שמעון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: צריך להעביר חלק מהמידע לערך שבט שמעון.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: צריך להעביר חלק מהמידע לערך שבט שמעון.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דגל שמעון בויטראז'

שִׁמְעוֹן הוא אישיות בספר בראשית, בנם השני של יעקב אבינו ולאה אימנו. בעקבות לקיחת שכם את אחותו דינה הרגו הוא ואחיו לוי את שכם ואנשי עירו הזכרים ויעקב אביהם מחה על מעשיהם, נושא מרכזי נוסף בו הוזכר שמעון[1] היה במכירת יוסף ששמעון נתייעץ עם לוי להשליך את יוסף אל הבור ושמעון השליכו וגם בזה מחה יעקב על מעשיהם.

שנת לידתו הובאה בסדר עולם רבה שהיתה שנת ב'קצ"ד - 2,194 לבריאת העולם. שהיתה השנה התשיעית למגוריו של יעקב אבינו בחרן.

לגבי תאריך יום לידתו ישנם ב' דעות, לפי הילקוט שמעוני[2] שמעון נולד בכ"ח בטבת ומת בן 120. לפי מדרש תדשא[3] שמעון נולד בכ"א בטבת ומת בן 127.

מקורו של השם

לאה אימו בוחרת לו את השם שמעון :"...כִּי-שָׁמַע ה' כִּי-שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן-לִי גַּם-אֶת-זֶה ..."[4]. רבי עובדיה ספורנו קושר את בחירת השם עם מתן השם לראובן בן יעקב. אצל ראובן כתוב:"וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי-רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי (ל"א) על ד"ה בְּעָנְיִי הוא כותב:"שֶׁהָיָה בַּעֲלִי חושְׁדֵנִי שֶׁהִסְכַּמְתִּי לְהַטְעותו, וּתְמוּרַת הַחֲשָׁד נָתַן הָאֵל יִתְבָּרַךְ לִי זֶרַע, כָּעִנְיָן בְּסוטָה" הרי לגבי שמעון היא אומרת: כִּי שְׂנוּאָה אָנכִי - וספורנו כתב:"ּתְמוּרַת הַשִּׂנְאָה הַמְּסֻבֶּבֶת מִן הַחֲשָׁד נָתַן לִי גַּם אֶת זֶה." לאה רואה בפרי בטנה פיצוי על היחס שהיא זוכה מבעלה.

מדרש רבה רומז לפרשת זִמְרִי בֶּן-סָלוּא נְשִׂיא בֵית-אָב לַשִּׁמְעֹנִי, אשר פנחס בן אלעזר הכה אותו לאחר מגעו עם המדינית[5]. וכך המדרש אומר:"זה עתיד להעמיד שונא" - הוא זמרי - ומי מרפא מכתו? גם את זה פינחס, שהוא עתיד לעמוד מלוי.

מעשה דינה

ערך מורחב – מעשה שמעון ולוי

שמעון ולוי הרגו את שכם בן חמור וכל זָכָר מתושבי שכם, וזאת בהיותם בני שלש עשרה שנים. הנמוק היה כבוד המשפחה והחשש מחילול ה´. יעקב חשש מתגובת הכנעני והפריזי יושבי הארץ:"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי" (ל').אולם הם השיבו לו"וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ" (ל"א).

לפי המדרש ענו שמעון ולוי ואמרו: לא יאה שייאמר בכנסת ישראל – ערלים טמאו לבתולה, ועובדי עבודה זרה טינפו את בת יעקב, אלא כך נאה שיאמר: ערלים נהרגו בגלל בתולה, ועובדי עבודה זרה בגלל בת יעקב, ולא יהיה שכם בן חמור מגלגל עלינו הוצאת שם רע[6].

מסירות נפשו של שמעון באה לידי ביטוי בהתנהגותו כלפי דינה:, אמר רב הונא, אמרה (דינה): ואני אנה אוליך את חרפתי (וסרבה לצאת עמהם) ! עד שנשבע לה שמעון שנוטלה (שנושא אותה לאשה)[7].

מכירת יוסף

במדרש נאמר כי שמעון נטל חלק פעיל במעשה מכירת יוסף הצדיק - הוא השליך אותו לבור. לכן גם הוא נבחר על ידו להשאר במצרים. כשבני יעקב יורדים למצרים מתנכר אליהם יוסף ומדבר אתם קשות:"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם"[8]. ואכן יוסף לוקח "מֵאִתָּם אֶת שִׁמְעוֹן וַיֶּאֱסֹר אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם"[9]. לפי פרשנותו של רש"י גם מה שמוזכר: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא. וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת וְאָמַרְנוּ חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ" (ספר בראשית, פרק ל"ז, פסוק כ') אמירתו של שמעון היתה לאחיו לוי. המדרש מוסיף כי יוסף לא נקט נגדו "מידה כנגד מידה" וכאשר היה אסור במצרים העניק לו יחס מיוחד[10].

למרות הסבל שהוא גרם ליעקב אבינו, הוא מזכיר אותו: "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה" (ספר בראשית, פרק מ"ב, פסוק ל"ו).

ברכת יעקב

בעקבות מעשה שכם ומכירת יוסף אמר יעקב לשמעון ולוי קודם מותו, "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם. בְּסֹדָם אַל-תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ-שׁוֹר. אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל [11], שכן שמעון ולוי היו קנאים ולא שאלו את יעקב לפני מעשיהם, ולכך קללם יעקב שבניהם יהיו מפוזרים על פני כלל עם ישראל [12] ולכך לא יתאחדו ויעשו כמעשיהם.

קבר שמעון

קבר שמעון בן יעקב במחלף אייל

בחז"ל נאמר כי העלו בני ישראל את כל בני יעקב לארץ להיקבר שם[13].

בספר הישר מסופר:

ויקברו את ארונות מטות אבותיהם... איש בנחלת בניו... ואת שמעון ולוי קברו בעיר מנדא אשר נתנה לבני שמעון.

ספר הישר, סוף ספר יהושע

כיום נמצא מבנה המיוחס לקבר שמעון מערבית לכביש 6 - דרומית לצומת איל מול קלקיליה. העובר בכביש לאייל ובכביש 6 יכול לראותו, נחבא מעט בצל תאנה לא גדולה הצומחת לידו.

מקום משוער אחר הוא גבעת גד ליד אמציה בראש ההר הקבר המכונה שייך עלי.[14]

שבט שמעון

ערך מורחב – שבט שמעון

בניו של שמעון הם ימואל, ימין, אוהד, יכין (אישיות מהתנ"ך) צחר, ושאול בן הכנענית[א], משפחת אהד נהרגה על ידי שבט לוי[15], וכן נהרגו משבט שמעון עשרים וארבע אלף איש לאחר חטא פעור, בכניסה לארץ השבט מנה כעשרים ושנים אלף איש, לעומת כחמישים וחמש אלף איש ביציאת מצרים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שמעון בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. כמו שכתוב בפרשת ויחי וברצונם עקרו שור ואמרו חז''ל שור זה יוסף וכן מבואר עוד במדרש.
  2. ילקוט שמעוני תורה קסב
  3. מדרש תדשא ח
  4. ספר בראשית, פרק כ"ט, פסוק ל"ג
  5. ספר במדבר, כ"ה,י"ד
  6. תרגום יונתן בן עוזיאל לד,לא
  7. בראשית רבה פ
  8. ספר בראשית, פרק מ"ב, פסוק ט'
  9. ספר בראשית, פרק מ"ב, פסוק כ"ד
  10. בראשית רבה צא, ח
  11. ספר בראשית, פרק מ"ט, פסוק ה'
  12. רש"י על ספר בראשית, פרק מ"ט, פסוק ה' אין לך עניים וסופרים ומלמדי תינוקות אלא משמעון, כדי שיהיו נפוצים
  13. תלמוד ירושלמי סוטה (דף ח ע"ב; פרק א הלכה י): "ככתוב (בראשית מו) אנכי ארד עמך מצרים ואני אעלך גם עלה מה ת"ל גם עלה. אמר אותך אני מעלה ושאר כל השבטים אני מעלה מלמד שכל שבט ושבט העלה עצמות ראש שבטו עמו"
  14. שמעון בן יעקב - הנגב והערבה - חבל לכיש - קברי צדיקים | SYT אטרקציות, טיולים וקברי צדיקים בארץ
  15. רשי על ספר במדבר, פרק כ"ו, פסוק י"ג


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0


שגיאת בהערת שוליים: קיימים תגי <ref> עבור קבוצה בשם "hebrew", אך לא נמצא תג <references group="hebrew"/> מתאים.