שיחה:טבילה (יהדות)/ארכיון 2

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 16 ימים מאת הכל לטובה בנושא העברה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

התחלתי בס"ד

אשמח להערותיכם מכלולאים פעילים‏. פרפרת (שיחה) 01:32, 3 באפריל 2024 (IDT)תגובה

אנא אשמח לקבל הערות, מכלולאים פעילים‏. פרפרת (שיחה) 02:11, 8 באפריל 2024 (IDT)תגובה
פרפרת ערך מעולה ונצרך, עברתי עליו רק מלמעלה (אין לי ראש להעמיק כרגע), לילה טוב.. אני ואתה (שיחה) עם ישראל חי. 03:09, 8 באפריל 2024 (IDT)תגובה
עבודה מעולה! המעמיק (שיחה) 03:21, 8 באפריל 2024 (IDT)תגובה

ניסוח

מצוה להכשר מצווה

לא קצת הרבה סתירה? הגיוני (שיחה) 16:28, 13 בינואר 2025 (IST)תגובה

שיניתי ל-חיוב להכשר מצווה, הבעייתיות בהגדרה היא כי לא תמיד זה רק הכשר מצווה כמו למשל טבילת הכהן הגדול היא חיוב שהרי הוא חייב בעבודת יום הכיפורים ולכן גם חייב לטבול
אם ישלך רעיון אחר לניסוח אשמח לקבל עצה פרפרת (שיחה) 02:14, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה
מה רע בנוסח שיש בערך הקיים? כמובן עם כל ההוספות שכאן צבי (שיחה) 03:27, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה
לדעתי כשהתחלתי הערך הזה הופיע ברשימת הערכים לשכתוב, חסר שם המון הסבר ומקורות, וכן הרבה מאוד תכנים שכלל לא מופיעים פרפרת (שיחה) 10:25, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה
וודאי, כוונתי היתה לפתיח, עם שינויים קלים, ולא לערך עצמו שהוא פנים חדשות צבי (שיחה) 12:38, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה
זה אכן בעייתי קצת, אני הייתי מדלג על המשפט הזה, ופותח כך :טבילה ביהדות פעמים משמשת לטהרה, ופעמים משמשת לתוספת קדושה, בדרך כלל וכו'.
כי גם הכשר מצוה אינה הגדרה מדויקת לטהרה, כי לא תמיד טהרה היא הכשר מצוה, כגון אשה הנטהרת לבעלה, או אדם הנטהר למען לא יטמא דברים לא בהכרח הטבילה היא הכשר מצוה.
בנוסף יש להוסיף כאן את הנידון אם טבילה בזמנה מצוה או לא, בוצע בוצע
תודה בכל אופן על העבדה בינתיים, ויה"ר שירבו במכלול עריכות תורניות, תודה הגיונישיחה • י"ד בטבת ה'תשפ"ה • 10:53, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה

נראה לי שסיימתי

אשמח לקבל ביקורות והערות מכלולאים פעיליםפרפרת (שיחה) 02:15, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה

אני מוכרח לומר שזה ערך מקיף ואיכותי. אני ואתה (שיחה) "עם ישראל חי" י"ד בטבת ה'תשפ"ה 12:45, 14 בינואר 2025 (IST)תגובה
@פרפרת יש מקום להביא את דברי החינוך במצוה קעג ובמצוה קעה בטעם הטבילה במים. בוצע בוצע
יש גם מקום אולי להרחיב בענין הטבילה אם היא מצוה או הכשר מצוה, (גם אם לפתיח זה לא התאים יש מקום להכניס את זה בערך עצמו).
אשאיר לך את זכות היוצרים, אבל אשמח לעזור הגיונישיחה • י"ז בטבת ה'תשפ"ה • 23:12, 16 בינואר 2025 (IST)תגובה
@הגיוני תודה רבה רבה!, אני אשמח לקבל עצות, כגון מה יש להרחיב בעניין מצוה או הכשר מצווה? וכן האם לפתוח פסקה נפרדת על טעמי המצווה, או להשאיר את זה כחלק מהפסקה של מי הטבילה? --פרפרת (שיחה) 02:46, 17 בינואר 2025 (IST)תגובה
@פרפרת פתאום אני רואה שקיים ערך בשם טבילה (יהדות), הערך שלך אמור להחליף את הערך ההוא?
אם כן צריך לבדוק שאין שם דברים שלא הוזכרו כאן.
לגבי טעם הטבילה, יפה הזכרת את דברי הרמב"ם בי"ד, אולי יש להוסיף שהרמב"ם במורה, נתן אולי עוד טעם, או שזה אותו טעם, עיי"ש (ח"ג פמ"ז) .
המיקום של הטעם, אינני יודע להכירע אם היא משתלבת יפה בפסקה של מי הטבילה, אני הייתי יותר משלב אותה בפסקה של כוונה, תוך נתינת דגש בכותרת, עשה כהבנתך.
לגבי הכשר מצוה, הנה לגבי טבילת טמאים למ"ד טבילה בזמנה מצוה, בהכרח גם הטבילה עצמה היא מצוה ולא רק הכשר, והיא מצוה חיובית ולא רק קיומית, מאידך לפי מי שחולק לכאורה היא עדיין מצוה רק מצוה קיומית, כמו שמבואר בדברי הרמב"ם שהבאת בהערה 3, ולדעת כולם כמדומה מברכים על הטבילה, אם כך לכאורה היא מצוה ולא הכשר מצוה, טבילת כה"ג ביוה"כ היא ודאי מצוה חיובית, לטהר ברגל היא חיובית מדרבנן, טבילת כלים (הנקנים מגוי) יתכן שזו מחלוקת ראשונים אם זה הכשר מצוה או מצוה, יש ראשונים שסוברים שאפילו לא מברכים על המצוה ראה טבילת כלים.
בהצלחה הגיונישיחה • י"ט בטבת ה'תשפ"ה • 10:44, 19 בינואר 2025 (IST)תגובה
@הגיוני
א. הפיסקה של כוונה מתייחסת לדין כוונה בשעת הטבילה אם היא מעכבת, ולא קשורה לטעם המצווה, כך שהאפשרויות הם או כותרת נפרדת, או השארת המצב הקיים.
ב. למ"ד טבילה בזמנה אינה מצווה לכאו' זה הכשר מצווה, ומברכים עליה כמו שחיטה שהיא הכשר מצווה, מלבד טבילת הכה"ג שהיא מצווה חיובית לכו"ע כך שנראה לי שהעניין מוצה בטקסט הקיים
ג. השמטתי מהערך הקודם רק את הנושא של טבילת פנויות, בערך הקודם ניתן לנושא זה פיסקה שלימה ולא פרופורציונלית לטעמי, ולכן הזכרתי את זה בדרך אגב בפיסקה של טבילת עיו"כ, מה דעתך בנידון?.פרפרת (שיחה) 14:36, 19 בינואר 2025 (IST)תגובה

כבר בשל? מכלולאים פעיליםפרפרת (שיחה) 02:45, 15 בינואר 2025 (IST)תגובה

לא עברתי על כל הערך אבל הוא נראה נהדר. הערה אחת: הפתיח מעט מעורבב, אולי אפשר לסדר אותו או להעביר חלק ממנו לגוף הערך. איסתרק (שיחה) 10:52, 19 בינואר 2025 (IST)תגובה
אם תוכל למקד אותי יותר אני אשמח, תודה פרפרת (שיחה) 14:44, 19 בינואר 2025 (IST)תגובה

שם הערך

@פרפרת למה ביהדות בסוגריים זה מרכזי השם היותר נכון לדעתי טבילה ביהדות ללא סוגריים המגהה (שיחה) 03:01, 17 בינואר 2025 (IST)תגובה

אני גם חשבתי כך אבל לא רציתי לשנות מהערך הקיים, אלא אם יוכרע אחרת בדיון. מכלולאים פעיליםפרפרת (שיחה) 13:15, 17 בינואר 2025 (IST)תגובה
מדוע לא טבילה - זה שם הערך דנן, והדף טבילה יקבל את השם טבילה (פירשונים). אני ואתה (שיחה) "עם ישראל חי" כ"ו בטבת ה'תשפ"ה 00:03, 26 בינואר 2025 (IST)תגובה
שם הערך דנן הוא טבילה (יהדות), הערך טבילה הוא פירושונים ויש בו גם ערכים אחרים כמו טבילה לנצרות או להבדיל טבילת נידה, פרפרת (שיחה) 01:05, 26 בינואר 2025 (IST)תגובה
נכון ורק הצעתי להחליף שמות, כרוח המכלול לשים את היהדות במרכז וסתם דבר הכוונה ליהודי. אני ואתה (שיחה) "עם ישראל חי" כ"ו בטבת ה'תשפ"ה 15:29, 26 בינואר 2025 (IST)תגובה

טבילה בשבת

מכלולאים פעילים‏, האם לדעתכם טבילה בשבת זכאי לערך נפרד או שמספיק לשבץ בערך זה? פרפרת (שיחה) 20:15, 28 בינואר 2025 (IST)תגובה

אני חושב שזכאי לערך רק אם יהיה מספיק חומר (כלומר, כשיש מספיק חומר זה מעיד שזה נושא בעל חשיבות שהעסיק הרבה רבנים) אני ואתה (שיחה) "עם ישראל חי" כ"ט בטבת ה'תשפ"ה 22:12, 28 בינואר 2025 (IST)תגובה
לכאורה מספיק בערך זה, ולעשות דף הפניה טבילה בשבת לקטע הזה בערך.
מה שכן כמובן יש להרחיב בעניין, כרגע התייחסת רק לדין הטבילה עצמה, יש עדיין נידון גדול מצד הסחיטה וכו', שיטת הגר"א והחולקים, כמו כן טבילה בחמין אם היא כלולה באיסור של רחיצה בחמין הגיונישיחה • כ"ט בטבת ה'תשפ"ה • 22:34, 28 בינואר 2025 (IST)תגובה
@הגיוני, @אני ואתה, כמובן, רק התחלתי, רק אני רואה שיש הרבה מדי חומר ואולי זה יעמיס מדי על הערך הזה שעניינו מצוות הטבילה ודיניה, ולא הלכות שבת, אז אולי כדאי לחכות ולראות בסוף, ואם יהיה הרבה מדי חומר להחליט אז אם להעביר אותו לערך נפרד? מה אתם אומרים? פרפרת (שיחה) 01:08, 29 בינואר 2025 (IST)תגובה
פרפרת אכן כן אם יש הרבה חומר אז כדאי שיהיה בערך נפרד, ולא יכביד. בהצלחה. ותודה על תרומתך למכלול. אני ואתה (שיחה) "עם ישראל חי" כ"ט בטבת ה'תשפ"ה 02:50, 29 בינואר 2025 (IST)תגובה
מסכים כמובן.
אמנם יש כן לציין בקטע של טבילות לתוספת טהרה, את המנהג לטבול בשבת בבוקר, (כמדומה יש מביאים שהאריז"ל התייחס לזה יותר מטבילה בע"ש.), ואולי גם טבילה בליל הושענא רבה שמוזכרת במ"ב, דרך אגב, ראיתי ששינת את הקטע מטבילה לפני מצוה שערך @נוטע לסנדק, אז אם כך אולי צריך להביא גם חומר על טבילה לפני מצוה, החסידים נוהגים לטבול לפחות לפני נר חנוכה ואולי עוד מצוות, כדאי לחפש מקור. הגיונישיחה • כ"ט בטבת ה'תשפ"ה • 09:13, 29 בינואר 2025 (IST)תגובה
אכן חשבתי להוסיף בפסקה טבילה בשבת על שיטת האר"י, ואכן הוזכר בערך טבילת חסידים לפני מצווה עיי"ש. פרפרת (שיחה) 10:58, 29 בינואר 2025 (IST)תגובה
אני חושב שצריך לעשות כאן פסקה על שבת עם הפניה. אני ואתה (שיחה) "עם ישראל חי" כ"ט בטבת ה'תשפ"ה 19:53, 29 בינואר 2025 (IST)תגובה
איפה פיסקה ועל מה? פרפרת (שיחה) 20:19, 29 בינואר 2025 (IST)תגובה
@אני ואתה@הגיוני העברתי למשתמש:פרפרת/טבילה בשבת. יש עוד הרבה עבודה, אני אכתוב בערך המרכזי של טבילה רק תקציר עם הפניה לשם פרפרת (שיחה) 02:34, 30 בינואר 2025 (IST)תגובה

מקור לטבילת נידה

@שמש מרפא לגבי עריכה זו, הבית יוסף מביא את זה כמקור מספר זכריה שטהרת הנידה היא בטבילה, וזה על פי הגמרא ביומא. אז למה זה לא קשור? ואחרי שמחקת עכשיו זה באמת סוד... פרפרת (שיחה) 20:52, 25 במרץ 2025 (IST)תגובה

@שמש מרפא, עיין סמ"ג לאוין קי"א שמביא את הפסוק בזכריה כמקור לטבילת נידה. פרפרת (שיחה) 22:48, 25 במרץ 2025 (IST)תגובה
מסתבר שהייתה כאן אי הבנה, שנוצרה מכך שהשתמשת בתבנית ציטוט ולא ציטוטון. שמש מרפא (שיחה) 01:49, 31 במרץ 2025 (IDT)תגובה

שיטת הראשונים בשיעור מקוה כלים

@שמש מרפא עיין כאן נראה שזה רוב הראשונים, (כמובן מתוך אלו הסוברים שהטבילה היא מדאורייתא) פרפרת (שיחה) 01:13, 31 במרץ 2025 (IDT)תגובה

אישית אני לא אוהב להשתמש באנצ"ת כמקור. עדיף לחפש בס' טבילת כלים או משהו כזה. שמש מרפא (שיחה) 01:50, 31 במרץ 2025 (IDT)תגובה
אשתדל בל"נ בהקדם, פרפרת (שיחה) 01:52, 31 במרץ 2025 (IDT)תגובה
הבאתי סיכום השיטות על פי ספר אנציקלופדיה תלמודית כרך י"ח פתחתי את רוב המקורות בעצמי עד כמה שידי מגעת. פרפרת (שיחה) 01:36, 1 באפריל 2025 (IDT)תגובה
שמש מרפא (שיחה) 19:57, 6 באפריל 2025 (IDT)תגובה

טבילה במים

@שמש מרפא, לגבי עריכה זו, ראשית אין פיסקה נפרדת על טעמי המצוה, שנית הדברים כאן הם על טעם הטבילה ב"מים", ולא טעם הטבילה בכללותה

נ.ב. יישר כח על הטיפול המסור בערך. פרפרת (שיחה) 20:28, 25 במאי 2025 (IDT)תגובה

כעת יש פסקה... זה היינו הך בסוף. עם יש טעמים נוספים, אפשר להביא גם אותם. שמש מרפא (שיחה) 02:59, 26 במאי 2025 (IDT)תגובה
אשתדל פרפרת (שיחה) 10:20, 26 במאי 2025 (IDT)תגובה

טבילה דאורייתא בזמנה

@שמש מרפא, לגבי עריכה זו יש את טבילות הזב והמצורע שהם דאורייתא ולא רק טבילת נידה וזבה. וכמובן את טבילת טמא מת ושרץ. פרפרת (שיחה) 00:37, 20 ביולי 2025 (IDT)תגובה

הטבילות הללו לא נוהגות בזה"ז, כך שקשה להתייחס לגביהם ל'הכרעת הפוסקים הלכה למעשה". שמש מרפא (שיחה) 01:56, 20 ביולי 2025 (IDT)תגובה
חשוב גם הלכה ולא רק למעשה... ואולי הסיבה שלא טובלים בימינו טבילת זב היא בגלל הפסיקה שטבילה בזמנה אינה מצוה? פרפרת (שיחה) 20:39, 20 ביולי 2025 (IDT)תגובה
ומה עם טבילת בעל קרי? ונ"מ גם לטבילת נדה ביום הכיפורים ות"ב. ולאפשרות לאסור טבילת פנויות. פרפרת (שיחה) 20:47, 20 ביולי 2025 (IDT)תגובה
חשוב, אבל אי אפשר לקרוא לזה "הכרעת הפוסקים"... אנחנו לא כותבים על סמך "אולי"ים. אם יש מקור שמקשר, אפשר לציין. לא נראה שיש עניין של טבילה בזמנה בבעל קרי בזמננו. שמש מרפא (שיחה) 13:33, 12 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה

טבילת אשה לפני לידה

אולי יש מקום למשפט על המנהג הזה. שמש מרפא (שיחה) 13:34, 12 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה

לא מכיר אדרבה, אתה יודע מקור לזה? פרפרת (שיחה) 14:36, 12 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה
ייתכן שמוזכר בפלא יועץ מוטי ~ שיחה • י"ח באב ה'תשפ"ה • 14:38, 12 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה

ליל שבועות

@שמש מרפא, אני מודה לך על כל המחיקות בערך, חוץ מעריכה זו, היא מקוממת אותי ממש:

א. מי מדד את הממוצע של הקוראים?

ב. גם דברים מעל הממוצע הם לגיטימיים, הרי ישנם המון ערכים בעיקר מדעיים שאינם ברורים ומובנים אפילו לממוצע של המאיון העליון של הקוראים.

ג. לגוש"ע, גם אם אכן העניין לא מובן להרבה קוראים הערך, המציאות היא שהמושג של טבילה הוא אמנם הלכתי אבל גם מאוד קבלי, כלומר המושג טבילה הוא גם בעל הקשרים קבליים ורוחניים סגוליים, (פוק חזי), וזה צריך וחייב לבוא לידי ביטוי בערך, אם לא בפסקה נפרדת אז לפחות בסאבטקסט, ואם לא, אנחנו מפספסים חלק משמעותי מהנגשת המושג.

ד. חוויה וצבע, לא יזיק אם בערכים במכלול יהיה יותר צבע ולא יהיו בעלי נתונים אפרוריים וטכניים, זה יוצר עניין וצבע אצל הקורא, בסוף המכלול הוא לא מילון, אלא אנציקלופדיה, ומותר לו לתת חיבור וחוויה מעבר לנתונים בלבד מכלולאים פעילים‏. פרפרת (שיחה) 16:03, 13 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה

@שמש מרפא, שתיקה כהודאה? פרפרת (שיחה) 23:33, 18 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה

העברה

מנטרים צריך להעביר גם את דף השיחה ל- שיחה:טבילה (יהדות) פרפרת (שיחה) 01:58, 24 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה

מפעילי מערכתהכל לטובה (שיחה) 02:47, 24 באוגוסט 2025 (IDT)תגובה