העבודה של מה שהפך ל-C-295 החלה בשנות ה-90, כגרסה של מטוס התובלה המוצלח קאסא CN-235. ב-28 בנובמבר 1997, אב הטיפוס ביצע את טיסתו הראשונה; ייצור המוני החל מיד לאחר מכן. באפריל 1999, חיל האוויר והחלל של ספרד היה לקוח ההשקה עם הזמנה של תשעה מטוסים בקונפיגורציה צבאית של C-295; שנתיים לאחר מכן, המטוס הוכר כפעיל בשירות. הזמנות נוספות עבור ה-C-295 הגיעו במהרה. לאחר ששולבה החברה קאסא בקבוצת האווירונאוטיקה האירופאית EADS ב-2000, שונה שמו ל-EADS CASA C-295. בשנת 2015, EADS שינתה את המיתוג שלה לאיירבוס.
הייצור והרכבה הסופית של ה-C-295 מתבצעים בדרך כלל במפעלי איירבוס ביטחון וחלל בנמל התעופה של סביליה בספרד.[2][3] סידורי ייצור נוספים סוכמו עם לקוחות מסוימים. מאז 2011, תעשייה אווירית אינדונזית מייצרת את ה-CN-295 תחת רישיון במפעליה בבאנדונג, אינדונזיה, באמצעות שיתוף פעולה תעשייתי עם איירבוס ביטחון וחלל.[4] במהלך 2021, הוסכם כחלק מרכישה גדולה יותר, על ייצור ברישוי של 40 מטוסי C-295 עבור חיל האוויר ההודי במתקן של Tata Advanced Systems בוואדודארה, גוג'ראט. כחלק מהזמנה נוספת עבור חיל הים ההודי ומשמר החופים ההודי, המתקן יטפל גם באספקת 12 מטוסים נוספים עבור משימות סיור ימי.
מעבר לשימושו כמטוס תובלה טקטי, ה-C-295 מסוגל לבצע מגוון רחב של משימות באופן יעיל. בין המשימות ניתן למצוא צניחה והובלת מטענים, מודיעין אותות (ELINT), פינוי רפואי (MEDEVAC), וסיור ימי. חלק מהציוד להסתגלות המטוס למשימות שונות הותקן על משטחים, מה שמאפשר התקנה והסרה מהירה. בעקבות היעדר מכירות משמעותיות של ה-CN-235 בקטע התעופה האזרחי, אף על פי שהוסדרה הסמכה אזרחית לצורך שימוש על ידי סוכנויות ממשלתיות, החברה לא חיפשה במשך זמן רב גרסה אזרחית ל-C-295. רק בשנת 2017, יותר מעשור לאחר שאיירבוס C-295 הצבאי החל בשירות מבצעי, נחתם החוזה הראשון לאספקת מטוס אזרחי מסוג C-295.
בנובמבר 1996, חברת התעופה הספרדית קאסא החלה באופן רשמי בעבודות הפיתוח על C-295. המטוס פותח כגרסה של מטוס התובלה הספרדי–אינדונזי קאסא CN-235; ההבדלים העיקריים היו גוף המטוס המוארך, הגדלת קיבולת המטען ב-50% ושימוש במנועי פרט אנד וויטני קנדה PW127G בעלי טורבו-פרופ יותר חזקים. ב-28 בנובמבר 1997, אב הטיפוס הראשון ביצע את טיסת הבכורה.[1] באפריל 1999, הוכרז כי הזמנתה הראשונה של ה-C-295 הוזמנה על ידי חיל האוויר הספרדי, אשר ביקש תשעה מטוסי תובלה צבאיים. בדצמבר 1999, המטוס קיבל הסמכה כמטוס ראוי לטיסה הן על ידי מנהלת התעופה האזרחית הספרדית והן על ידי רשות התעופה הפדרלית. בנובמבר 2001, החלו האספקות לחיל האוויר הספרדי.[1]
פיתוח נוסף
ביוני 2012, איירבוס מיליטרי הודיעה על מספר שיפורים בתכנון הבסיסי של C-295, כולל אימוץ כנפון קצה-כנף ויכולת לשאת הטיל נגד ספינותמרטה; גם גרסה ייעודית של מטוס שליטה ובקרה תוכננה.[5] בנובמבר 2015, המטוס C-295 הדגים בהצלחה מערכת הגנה עצמית חדשה, שכללה אלמנטים כמו הגנה תת-אדום תוצרת אלביט מערכות.[6] בינואר 2016, איירבוס הייתה בתהליך פיתוח מתקן תדלוק אווירי חדש שיותקן במרכז המטוס, אשר יאפשר תדלוק אווירי של מסוקים. בנוסף, החברה יישמה אופטימיזציות בכנפיים ושיפורים נוספים במטוס על מנת לאפשר יכולות המראה ונחיתה קצרות מאוד.[7][8] בנובמבר 2019, הוכרז כי איירבוס בחרה בחברה Collins Aerospace לשלב את המערכת Pro Line Fusion בלוח המחוונים של C-295 העתידי, מה שצפוי להקל על העומס על הטייס ולפשט את השדרוגים העתידיים בעיצוב מודולרי.[9]
בינואר 2022, הוכרז שאיירבוס ביצעה את טיסת הבכורה של C295 "Flight Test Bed 2 Sky 2"; פיתוח המטוס המשודרג מומן על ידי תוכנית Horizon 2020 של האיחוד האירופי והוא נועד לבדוק טכנולוגיות שונות הקשורות למטוסים אזוריים רב-משימתיים עתידיים. השיפורים כללו כנף חצי-מעוקלת בעלת יעילות גבוהה, כנפוני קצה-כנף דינמיים, אנטנת SATCOM שטוחה המוטמעת בגוף העליון של המטוס, יחד עם שליטה חדשנית על פני השטח העיקריים לצורך שיפור האווירודינמיקה והגברת מערכת ההגבהה. נעשה שימוש בחומרים וטכנולוגיות חדשות להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני, חנקן דו-חמצני ורעש; איירבוס שואפת להפחית ב-43% את פליטת הפד"ח וב-70% את פליטת החד"ץ במשימות חיפוש והצלה נפוצות בטווח של 740 ק"מ, וכן להפחית את הרעש ב-45% במהלך המראה.[10][11]
עיצוב
איירבוס C-295 הוא מטוס תובלה טקטי, שנועד להובלת צוותים ומטען בתנאים צבאיים. לפיכך, הוא יכול לפעול ממסלולי המראה מוגבלים עם הסתמכות מינימלית על תשתיות תמיכה קרקעית; נאמר כי ניתן להפעילו גם על קרקע רכה ללא בעיות משמעותיות, גם כאשר הוא מלא במטען כבד. יש לו יכולת חזרה אוטומטית, היכולת להסתובב ב-180º על מסלולים ברוחב של 12 מטרים בלבד. ממדי תא המטען שלו הם 12.69 × 1.90 × 2.70 מטרים, שהם שלושה מטרים יותר בהשוואה ל-CN-235 הקודם. יש לו מספיק נפח כדי לשאת עד 71 חיילים, 24 אלונקות עם עד שבעה אנשי צוות רפואי, חמישה משטחים בגודל 2.74 מ"ר או שלושה רכבים קלים בגודל של לנד רובר. המטוס מתאים גם לצניחת חיילים ומטען על פלטפורמות ברוחב 2.23 מטר.[12]
ה-C-295 גם עוצב כדי להקל על פעולות מרובות, והוא יוצר במגוון רחב של קונפיגורציות.[2] מספר לקוחות בחרו לחמש את מטוסיהם לביצוע פעולות מודיעין, תצפית וריגול (ISR), כשהם מצוידים בחיישנים שונים כגון יחידת מכ"ם רב-משימתית; ניתן גם להתקין אותו כמטוס ספינת קרב (אנ') ולתפקד בתור מטוס סיוע אווירי קרוב לכוחות קרקעיים.[2] כאשר הוא מצויד בצורה מתאימה, המטוס C-295 יכול לבצע משימות של מודיעין אותות (ELINT), פינוי רפואי (MEDEVAC) ומטוס סיור ימי (MPA). ציוד בפלטות המאפשר התקנה והסרה מהירה זמין על מנת להתאים את המטוס לשימוש עבור הובלה VIP, תדלוק אווירי וכבאות אווירית.[2]
תא הטייס של C-295 מצויד בשני מנופי שליטה, שנועדו להיות מופעלים על ידי טייס וטייס משנה. בדרך כלל, המטוס מצויד במערכת האוויוניקה המתקדמת (HIAS), המבוססת על מערכת ה-Topdeck הדיגיטלית שנוצרה על ידי חברת האוויוניקה הצרפתית קבוצת תאלס. כמו כן, יש לו מערכת אינטגרטיבית לניהול נתוני מנוע והתראות שמנהלת את מערכות המנוע והדלק ומתריעה בפני הטייסים על תקלות שנמצאו, יחד עם מידע חשוב נוסף. מכ"ם מזג האווירמסוג Honeywell RDR-1400C מותקן גם בדרך כלל כדי להקל על פעולות לפיכללי טיסת מכשירים. האוויוניקה עוצבה כך שהמטוס יכול גם לפעול לפי תקנים אזרחיים כמו גם צבאיים, כולל דרישות FAR-25 (אנ') המחמירות.[12]
מטוסי C-295 מונעים על ידי זוג מנועי Pratt & Whitney Canada PW127G טורבו פאן, כל אחד מהם מסוגל להפיק עד 2,645 כוח סוס (1,972 קילוואט). הם מצוידים בעיצוב מודולרי שמקל על הגישה ומפחית את הצורך בתחזוקה, ומאפשר 10,000 שעות טיסה של פעולה רציפה לפני שדורשים שירות. המדחפים הרגילים הם בעלי שישה להבים בצורת חצי סהר, בקוטר 3.89 מטרים ומיוצרים מחומרים מרוכבים על ידי Hamilton Standard.
איירבוס C-295 מצויד בכן נסע נשלף בתצורת שלושה גלגלים, שעוצבה על ידי Safran Landing Systems (אנ'). שני מיגוני צד בתחתית גוף המטוס מכילים את הצידוד הראשי המורד, בעוד שחדר קטן כמעט ישירות מתחת לתא הטייס מכיל את הצידוד הקדמי. הצידוד עמיד מספיק כדי לאפשר הפעלה ממסלולים כמעט מוכנים. הוא מצויד בבולמי זעזועיםפנאומטיים, בלמי דיסק המסוגלים לעכב ברובדים, ומערכת למניעת החלקה.
דגם משופר הכולל התקני קצה כנף ("ווינגלטים") לשיפור ביצועי המראה, טיפוס ושיוט על ידי הגדלת יחס עילוי-גרר.[21]
C-295 ISR
גרסה חמושה המצוידת במקלעים, תותחים אוטומטיים קלים, משגרי רקטות, פצצות מונחות לייזר וטילים נגד טנקים.[22][23]
AC-295 Gunship
גרסת ספינת נשק שפותחה על ידי איירבוס ביטחון וחלל, Orbital ATK ומשרד התכנון והפיתוח של המלך עבדאללה השני, המבוססת על תצורת ספינת הנשק הקלה AC-235.[24][25]
איירבוס C-295 נמצא בשירות הכוחות המזוינים של 36 מדינות. נכון ל-31 באוגוסט 2015, הוזמנו 136 מטוסים מסוג זה, מתוכם 134 היו בשירות ושניים אבדו בתאונות.[27]
חיל האוויר הברזילאי קיבל 13 מטוסי C-295, המכונים "C-105A Amazonas", להחלפת צי מטוסי DHC-5 המזדקנים. הוזמנו מטוסים נוספים להגדלת הצי ל-15 מטוסים עד שנת 2020.[28][33]
חיל האוויר המלכותי הקנדי הזמין 16 מטוסי CC-295 בשנת 2016 להחלפת צי מטוסי דה הבילנד קנדה DHC-5 באפלו והדגמים הישנים של C-130H הרקולס למשימות חיפוש והצלה.[34] כל המטוסים היו צפויים להימסר עד סוף 2022.[35] עם זאת, היכולת המבצעית הראשונית נדחתה לשנים 2025 או 2026.[36]
חיל האוויר ההודי – 7 מטוסים סופקו מתוך הזמנה של 56 מטוסי C-295MW. סך הכל 16 ייצרו על ידי איירבוס (ספרד) ו-40 על ידי Tata Advanced Systems (הודו). המטוס הראשון "תוצרת בהודו" צפוי להימסר בספטמבר 2026.[42][30][43]
חיל האוויר האירי הזמין שני מטוסי C-295 גרסה למעקב ימי בדצמבר 2019 כדי להחליף את מטוסי ה-CN-235.[48] ב-27 ביוני 2023, חיל האוויר האירי קיבל את מטוס ה-C-295 הראשון.[49] בדצמבר 2022, נחתם חוזה עבור מטוס C-295 גרסה שלישית, אשר צפוי להגיע ב-2025.[50]
חיל האוויר הפיליפיני מפעיל שישה C-295M פעילים[55] אחד C-295W ניזוק ב-2024,[56] ומפעיל ארבעה C-295M שסופקו ב-2015[57][58][59][60] ושלושה C-295W שסופקו ב-2019.[61][62] הם פועלים תחת כנף הטסה 220 של פיקוד התובלה האווירית.
חיל האוויר הפורטוגלי קיבל 12 מטוסי C-295, כולל שבעה מטוסי תובלה (PG01) וחמישה מטוסי פטרול ימי (C-295 MPA, שלושה PG02 ושניים PG03),[63][64] כדי להחליף את ה-CASA C.212 Aviocar. המטוסים פועלים מכנף 502 ויושבים בבסיס האוויר מונטיחו, ליד ליסבון.[28][65]
חיל האוויר והחלל הספרדי מפעיל 13 מטוסי C-295 (שם קוד T.21). ביוני 2023, הוזמנו עוד 16 יחידות, 6 בתצורת MPA ו-10 בתצורת MSA, על מנת להחליף את המטוסים P-3 Orion וגם CN-2354 שיצאו משירות.[70][71]
חיל האוויר של וייטנאם מפעיל שלושה מטוסי C-295.[27]
תאונות בולטות
ב-23 בינואר 2008, בתאונת מטוס במירושלביץ', התרסק מטוס C-295 של חיל האוויר הפולני שטס מוורשה דרך פובידץ וקרז'סיני למירוסלביץ' התרסק בזמן התקרבותו לבסיס האוויר ה-12 סמוך למירושלביץ'.[77] כל 20 הנוסעים שהיו על המטוס נהרגו בתאונה.[78] כל מטוסי ה-C-295 הפולניים הושעו לאחר התאונה.[79] שר הביטחון הפולני בוגדן קליך פיטר חמישה אנשי צוות חיל האוויר לאחר חקירת התאונה, אשר מצאה כי כישלונות שונים תרמו להתרסקות ב-23 בינואר.[80]
ב-31 באוקטובר 2011, חיל האוויר הצ'כי השעה את צי ארבעת מטוסי ה-C-295M שלה בעקבות תקלה בציוד במהלך טיסה על אחד מהם. במהלך הנחיתה, אחד משני המנועים הפסיק לפעול. לפני כן, מערכת תצוגת הקוקפיט וציוד נוסף גם התקלקלו. המטוס נחת בשלום עם המנוע הנותר. הגנרל ולסטימיל פיצ'ק הורה להשעות את כל המטוסים עד סיום החקירה. הצי הושעה גם בפברואר 2011 לאחר ירידה חדה בגובה במהלך טיסה, ושוב במאי בגלל בעיות בתעופת אלקטרוניקה.[81]
ב-9 בנובמבר 2012, מטוס C-295 של חיל האוויר האלג'יראי התרסק באזור לוז'ר שבדרום צרפת בזמן שטס מפריז לאלג'יריה עם מותם כל ששת האנשים שהיו על הסיפון.[82]
ב-1 בנובמבר 2024, מטוס C-295 של חיל האוויר הפיליפיני איבד גלגל קדמי בעת הנחיתה בנמל התעופה באסקו שבאי בטאנס. מטוס הובלת המטען נשא חבילות מזון משפחתיות וסחורות סיוע נוספות לתושבי בטנס שנפגעו בטייפון "ליאון" כמה ימים קודם לכן. לא דווח על נפגעים בקרב אנשי הצוות הצבאי. סיבת האירוע נחקרת.[83][84]
Rebelo, Colonel PILAV Hélder Martins; Rocha, Major NAV Rui; Martins, Major NAV Vítor Lazera (בנובמבר–בדצמבר 2012). "ISR – A exploração integrada dos sistemas de armas C-295M e P-3C/CUP+" [ISR – The integrated exploration of the C-295M and P-3C/CUP+ weapon systems] (PDF). Mais Alto (בפורטוגזית) (400): 5–16. נבדק ב-21 ביולי 2013. {{cite journal}}: (עזרה)
Jackson, Paul, ed. (2003). Jane's All The World's Aircraft 2003–2004. Coulsdon, UK: Jane's Information Group. ISBN0-7106-2537-5.
Munson, Kenneth (בנובמבר 2008), "Andalusian Airlifter – CASA C-295", Air International, vol. 75, no. 5, pp. 32–37 {{citation}}: (עזרה)