ואיטליה בשוק הכול כך חשוב לטויוטה, ארצות הברית. מאז הקמתה נגסה לקסוס בנתח השוק של יצרניות היוקרה הגרמניות באירופה ביחד עם האינפיניטי של קונצרן ניסן-רנו
  • סובארו (יפן) - כמו איסוזו, גם את סובארו רכשה טויוטה מידי ג'נרל מוטורס, הפעם בשנת 2005. סובארו הוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה. בישראל ידועה סובארו בעיקר ברכב המשפחתי החסכוני שלה, סובארו אימפרזה ובגרסאות הספורט STI והראלי WRX שלו.

ג'נרל מוטורס

קובץ:1940 Chevrolet.jpg
שברולט מודל 1940
ערך מורחב – ג'נרל מוטורס

ג'נרל מוטורס (ארצות הברית) הייתה עד 2006 קונצרן הרכב הגדול בעולם (ב-2006 הפסיד את הבכורה לקונצרן טויוטה היפני). ייצור ממוצע של כ-9 מיליון מכוניות בשנה. הוקם ב-1908 על ידי ויליאם דוראנט, הקונצרן מאגד תחתו כעשרה מותגים עולמיים:

  • אולדסמוביל (ארצות הברית) - הוקמה ב-1897, נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס בשנת 1908, ב-2004 הכריזה ג'נרל מוטורס על פירוק החברה.
  • ביואיק (ארצות הברית) - הוקם ב-1903. לאחר היקלעות לקשיים כלכלים כבדים, ביקש מייסד ביואיק עזרה מדוראנט, ובתגובה רכש דוראנט את ביואיק.
  • דייהו (קוריאה הדרומית) - הוקמה ב-1937, לאחר מכן נקנתה על ידי קונצרן דייהו, ב-2001 הודיעה על פשיטת רגל שהובילה לרכישתה על ידי ג'נרל מוטורס.
  • האמר (ארצות הברית) - התחיל כמותג רכבי שטח צבאיים, נרכש על ידי ג'נרל מוטורס ב-1999. נחל הצלחה בארץ אחרי צאתו של ה-Hummer 2 וה-Hummer 3.
  • סאאב (שוודיה) - הוקמה ב-1949, בעבר עסקה בייצור מטוסים. ב-1990 רכשה ג'נרל מוטורס חלק גדול ממניותיה, ב-2000 השלימה את רכישת כל מניותיה.
  • סאטורן (ארצות הברית) - הוקמה ב-1990 על ידי ג'נרל מוטורס בניסיון לחדור לשוק המכוניות החסכוניות, מותג זה נחל כישלון חרוץ.
  • פונטיאק (ארצות הברית) - הוקמה ב-1906, נרכש על ידי ג'נרל מוטורס ב-1926. מייצרת בעיקר מכוניות עממיות 'ספורטיביות'.
  • קדילק (ארצות הברית) - הוקמה ב-1902, נרכשה על ידי GM ב-1909 עיקר דגמיה מכוונים לפלח השוק האמריקאי הגבוה.
  • שברולט (ארצות הברית) - הוקמה עם הקמתה של ג'נרל מוטורס. עד לא מזמן רכשה את המותג דייהו ו'הימרה' על המזרח הרחוק בכל הקופה, העבירה את הייצור למזרח והשיקה כלי רכב עממיים יותר.
  • הולדן (אוסטרליה) - הוקמה ב-1853, ב-1931 נרכשה על ידי ג'נרל מוטורס. חטיבה המפתחת מכוניות המותאמות לשוק האוקיאני, כגון המונארו הספורטיבית, אך גם משמשת כשם מותג לשיווק דגמי אופל באזור אוקיאניה.

פורד

הנרי פורד עם המודל T, הרכב העממי של פורד
ערך מורחב – פורד

קונצרן פורד הוא הקונצרן השלישי בגודלו בעולם, אולם מבחינת נכסים עומד הוא במקום הראשון. ב-1913 נפתח פס הייצור הראשון של פורד עם המודל T.

  • אסטון מרטין (בריטניה) - הוקמה בשנת 1913 על ידי ליונל מרטין ורוברט במפורד, ב-1993 רכשה פורד את אסטון מרטין מה שהוביל אותה לבעיות כלכליות. לאחרונה הכריזה אסטון מרטין על רכישתה על ידי קבוצת משקיעים ממדינות ערב הכוללים שני בנקי השקעות מאיחוד האמירויות ומליונר ערבי נוסף. בנוסף על כך, קרובה היא להשיק את האסטון מרטין ראפיד - רכב סדאן ספורטיבי.
  • דיימלר (בריטניה) - הוקמה ב-1986, ב-1960 נרכשה על ידי יגואר, ולאחר מכן התחברו כולם לקונצרן פורד.
  • לינקולן (ארצות הברית) - הוקמה ב-1917, הצטרפה לקונצרן פורד בשנת 1922. עיקר רכבי לינקולן הם רכבי יוקרה אמריקאים קלאסיים כמו הלינקולן טאון-קאר, נאביגייטור (מתחרה ישיר לאסקלייד של קאדילק).
  • מרקורי (ארצות הברית) - הוקמה על ידי פורד עצמה בשנת 1939. רכביה נמצאים בין היוקרתיים של הלינקולן לבין העממיים של פורד.

פולקסווגן

ערך מורחב – קבוצת פולקסווגן
הבוגאטי שירון

פולקסווגן הוא קונצרן הרכב הרביעי בגודלו בעולם והגדול ביותר ביבשת הקלאסית, אירופה. פולקסווגן הוקמה על ידי פרדיננד פורשה (שבעתיד תקרא על שמו חברת מכוניות ספורט קטנה). בשנת 1933 הטיל אדולף היטלר על פורשה לייצר מכונית עממית עבור כל גרמני, בקשה זו הולידה את החיפושית שייצורה נפסק דווקא במקסיקו. כיום מחזיקת המניות העיקרית בפולקסווגן היא דווקא חברת פורשה, שנקראה על שם מייסד פולקסווגן. כושר הייצור הממוצע של קונצרן פולקסווגן כיום עומד על 5 מיליון מכוניות בשנה.

דיימלר-קרייזלר

דיימלר-קרייזלר לוגו
ערך מורחב – דיימלר-קרייזלר

קונצרן דיימלר קרייזלר הוא למעשה מיזוג בין שתי חברות ענק, דיימלר הגרמנית עם קרייזלר האמריקאית. לפני המיזוג, הייתה דיימלר מהבעלים של מרצדס ומאייבך וסמארט, ומנגד קרייזלר הייתה בעלת דודג', ג'יפ, וקרייזלר עצמה. לאחר המיזוג רוב הדירקטור נשאר זהה לזה של מרצדס, מה שהביא לתביעות ענק כנגד החברה. כאמור, כולם נדחו על הסף. מיזוג זה החזיק מעמד עד שנת 2007 כשחברת דיימלר מכרה את חלקה בקונצרן קרייזלר לחברת השקעות אמריקאית כתוצאה מכך קונצרן דיימלר-קרייזלר פוצל, כיום דיימלר וקרייזלר חברות מופרדות בבעלות שונה

מותגים בבעלות קרייזלר

  • ג'יפ (ארצות הברית) - הוקמה ב-1941 כיצרנית רכבי שטח לצבא ארצות הברית, מאז נקנתה ג'יפ על ידי קרייזלר ב-1987. למרות היותו שם מסחרי רשום של חברת קרייזלר, משמשת בישראל לעיתים קרובות המילה "ג'יפ" כשם גנרי לכל רכבי השטח.
  • דודג' (ארצות הברית) - הוקמה ב-1914 על ידי הנרי פורד שמינה את האחים ג'ון פרנסיס והורס הלג'ין דודג' לאחראים על חטיבה זו, לאחר מחלוקות בין השלושה החליטו אחראי דודג' לעבור לייצור נפרד, וכך קנתה קרייזלר את דודג' ב-1928.
  • פלימות' (ארצות הברית) - הוקמה ב-1928, מטרתה העיקרית של החברה הייתה להתחרות בשוק הרכבים העממים בפורד. בשנת 2001 הכריזה קרייזלר על פירוק פלימות' שכן מאז שנות ה-60 מכירות פלימות' לא מצליחות לנסוק.
  • קרייזלר (ארצות הברית) - הוקמה ב-1925, מתחרתה העיקרית היא ג'נרל מוטורס. עד 1955 רכשה קרייזלר את דודג' והקימה את פלימות'. במרוצת השנים סבלה קרייזלר ממשברים כלכליים קשים עד שבשנת 1998 התמזגה עם מרצדס, מה שלמעשה היה השתלטות עוינת של מרצדס על המותג קרייזלר.

מותגים בבעלות דיימלר קרייזלר AG

  • מאייבאך (גרמניה) - הוקמה ב-1909, מייסדה היה וילהלם מאייבאך, מבין ממצאי מנוע הבערה, שעבד בדיימלר בעבר. אחרי שעזב את מקום עבודתו החליט לייצר מנועים לצפלינים עד 1921, מאז החליט להתמקד בייצור מכוניות פאר. לאחר מלחמת העולם ה-2 נרכשה מאייבך על ידי מרצדס. עד שנות ה-90 לא השיקה מרצדס ולו רכב אחד מתוצרת מאייבך.
  • מרצדס בנץ (גרמניה) - בשנת 1926 התמזגה דיימלר עם חברת בנץ. מכונית המרצדס, שנקראה על שם ביתו של מיליונר יהודי אוסטרי התמזגה עם מכוניות חברת בנץ והוליד את השם 'מרצדס-בנץ'. מכוניות מרצדס מיצבו את עצמן לאורך ההיסטוריה כמכוניות יוקרתיות בעלות עיצוב שמרני שנשבר בגרסת ה-CLS וה-CL.
  • סמארט (גרמניה) - שילוב בין חברת השעונים Swatch למרצדס שהוליד מכונית-מיקרו, הסמארט.

נתוני ייצור

רשימת 15 המדינות המובילות בייצור מכוניות לשנת 2021 [2]
ייצור מכוניות ורכבים מסחריים (מיליון יחידות)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין סין 260822
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית 9167
יפןיפןיפן 7846
הודוהודו הודו 4399
דרום קוריאהדרום קוריאה דרום קוריאה 3462
גרמניהשגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: גרמניה 3308
מקסיקומקסיקו מקסיקו 3145
ברזילברזיל ברזיל 2248
ספרדספרד ספרד 2098
תאילנדתאילנד תאילנד 1685
רוסיהרוסיה רוסיה 1566
צרפתצרפת צרפת 1351
טורקיהטורקיה טורקיה 1276
אינדונזיהאינדונזיה אינדונזיה 1121
קנדהקנדה קנדה 1115
15 החברות המובילות בייצור לשנת 2017[3]
ייצור מכוניות ורכבים מסחריים (1000 יחידות)
1,000 2,000 3,000 4,000 5,000 6,000 7,000 8,000 9,000 10,000 11,000
טויוטה 10,466
פולקסווגן 10,382
יונדאי 7,218
ג'נרל מוטורס 6,856
פורד 6,386
ניסאן 5,769
הונדה 5,236
פיאט 4,600
רנו 4,153
פיג'ו וסיטרואן 3,694
סוזוקי 3,302
SAIC 2,866
מרצדס 2,549
ב.מ.וו 2,505
ג'ילי 1,950

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יצרני כלי רכב בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38295172יצרני כלי רכב