פיאט
פיאט (באיטלקית: Fiat S.p.A) הוא תאגיד תעשייה, ייצור כלי רכב ושירותים פיננסיים שבסיסו בטורינו, איטליה.
שם החברה הוא ראשי תיבות באיטלקית של Fabbrica Italiana Automobili Torino ("המפעל האיטלקי למכוניות בטורינו"). היא נוסדה על ידי קבוצת משקיעים, בהם ג'ובאני אניילי ב-1889. הדגם הראשון שיוצר על ידי חברת פיאט בשנת 1899 היה פיאט 4 HP. בשנת 1921 נבנו 6 יחידות מדגם הפאר -פיאט 520 סופר פיאט.
נכדו של אניילי, ג'אני אניילי, היה יו"ר פיאט מ-1966 ועד מותו ב-24 בינואר 2003. לאחר מותו חלו שינויי הנהלה רבים בפיאט, עד שסרג'ו מרקיונה נתמנה למנכ"ל ב-1 ביוני 2004.
פיאט מחזיקה ב-58% ממניות יצרן הרכב האמריקאי קרייזלר.
פעילויות
פעילויות תאגיד פיאט היו בתחילה מרוכזות סביב יצור כלי רכב לנוסעים, לחקלאות ומכונות לתעשייה. עם הזמן התפתחו תחומי הפעילות של הקונצרן וכיום הוא מנהל גם פעילויות פיננסיות. פיאט הוא התאגיד האיטלקי הגדול ביותר ופועל ב-61 מדינות נוספות. סה"כ מספר המועסקים בו הוא מעל 223,000 איש.
החל משנות ה-60 של המאה ה-20 רכש תאגיד פיאט מגוון חברות. כיום מרכז התאגיד את המותגים והתחומים הבאים:
- מותגי רכב נוסעים - מותגים אלו מכונסים תחת "פיאט אוטו" ו"פרארי". בפיאט אוטו נכללים המותגים לנצ'יה, אלפא רומיאו, פיאט, אינוצ'נטי (כיום אינה פעילה), אבארט (כיום משמש ככינוי לדגמים ספורטיביים של מותג פיאט). פיאט אוטו מחזיקה גם במותגי רכב מסחרי כ-OM ואיווקו. פרארי ומזראטי שייכות לתאגיד פיאט אך מנוהלות שתיהן על ידי פרארי. מכירות המכוניות היוו 46.8% מסך ההכנסות של התאגיד בשנת 2004, 3.2% מאלו היו של פרארי. באפריל 2009 הושג הסכם בין פיאט לחברת קרייזלר פושטת הרגל, על העברת 20% מהבעלות לפיאט, עם אופציה לנתח נוסף. ב 2011 הפכה פיאט להיות הבעלים של קרייזלר בשליטה של 58.5%. בין המותגים שהתווספו לקונצרן נמצאים קרייזלר, ג'יפ ודודג'.
- כלי צמ"ה וחקלאות - תאגיד פיאט הוא הבעלים של CNH Global, חברה המאגדת יצרנים שונים ובהם Case, שטייר, ניו-הולנד ואחרים וכן של פיאט-היטאצ'י, שותפות לייצור כלי צמ"ה לבניין. CNH היא יצרנית המיכון החקלאי השנייה בגודלה בעולם, לאחר Deere & co. יצרנית "ג'ון דיר". בכלים מכניים לבניין והנדסה היא שלישית לאחר קטרפילר וקומאטסו. CNH אחראית ליותר מ 20% מרווחי תאגיד פיאט ונחשבת לחטיבה צומחת ורווחית ביותר.
- אוטובוסים - מיוצרים תחת מוצגי פיאט, איווקו ואיריסבוס.
- תעופה - מטוסים וחלקיהם יוצרו על ידי פיאט-אוויאו, כיום חברה עצמאית המייצרת גם לתעשיית החלל.
- כלי רכב צבאיים - הטנק Ariete המודרני וכן ייצור בעבר של טנקים קלים ובינוניים.
- מכללים לתעשיית הרכב - מאגנטי מרלי, יצרנית מכללים איטלקית גדולה, היא בבעלות פיאט. היא מייצרת את המותגים Carello, Siem, Jaeger, Solex, Vitaloni, Weber ואחרים.
- תעשיית פלדה - פיאט היא הבעלים של חברת הפלדה Teskid המייצרת מוצרי פלדה, מיכון לתעשייה וקווי יצור של מכוניות.
- הוצאה לאור - פיאט שולטת במספר עיתונים ובתי הוצאה לאור חשובים כ"לה סטמפה" המוציא עיתון מפורסם משנת 1926. Publikompass היא חברה של פיאט העוסקת בפרסום בעיתונות ובמדיה האלקטרונית.
מכונית השנה
מכוניות של קונצרן פיאט זכו 12 פעמים בתואר "מכונית השנה באירופה", יותר מכל יצרן אחר.
- 1967: פיאט 124
- 1970: פיאט 128
- 1972: פיאט 127
- 1980: לנצ'יה דלתא
- 1984: פיאט אונו
- 1989: פיאט טיפו
- 1995: פיאט פונטו
- 1996: פיאט בראבו, פיאט בראבה
- 1998: אלפא רומיאו 156
- 2001: אלפא רומיאו 147
- 2004: פיאט פנדה
- 2008: פיאט 500
מכוניות מרוץ
- פיאט S76 רקורד - יוצרה בשנת 1910
מכוניות ספורט
כלי רכב אמפיביים
סמלילים
פיאט החליפה מספר פעמים את סמליל החברה לאורך שנות קיומה.
דגמים בישראל
- טיפו - משפחתית קומפקטית, מתחרה בעיקר בסקודה ראפיד ויונדאי i25. מוצעת גם בגרסת סטיישן והאצ׳בק, בשונה מרוב מתחריה.
- 500 - מיני, ממשיכת הדרך של ה-500 היסטורית ששווקה עד שנות ה-70. דומה בצורתה לרנו טווינגו החדשה ומתחרה בה.
- 500X - קרוסאובר המבוסס על ה-500 ובעל מידות גדולות יותר ממנה. מתחרה בעיקר ברנו קפצ׳ור וסיאט ארונה.
- 500C - גרסת הקבריולה של ה-500.
- 500L - מיקרוואן, מבוסס גם הוא על ה-500 ומתחרה ברכבים כגון פולקסווגן גולף ספורטסוואן וקיה קארנס. מיוצר בסרביה.
- 500L LIVING - מיניוואן, למעשה גרסה מוארכת של ה-500L בעלת שבעה מקומות ישיבה, ומוצע עם מנוע 1.3 ל׳ דיזל או 1.4 ל׳ בנזין.
- פנדה - האצ׳בק, ממשיכת הדרך של האונו. במדינות אחרות מוצעת גם עם הגבהת מרכב והנעה לכל הגלגלים.
- קובו - מסחרית קטנה עם 5 מקומות ישיבה.
- 124 ספיידר - קבריולה קטנה. מבוססת באופן מלא (חוץ מהמנוע) על מאזדה MX-5. ישנה לה גם גרסה ספורטיבית עם מנוע מחוזק של אבארט.
נתוני מכירות
על פי נתוני קארזון (עיבוד מאגר רכבים פרטים ומסחרים עד 3.5 טון)[1]:
שנה | מכירות | מיקום כללי | % שינוי |
---|---|---|---|
2019 | 0 | 469 | -100.0 |
2019 | 814 | 28 | |
2019 | 0 | 322 | -100.0 |
2018 | 2,255 | 22 | 112650.0 |
2018 | 2 | 298 | 0.0 |
2018 | 2 | 434 | -99.9 |
2017 | 3,853 | 21 | 192550.0 |
2016 | 2 | 292 | -99.9 |
2016 | 3,644 | 21 | 182100.0 |
2016 | 2 | 424 | -99.9 |
2015 | 3,662 | 18 | 13.9 |
2014 | 3,216 | 19 | -11.6 |
2013 | 3,639 | 18 | 35.7 |
2012 | 2,682 | 17 | -24.7 |
2011 | 3,564 | 18 | 28.5 |
2010 | 2,774 | 19 | 52.7 |
דגמים המיוצרים בברזיל
דגמים המיוצרים בארגנטינה
דגמי סלון
- פיאט 520 (יוצרה בין השנים 1927-1931)
- פיאט 521 (יוצרה בין השנים 1928-1931)
- פיאט 525 (יוצרה בין השנים 1928-1931)
- פיאט 522 (יוצרה בין השנים 1931-1934)
- פיאט 524 (יוצרה בין השנים 1931-1934)
- פיאט 527 (יוצרה בין השנים 1934-1936)
- פיאט 2800 (יוצרה בין השנים 1938-1943)
דגמי סטיישן
- פיאט מרנגו (יוצרה בין השנים 1979-2003)
משאיות
אוטובוסים
מכוניות קונספט
- פיאט טורבינה (שנת 1954)
- פיאט דאון טאון (שנת 1993)
- פיאט טרה-פי-אונו (שנת 2004)
- פיאט פילה (שנת 2008)
לקריאה נוספת
- היסטוריה של מכוניות פיאט (27:59 דקות), יו-טיוב
- היסטוריה בטורינו (5:54 דקות), יו-טיוב
- כל דגמי פיאט 1935-2010 (באנגלית)
- פיאט 1890-1935
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: רכבי פיאט |
הערות שוליים
28798236פיאט