אנטונוב An-124 רוסלן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אנטונוב An-124 רוסלן
Антонов Ан-124 Руслан
מטוס אנטונוב An-124 של וולגה-דנייפר איירליינס נוחת בנמל התעופה הבין-לאומי דומודדובו
מטוס אנטונוב An-124 של וולגה-דנייפר איירליינס נוחת בנמל התעופה הבין-לאומי דומודדובו
מאפיינים כלליים
סוג מטוס תובלה כבד
קוד נאט"ו קונדור
ארץ ייצור בעבר:
ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
אוקראינהאוקראינה אוקראינה
כיום:
רוסיהרוסיה רוסיה
יצרן אנטונוב
טיסת בכורה 24 בדצמבר 1982
תקופת שירות 1986–הווה (כ־39 שנים)
יחידות שיוצרו 57[1]
משתמש ראשי

רוסיהרוסיה רוסיה

אוקראינהאוקראינה אוקראינה

מחיר 70–100 מיליון דולר
ממדים 
אורך 69.1 מ'
גובה 21.08 מ'
מוטת כנפיים 73.3 מ'
משקל ריק 181,000 ק"ג
משקל מטען מרבי 150,000 ק"ג
משקל המראה מרבי 402,000 ק"ג
ביצועים 
מהירות שיוט 800-850 קמ"ש
מהירות מרבית 865 קמ"ש
אורך מסלול מינימלי 3,000 מ' (במטען מרבי)
הנעה 
4 מנועי פרוגרס D-18T
תרשים

אנטונוב An-124 רוסלןרוסית: Антонов Ан-124 Руслан, קוד דיווח נאט"ו: קונדור) הוא מטוס תובלה כבד אסטרטגי בעל ארבעה מנועים שתוכנן בשנות ה-80 על ידי לשכת התכנון של אנטונוב ברפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית. האנטונוב An-124 הוא מטוס המטען השני במשקלו בהיסטוריה, ומאז השמדת האנטונוב An-225 מרייה במלחמת אוקראינה–רוסיה הוא המטוס הכבד ביותר הנמצא בשירות.[2]

תכנון המטוס החל בשנת 1971, במסגרת פרויקט שכונה בתחילה Izdeliye 400 (ברוסית: "מוצר מס' 400"), במטרה לתת מענה למחסור ביכולת נשיאת מטען כבד בחיל האוויר הסובייטי. קווי הייצור הוקמו בשני מפעלים: הראשון במפעל Aviastar-SP שבאוליאנובסק, רוסיה, והשני במפעל AVIANT שבקייב, אוקראינה. הרכבת המטוס הראשון החלה ב-1979, והמטוס ביצע את טיסת הבכורה שלו ב-24 בדצמבר 1982. אב-הטיפוס הוצג לראשונה בפני העולם המערבי בתערוכת פריז בשנת 1985. המהנדס הראשי של ה-An-124 וה-An-225 היה ויקטור טולמצ'ב.[3] לאחר התפרקות ברית המועצות החל ה-An-124 להיכנס לשירות מסחרי, וב-30 בדצמבר 1992 קיבל תעודת הסמכה אזרחית מאנטונוב.

בשנת 2008 פורסם כי רוסיה ואוקראינה מתכננות לחדש במשותף את הייצור, ובשלב מסוים אף עלתה אפשרות להזמנת 20 מטוסים חדשים. עם זאת, באוגוסט 2014 דווח כי בוטלה התוכנית עקב ההתקוממות הפרו-רוסית באוקראינה.[4] מתקן הייצור היחיד של המטוס נותר המפעל הרוסי Aviastar-SP באוליאנובסק.[5][6][7]

המפעילים השונים של האנטונוב An-124 נמצאים בדילמה לגבי אישור כשירות אוויר מתמשך למטוסים הקיימים. המתכנן המקורי של המטוס אחראי לניהול תהליך הבדיקה וההסמכה השוטף, אך הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה מקשה על ביצוע התהליך. נכון ל-2019, היו 26 מטוסי אנטונוב An-124 בשירות מסחרי.

פיתוח

רקע

בשנות ה-70, פיקוד התובלה האווירית של חיל האוויר הסובייטי סבל ממחסור ביכולת תובלה אווירית אסטרטגית כבדה. כלי הטיס הגדולים ביותר שלו כללו כ-50 מטוסי אנטונוב An-22, ששימשו בעיקר לתפקידי תובלה טקטית. דו"ח של ה-CIA שהותר לפרסום משנת 1975 קבע כי ברית המועצות "אינה משתווה לארצות הברית ביכולת לספק תמיכה לוגיסטית כבדה לטווח ארוך".[8] בכירים סובייטים חיפשו לא רק כלי טיס נוספים, אלא גם הגדלה משמעותית ביכולת הנשיאה שלהם, כך שניתן יהיה לבצע יותר משימות בפחות טיסות.[9]

תא הטייס של אנטונוב An-124, במטוס של חברת התעופה הרוסית פולט פלייט

בשנת 1971 החלה עבודת התכנון במשרד התכנון אנטונוב, בהובלת המהנדס הראשי ויקטור טולמצ'ב, שתכנן גם את אנטונוב An-225 מרייה הגדול יותר.[10][11] במהלך פיתוחו, המטוס היה ידוע בשם Izdeliye 400 ("מוצר 400") בברית המועצות ובתור An-40 במערב. עיצובו הכללי דמה ללוקהיד C-5 גלקסי, מטוס התובלה האסטרטגי האמריקאי, אך הוא כלל מספר שיפורים, כמו שימוש נרחב יותר בסיבי פחמן מרוכבים (כ-5% ממשקל המטוס) ושימוש מוגבר בטיטניום. החומר העיקרי ששימש בבנייתו היה אלומיניום, לצד שימוש מוגבל בסגסוגות פלדה וטיטניום.[9] בניגוד ללוקהיד C-5 גלקסי, לאנטונוב An-124 אין תא מטען מדוחס לחלוטין והוא אינו מצויד ביכולת תדלוק אווירי.[12]

בשנת 1973 החלה בניית מתקני הייצור למטוס החדש. שני קווי ייצור נפרדים הוקמו: אחד במפעל Aviastar-SP, בעיר אוליאנובסק ברוסיה, והשני במפעל AVIANT בקייב, אוקראינה. בנוסף, הפרויקט הסתמך על רכיבים ומערכות מיותר מ-100 מפעלים ברחבי ברית המועצות ומדינות מזרח אירופה. בשנת 1979 החלה הרכבת המטוס הראשון.[13]

ב-24 בדצמבר 1982 ביצע המטוס את טיסת הבכורה שלו. שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1985, הופיע האנטונוב An-124 לראשונה בעולם המערבי בתערוכת האוויר בפריז.[9] לאחר קריסת ברית המועצות, החלה הפעלת האנטונוב An-124 לטיסות מסחריות, ולשם כך הונפק לו אישור תעופה אזרחי על ידי אנטונוב ב-30 בדצמבר 1992.[14]

לאחר נפילת ברית המועצות

מכירות האנטונוב An-124 למפעילים מסחריים שונים נמשכו במהלך שנות ה-90 ועד אמצע שנות ה-2000; רבים ממטוסים אלו היו מטוסים צבאיים לשעבר, ששופצו על ידי אנטונוב, או גופי מטוסים לא גמורים שנשמרו.[15] בתחילת שנות ה-2000, מפעילת המטענים וולגה-דנייפר ארליינס בחרה לשדרג את צי מטוסי ה-An-124 שלה, וביצעה שינויים במנועים כדי להתאים לתקנות הרעש, שיפורים מבניים להארכת חיי השירות, ושדרוגי מערכות ואוויוניקה שאיפשרו תפעול על ידי ארבעה אנשי צוות בלבד, במקום שישה או שבעה.[16]

באפריל 2008, הוכרז כי רוסיה ואוקראינה הגיעו להסכמה על חידוש ייצור האנטונוב An-124 ברבעון השלישי של 2008.[17] חודש לאחר מכן, הוכרזה גרסה חדשה, האנטונוב An-124-150, שכללה מספר שיפורים, ובהם יכולת נשיאה מרבית של 150 טון.[18] עם זאת, במאי 2009, שותפתה של אנטונוב, תאגיד המטוסים המאוחד של רוסיה, הודיעה כי אין בכוונתה לייצר מטוסי An-124 בין השנים 2009–2012.[19] בסוף 2009, נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב הורה על חידוש הייצור של המטוס, כאשר באותה תקופה רוסיה ציפתה לרכוש 20 מטוסי An-124 חדשים.[20]

באוגוסט 2014, דווח כי סגן שר התעשייה והמסחר הרוסי, יורי סלוסר, הודיע כי ייצור האנטונוב An-124 הופסק בעקבות ההתקוממות הפרו-רוסית באוקראינה.[4] ככל שהחריף הקרע בין רוסיה לאוקראינה, החלה אנטונוב לחפש ספקים חדשים ובמקביל לקדם את ההתמערבות של האנטונוב An-124.‏[16] בשנת 2018, חברת GE Aviation האמריקאית בחנה אפשרות להתקנת מנועי CF6 במטוס עבור CargoLogicAir, חברת בת של וולגה-דנייפר איירליינס, שינוי שהיה עשוי להגדיל את טווח הטיסה.[16] בינואר 2019, אנטונוב חשפה את כוונתה לחדש את ייצור האנטונוב An-124 ללא סיוע מרוסיה.[21]

תכנון מחליף רוסי

בתערוכת MAKS בשנת 2017, המכון האווירו-הידרודינמי המרכזי הכריז על הדגם אנטונוב An-124-102 סלון (Slon) כתחליף לאנטונוב An-124-100. בינואר 2019 פורסמו פרטים על התכנון לפני ניסויי מנהרת רוח שתוכננו לאוגוסט–ספטמבר. המטוס מיועד לייצור במפעל Aviastar-SP בעיר אוליאנובסק. הוא צפוי לשאת 150 טון למרחק של 7,000 ק"מ, או 180 טון למרחק של 4,910 ק"מ במהירות של 850 קמ"ש. משרד ההגנה של רוסיה מעוניין בטווח של 7,600 ק"מ עם חמישה טנקים קלים מדגם Sprut-SDM-1 (אנ'), או 300 חיילים חמושים.[22]

האנטונוב An-124-102 סלון מתוכנן להיות באורך של 82.3 מטר, בהשוואה לאורך של 69.1 מטר של רוסלן, עם מוטת כנפיים של 88.8 מטר, לעומת 73.3 מטר של רוסלן, וגובה של 24 מטר, בהשוואה ל-21 מטר של רוסלן.[23] כנף חדשה עם פרופיל אווירודינמי גבוה יותר ושלדת מטוס במשקל של 214–222 טון תאפשר משקל המראה מרבי (אנ') של 490–500 טון. המטוס צפוי להיות מונע במנועי PD-35 רוסיים, שיפותחו עבור המטוס CR929, ויספקו דחף של 342.5 קילו-ניוטון לעומת 226.8 קילו-ניוטון של רוסלן. מתוכננים שני סוגי גופי מטוס – אחד עבור חברת וולגה-דנייפר איירליינס ברוחב של 5.3 מטר, בהשוואה ל-4.4 מטר של רוסלן, והשני עבור משרד ההגנה הרוסי ברוחב של 6.4 מטר כדי לאפשר נשיאת רכבים בשתי שורות.[22]

ב-5 בנובמבר 2019 פרסם המכון האווירו-הידרודינמי המרכזי תמונות של דגם באורך של 1.63 מטר וברוחב של 1.75 מטר, לקראת ניסויי מנהרת רוח.[24][25][26] ב-26 במרץ 2020 פרסם המכון תמונות נוספות של דגם מנהרת רוח, והודיע כי החוקרים השלימו את מחזור הבדיקות הראשון, שאישר את מאפייני המטוס שנקבעו בשלב המחקר המקדים.[27]

עיצוב

אנטונוב An-124-100 בכריעה עם רמפה קדמית פתוחה (כן הנסע הקדמי מקופל)
מנגנון הכריעה של המטוס
ללא כריעה – כן הנסע הקדמי פרוס

האנטונוב An-124 רוסלן הוא מטוס תובלה אסטרטגי בעל ארבעה מנועים. למטוס יש קווי דמיון חיצוניים רבים ללוקהיד C-5 גלקסי, כולל גוף מטוס כפול המאפשר דלת מטען אחורית הנפתחת בטיסה ללא פגיעה בשלמות המבנה, וכן סידור משטחי בקרת הטיסה כגון מדפים, ספוילרים ומשטחי בקרה נוספים של ה-C-5.[28] לאנטונוב An-124 גוף קצר מעט יותר, מוטת כנפיים גדולה יותר, וכושר נשיאה גבוה בכ-17% בהשוואה ללוקהיד C-5 גלקסי. במקום זנב בצורת T, לאנטונוב An-124 יש מבנה זנב קונבנציונלי, הדומה בעיצובו לזה של בואינג 747. המטוס כולל מערכת בקרת טוס-על-חוט היברידית, המשלבת בקרות מכניות קונבנציונליות עבור חלק מהמערכות, כדי לספק יתירות במקרה של כשל במערכת ההידראולית.[29]

אנטונוב An-124 יחיד מסוגל לשאת עד 150 טון של מטען פנימי בתצורה צבאית סטנדרטית, וכן 88 נוסעים בסיפון העליון מאחורי הכנפיים. הסיפון העליון כולל את תא הטייס ואת אזור הצוות, עם מעבר בין הסיפון העליון והתחתון באמצעות סולמות פנימיים מתקפלים.[29] תא המטען של האנטונוב An-124 הוא בגודל 36×6.4×4.4 מטרים (118×21×14 רגל), גדול בכ-20% מזה של C-5 גלקסי, שגודלו 36.91×5.79×4.09 מטרים (121.1×19.0×13.4 רגל). בשל מגבלות הלחץ בתא המטען הראשי (24.6 kPa, 3.57 psi), המטוס שימש רק לעיתים רחוקות להצנחת חיילים או להובלת נוסעים, שכן נדרשו מסכות חמצן וביגוד חם בתנאים אלה. רצפת תא המטען עשויה טיטניום, מתכת יקרה שבדרך כלל אינה בשימוש נרחב במטוסים. עיצוב זה מאפשר נשיאת כלי רכב כבדים, כולל טנקי מערכה וסוללה ארטילרית שלמה.[29][30]

המטוס מופעל על ידי ארבעה מנועי פרוגרס D-18T טורבו-פאן, שכל אחד מהם מסוגל לייצר עד 238–250 קילו-ניוטון (kN) של דחף. כדי להקטין את מרחק הנחיתה הנדרש, קיימים היפוכי דחף.[9] הטייסים הצהירו כי המטוס קל יחסית בפקדים וקל לטפל בו יחסית למטוס בסדר גודל שלו.[31] שתי יחידות כוח עזר TA18-200-124 (APU) נמצאות בתוך יריעות גלגלי הנחיתה הראשיות.[9] כתוצאה מהשפעות החום והפיצוץ המיוצרים על ידי יחידות כוח עזר אלה, שדות תעופה מסוימים דורשים פריסת הגנה על המדרכה.[32] גלגלי הנחיתה של האנטונוב An-124 מצוידים במערכת מתלים אולאו עבור 24 הגלגלים שלו. מתלה זה כויל כדי לאפשר נחיתה בשטח גס ופריקה קדמית, מה שמאפשר טעינה ופריקה קלה יותר דרך דלת המטען הקדמית.[33][9] תכונות אחרות שנועדו להקל על הטעינה כולל עגורן גשר על סיפון המטען, המסוגל להרים עד 30 טון, בעוד פריטים של עד 120 טון ניתן להרים על הסיפון.[34][9] שתי יחידות מכ"ם נפרדות קיימות בדרך כלל, האחת מיועדת למטרות מיפוי קרקע וניווט, בעוד שהשנייה מיועדת למזג האוויר.[9]

היסטוריה מבצעית

An-124 במהלך פריקת במה מרכזית של רקטה אטלס 5

במהלך שנות ה-2000, גרמניה עמדה בראש יוזמה להשכרת מטוסי An-124 לדרישות של נאט"ו. שני מטוסים הוחכרו מ-SALIS לזמן מוגבל מראש עד שהאיירבוס A400M הפך לזמין.[35] במסגרת תוכנית נאט"ו SALIS, NAMSA משכירה שישה מטוסי תובלה מסוג An-124-100. על פי החוזה, מטוסי אנטונוב An-124 של אנטונוב איירליינס ווולגה-דנייפר משמשים במסגרת תוכנית NATO SALIS להובלת מטענים לפי בקשות של 18 מדינות: בלגיה, הונגריה, יוון, דנמרק, קנדה, לוקסמבורג, הולנד, נורווגיה, בריטניה, פולין, פורטוגל, סלובקיה, סלובניה, פינלנד, צרפת, שוודיה וצ'כיה. שני מטוסי אנטונוב An-124-100 נמצאים תמיד בנמל התעופה בלייפציג/האלה, אך החוזה מציין כי במידת הצורך, שני מטוסים נוספים יסופקו בהתראה של שישה ימים ועוד שניים בהתראה של תשעה ימים.[36] המטוסים הוכחו כיעילים במיוחד עבור נאט"ו, במיוחד עם פעולתם בעיראק ובאפגניסטן.[37]

מגדל פיקוח אווירי נייד מועלה לתוך אנטונוב An-124 להאיטי.

יונייטד לונץ' אלייאנס שוכרת לסירוגין את האנטונוב An-124 להובלת רכב השיגור אטלס 5 ממתקניה בדקאטור, אלבמה לקייפ קנוורל. היא גם משתמשת במטוס כדי להעביר את רכב השיגור אטלס 5 ואת הקנטאור ממתקן הייצור שלהם בדנוור, קולורדו לקייפ קנוורל ולבסיס חיל החלל ונדנברג.[38] נדרשות שתי טיסות להעברת כל רכב שיגור (אחת לשלב המאיץ הראשי של אטלס V ואחרת לקנטאור).[39] כמו כן, המטוסים מוזמנים על ידי SSL להובלת לוויינים מפאלו אלטו, קליפורניה לנמל החלל Arianespace בקורו, גיאנה הצרפתית[40] ועל ידי SpaceX להובלת חופות מטען בין המפעל שלהם בהות'ורן, קליפורניה לקייפ קנוורל.[41]

עד 2013, דווח כי האנטונוב An-124 ביקר ב-768 שדות תעופה ביותר מ-100 מדינות.[42]

עד סוף 2020 נותרו שלושה מפעילים אזרחיים של האנטונוב An-124. אנטונוב איירליינס עם שבעה מטוסים, וולגה-דנייפר איירליינס עם 12 מטוסים, ומקסימוס אייר קרגו עם אחד. בנובמבר 2020, וולגה-דנייפר דיווחה שהיא מקרקעת ללא הגבלת זמן את צי מטוסי האנטונוב An-124 שלה כדי לבדוק את 60 המנועים (כולל חלפים) בעקבות תקלת המנוע ב-13 בנובמבר 2020 בנובוסיבירסק.[43] ב-29 בדצמבר 2020, היא החזירה את המטוסים לשירות מסחרי.[44]

פעילויות משמעותיות

צוללת החילוץ מיסטיק מוטענת לאנטונוב An-124 בבסיס חיל האוויר של חיל הים האמריקאי בצפון איילנד, קליפורניה, ארצות הברית
  • במאי 1987, האנטונוב An-124 קבע שיא עולמי אחרי שטס 20,151 ק"מ ללא תדלוק.[45] הטיסה ארכה 25 שעות ו-30 דקות, ומשקל המטוס בעת ההמראה היה 455,000 ק"ג.
  • ביולי 1985, מטוס אנטונוב An-124 שינע מטען במשקל של 171,219 ק"ג בגובה של 2,000 מטר ומטען במשקל של 170,000 ק"ג בגובה של 10,750 מטר (35,270 רגל).[46]
  • ביוני 1994, מטוס אנטונוב An-124 הטיס את קטר הדיזל-חשמלי הראשון מדגם IE 201 Class ממתקן General Motors Diesel בלונדון, אונטריו, קנדה לדבלין, אירלנד לצורך בדיקות תא והכשרת צוות, לפני שמסירתם של קטרים נוספים בוצעה באמצעות ספינת תובלה.[47]
  • באפריל 2005 מטוס אנטונוב An-124 שימש להובלת האובליסק של אקסום מרומא לאתיופיה.[48]
  • ב-4 ביולי 2001 מטוס אנטונוב An-124 שימש להובלת מטוס לוקהיד EP-3 מאי חיינן בסין לאחר תקרית אי חיינן (אנ').
  • ב-26 בפברואר 2009 מטוס אנטונוב An-124 שימש להובלת רכבת של בומברדייר מוביה (אנ') עבור הרכבת התחתית של דלהי.[49]
  • ביולי 2010, אנטונוב מטוס An-124 שימש להובלת ארבע סירות סקימר בגודל 35 רגל ושלוש סירות בגודל 21 רגל מצרפת לארצות הברית על מנת לסייע בניקוי דליפת הנפט במפרץ מקסיקו (2010).[50]
  • באפריל 2011 מטוס אנטונוב An-124 שימש להובלת משאבת בטון גדולה מגרמניה ליפן על מנת לעזור בקירור כורים גרעיניים נזוקים באסון הגרעיני בפוקושימה.[51]
  • במאי 2018, נעשה שימוש במטוס אנטונוב An-124 להובלת כלי דפוס במשקל 39,916 ק"ג מ-Eaton Rapids, מישיגן, ארצות הברית לנוטינגהאם, אנגליה, על מנת להתחיל מחדש את ייצור רכבי פורד F-150 לאחר שריפה במפעלי יציקת מגנזיום של Eaton Rapids.[52]
  • בספטמבר 2018 מטוס אנטונוב An-124 שימש להובלת סוללת S300 לסוריה.[53]
  • ב-2021 מספר מטוסי אנטונוב An-124 שימשו את צבא גרמניה להובלת ציוד צבאי ממזאר-י שריף ללייפציג במהלך נסיגת כוחות צבא גרמניה מאפגניסטן. בין הציוד היו שני מסוקי NH-90.[54][55]
  • במהלך מגפת הקורונה, מספר מטוסי אנטונוב An-124 שימשו להובלת מסכות וציוד רפואי נוסף מסין למדינות זרות. לדוגמה, Terio International השתמשה במטוס זה ב-7 ביוני 2020 לטיסה בין נאנג'ינג למונטריאול.[56][57]
  • ב-24 בפברואר 2022, אושר כי מטוס אנטונוב An-124 בעל רישום UR-82009 הושמד על ידי ארטילריה רוסית במהלך הקרב על נמל התעופה אנטונוב בקייב.[58] חמישה מטוסי אנטונוב An-124 נוספים מאוקראינה הוטסו ללייפציג בסיום טיסותיהם המסחריות.[59]
  • ב-3 במרץ 2023, מטוס אנטונוב An-124 העביר 101 טון של סיוע הומניטרי לנפגעי רעידות האדמה בטורקיה ובסוריה.[60][61]
  • ב-9 ביוני 2023, מטוס אנטונוב An-124 חולט על ידי הרשויות הקנדיות בנמל התעופה הבין-לאומי טורונטו-פירסון. המטוס נתפס עקב סגירת המרחב האווירי הקנדי בפני טיסות רוסיות.[62][63]

גרסאות

אנטונוב An-124-100M-150 של וולגה-דנייפר איירליינס עם דלת האף פתוחה בתערוכת MAKS 2005, מוסקבה – ז'וקובסקי; ברקע איליושין Il-96 של קובאנה דה אוויאסיון
  • An-124 רוסלן: מטוס תובלה אסטרטגי כבד
  • An-124-100: מטוס תובלה מסחרי
  • An-124-100M-150: גרסה עם קיבולת מטען מוגדלת של עד 150 טון (משקל המראה מרבי של 420 טון), עם מנועי פרוגרס D-18T מדגם סדרה 4 משודרגים. מטוס An-124-100 אחד הוסב לגרסה זו.[64]
  • An-124-102 סלון: גרסת תובלה מסחרית עם תא טייס בעל מערכת מחווני טיסה אלקטרונית שפותחה על ידי צאגי.
  • An-124-115M: גרסה מתוכננת חדשה עם מערכת תצוגה אלקטרונית לטיסה המבוססת על רכיבי אוויוניקה של Rockwell Collins
  • An-124-130: גרסה מוצעת
  • An-124-135: גרסה עם מושב אחד בחלק האחורי ושאר אזור המטען (כ-1,800 רגל רבוע) המיועדת להובלת מטען
  • An-124-200: גרסה מוצעת עם מנועי ג'נרל אלקטריק CF6-80C2, בעלי דחף של 263 קילו-ניוטון לכל אחד.
  • An-124-210: הצעה משותפת עם Air Foyle לדרישת התובלה האסטרטגית קצרה טווח (STSA) של בריטניה, עם מנועי רולס-רויס RB211-524H-T בעלי דחף של 264 קילו-ניוטון ואוויוניקה של האניוול. הדרישה בוטלה באוגוסט 1999, חודשה, ולבסוף הוענקה לבואינג C-17 גלובמאסטר III.
  • An-124-300: גרסה מתוכננת עם מנועים משודרגים ובעלי דחף גבוה יותר. גרסה זו הוזמנה על ידי כוחות האוויר והחלל של רוסיה בשנת 2020.[65]

מפעילים

אנטונוב An-124 של טייסת 224 עם שני מטוסי סוחוי Su-27 של הבזים של רוסיה במצעד יום הניצחון של מוסקבה 2010

מפעילים צבאיים

רוסיהרוסיה רוסיה

מפעילים צבאיים לשעבר

ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות

מפעילים אזרחיים

אנטונוב An-124-100 של וולגה-דנייפר איירליינס
אנטונוב An-124 של אנטונוב איירליינס בנמל התעופה לונג ביץ'. המטען: חלקים עבור איירבוס A350 XWB.

נכון לסוף 2020, 20 מטוסי An-124 היו בשירות מסחרי.[11]

רוסיהרוסיה רוסיה

  • וולגה-דנייפר איירליינס (12 מטוסים, עם 3 מטוסים בהזמנה)[77]
אוקראינהאוקראינה אוקראינה
אנטונוב An-124 של מקסימוס אייר קארגו בנמל התעופה ברנו-טורז'אני
איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות
  • מקסימוס אייר קארגו (מטוס אחד), גרסת An-124-100 שנבנתה בשנת 2003

מפעילים אזרחיים לשעבר

לובלוב לוב
  • ליביאן אייר קארגו – היו בשירות 2 מטוסים נכון ל-2013; מטוס אחד נתפס על ידי אוקראינה ב-2017,[79] והמטוס השני הושמד בקרקע בהפגזה בנמל התעופה מיטיגה ביוני 2019.[80]
רוסיהרוסיה רוסיה
  • אירופלוט - הופסקה פעילות המטוס בצי המטוסים של החברה בשנת 2000
  • אייאקס קארגו
  • פולט פלייט - הפסיקה פעילות בשנת 2014
  • רוסייה איירליינס
  • טראנסאארו
  • טיטאן קארגו - הפסיקה פעילות בשנת 2002
  • טרנסצ'ארטר טיטאן קארגו - הפסיקה פעילות בשנת 2003
ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
  • אירופלוט סובייט איירליינס - הועברה לצי אירופלוט הרוסי
בריטניהבריטניה בריטניה
  • Air Foyle HeavyLift (בשיתוף עם אנטונוב) - מיזם משותף שפורק ב-2006
  • HeavyLift Cargo Airlines (בשיתוף עם וולגה-דנייפר איירלייס) - הפסיקה פעילות בשנת 2006
אוקראינהאוקראינה אוקראינה
  • אנטונוב איירטראק - הפסיקה פעילות

תאונות ותקריות

נכון לדצמבר 2020, היו חמש תאונות של מטוסי אנטונוב An-124 שבהן המטוס נהרס, עם סך של 97 הרוגים,[81][82] והן:

  • ב-13 באוקטובר 1992 התרסק מטוס CCCP-82002 של אנטונוב איירליינס ליד קייב, אוקראינה במהלך טיסת ניסוי, כתוצאה מכשל בדלת המטען הקדמית במהלך הנמכה במהירות גבוהה, שגרם לאובדן שליטה מוחלט. המטוס התרסק ביער ליד קייב, ושמונה מתוך תשעת אנשי הצוות נהרגו.[83]
  • ב-15 בנובמבר 1993 התרסק מטוס RA-82071 של אביאסטאר איירליינס לתוך הר בגובה של 3,400 מטר בעת שהמתין לנחיתה ליד קרמאן, איראן. כל 17 הנוסעים ואנשי הצוות נספו.[84]
  • ב-8 באוקטובר 1996 התרסק מטוס RA-82069, בבעלות איירופלוט ומופעל על ידי אייאקס קארגו כטיסה 9981 של איירופלוט, ליד סן פרנצ'סקו אל קמפו, איטליה. התאונה אירעה כאשר הצוות ניסה לבצע הליכת סביב (go-around) לאחר נחיתה בגישה בתנאי ראות נמוכה לנחיתה על מסלול 36 בנמל התעופה טורינו-קזלה. 4 בני אדם נהרגו.[85]
  • ב-6 בדצמבר 1997 התרסק מטוס RA-82005 של חיל האוויר הרוסי לתוך אזור מגורים לאחר ההמראה מאירקוצק, רוסיה. כל 23 הנוסעים ואנשי הצוות על המטוס ו-49 אנשים באזור המגורים נהרגו.[86]
  • ב-13 בנובמבר 2020, המטוס RA-82042 של וולגה-דנייפר איירליינס, בטיסה 4066, סבל מכשל מנוע בלתי מרוסן לאחר ההמראה מנובוסיבירסק, רוסיה. לאחר הנחיתה, המטוס סטה מהמסלול וגלגל הנחיתה הקדמי קרס.[87] ב-25 בנובמבר 2020, החברה החליטה להשבית את כל צי מטוסי האנטונוב An-124 שלה.[88] ב-29 בדצמבר 2020, מטוס ראשון מדגם An-124-100 של וולגה-דנייפר חזר לפעילות.[44]

מפרט (An-124-100)

תצוגת המטוס משלושה כיוונים שונים
דיאגרמת טווח מטען ייעודי

מאפייני המטוס:[89][90]

מאפיינים כלליים

  • צוות: 8 (טייס, קצין ראשון, נווט, מהנדס טיסה ראשי, מהנדס טיסה חשמלי, מפעיל רדיו ושני מנהלי מטען)
  • קיבולת: 88 נוסעים בתא האחורי העליון, או עד 350 נוסעים במערכת מושבים מודולרית
  • מטען מרבי: 120,000 ק"ג
  • אורך: 69.1 מטר
  • מוטת כנפיים: 73.3 מטר
  • גובה: 21.08 מטר
  • שטח כנף: 628 מטרים רבועים (6,760 רגל רבוע)
  • יחס אורך כנף: 8.6
  • פרופיל אווירודינמי: TsAGI Supercritical[91]

משקל

  • משקל ריק: 181,000 ק"ג
  • משקל המראה מרבי: 402,000 ק"ג
  • משקל נחיתה מרבי: 330,000 ק"ג
  • קיבולת דלק: 210,172 ק"ג / 262,715 ליטר

הנעה

  • מנועים: 4 מנועי פרוגרס D-18T
  • סוג מנוע: טורבו-פאן
  • דחף כל מנוע: 227 קילו-ניוטון

ביצועים

  • מהירות מרבית: 865 קמ"ש
  • מהירות שיוט: 800-850 קמ"ש בגובה של 9,997–12,009 מטרים.
  • מהירות גישה לנחיתה: 230-260 קמ"ש
  • טווח:
    • עם מטען מרבי: 3,700 ק"מ
    • עם מטען של 80,000 ק"ג: 8,400 ק"מ
    • עם מטען של 40,000 ק"ג: 11,500 ק"מ
  • טווח מרבי: 14,000 ק"מ עם כמות דלק מלאה ומטען מינימלי
  • סייג רום: 12,000 מטר
  • עומס כנף: 640.1 ק"ג פר מ"ר
  • יחס דחף למשקל: 0.23
  • מרחק המראה (במטען מרבי): 3,000 מטר
  • מרחק נחיתה (במטען מרבי): 900 מטר

לקריאה נוספת

  • Jackson, Paul, ed. (2005). Jane's all the World's Aircraft 2006-07 (97th ed.). London: Janes Information Services|Jane's Publishing Group. ISBN 978-0-7106-2745-2. OCLC 70112997.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטונוב An-124 רוסלן בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. An-124 Production List, airhistory.net
  2. Novichkov, Nikolai (2 בדצמבר 2014). "Russia completes initial An-124 upgrade programme". janes.com. אורכב מ-המקור ב-19 באוקטובר 2015. נבדק ב-5 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. "Academician A. L. Kursanov celebrates his 80th birthday". Biologia Plantarum. 24 (4): 319–320. ביולי 1982. doi:10.1007/bf02879473. ISSN 0006-3134. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ 4.0 4.1 "UPDATE: Time called on An-124 production re-start". IHS Jane's Defence Industry. אורכב מ-המקור ב-2015-05-28. נבדק ב-5 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  5. Сервисное обслуживание, web.archive.org, ‏2014-08-19
  6. bmpd, Восстановлен еще один военно-транспортный самолет Ан-124-100 ВКС России, bmpd, ‏2019-09-09
  7. Ростех - Медиа - Новости - ОАК продлила ресурс летной годности Ан-124-100 «Руслан», rostec.ru (ברוסית)
  8. CIA, Trends in Soviet Military Programs
  9. ^ 9.0 9.1 9.2 9.3 9.4 9.5 9.6 9.7 The Condor: A New Soviet Heavy Transport, ‏1986 (ארכיון)
  10. Volga-Dnepr Group Celebrates 80th Birthday of Legendary Chief Designer of the An-124 and An-225 Transport Aircraft, Volga-Dnepr, ‏24 בדצמבר 1982 (ארכיון)
  11. ^ 11.0 11.1 Villamizar, Helwing (26 בדצמבר 2021). "Today in Aviation: Maiden Flight of the Antonov An-124". Airways Magazine (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-28 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  12. Fricker 1990, pp. 57-78.
  13. Website "Antonov": News, web.archive.org, ‏2011-08-06
  14. E. Gordon, Antonov's Heavy Transports, Midland Publishing. [דרוש מקור: נובמבר 2022]
  15. Strategic Airlifters - Cost Comparison - Capability Comparison - Boeing C-17 - Antonov An-124-100 - Canadian Forces - CASR - Canadian American Strategic Review - aircraft sales - military cargo aircraft - commercial aircraft leasing - military jet aircraft, web.archive.org, ‏2009-01-11
  16. ^ 16.0 16.1 16.2 FlightSafety International | Aviation Week Network, aviationweek.com
  17. Ukraine, Russia to resume production of giant cargo planes - Forbes.com, web.archive.org, ‏2008-08-30
  18. ILA/Berlin Air Show Special Report by AVIATION WEEK, web.archive.org, ‏2011-05-21
  19. Superjet the biggest casualty as Russia slashes airliner output plans, web.archive.org, ‏2009-05-10
  20. Russia to Resume Making World’s Largest Plane, Kommersant Says - Bloomberg, web.archive.org, ‏2015-10-19
  21. Zubkova Daria, Antonov To Resume Production Of An-124 Ruslan Aircraft Without Using Russian Components, Ukrainian news, ‏15 January 2019,
  22. ^ 22.0 22.1 Vladimir Karnozov, An-124 Ruslan Replacement Takes Shape | AIN, Aviation International News
  23. An-124 Ruslan (Condor) Large Cargo Aircraft, ‏12 במאי 2018
  24. David Kaminski-Morrow2019-11-05T12:51:00+00:00, Windtunnel beckons for An-124 successor, Flight Global (באנגלית)
  25. В ЦАГИ изготовлена аэродинамическая модель большегрузного транспортного самолета «Слон» - Новости - Пресс-центр - ЦАГИ, www.tsagi.ru
  26. Joseph Trevithick, Russia Shows Wind Tunnel Model Of An "Elephant" Airlifter Replacement For The An-124, The War Zone, ‏2019-11-05 (באנגלית אמריקאית)
  27. В ЦАГИ прошли испытания модели самолета «Слон» - Новости - Пресс-центр - ЦАГИ, www.tsagi.ru
  28. Air Force Technology - Air Force Technology - An-124 Condor - Long Range Heavy Transport Aircraft, web.archive.org, ‏2015-02-07
  29. ^ 29.0 29.1 29.2 The Condor A: New Soviet Heavy Transport, Directorate of Intelligence
  30. ניצן סדן, חייו ומותו של הטיטאן הלבן: 10 דברים שלא ידעתם על המטוס הכי גדול בעולם, באתר כלכליסט, 4 במרץ 2022
  31. "AVIATION Reports – 2000 – A00O0279". Transportation Safety Board of Canada. 31 ביולי 2008. אורכב מ-המקור ב-17 באוקטובר 2013. נבדק ב-24 באפריל 2012. The AN124 has been described by training personnel and pilots as being very easy to handle for an aircraft of its size. The AN124 tends to be very light on the controls {{cite web}}: (עזרה)
  32. Nielsen, Erik. "Copenhagen Airport, Use of auxiliary power unit (APU)". Copenhagen Airport / Boeing. p. 6.5. אורכב מ-המקור ב-9 במאי 2013. נבדק ב-22 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  33. "Air Force Technology - Air Force Technology - An-124 Condor - Long Range Heavy Transport Aircraft". אורכב מ-המקור ב-7 בפברואר 2015. נבדק ב-6 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  34. "An124-100 technical specification". Ruslan International. אורכב מ-המקור ב-2009-05-11. נבדק ב-24 ביולי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  35. "Strategic airlift agreement enters into force". NATO Update. 23 במרץ 2006. ארכיון מ-7 באפריל 2006. נבדק ב-7 באפריל 2006. {{cite news}}: (עזרה)
  36. "Strategic Airlift Interim Solution (SALIS)". NATO. אורכב מ-המקור ב-9 במאי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  37. "תוכנית An-124 נאט"ו SALIS הורחבה עד סוף 2010". deagel.com. אורכב מ-המקור ב-23 ספטמבר 2012.
  38. "Lockheed Martin Atlas rocket". The History Channel. אורכב מ-המקור ב-16 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  39. "Lockheed Martin Delivers Atlas V to Cape Canaveral for NASA's Mars Reconnaissance Orbiter Mission". Ilslaunch. 4 באפריל 2005. אורכב מ-המקור ב-25 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  40. "Space Systems/Loral Delivers World'S Largest Satellite To Launch Base". אורכב מ-המקור ב-9 במרץ 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  41. "Ukraine's Antonov helps SpaceX transport rocket hardware" (באנגלית). Ukrinform. ארכיון מ-12 בינואר 2018. נבדק ב-11 בינואר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  42. "30 שנה מאז ההמראה הראשונה של AN-124 רוסלן". Antonov.com. אורכב מהמקור ב-22 ינואר 2018. נבדק ב-21 יוני 2013.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: bot: original URL status unknown (link)
  43. Lennane, Alex (25 בנובמבר 2020). "'Safety first' as Volga-Dnepr grounds its AN-124 fleet indefinitely". The Loadstar. נבדק ב-26 בנובמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  44. ^ 44.0 44.1 Damian Brett2020-12-30T19:45:07+00:00, First Volga-Dnepr AN-124 back in the air, Air Cargo News (באנגלית)
  45. "Оружие России; Ан-124 "Руслан" (Condor), дальний тяжелый военно-транспортный самолет". אורכב מ-המקור ב-3 ביוני 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  46. "Аэрокосмическое общество Украины; Международная авиационная федерация зарегистрировала 124 мировых рекорда, установленных на самолёте Ан-225". אורכב מ-המקור ב-20 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  47. "Locomotive Makes Aviation History". Journal of Commerce. 31 ביולי 1994. אורכב מ-המקור ב-20 ביוני 2021. נבדק ב-15 בפברואר 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  48. "Obelisk arrives back in Ethiopia". BBC News. 19 באפריל 2005. ארכיון מ-30 בספטמבר 2009. נבדק ב-2 בספטמבר 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  49. "Delhi Metro's first rake to be airlifted was carried on a Ukraine-made aircraft". Business Today (באנגלית). 23 בפברואר 2022. נבדק ב-1 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  50. "Chapman Freeborn delivers skimmer boats to Gulf of Mexico | eft - Supply Chain & Logistics Business Intelligence". אורכב מ-המקור ב-7 באפריל 2014. נבדק ב-2 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  51. "Germany sends giant pump to help cool Fukushima reactor". monstersandcritics.com. אורכב מ-המקור ב-2013-01-29.
  52. "Ford's plan to rescue F-150: Drama worthy of a James Bond script". Detroit Free Press. אורכב מ-המקור ב-17 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  53. איתי בלומנטל, מטוס המטען הצבאי הגדול בעולם: כך מגיע לסוריה ה-S-300, באתר ynet, 30 בספטמבר 2018
  54. "Bundeswehrabzug kommt in Schwung: An-124 holt NH90 aus Afghanistan". www.flugrevue.de (בגרמנית). 2021-05-18. נבדק ב-2021-05-20.
  55. Abzug aus Afghanistan – Die heiße Phase hat begonnen I Bundeswehr (באנגלית), 19 במאי 2021, ארכיון מ-12 בדצמבר 2021, נבדק ב-20 במאי 2021 {{citation}}: (עזרה)
  56. Élise, Paradis; Thériault, Vincent; Thériault, François (בנובמבר 2021). Made-To-Deliver: An inspiring entrepreneurial story of boldness and resilience during the COVID-19 pandemic (1st ed.). Quebec, Canada: Self-Published. ISBN 979-8-4824-0659-5. {{cite book}}: (עזרה)
  57. Gagné, Louis (16 בנובמבר 2021). "" Tailler sa place " : récit d'une réussite entrepreneuriale en contexte pandémique". Ici Radio-Canada Télé|Radio Canada. נבדק ב-3 באפריל 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  58. "Antonov's sources claim that the world's largest aircraft An-225 Mriya was destroyed". sproutwired.com. 27 בפברואר 2022. נבדק ב-25 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  59. Ponomarenko, Illia (15 באפריל 2022). "Chief pilot of destroyed An-225: 'We must complete the second Mriya'". The Kyiv Independent. נבדק ב-15 באפריל 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  60. "Ukrainian aircraft delivers 101 tons of humanitarian aid to Turkey for earthquake victims". Espreso TV. 3 במרץ 2023. נבדק ב-22 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  61. 39th Air Base Wing (3 מרץ 2023). "Antonov An-124 delivered 101 tons of humanitarian aid to earthquake-raged Türkiye". twitter.com. נבדק ב-22 באפריל 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  62. "Government of Canada orders seizure of Russian-registered cargo aircraft at Toronto Pearson Airport". Global Affairs Canada. 10 ביוני 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  63. החניה היקרה בהיסטוריה? 330 אלף דולר חוב למטוס אנטונוב רוסי שתקוע בקנדה, באתר ynet, 17 באפריל 2023
  64. [Actu Les Antonov An-124-100 en Russie], Red Samovar, ‏4 באפריל 2020
  65. Возвращение "Руслана" с "гражданки"
  66. "Антонов Ан-124". russianplanes.net. ארכיון מ-26 במרץ 2019. נבדק ב-13 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  67. "Петр Бутовски об Ан-124 "Руслан"" [Peter Butovskaya about AN-124 "Ruslan"] (ברוסית). bmpd.livejournal.com. 9 במאי 2013. ארכיון מ-16 בנובמבר 2013. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  68. ""Авиастар-СП" успешно выполнил гособоронзаказ на модернизацию шести самолетов Ан-124-100 "Руслан"". armstrade.org. 24 בנובמבר 2014. ארכיון מ-5 בינואר 2015. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  69. "Modernization of another An-124-100 "Ruslan" completed". engineeringrussia.wordpress.com. 13 ביולי 2015. ארכיון מ-14 בינואר 2019. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  70. "Именной Ан-124-100 "Руслан" "Олег Антонов" совершил ознакомительный полет после модернизации". armstrade.org. 21 בדצמבר 2017. אורכב מ-המקור ב-24 בנובמבר 2018. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  71. "ЦАМТО / Новости / "Авиастар-СП" продлил ресурс летной годности и передал в эксплуатацию самолет Ан-124-100 "Руслан"". ארכיון מ-16 ביוני 2019. נבדק ב-16 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  72. "ЦАМТО / Новости / "Авиастар-СП" продлил ресурс летной годности очередному самолету Ан-124-100 "Руслан"". ארכיון מ-10 בספטמבר 2019. נבדק ב-10 בספטמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  73. "ЦАМТО / Новости / Продлен ресурс летной годности очередного самолета Ан-124-100 "Руслан"". ארכיון מ-21 בדצמבר 2019. נבדק ב-8 בינואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  74. "566th Solnechnogorskiy Red Banner order of Kutuzov Military-Transport Aviation Regiment". ww2.dk. ארכיון מ-4 ביוני 2018. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  75. "В ВКС России восстановлена 18-я военно-транспортная авиационная дивизия". bmpd.livejournal.com. 1 בדצמבר 2017. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  76. "В Ульяновске восстановлен 235-й военно-транспортный авиационный полк". bmpd.livejournal.com. 3 בדצמבר 2017. נבדק ב-14 בינואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  77. "Fleet in Flight Radar". ארכיון מ-25 בספטמבר 2017. נבדק ב-24 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  78. "Some of the biggest planes in the world were in Kiev at the time of the invasion, see what they are". The Goa Spotlight. אורכב מ-המקור ב-2 במרץ 2022. נבדק ב-8 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  79. "Ukraine to auction Libya's An-124 Ruslan if Libya fails to pay $1.2 million of debt for aircraft servicing". en.interfax.com.ua. 13 באוקטובר 2017. ארכיון מ-23 ביוני 2019. נבדק ב-23 ביוני 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  80. "5A-DKN hull-loss incident". Aviation Safety Network. נבדק ב-16 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  81. Harro Ranter, Unlawful Interference Antonov An-124-100 5A-DKN, Wednesday 29 May 2019, asn.flightsafety.org
  82. Harro Ranter, Aviation Safety Network > > ASN Aviation Safety Database results, asn.flightsafety.org (באנגלית)
  83. Harro Ranter, Accident Antonov An-124-100 CCCP-82002, Tuesday 13 October 1992, asn.flightsafety.org
  84. Harro Ranter, Accident Antonov An-124-100 RA-82071, Monday 15 November 1993, asn.flightsafety.org
  85. Harro Ranter, Accident Antonov An-124-100 RA-82069, Tuesday 8 October 1996, asn.flightsafety.org
  86. 1997-12-17T14:34:00+00:00, Multiple engine failure blamed for An-124 Irkutsk accident, Flight Global (באנגלית)
  87. Harro Ranter, Accident Antonov An-124-100 RA-82042, Friday 13 November 2020, asn.flightsafety.org
  88. Volga-Dnepr Grounds Antonov AN-124 Fleet Indefinitely | Airways Magazine, web.archive.org, ‏2020-11-25
  89. Jackson 2005, עמ' 569–571.
  90. An-124 Specs, Volga-Dnepr
  91. The Incomplete Guide to Airfoil Usage, m-selig.ae.illinois.edu
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אנטונוב An-124 רוסלן40700509Q193487