ירידת אברהם למצרים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ; וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם, כִּי-כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ.

ירידת אברהם למצרים, ציור של הנרי אוסאווה טאנר

סיפור ירידת אברהם למצרים, המופיע בספר בראשית פרשת לך לך, מספר את סיפורו של אברם ומשפחתו אשר בעקבות הרעב שפקד את הארץ, יורד למצרים. הסיפור מופיע בספר בראשית, פרק י"ב, פסוקים י'-כ'.

סיפור זה קוטע את סיפור הליכתו של אברם בארץ.

סיפור המעשה

תוכן הסיפור: אברם יורד למצרים מחמת הרעב השורר בארץ. סיבת הרעב היה כדי לנסות את אברם האם יהרהר אחר דברי ה' שציווה עליו ללכת לארץ כנען וכעת גורם לו לצאת ממנה[1].

שרה, אשת אברם, היא אישה נאה. אברם חושש שהמצרים יהרגו אותו כדי לקחת את שרה לאשה עבור פרעה. הוא מבקש משרה: "אִמְרִי-נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב-לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ"[2]. שרה נלקחת לבית פרעה ואברם "אחיה" זוכה בגללה ברכוש גדול. ה' מכה את פרעה ב-"נְגָעִים גְּדֹלִים" כעונש על שלקח את אשת אברם. פרעה מתרעם על אברם שלא אמר לו כי שרה היא אשתו. הוא משחרר את שרה ומשלח את אברם ומשפחתו ממצרים בליווי שמירה. תגובתו של אברם לתרעומת פרעה אינה כתובה בתורה.

אברם ישב במצרים 3 חודשים[3]. לאחר מכן חזר לארץ כנען עם מקנה רב[4].


אירועים מקבילים

בתורה מובאים שני מקרים מקבילים שבהם מלך לקח לעצמו את אחת האימהות:

שרה בבית אבימלך

אברם מתיישב בגרר ומספר ששרה היא אחותו והיא נלקחת לבית אבימלך מלך גרר. ה' מופיע בחלומו של אבימלך. אבימלך טוען כי עשה זאת בתום לב כי אברם טען בפניו שאחותו היא. אבימלך קורא לאברם ומשלח אותו ואת שרה עם "צֹאן וּבָקָר, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת".[5] לשאלת אבימלך לאברם מדוע עשה כן, מנמק אברהם: כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי.[6]

יצחק ורבקה בגרר

בבראשית כ"ו, יצחק אומר שרבקה היא אחותו, אך לעומת סיפורי שרה בבית פרעה ושרה בבית אבימלך מלך גרר, רבקה אינה נלקחת ממנו. כאשר תושבי גרר מגלים שאינה אחותו קמה זעקה על החטא שיכול היה להיות במידה ורבקה הייתה נלקחת. בתורה מופיעה טענת אבימלך ליצחק: וַיִּקְרָא אֲבִימֶלֶךְ לְיִצְחָק וַיֹּאמֶר אַךְ הִנֵּה אִשְׁתְּךָ הִוא וְאֵיךְ אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא ותגובת יצחק: כִּי אָמַרְתִּי פֶּן אָמוּת עָלֶיהָ.

רמזים לסיפור יציאת מצרים בסיפור

בסיפור ירידת אברם למצרים בגלל הרעב שפקד את הארץ קיימים רמזים לסיפור יציאת מצרים וזאת בבחינת מעשה אבות סימן לבנים. אברם מהגר למצרים בשל הרעב וכך עושים גם בני יעקב.[7] פרעה מבקש להמית את הזכרים במצרים ולהחיות את הנקבות:  "וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה"[8] ובסיפור בבראשית י"ב פוחד אברם שפרעה יפגע בו ואילו שרה תינצל. ה' פוגע בפרעה על פגיעתו באברם. לפני יציאת בני ישראל ממצרים פוגע ה' במצרים בעשר מכות.[9] פרעה משלח את אברם ברכוש גדול וכך עושה פרעה בזמן יציאת מצרים ומשלח את בני ישראל ואלה יוצאים ברכוש גדול.[10]

חטא או נסיון

הפרשנים נחלקו אודות ירידתו של אברהם למצרים, האם הייתה זו החלטה עצמאית של אברהם נגד רצון ה', או שה' סיבב כך כדי להכריח את אברהם לרדת למצרים על מנת לנסותו בכך.

הרמב"ן כתב, שאברהם אבינו נכשל בחטא גדול: א. אסור היה לו לצאת מארץ ישראל לאחר שכבר הצטווה לשהות בה. ב. אסור היה לו להביא את אשתו במכשול עוון מפני פחדו פן יהרגוהו. לדעת הרמב"ן היה לו לבטוח בה' ”כי ברעב יפדנו ממוות ויציל אותו ואת אשתו וכל אשר לו”. ואמנם לדעת הרמב"ן - גזירת גלות מצרים באה כעונש על המעשה הזה[11].

לעומת זאת, בפירוש רש"י לתורה[12] כותב: ”ויהי רעב בארץ - באותה ארץ לבדה, לנסותו אם יהרהר אחר דבריו של הקב"ה שאמר לו ללכת אל ארץ כנען, ועכשיו משיאו לצאת ממנה. גם הר"ן[13] חולק על דברי הרמב"ן, וכתב שגם הרעב וגם הירידה למצרים היו ניסיון מה' שאברהם עמד בו, ונסיונות אלו נמנים בכלל עשרה ניסיונות שנתנסה אברהם אבינו ועמד בכולן, ”ואיך ינסה את אברהם בזה להכשילו חלילה”[14]. הפרשנים דוחים את האפשרות שאברהם חטא, משום שלא נאסר עליו ללכת למצרים אלא על מנת להשתקע שם ולא כשהולך שם לצורך אחר, וכן משום שאברהם היה מחוייב לפעול כך מטעם פיקוח נפש[15]. כמו כן, אברהם לא חטא בהכשלת שרה, אלא עשה השתדלות טבעית שלא יהרגוהו מיד עד שיצליח להשתמט מהם יחד עם אשתו[16].

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. ^ רש"י, בראשית, י"ב, ט'.
  2. ^ בראשית, י"ב, י"ג
  3. ^ רש"י, בראשית, כ"א, ל"ד, על פי סדר עולם רבה (פרק א).
  4. ^ בראשית, י"ג, א'-ב'.
  5. ^ בראשית כ', י"ד
  6. ^ בראשית כ', י'
  7. ^ בראשית מ"ג, א'
  8. ^ שמות א', ט"ז
  9. ^ שמות י"א
  10. ^ משה ויינפלד, עולם התנ"ך: בראשית, תל אביב, דוידזון עתי, 1993, ע"מ 95
  11. ^ וכן היא דעת ר' יהודה בזוהר, לך לך פא, ב
  12. ^ בראשית יב, י
  13. ^ פירוש הר"ן לתורה בראשית יא, יג.
  14. ^ בספר מעוז חיי (פ' לך) הציע שהרמב"ן לא מנה הרעב בין הנסיונות, אך בדרשת תורת ה' תמימה להרמב"ן הזכיר הרעב ולקיחת שרה בין הנסיונות.
  15. ^ אברבנאל
  16. ^ ר"ן, פענח רזא, ספורנו
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0