הנוסח בפתיח עכשיו הוא:
הדעה המקובלת בציבור החרדי כיום (בפרט בציבור הליטאי) היא, כי אף שיש דברים טובים שקרו בעקבות הקמת המדינה, אך מכיוון שהשלטון הוא בידי יהודים חילונים, המדינה היא דבר שלילי, ואין לראות בהקמת המדינה תהליך גאולי. אך קשת הדעות בציבור החרדי רחבה הרבה יותר, כאשר בקצה אחד יש את שיטת סאטמר והקנאים לפיה הקמת המדינה היא רע מוחלט, ואף הניסים במלחמת השחרור היו מעשה שטן, ומהקצה השני יש את הסוברים כי הקמת המדינה יש בה מימד של גאולה משעבוד מלכויות.
ע"כ (בלי ההערות שוליים, כי אני לא יודע להעתיקם היטב לדף שיחה).
אך לענ"ד, החילוק בין ליטאים לבין שאר היהדות החרדית אין לו כ"כ על מה להסתמך. קודם כל גם בליטאים יש קשת דיעות רחבה. החל מדעת רבני העדה"ח בזמן קום המדינה, הרב בענגיס והרב עפשטיין, שהיו מהציבור הליטאי ואסרו את הבחירות, עד הרב כהנמן ועוד יותר קיצונים ממנו לצד השני וכן 'קדושת ציון' של זמננו (וזאת מבלי להזכיר את הרב קוק ועוד רבנים - בין אלו שהשתייכו לזרמי המזרחי ובין אלו שלא).
כמו כן גם בציבור הספרדי, הגם שכעת בהערת שוליים מובא כאילו הם יותר פשרנים, זה אינו נכון כלל, יש את הרב אבא שאול, ומי מדבר מרבני העדה"ח הספרדית.
גם אם נמצא איזה חילוק בין הציבור הליטאי לשאר הציבור החרדי, לא מדובר בחילוק כ"כ ברור עד שיש להזכירו בפתיח.
על כן לענ"ד יש לתקן את הפתיח כך (ולמחוק את ההערות שוליים, שבין כה אין נכון להרבות בהם בפתיח, מלבד אחת שניתן להשאיר כמו שאציין):
הדעה המקובלת בציבור החרדי כיום היא, כי אף שיש דברים טובים שקרו בעקבות הקמת המדינה (הערת שוליים שכאן אפשר להשאיר), אך מכיוון שהשלטון הוא בידי יהודים חילונים, אין לראות בהקמת המדינה תהליך גאולי. אך קשת הדעות בציבור החרדי רחבה הרבה יותר, כאשר בקצה אחד יש את שיטת סאטמר והקנאים לפיה הקמת המדינה היא רע מוחלט, ואף הניסים במלחמת השחרור היו מעשה שטן, ומהקצה השני יש את הסוברים כי הקמת המדינה יש בה מימד של גאולה משעבוד מלכויות.
מה דעת מכלולאים פעילים?