משטח 463L

משטח 463L (באנגלית: 463L Master Pallet), או HCU-6/E, הוא משטח טעינה סטנדרטי המשמש להעברת מטען אווירי צבאי. זהו משטח המטען האווירי העיקרי של חיל האוויר של ארצות הברית, שתוכנן כך שיתאים להעמסה ופריקה על ידי מטוסי תובלה צבאיים מודרניים, וכן מטוסי מטען אזרחיים המופעלים במסגרת צי התובלה האזרחי לשעת חירום (CRAF).
תיאור
הפרויקט "SS-463L" פותח על ידי ועדה של חיל האוויר האמריקני בשנת 1957, והוענק לחברת דאגלס בשנת 1959. מפרט המערכת "SS-463L Pallet Cargo Handling System", כלל עיצוב של "משטח ראשי" (Master Pallet) כחלק מהסטנדרט של מערכת שינוע חומר. המשטח הראשי פותח ויוצר על ידי חברת AAR Cadillac Manufacturing Corporation, אשר כיום מהווה חלק מהחברה AAR.[1][2]
בשנות ה-50, חיל האוויר האמריקני השתמש במערכת סיווג סטנדרטית לפרויקטים. הקידומת "SS" מייצגת "מערכת תמיכה" (Support System), המספר "463" מתייחס לקטגוריית מערכות התמיכה (400–499), והסיומת "L" אף היא מייצגת מערכת תמיכה. לפיכך, השם "463L" אינו מייצג תאריך כלשהו אלא שם מערכת בלבד.[1]
משטח HCU-6/E הסטנדרטי במערכת "463L" עוצב ואושר סופית בתחילת שנות ה-60 על ידי חברת AAR Cadillac Corp. בהתאמה למערכת "SS-463L". העיצוב עמד בסטנדרטים של מערכת המסילות לטעינת מטען שהותאמה למטוסי לוקהיד C-130 הרקולס ולוקהיד C-141 סטארליפטר. משטח זה היווה שיפור משמעותי לעומת משטחי בלזה קלים ששימשו בעבר את חיל האוויר.
מידות משטח HCU-6/E הן: רוחב 88 אינץ' (220 סנטימטרים), אורך 108 אינץ' (270 סנטימטרים), וגובה 2.25 אינץ' (5.7 סנטימטרים). שטח השימוש בפועל הוא 84 אינץ' על 104 אינץ' (210 ס"מ על 260 ס"מ). המשטח מסוגל לשאת עד 4,500 ק"ג (10,000 ליברות) של מטען, תוך הגבלת עומס של 250 פאונד לאינץ' רבוע, ובתנאי תאוצה של עד 8 כוח ג'י. משקל המשטח הריק הוא 130 ק"ג (290 ליברות), או 161 ק"ג (355 ליברות) עם רשתות צד ורשת עליונה.[1][3]
בנוסף למשטח HCU-6/E, כוללת המערכת את רשת הצד מדגם HCU-7/E, רשת עליונה מדגם HCU-15/C, ואת רצועת הקשירה CGU-1/B. לעיתים נעשה שימוש גם באמצעי MB-1 או MB-2 עם שרשראות מתאימות.
משטחי 463L ניתנים לצניחה הן בזמני שלום והן בזמן לחימה.
הם בנויים מליבת עץ בלזה מוקפת בציפוי דק של אלומיניום. סביב היקף כל משטח נמצאים 22 טבעות עיגון, שכל אחת מהן מדורגת לעומס של עד 3,400 ק"ג (7,500 ליברות).
קיבולת העמסת משטחי 463L
כלי טיס | סך משטחי 463L |
---|---|
אגוסטה וסטלנד AW101 | 2 |
סיקורסקי CH-53K קינג סטליון | 2 |
בואינג CH-47 צ'ינוק | 3 |
קאזה/IPTN CN-235 * | 4 |
איירבוס C-295[4] | 5 |
לוקהיד C-130 הרקולס E/H | 6 |
לוקהיד מרטין C-130J-30 סופר הרקולס | 8 |
אמבראר C-390 מילניום | 7 |
קוואסאקי C-2 | 8 |
איירבוס A400M אטלס | 9 |
בואינג 707 | 13 |
לוקהיד C-141 סטארליפטר דגם A | 10 |
דאגלס DC-8-62 | 14 |
דאגלס DC-8-63 | 18 |
בואינג C-17 גלובמאסטר III ** | 18 |
בואינג KC-767 | 19 |
בואינג KC-46A | 18 |
בואינג KC-135 | 6 |
מקדונל דאגלס KC-10 אקסטנדר | 30 |
לוקהיד C-5 גלקסי | 36 |
בואינג 747 | 42 |
אנטונוב An-124 רוסלן | 36 |
* כולל אחד על הרמפה
** 11 בתצורת קו מרכז
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 "0463L Pallets". www.463lpallet.com. אורכב מ-המקור ב-2025-04-20. נבדק ב-2025-06-03.
- ↑ Jones, Colton (2021-05-19). "U.S. Air Force taps Wolverine Tube for next generation cargo pallets". defence-blog.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2025-06-03.
- ↑ "Wright Defense Releases Wright Dynamo Smart 30 kW Generator for Agile Combat Employment". Business Wire.
- ↑ Tech. Sgt. Johnny, Nunnes. "Air advisors train Ghanaian Armed Forces in aeromedical evacuation for UN deployment". Ramstein Air Base.
משטח 463L41183015Q4638296