חיל האוויר הפורטוגלי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חיל האוויר הפורטוגלי
Força Aérea Portuguesa
ברצון החופשי שלו
פרטים
מדינה פורטוגלפורטוגל פורטוגל
שיוך הכוחות המזוינים של פורטוגל
סוג חיל אוויר
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1 ביולי 1952 – הווה (72 שנים)
מלחמות מבצע כוח מאוחד
נתוני היחידה
כוח אדם 6,676 חיילים ואזרחים עובדי החיל (2018)
ציוד עיקרי 105 כלי טיס
12 כטב"מים
פיקוד
דרגת המפקד גנרל
מפקד נוכחי קרטחו אלבס

חיל האוויר הפורטוגליפורטוגזית: Força Aérea Portuguesa) הוא חיל האוויר של פורטוגל. באופן מקומי הוא מכונה בראשי התיבות FAP, אך באופן בין-לאומי מכונה לעיתים קרובות בראשי התיבות PRTAF.[1] זהו הזרוע הצעיר ביותר מבין שלושת הזרועות של הכוחות המזוינים של פורטוגל.

חיל האוויר הפורטוגלי הוקם ב-1 ביולי 1952, כאשר שירות התעופה של צבא פורטוגל ושירות התעופה של חיל הים הפורטוגלי אוחדו ויצרו חיל אוויר עצמאי של הכוחות המזוינים של פורטוגל.[2] עם זאת, הקמת חיל האוויר החלה עוד במאה ה-20, עם הקמת היחידה האווירית הצבאית הראשונה ב-1911. שירות התעופה של צבא פורטוגל ושירות התעופה של חיל הים הפורטוגלי הוקמו גם כן בשנים שלאחר מכן.[3][4][5]

מלבד התפקיד שלו בלחימה, לחיל האוויר הפורטוגלי יש גם תפקידים בשירות הציבורי. חיל האוויר אחראי בין היתר על שירות החיפוש וההצלה האווירי של פורטוגל. עד 2014, חיל האוויר הפורטוגלי עבד בשיתוף עם הרשות הלאומית לאווירונאוטיקה של פורטוגל. נכון ל-2025 הרשות היא גוף נפרד, אך גם העומד בראשה הוא מפקד חיל האוויר הפורטוגלי.

ארגון

מתחם אלפראג'יד, מפקדת חיל האוויר הפורטוגלי

ארגון ומבנה החיל[6][7][8] הוא:

  • מטה חיל האוויר
  • הגופים המרכזיים של מינהל וניהול
  • פיקוד חיל האוויר
  • גופי הייעוץ
  • הפיקוח הכללי של חיל האוויר
  • בסיסי חיל האוויר
  • הפיקודים המבצעיים
  • הגופים והשירותים המוסדרים בחקיקה מסוימת

מבחינת תכנון, חיל האוויר הפורטוגלי מחולק לשלוש רמות אחריות:

  • תכנון ארוך טווח – באחריותו של גנרל חיל האוויר הפורטוגלי וסגנו המנהלים את מטה חיל האוויר.
  • תכנון לטווח קצר – באחריות שלושת הפיקודים העיקריים של חיל האוויר הפורטוגלי, האחראים על הדוקטריניות להנחיות מבצעיות וטכניות: להק אוויר, להק כוח אדם ולהק לוגיסטיקה.
  • ביצוע – בסיסי חיל האוויר, בהתאם היררכית ותפקודית מהפיקוד הפונקציונלי והטכני המתאים, אחראים על הביצוע. הם מחולקים לשלוש קבוצות: קבוצה מבצעית, קבוצה תחזוקה וקבוצת תמיכה, המאורגנות לפי המשימה והאמצעים שהוקצו. יחידות אלו אחראיות על יישום ההנחיות.

מפקד חיל האוויר

גנרל חיל האוויר הפורטוגלי (בקצרה CEMFA, ר"ת בפורטוגזית: Chefe do Estado-Maior da Força Aérea) הוא מפקד חיל האוויר הפורטוגלי. זהו הגנרל היחידי בדרגת 4 כוכבים בחיל. גנרל חיל האוויר הפורטוגלי הוא גם היועץ הראשי של שר ההגנה הפורטוגלי ושל רמטכ"ל פורטוגל בכל הנושאים של חיל האוויר, הכשירות, גופי ייעוץ ועוד.

מטכ"ל חיל האוויר

מטכ"ל חיל האוויר (בקצרה EMFA, ר"ת בפורטוגזית: Estado-Maior da Força Aérea) הוא הגוף האחראי על לימוד, הגות ותכנון פעילות חיל האוויר, בכפוף למפקד חיל האוויר הפורטוגלי. בראשו עומד סגן מפקד חיל האוויר הפורטוגלי. ה-EMFA כולל את ארבע החטיבות כוח אדם, מודיעין, תפעול ולוגיסטיקה ואת הגופים התומכים. הוא פועל בבסיס אלפראג'יד של חיל האוויר הפורטוגלי, באזור הפרברים של ליסבון.[8]

גופי מינהל וניהול מרכזיים

מטוס האימון העיקרי של חיל האוויר הפורטוגלי דה הבילנד DHC-1 צ'יפמנק

לגופי המינהל והניהול המרכזיים יש אופי פונקציונלי והם נועדו להבטיח את הניהול והביצוע של פעילויות ספציפיות חיוניות, דהיינו בניהול משאבי אנוש, חומריים, פיננסים, מודיעין ותשתיות.[8] בראשם עומדים קצינים כלליים, הכפופים ישירות למפקד חיל האוויר הפורטוגלי. לאלה יש סמכות תפקודית וטכנית על כל היחידות והגופים של חיל האוויר, בכל הנוגע לתחומי אחריותם. כל הגופים הללו נמצאים במתחם אלפראג'יד של חיל האוויר. הגופים הם:

  • פיקוד כוח האדם של חיל האוויר (CPESFA) – להבטיח את ניהול המשאב האנושי של חיל האוויר. זה בפיקודו של סגן-אלוף. הוא כולל את שירות צדק ומשמעת, שירות הרווחה והמרכז לתמיכה בדת. מלבד אלה, תחת פיקודו מנהלות כוח האדם, ההדרכה והבריאות, מרכז ההדרכה הצבאי והטכני של חיל האוויר ומרכז הגיוס.
  • פיקוד הלוגיסטיקה של חיל האוויר (CLAFA) – לנהל את משאבי הציוד, התקשורת, מערכות המידע ומשאבי התשתית של חיל האוויר ולהבטיח את מילוי הדרישות להסמכת הניווט של המטוס הצבאי. זה בפיקודו של סגן-אלוף. תחת פיקודה מנהלות האספקה והתחבורה, מערכות התקשורת והמידע, הנדסה ותוכניות, תשתיות ותחזוקת מערכות נשק, וכן מתחם האחסון הכללי של חיל האוויר (בקצרה DGMFA).
  • מנהלת הכספים של חיל האוויר – לנהל את המשאבים הכספיים העומדים לרשות חיל האוויר. בראשה עומד מנהל הכספים, שהוא קצין בדרגת תא"ל של 3 כוכבים. תחת פיקוד המנהלת נמצאת השירות האדמיניסטרטיבי והפיננסי.

להק אוויר

מתקני להק אוויר במתחם מונסנטו של חיל האוויר

להק האוויר מנוהל על ידי סגן אלוף המדווח ישירות למפקד חיל האוויר הפורטוגלי.[8] הוא נמצא במתחם גבעות מונסנטו של חיל האוויר בליסבון, כאשר מרכז התפעול האווירי שלו ממוקם בבונקר תת-קרקעי.

המשימה של להק האוויר הפורטוגלי היא לתמוך בהפעלת הפיקוד תחת מפקד חיל האוויר הפורטוגלי, לנוכח ההכנה, והקיום של הכוחות והאמצעים של המרכיב המבצעי של מערכת הכוחות, לטובת ביצוע המשימות. האחריות מוסדרת בחקיקה ומשימות אחרות שניתנו לחיל האוויר, תוך עדכון קבוע של ראש חיל האוויר הפורטוגלי על הכוחות והאמצעים המועסקים ועל ההתפתחות והתוצאות של פעולותיהם, על התכנון, הפיקוד והבקרה.

להק האוויר הפורטוגלי כולל גם את גופי המבצעים האוויריים, הגופים התומכים במבצעים, משרד התיאום של הביטחון הצבאי של חיל האוויר וקבוצת התמיכה. בראש גופי המבצעים האוויריים עומד מנהל המבצעים האווירי, שהוא תא"ל. בפיקוד הלהק נמצאים פקודות מרחב האוויר, בסיסי חיל האוויר, שדות התעופה, תחנות המכ"ם ומרכזי ההדרכה.

גופי ייעוץ

גופי הייעוץ נועדו לתמוך בהחלטות מפקד חיל האוויר הפורטוגלי בנושאים מיוחדים וחשובים הנוגעים להכנה, למשמעת ולניהול הצבא.[8] הגופים הללו הם:

  • המועצה העליונה של חיל האוויר (CSFA) – גוף הייעוץ העליון של מטכ"ל חיל האוויר פורטוגל. היא כוללת את כל תא"לים של חיל האוויר.
  • מועצת המשמעת הגבוהה של חיל האוויר (CSDFA) – גוף הייעוץ והתמיכה של מטכ"ל חיל האוויר הפורטוגלי בנושאי משמעת.
  • הוועדה ההיסטורית-תרבותית של חיל האוויר (CHCFA) – גוף הייעוץ והתמיכה של מטכ"ל חיל האוויר הפורטוגלי בעניינים היסטוריים-תרבותיים.
  • מועצת הבריאות הגבוהה של חיל האוויר (JSSFA) – יש לה את המשימה לנתח ולייעץ לגבי הערעורים הרפואיים לגבי החלטות שהתקבלו על ידי הגורמים המוסמכים, בהתבסס על חוות הדעת שניתנו על ידי מועצות רפואיות אחרות של חיל האוויר.

פיקוח כללי של חיל האוויר

הפיקוח הכללי של חיל האוויר הפורטוגלי הוא גוף הבדיקה של חיל האוויר.[8] משימתו היא לתמוך במימוש תפקיד הבקרה וההערכה ובמניעת וחקירת תאונות. בראשה עומד המפקח הכללי של חיל האוויר, שהוא קצין כללי במילואים. הוא כולל את המשרד למניעת תאונות, את מחלקות הפיקוח והביקורת ואת המזכירות.

מוסדות ובסיסי החיל

המשימה של בסיסי חיל האוויר היא האימונים, המימון הפיננסי והתמיכה הכללית של חיל האוויר.[8] משימתן של יחידות הבסיס היא להבטיח את הפעילות האווירית ואת התמיכה הלוגיסטית והמנהלית ליחידות ולגופים הממוקמים בהן.[8]

אקדמיית חיל האוויר היא מוסד אוניברסיטאי ציבורי האחראי על הכשרת קציני חיל האוויר.[8] יחידות הבסיס הן שדות התעופה של חיל האוויר שבהם מוצבים הנכסים האוויריים שלו. הם כוללים בסיסי חיל אוויר ראשיים, שיש להם טייסות משלהם, ובסיסי חיל אוויר קדמיים (כולל שדות תעופה תובלה ושדות תעופה תמרון), שבהם יש רק יחידות טיסה מוצבות מבסיסי חיל האוויר הראשיים. גופי התרבות נועדו להבטיח את הפעילות התרבותית של חיל האוויר, לרבות איסוף, לימוד, ייעוץ והצגה של המורשת ההיסטורית-תרבותית האווירונאוטית. הם כוללים את מוזיאון האוויר, הארכיון ההיסטורי של חיל האוויר, להקת המוזיקה של חיל האוויר ומגזין "Mais Alto".

בסיסי חיל אוויר

בסיסי חיל האוויר אחראים להבטיח את מוכנותן של היחידות האוויריות ולתמיכה הלוגיסטית והמנהלית של היחידות והגופים המצויים במתקנים, אך תלויים בפיקודים אחרים. הם תמיד כוללים שדות תעופה ואחראים להגנה שלהם. מלבד בסיסי חיל האוויר, לחיל האוויר הפורטוגלי יש בסיסי משנה, הנקראים שדות תעופה.[8]

מטוס F-16A בתחזוקה בבח"א 5 (מונטה ריאל)

כל בסיס חיל אוויר כולל קבוצות מבצעיות ותמיכה. הקבוצה המבצעית היא יחידת המשנה האחראית על פעילות הטיסה של הבסיס (טייסת), כשהיא מסומנת במספר דו או תלת ספרתי, כאשר הספרה הראשונה או שתי הספרות הראשונות מתאימות למספר בסיס חיל האוויר. קבוצת התמיכה היא יחידת המשנה האחראית על פעילות התמיכה של הבסיס האווירי, לרבות לוגיסטיקה, ביטחון וכוח אדם.

  1. מפקד (אלוף-משנה)
  2. מפקד משנה (סגן-אלוף)
  3. גופי תמיכה:
    • מרכז מבצעי לחימה, לרבות מרכזי המבצעים האוויריים, תיאום הביטחון וההגנה, התקשורת והמטאורולוגיה.
    • גופי תמיכה ישירים: משרד הפיקוד, מדור המשפטים, המזכירות הכללית, המשרד לפעולה חברתית וכומר לתפילה.
    • גופי תכנון ובקרה: משרדי תכנון, מניעת תאונות, ביטחון צבאי ואיכות וסביבה.
  4. יחידות מבצעיות:
    • קבוצה מבצעית הכוללת: מפקד קבוצה (סא"ל), קצין מבצעים, מזכירות, טייסת התנועה האווירית, טייסת חומרי, יחידות הטסה להכשרה ויחידות טיסה מבצעיות.
    • קבוצת תמיכה הכוללת מפקד קבוצה (סא"ל), משרד טכני, משרד רכש, מזכירות, מרכז מחשבים, מרכז בריאות, טייסת אספקה, טייסת מינהל ומפקדה, טייסת כוח אדם, טייסת תחזוקת בסיס, טייסת תחזוקת חומרי חשמל קרקעיים וטייסת המשטרה האווירית.

המערך המבצעי

יחידות המערך המבצעי נועדות למילוי המשימות המבצעיות.[8] יחידות המערך הן:

  1. גופי התכנון המבצעיים – אלו הם הגופים האחראים על עריכת תוכניות וסדרי מבצעים, שמטרתם תעסוקה מבצעית של הכוחות והנכסים.
  2. מערכת הפיקוד והבקרה האווירית – אחראית על הפיקוד והבקרה על הכוחות והנכסים של הרכיב האווירי.
  3. טייסות – יחידות אלו הן מערכים משולבים של כוח אדם, כלי טיס, ציוד וציוד, המאורגנות תחת מפקד מפקד, לביצוע משימות, משימות ופעולות מבצעיות.
  4. יחידות נגד מטוסים (נ"מ) – יחידות מסוג זה צפויות להיווצר, אך עדיין לא נוצרו. תהיה להם המשימה להבטיח את ההגנה נגד מטוסים של היחידות, הגופים והכוחות והנכסים הפרוסים של חיל האוויר, כמו גם של אזורים ונקודות רגישות אחרות.

טייסות

הטייסת היא יחידת הטיסה המבצעית של חיל האוויר הפורטוגלי. לכל טייסת יש בדרך כלל סוג אחד של מטוסים והיא מוצבת ותחת פיקוד מנהלי של בסיס אווירי מסוים, אם כי היא יכולה לפרוס חלק ממטוסיה בבסיסים אחרים.

בתיאוריה, לכל טייסת יהיו 6/12/25 מטוסים, תלוי אם מדובר ביחידה של מטוסים קלים, בינוניים או כבדים, בהתאמה. בפועל, מספר המטוסים של כל טייסת דינאמי. בשל מגמת הקטנת גודל חיל האוויר הפורטוגלי, כיום לכל סוג מטוס יש טייסת אחת יחידה; היוצא מן הכלל הוא ה-F-16 המחולקות על ידי שתי טייסות (אחת למטרת הגנה אווירית והשנייה למטרת משימות תקיפה).[9]

עד שנת 1977 סומנו הטייסות במספר דו או תלת ספרתי שהספרות הראשונות שלו מתאימות למספר הבסיס שלה והספרה האחרונה היא סדר הטייסת באותו בסיס. עם מערכת זו, בכל פעם שטייסת החליפה בסיס, גם מספרה השתנה.

משנת 1977, הטייסות החלו להיות מסומנות על ידי מספר המזהה את המשימה העיקרית שלה ואת סוג המטוס המוטס ואת לא קשורה לבסיס שלה, ולכן נשמרות גם אם הטייסת מחליפה בסיס. במספר הטייסת, הספרה הראשונה מזהה את המשימה העיקרית שלה, השנייה מזהה את סוג המטוס המופעל והשלישית מזהה את הסדר הרציף של הטייסת בין היחידות עם אותה משימה ראשונית וכלי טיס המופעלים.[9]

הספרה הראשונה יכולה להיות: 1 - אימון, 2 - לוחם, 3 - התקפה, 4 - סיור, 5 - הובלה, 6 - סיור ימי, 7 - חיפוש והצלה, 8 - פונקציה מיוחדת.

הספרה השנייה יכולה להיות: 0 - מטוס עם כנף קבועה, 1 - מעורב, 5 - מטוס כנף רוטרי.

הטייסת המיוחדת שהוקמה בשנת 2021 להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים קיבלה את המספר 991, והיא היחידה שלא מתאימה לשיטת סימון הטייסות.

ניתן לחלק את הטייסות בטיסות טיסה, שהן היחידות האוויריות הקטנות ביותר של חיל האוויר. בעבר היו קיימות טיסות טיסה עצמאיות, אך כיום הן קיימות רק כתת-יחידות של טייסות. כיום, הטייסות אינן מחולקות בדרך כלל בטייסות טיסה, וזאת כי הן כוללות גם טייסות שלא טסות (כמו מנהלה ותחזוקה).[9]

חדר מורשת של טייסת 301 "יגוארס", המכיל גביעים, סמלים ומזכרות נוספות

הארגון הסטנדרטי של כל טייסת כולל:

  1. מפקד טייסת
  2. מזכירות
  3. מדור תקינה והערכה
  4. המדור למניעת תאונות
  5. מדור ניידות ותמיכה
  6. טיסת מבצעים:
    • מדור כיבוי אש
    • מדור תכנון תפעולי
    • מדור תמיכה במשימה
  7. טיסת תחזוקה:
    • מדור בקרה ותכנון
    • מדור מוכנות
  8. מטוסים וצוותים

טייסות מקובצות בקבוצות מבצעיות, הכוללות גם טייסות תנועה אווירית. כיום, לכל בסיס חיל אוויר פורטוגלי יש קבוצה מבצעית אשר מזוהה בדרך כלל על ידי מספר דו או תלת ספרתי, כאשר הראשון או השתיים מתאימות למספר הבסיס האווירי והאחרון הוא סדר הקבוצה בתוך הבסיס.

גופים ושירותים המוסדרים על ידי חקיקה מסוימת

שירות חיפוש והצלה אווירי

חיל האוויר כולל את שירות החיפוש וההצלה האווירי הפורטוגלי.[8] בראשו עומד מפקד חיל האוויר הפורטוגלי, והוא אחראי על פעולות החיפוש וההצלה, הקשורות לתאונות מטוסים, שהתרחשו באזורי החיפוש וההצלה של ליסבון וסנטה מריה.

הרשות הלאומית לאווירונאוטיקה

הרשות הלאומית לאווירונאוטיקה הפורטוגלית הוא הגוף הציבורי האחראי להפעיל את סמכויות הסמכות של מדינת פורטוגל במרחב האווירי האסטרטגי הקבוע של עניין לאומי, בהתאם להנחיות שהוגדרו על ידי שר ההגנה הלאומית. כלומר, הרשות אחראית על שירות השיטור האווירי הפורטוגלי, ניווט אווירי של מטוסים צבאיים, הכנת הבקשות של המראה ונחיתה ולאשר ביצוע סקרים אוויריים. על אף היותה עצמאי מחיל האוויר, בראשה עומד מפקד חיל האוויר הפורטוגלי.

מערך הכוחות של חיל האוויר הפורטוגלי

מיקום יחידות חיל האוויר הפורטוגלי בפורטוגל היבשתית
 
מונטה ריאל
מונטה ריאל
מונטיג'ו
מונטיג'ו
בז'ה
בז'ה
אובר
אובר
ליסבון
ליסבון
יב"א 1
יב"א 1
יב"א 2
יב"א 2
יב"א 3
יב"א 3
CFMTFA
CFMTFA
DGMFA
DGMFA
סינטרה
סינטרה

המערך של חיל האוויר הפורטוגלי כולל את מערך מבני חיל האוויר הפורטוגלי (1–5) והמערך המבצעי (6) ברשימה הבאה:[8][דרושה הבהרה]

  1. בסיסי חיל אוויר (בח"א):
  2. יחידות מעקב ואיתור:
    • מרכז בקרה ודיווח "בטינה", מונסנטו, ליסבון
    • מרכז בקרה ודיווח חלופי "זאנאגה", נמצא בבח"א 11, בז'ה
    • יב"א 1 (יחידת בקרה אווירית המכילה תחנת מכ"ם), פוייה
    • יב"א 2, פקוש דה פריירה
    • יב"א 3, מונטג'ונטו
    • יב"א 4, פיקו דו אריירו, מדיירה
  3. יחידות הדרכה:
    • אקדמיית חיל האוויר הפורטוגלי (AFA), נמצאת בבח"א 1 בסינטרה
    • מרכז הדרכה צבאי וטכני של חיל האוויר הפורטוגלי (CFMTFA), אוטה
    • מרכז אימון כלבים של חיל האוויר הפורטוגלי (CTCFA), נמצא ב-CFMTFA באוטה
    • מרכז אימונים להישרדות בשטח אויב של חיל האוויר הפורטוגלי (CTSFA), נמצא בבח"א 6 במונטיג'ו
    • מרכז מבצעיים טקטיים (NOTP), נמצא במטווח הירי CT באלוצ'ט
  4. יחידות תמיכה:
    • מתחם אחסון כללי של חיל האוויר (DGMFA), אלברקה (LPAR)
    • מטווח ירי אלוצ'ט (CT)[10]
    • מרכז גיוס חיל האוויר (CRFA), ליסבון
    • יחידת התמיכה של ליסבון (UAL), אלפראג'יד
  5. גופי תרבות:
    • מוזיאון חיל האוויר (MUSAR), נמצא בבח"א 1 בסינטרה (עם שלוחות משותפות ב-DGMFA באלברקה ובבח"א 8 באובר)
    • ארכיון היסטורי של חיל האוויר (AHFA), נמצא ביחידת התמיכה של ליסבון באלפראג'יד
    • להקת המוזיקה של חיל האוויר (BMFA), ליסבון
    • מגזין "Mais Alto", נמצא ביחידת התמיכה של ליסבון באלפראג'יד
  6. טייסות מבצעיות:[11]
    • טייסת 101 "רונקוס" עם סוקטה TB 30 אפסילון, מוצבת בבח"א 11, סינטרה
    • טייסת 201 "Falcões" עם F-16M, מוצבת בבח"א 5, מונטה ריאל
    • טייסת 301 "יגוארס" עם F-16M, מוצבת בבח"א 5, מונטה ריאל
    • טייסת 501 "Bisontes" עם C-130, מוצבת בבח"א 6, מונטיג'ו
    • טייסת 502 "Elefantes" עם C-295, מוצבת בבח"א 6, מונטיג'ו, עם יחידות קבועות בבח"א 4, לאג'ס, ובשדה תעופה תמרון מס' 3, מדיירה
    • טייסת 504 "Linces" עם דאסו פלקון 50 ודאסו פלקון 9000, מוצבת בבח"א 6, מונטיג'ו, אך פרוסה לצמיתות בשדה תעופה תובלה מס' 1, ליסבון
    • טייסת 506 "Rinocerontes" עם KC-390, מוצבת בבח"א 11, בז'ה
    • טייסת 551 "Panteras" עם סיקורסקי UH-60 בלאק הוק, מוצבת בבח"א 8, אובר
    • טייסת 552 "Zangões" עם AW119 Koala, מוצבת בבח"א 11, בז'ה, עם יחידת קבע בבח"א 8, אובר
    • טייסת 601 "Lobos" עם P-3C, מוצבת בבח"א 11, בז'ה
    • טייסת 751 "פומאס" עם אגוסטה וסטלנד AW101, מוצבת בבח"א 6, מונטיג'ו, עם חילוף קבוע בשדה תעופה תמרון מס' 3, פורטו סנטו
    • טייסת 752 "Fénix" עם אגוסטה וסטלנד AW101, מוצבת בבח"א 4, לאג'ס
    • טייסת 802 "Águias" עם דה הבילנד DHC-1 צ'יפמנק, L-23 Super Blaník ו-ASK 21, מוצבת בבח"א 1, סינטרה
    • טייסת הכטב"מים 991 "Harpias" עם UAVision OGS-42N/VN, מוצבת ב-CFMTFA, אוטה

כלי טיס

מטוס F-16A פורטוגלי בתצוגת RIAT 2006
מסוק מדגם AW101
מטוס מדגם C295 Persuader של חיל האוויר הפורטוגלי באנגליה
כטב"ם מדגם UAVision OGASSA
סיווג כלי טיס ארץ מוצא סוג דגם בשירות הערות
כלי טיס קרביים
ג'נרל דיינמיקס F-16 ארצות הברית מטוס קרב רב משימתי F-16AM 24[12] שודרגו לתקן MLU[13]
ג'נרל דיינמיקס F-16 ארצות הברית מטוס קרב / אימון F-16BM 4[12] שודרגו לתקן MLU[13]
מטוסי סיור ימי
CASA C-295 ספרד מטוס סיור ימי / הצלה וחילוץ C-295MPA 5[13]
לוקהיד P-3 אוריון ארצות הברית מלחמה נגד צוללות / סיור ימי P-3C CUP+ 9[14] בתהליך שדרוג[15]
מטוסי כיבוי
בומברדייה 515 קנדה מטוס כיבוי 2 בהזמנה[16][17][18]
מטוסי תובלה
CASA C-295 ספרד מטוס תובלה צבאי C-295M 7[19][20]
לוקהיד C-130 הרקולס ארצות הברית מטוס תובלה C-130H 4[19] בתהליך שדרוג[21]
אמבראר C-390 מילניום ברזיל / פורטוגל תובלה / מטוס תדלוק KC-390 2 3 בהזמנה[22][23]
דאסו פלקון 50 צרפת פינוי רפואי / תובלה 3[24] בתהליך שדרוג[25]
דאסו פלקון 9000 צרפת מטוס מנהלים 1[26]
מסוקים
אוגוסטה ווסטלנד AW119 קואלה איטליה חיפוש והצלה / אימון AW119Kx 7[27][28]
אגוסטה ווסטלנד AW101 בריטניה / איטליה תובלה / הצלה וחילוץ 12[19]
סיקורסקי UH-60 בלאק הוק ארצות הברית כיבוי / תובלה UH-60A 2 7 בהזמנה[29][30]
איירבוס H125 צרפת כיבוי / תובלה AS350 B3 3 הועברו ב-2018[31][32]
מטוסי אימון
סוקטה TB צרפת מטוס אימון בסיסי סוקטה TB 30 אפסילון 15[19]
דה הבילנד DHC-1 צ'יפמנק קנדה מטוס אימון בסיסי 7[33]
כטב"מים
UAVision OGASSA פורטוגל כטב"ם OGS42/V 12[34] 4 עם יכולת VTOL

ציוד אחר

צוותי אווירובטיקה

אסאס דה פורטוגל בטיסה אווירובטית ב-2006

חיל האוויר הפורטוגלי כלל 2 צוותים אווירובטיים, אסאס דה פורטוגל (כנפי פורטוגל) ורוטורס דה פורטוגל (רוטורים של פורטוגל), שניהם אינם פעילים כעת.

כוח אדם

חיל האוויר הפורטוגלי מורכב מקצינים, מש"קים, חוגרים ואזרחים עובדי החיל. נכון לשנת 2018, חיל האוויר הפורטוגלי העסיק בסך הכל 5,949 אנשי צבא, מתוכם 1,939 קצינים, 2,620 מש"קים ו-1,390 חוגרים. בנוסף, חיל האוויר הפורטוגלי מעסיק 727 עובדים אזרחים. סה"כ ישנם 6,676 בני אדם בחיל האוויר הפורטוגלי.[37]

דרגות

פורטוגלפורטוגל דרגות קצונה[38]
מרשל גנרל טננטה-גנרל מאיור-גנרל בריגדיירו-גנרל קורונל טננטה-קורונל מאיור קפיטאו טננטה אלפרס
פורטוגלפורטוגל דרגות מש"קים וחוגרים[38]
סרז'נטו-מור סרז'נטו-שף סרז'נטו-אג'ודנטה פרימיירו-סרז'נטו סקונדו-סרז'נטו פוריאל סקונדו-פוריאל קבו-אג'ונטו פרימיירו-קבו סקונדו-קבו סולדאדו

סמלים

רונדל חיל האוויר הפורטוגלי

חיל האוויר הפורטוגלי אימץ מספר סמלים כדי לייצג את עצמו ולקדם את מורל אנשי החיל. הכללים הנוכחיים להצגת סמל החיל וסמל המטוס הצבאי נקבעו בשנת 1980.

רונדל חיל האוויר הפורטוגלי הוא הצלב המסורתי של מסדר ישו בעיגול לבן. במטוס, סמל זה מוצג על המשטח העליון של הכנף השמאלית, על המשטח התחתון של הכנף הימנית ומשני צידי שטח גוף המטוס שבין הכנפיים והמייצבים האופקיים. מטוסים מוסווים אינם מציגים את הסמל על הכנפיים.

סמל חיל האוויר הפורטוגלי הוא נשר פרוש ברקע כחול, ומעליו כתר מלכותי ורונדל חיל האוויר הפורטוגלי. מתחתיו מוטו החיל שהינו Ex Mero Motu שפירושו "ברצון החופשי שלו".

ראו גם

לקריאה נוספת

  • Abecasis, José Krus (1985). Bordo de Ataque. Coimbra.
  • Cardoso, Edgar (1981). História da Força Aérea Portuguesa. Amadora: Gratelo SARL.
  • Cardoso, Edgar (1963). Presença da Força Aérea em Angola.
  • Lapa, Albino (1928). Aviação Portuguesa.
  • Lopes, Mario C. (בנובמבר 1999). "Les avions Avro au Portugal: des inconnu aux plus célèbres" [Portuguese Avro Aircraft: From the Unknown to the Most Famous]. Avions: Toute l'Aéronautique et son histoire (בצרפתית) (80): 36–41. ISSN 1243-8650. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Lopes, Mário Canongia (1989). Os Aviões da Cruz de Cristo. Lisbon: Dinalivro.
  • Lopes, Mario Canongia (בנובמבר 2000). "Curtiss Mohawk et Supermarine Spitfire, les premières chasseurs monoplans du Portugal" [The Curtiss Mohawk and Supermarine Spitfire, the First Portuguese Fighter Monoplanes]. Avions: Toute l'Aéronautique et son histoire (בצרפתית) (92): 20–23. ISSN 1243-8650. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Lopez, Mario Canoniga (באוגוסט–בנובמבר 1990). "Fighters of the Cross of Christ". Air Enthusiast (13): 13–25. ISSN 0143-5450. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Lopes, Mario Canongia (בדצמבר 2000). "Quand des Spitfire défendaient la neutralité du Portugal" [When the Spitfires Had to Defend Portuguese Neutrality]. Avions: Toute l'Aéronautique et son histoire (בצרפתית) (93): 52–58. ISSN 1243-8650. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Lopes, Mario Canoniga. "Talkback". Air Enthusiast. No. 9, February–May 1979. p. 79. ISSN 0143-5450ISSN 0143-5450
  • Mimoso e Carvalho, António & Tavares, Luís (בינואר 2001). "Ju 52/3m ge, Ju 52/3m g8e et "Toucan": Les Junkers 52 au Portugal" [The Portuguese Junkers 52s]. Avions: Toute l'Aéronautique et Son Histoire (בצרפתית) (94): 32–37. ISSN 1243-8650. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Mimoso e Carvalho, António & Tavares, Luís (בפברואר 2001). "Les opérations des Junkers 52 au Portugal" [Portuguese Ju 52 Operations]. Avions: Toute l'Aéronautique et Son Histoire (בצרפתית) (95): 48–53. ISSN 1243-8650. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Santos, J. Trindade dos (ביוני 1978). "Aviação Naval" [Naval Aviation]. Revista da Armada (בפורטוגזית). Lisbon: Portuguese Navy (81): 15–21. נבדק ב-15 ביולי 2004. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Soares, A.J. Silva (באוגוסט 2002). "A Extinção da Aviação Naval - Conclusão" [The Extinguish of the Naval Aviation - Conclusion]. Revista da Armada (בפורטוגזית). Lisbon: Portuguese Navy (356): 8–11. נבדק ב-16 ביולי 2004. {{cite journal}}: (עזרה)
  • van den Oever, Jan (באוקטובר 1993). "La Força Aerea Portuguesa de 1911 à nos jours (2)" [The Portuguese Air Force from 1911 to Today, Part 2]. Le Fana de l'Aviation (בצרפתית) (287): 26–32. ISSN 0757-4169. {{cite journal}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים

אתר האינטרנט הרשמי של חיל האוויר הפורטוגלי

הערות שוליים

  1. Portuguese Air Force takes delivery of F-16 DART centre., www.ifad.dk
  2. Diário da República, ‏31 בדצמבר 1952
  3. Tenente-coronel PilAv João José Brandão Ferreira, A Aviação Nacional na I Guerra Mundial: uma actuação quase desconhecida, REVISTA MILITAR (באנגלית)
  4. Legislação Régia - 1900 (1900) - Colecção Legislação, legislacaoregia.parlamento.pt
  5. História e Património - Aero Club de Portugal, ‏2020-09-18 (בפורטוגזית)
  6. FAP- WEBTEAM, Força Aérea Portuguesa, www.emfa.pt (ב־European Portuguese)
  7. "ארגון חיל האוויר הפורטוגלי" (בפורטוגזית). Portuguese Air Force. 24 בינואר 2012. נבדק ב-22 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  8. ^ 8.00 8.01 8.02 8.03 8.04 8.05 8.06 8.07 8.08 8.09 8.10 8.11 8.12 "מבנה חיל האוויר הפורטוגלי" (בפורטוגזית). Portuguese Air Force. 24 בינואר 2012. נבדק ב-22 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  9. ^ 9.0 9.1 9.2 Esteves, Rui, A saída dos pilotos da Força Aérea Portuguesa para as empresas de aviação civil, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, ‏2012
  10. "מחנה מטווח הירי - אלוצ'ט" (בפורטוגזית). Portuguese Air Force. 24 באפריל 2010. נבדק ב-22 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  11. WEBTEAM, FAP-. "חיל האוויר הפורטוגלי". www.emfa.pt (בEuropean Portuguese). נבדק ב-2023-11-07.
  12. ^ 12.0 12.1 MAIS TRÊS F-16 PARA A FAP [M2388 - 20/2023]
  13. ^ 13.0 13.1 13.2 Discovering Falcões and Jaguares of Portuguese Air Force, From The Skies, ‏2021-12-28 (באיטלקית)
  14. SEGUNDO P-3 EX-MARINHA ALEMÃ CHEGOU A BEJA [M2470 – 15/2024]
  15. General Dynamics begins first Portuguese P-3C modernisation | Shephard, www.shephardmedia.com (באנגלית)
  16. Portugal to buy two Canadair water bombers, Portugal Resident
  17. Agência Lusa, Incêndios. Governo autoriza Força Aérea a adquirir dois aviões pesados, Observador (בפורטוגזית)
  18. Ministro da Defesa preside à assinatura de contrato para aquisição de aviões Canadair, www.portugal.gov.pt
  19. ^ 19.0 19.1 19.2 19.3 WORLD AIR FORCES 2023, flightglobal
  20. Rúben Santos, Incidente com avião militar no Porto Santo foi erro humano, DNOTICIAS.PT (בפורטוגזית)
  21. Henrique Pinto de Mesquita, Portugal realizou resgate em Israel com único C-130 operacional, três estão no “estaleiro”, PÚBLICO, ‏2023-10-20 (בפורטוגזית)
  22. Portal Embraer, embraer.com (באנגלית)
  23. Revista Defensa InfoDefensa, O primeiro KC-390 português chega a Portugal para receber equipamento militar da NATO, Infodefensa - Noticias de defensa, industria, seguridad, armamento, ejércitos y tecnología de la defensa (בספרדית)
  24. FAP- WEBTEAM, Força Aérea Portuguesa, www.emfa.pt (בפורטוגזית)
  25. Andreia Guerreiro, AEROMEC was awarded by the Portuguese Air Force (PTAF) to perform the full glass cockpit modernization of the Dassault Falcon 50 fleet, Aeromec, ‏2019-10-28 (באנגלית)
  26. Avião utilizado para tráfico de droga fica para o Estado como pagamento de dívida, TVI Notícias (בפורטוגזית)
  27. Portugal receives two new Koala helicopters, Default, ‏2023-11-23 (באנגלית)
  28. admin, Portuguese Air Force Receives Two New Leonardo AW119 MkII Koala Utility Helicopters - MilitaryLeak.COM, militaryleak.com, ‏2023-11-23 (באנגלית)
  29. Portugal Acquiring Firefighting Black Hawks | Aviation Week Network, aviationweek.com
  30. Additional 3 HEBM to be delivered
  31. "Resolução do Conselho de Ministros n.º 139/2018, de 23 de outubro".
  32. Discovering Falcões and Jaguares of Portuguese Air Force, From The Skies, ‏2021-12-28
  33. FAP- WEBTEAM, Força Aérea Portuguesa, www.emfa.pt (בפורטוגזית)
  34. Incêndios. Drones made in Portugal nascem a contrarrelógio, Diário de Notícias (בפורטוגזית)
  35. "עדכון ביטחון ואווירונאוטיקה בפורטוגל". PoADU - Portuguese Aerospace & Defence Update (באנגלית). 2009-06-22. נבדק ב-2022-02-19.
  36. ^ 36.0 36.1 "כלי התחבורה בבח"א הפורטוגלי מס' 11" (בפורטוגזית). 5 באוקטובר 2005. נבדק ב-22 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  37. Portuguese Air Force Management Report, ‏2018
  38. ^ 38.0 38.1 Força Aérea Portuguesa, web.archive.org, ‏2021-04-29


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

חיל האוויר הפורטוגלי40794457Q591136