החילוק בין רש"י לעומת הרשב"ם והאבן עזרא, אכן אינו מתאים לפתיח, אשר אינו מיועד לרזולוציות וכפי שהעיר איסתרק בצדק.
יש לציין, שבהמשך הערך מוזכר החילוק בין רש"י לרשב"ם והאבן עזרא.
לגש"ע, אני מסכים עם ספרא שצריך למצוא נוסח, קצר מאוד, אשר יגדיר את החילוק כבר בפתיח.
הנקודה היא שיש שיש טרמינולוגיה אשר מגדירה את קו האבן עזרא וכו' כ"פשט", ולפיה אכן רש"י לא שייך לשם.
אלא שהמונח פשט ביסודו, שייך גם לרש"י וכפי שהעיד על עצמו.
נ.ב. בעניין זה העיר איסתרק שבציטוט המפורסם בו רש"י מעיד כי בא לפרש את פשוטו של מקרא, הרי הוא מוסיף: "... ולאגדה המישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו".
איסתרק למד מזה, כי רש"י בלל בחיבורו פשט ודרש, בלי לספר לנו מתי זה דרש ומתי זה פשט.
אלא שדיאגונוזה זו לוקה בבורות.
רש"י מציין למאות ולאלפים שמביא מדרש - "ומדרשו...", משמע שרש"י מציין מתי הוא דרש.
משמע אם כן, שמתי שלא ציין שזהו 'דרש', אין זה אלא פשט.
מה אומרים על כך האסכולה של איסתרק? - שהפשט לדידו של רש"י כולל גם את האגדה המתיישב על לשון המקרא. ואילו ה'דרש' לפי רש"י אינו כולל מה שמתיישב על לשון המקרא, אלא מדרשים שאינם מתיישבים על הלשון.
ועל דיאגנוזה זו, ישנם שתי תשובות:
א. גם אם דיאגנוזה זו נכונה.
מוכח מזה, שרש"י תפס כי הפשט והאגדה המתיישב על לשון המקרא, שייכים לאותו קו, ומשלימים זה את זה.
לקו זה אינו קורא רש"י 'מדרש', [אלא למדרשות שאינם מתיישבים על לשון המקרא], משמע לדידו של רש"י - זהו הפשט.
אם איסתרק חלוק עליו וסבור שאין נכון לקרוא לכך 'פשט, שיחבר ספר משלו, בו יציע את שיטתו. ואולי כבר כתב ספר כזה. רש"י מספיק בר סמכא להגדיר את חיבורו כהבנתו.
המכלול הביא את פירוש רש"י בקטגוריית הפשט, וכשיחבר איסתרק את ספרו, אולי זה גם כן יובא בהמכלול. ואם כבר חיבר ספר כזה, אולי הוא כבר הובא בהמכלול.
ב. דיאגנוזה זו לא נכונה.
זה לשון רש"י בפרשת בראשית (ג, ח), אותו הביא איסתרק: "יש מדרשי אגדה רבים, וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות, ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא, ולאגדה המישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו".
הרי לנו כי רש"י לא בא, ולא הביא בפירושו, מדרשים שאינם מסודרים על לשון המקרא.
לאור זאת, רש"י במספר מקומות מציין שנמנע מלהביא דרש, כי אינו מתיישב על לשון המקרא. [ראה גם רש"י פרשת וירא כ, טז. ראה פרשת משפטים כג, ב ועוד].
יש מקומות לרוב, שרש"י לא הביא את הדרש, ולא ציין שלא הביא, וממילא לא הסביר מדוע. אולי זה שייך לקטגוריה הזו.
נמצאנו למדים שבמקומות בהם כן הביא את הדרש, היינו משום שהוא כן מתיישב על לשון המקרא.
ומעתה, הא לנו היכן שילב רש"י את ה"אגדה המיישבת דברי המקרא". והיינו, כל מקום שהביא רש"י 'מדרשו' - הוא הוא מקום ה"אגדה המתיישבת על לשון המקרא". [כי דרש שאינו מתיישב על לשון המקרא, לא הביא רש"י].
כדי להשלים את היריעה, נציין כי יש מקומות בהם רש"י מגדיר כי המקרא עצמו אומר "דרשני". וזוהי דרגה אחרת מסתם אגדה המתיישבת על לשון המקרא.
הגר"י סורוצקין שליט"א בספרו עה"ת, בתחילת בראשית, מבאר דבר זה באר היטב.