נמל התעופה נאפולי
![]() | |||||||||||
![]() | |||||||||||
חלק ממתקני הנמל עם הר הגעש וזוב ברקע. | |||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||
סוג השדה | ציבורי | ||||||||||
תקופת הפעילות | 1910–הווה (כ־115 שנים) | ||||||||||
מפעיל | Gesac S.p.a | ||||||||||
עיר סמוכה | נאפולי | ||||||||||
משרת את | נאפולי / דרום איטליה | ||||||||||
קואורדינטות | 40°53′04″N 14°17′27″E / 40.884444°N 14.290833°E | ||||||||||
גובה מעל פני הים | 89.6 מטר (294 רגל) | ||||||||||
https://www.aeroportodinapoli.it/en/home | |||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||
| |||||||||||
סטטיסטיקה (2023) | |||||||||||
מספר הנוסעים | 12,395 מיליון | ||||||||||
תנועות מטוסים | 89,023 | ||||||||||
מטען | 10,899 (טון) |
נמל התעופה נאפולי (באיטלקית: Aeroporto di Napoli-Capodichino) הידוע גם, כנמל התעופה נאפולי-קאפודיקינו, הוא נמל תעופה בין-לאומי של של העיר נאפולי באיטליה, ומשמש גם לטיסות פנים איטלקיות. שמו הרשמי של הנמל הוא נמל התעופה נאפולי-קאפודיקינו הוגו ניאוטה. סימנו הבין-לאומי של נמל התעופה בארגון יאט"א הוא NAP, ו-LIRN בארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית ICAO[1]. מפעילת נמל התעופה היא חברת גסאק-Gesac S.p.a המפעילה גם את נמל התעופה של סלרנו.
מקור השם
לשמו של נמל התעופה שלושה חלקים.
נאפולי הוא שמה של העיר הגדולה הקרובה, אותה ואת האזור משרת נמל התעופה. קאפודיקינו הוא שם אזור בנוי בנאפולי[2] (località) הגובל פיזית בנמל התעופה, ועל כן הוא כלול בשמו של הנמל. החלק השלישי, שאין משתמשים בו רבות מחוץ לאיטליה, הוא שמו של הטייס הוגו ניאוטה (Ugo Niutta). הוגו ניאטה היה טייס בחיל האוויר האיטלקי, בדרגה זוטרה המקבילה לסגן משנה, במלחמת העולם הראשונה. בעת שהיה בטיסת סיור בצפון איטליה בשמי טרנטו ב-3 ביולי 1916, גילה שני מטוסי אויב ותקף אותם, למרות הנחיתות המספרית. מטוסו נפגע על-ידיי מטוס אויב שלישי, אשר ניאוטה לא ידע על קיומו. גם הוגו ניאוטה עצמו נפגע, איבד שליטה על המטוס והתרסק לתוך צלע הר[3]. ניאוטה זכה במדליית זהב צבאית על גבורתו.
גאוגרפיה ואקלים
גאוגרפיה
נמל התעופה בנוי בצפונה של נאפולי, כ-4.5 ק"מ בלבד מהעיר העתיקה. האזור כולו נמצא בדרום איטליה, במחוז קמפניה, שנאפולי בירתו. מפרץ נאפולי והים הטירני נמצאים כ-5 ק"מ דרומית לנמל התעופה. יישובים משמעותיים קרובים אחרים הם קזרטה, במרחק של כ-26 ק"מ, נולה קרובה כדי 27 ק"מ, האתר ההיסטורי פומפיי והעיר פומפיי כ-31 ק"מ, סורנטו כ-52 ק"מ, אמלפי כ-65 ק"מ, וסלרנו במרחק של כ-58 ק"מ. גובהו של נמל התעופה מעל פני הים הוא 89.6 מטרים (294 רגל)[4].
אקלים
תנאי מזג האוויר חשובים לתפעול שוטף של נמל תעופה. מרכיב חשוב של מזג האוויר הוא מהירות הרוח. בנמל התעופה נאפולי הרוחות מתונות. מהירות הרוח בממוצע שנתי מגיעה ל-12.07 קמ"ש. בחודש דצמבר מהירות הרוח הממוצעת הגבוהה ביותר בשנה-14.5 קמ"ש, וביולי ואוגוסט 9.9 קמ"ש בלבד. העננות בנמל פחותה בכל חודשי השנה מ-50% בממוצע. בחודשי הקיץ יולי ואוגוסט השמים מכוסים עננים רק ב-11% מהזמן[5]. עונות החורף קרירות באזור ועונות הקיץ חמות. החודש הקר בשנה הוא ינואר, במהלכו ממוצע הטמפרטורות עומד על 13 מעלות צלזיוס, ובלילות הממוצע הוא 6 מעלות. החודשים החמים הם יולי ואוגוסט. בחודשים אלו ממוצע הטמפרטורות בשעות היום מגיע ל-30 מעלות, ובלילות הממוצע 21 מעלות. גשמים יורדים בכל חודשי השנה, אך בקיץ הם נדירים יותר. החודש הגשום ביותר הוא נובמבר, 99.8 מ"מ. ביולי ממוצע כמות הגשם עומד על 14.6 מ"מ בלבד, והממוצע הרב שנתי מסתכם ב-621.9 מ"מ[5].
היסטוריה
זמן רב לפני שהחל לתפקד כשדה תעופה, שימש האתר של הנמל ב-1811 כמקום להפרחת ספינות אוויר שהמריאו בסיוע אוויר חם[6]. ב-1910 הנמל הופעל לכבוד תערוכה אווירית ומופעי אוויר שקוימו בו. במהלך מלחמת העולם ה-1 הנמל היה בשימוש צבאי. לאחר סיום מלחמת העולם ה-1, הנמל היה בשימוש מועט, עד פרוץ מלחמת העולם ה-2, במהלכה השתמשו במקום חיל האוויר המלכותי הבריטי וחיל האוויר של ארצות הברית, כבסיס סיוע אווירי. שימוש זה החל לאחר פלישת בעלות הברית לאיטליה, ובעיקר כבסיס לתובלה אווירית צבאית[7]. החל משנת 1950 האתר הופעל כנמל תעופה אזרחי, בשנה זו נחתה טיסת השכר הראשונה. נמל התעופה התפתח במהירות, עקב הימצאותו בנקודה גאוגרפית הקרובה לאתרי תיירות רבים הנמצאים באזור. בשנת 1995 הוכנה תוכנית ארוכת טווח ל-20 שנים, לפיתוח הנמל. ב-1997 הופרטה חברת הניהול של הנמל. בשנת 2001 נחנך כביש גישה שני לאזור הנמל. החל משנת 2014 החלו חברות חסך גדולות, להכריז על הנמל כבסיסן. 2019 הייתה שנה משמעותית, החלו טיסות לניו-יורק, והוכרז על איחוד חברות התפעול של נמל התעופה נאפולי, עם זו של סלרנו, וכך נוצרה חברת תפעול אחת של נמלי התעופה במחוז קמפניה. ב-2019 חצה מספר הנוסעים שעברו דרך הנמל את רף ה-עשרה המיליון. ב-2024 הופעלו טיסות נוספות לניו-יורק, ולראשונה הופעלה טיסה ישירה גם לפילדלפיה.
מסלולים, טרמינלים, נוסעים ומטענים
מסלולי תעופה: בנמל התעופה נאפולי מסלול טיסה אחד ויחיד, אורך המסלול 2,628 מטר (8,622 רגל) ורוחבו 45 מטר (148 רגל). כיוון המסלול 06/24[8].
טרמינלים: בנמל קיימים שני מבני טרמינל[9].
טרמינל 1: הוא הטרמינל הראשי. טרמינל 1 מחולק לאזורי נחיתות והמראות. בקומה התחתונה אזורי צ'ק אין ונחיתות. בקומה העליונה אזור נוסעים יוצאים, חנויות ומסעדות[10].
טרמינל 2: מרוחק מעט מהמבנים הראשיים, משמש את טיסות החסך.
נוסעים, מטענים ותנועות מטוסים: בשנת 2023 מספר הנוסעים שעברו בנמל התעופה היה 12,394,911, כמות המטענים הגיעה ל-10,899 טון ומספר תנועות המטוסים (המראות ונחיתות) הסתכם ב-89,023[6].
שירותים
בנמל התעופה קיימים כל השירותים המסופקים בנמלי תעופה בין-לאומיים מודרניים. רשימת שירותים בנמל[11]:
כירטוס.
שמירת חפצים.
שירותי הגירה.
שירותי מכס ופטור ממכס.
דרגנועים ומעליות.
מידע.
נקודות אינטרנט.
עזרה ראשונה.
שירות לנכים ומוגבלי תנועה.
חדרי ישיבות.
בנקומט ושירותי בנקאות.
קפה-בר ומזון מהיר.
מסעדות.
קניות וחנויות פטורות ממכס.
Wi-Fi וויי-פיי חינמי.
שירותים.
אוטובוסים ציבוריים.
מוניות.
חניה למכוניות.
טלפונים ציבוריים.
חדרי המתנה.
כנסייה.
השכרת רכב.
משרד אבדות ומציאות.
צ'ק אין מהיר.
נציגויות של משרדי נסיעות.
הנמל בשימוש צי ארצות הברית
הטרמינלים של נמל התעופה נאפולי משמשים גם את הצבא והצי האמריקאי. השימוש במסגרת AMC-Air Mobility Command-פיקוד התובלה של חיל האוויר של ארצות הברית, כמתקן למעבר של אנשי צבא ארצות הברית ובני המשפחות. קיים מבנה של הפיקוד בנמל, אך המפקדה עצמה נמצאת בעיר גאטה (איטליה) (אנ'), כ-95 ק"מ צפונית-מערבית לנאפולי, והתמיכה מבוצעת מהעיר קריצ'יגננו די אוורסה (Gricignano di Aversa), ממרחק של כ-25 ק"מ צפונית לנמל התעופה[12][13].
חברות תעופה ויעדים
חמישים חברות תעופה מבצעות טיסות אל ומנמל התעופה נאפולי. בטבלאות מוצגים יעדים אליהם תוכננו 30 טיסות ויותר בחודש מאי 2025, וחברות התעופה העיקריות הפועלות בנמל[14].
טבלת נמלי תעופה אליהן ומהן מתבצעות מנאפולי שלושים טיסות ישירות חודשיות ויותר:
חברות התעופה המבצעות את רוב הטיסות אל ומנמל התעופה נאפולי:
חברות תעופה עיקריות, המבצעות טיסות לשני יעדים לפחות | ||
---|---|---|
מס' | שם חברת התעופה והלאום המקורי שלה | מספר יעדי טיסה |
1 | ריינאייר-RYANAIR ![]() |
56 |
2 | איזיג'ט - EASYJET ![]() |
51 |
3 | וולוטאה-Volotea ![]() |
22 |
4 | ויז אייר-WIZZ AIR ![]() |
8 |
5 | ג'ט2-JET2.COM ![]() |
7 |
6 | יורווינגס-Eurowings ![]() |
4 |
7 | לופטהנזה-LUFTHANSA ![]() |
2 |
8 | דלתא איירליינס-Delta Air Lines ![]() |
2 |
9 | נאוס (חברת תעופה)-Neos (airline) ![]() |
2 |
10 | ITA-ITA Airways ![]() |
2 |
11 | Tus Airways ![]() |
2 |
12 | אירואייליינס-EuroAirLines[15] | 2 |
תאונות, תקריות והצטיינות
תאונות:
לפי בדיקה שנעשתה במאי 2025, מזה למעלה מ-60 שנה לא אירעו בנמל התעופה נאפולי תאונות עם נפגעים. התאונות המפורטות אירעו בנמל באמצע המאה ה-20. או מעט אחרי כן[16].
מטוס נעדר: בתאריך 5 בפברואר 1945 מטוס צבאי אמריקאי מסוג דאגלס DC-3 דקוטה (Douglas C-47A-10-DK (DC-3)) שהיה בדרכו לנמל התעופה נאפולי נעלם בסמוך לנאפולי כתוצאה מתאונה. המטוס לא נמצא, ו-11 אנשים שהיו על סיפונו הוכרזו נעדרים.
התרסקות להר: ב-15 בפברואר 1958 הגיע מטוס דקוטה די סי 3 Douglas VC-47A (DC-3) מגרמניה לנחיתת ביניים. לאחר המראתו מנמל התעופה לכיוון טורקיה, המטוס התנגש בצלעו של הר הגעש וזוב, הנמצא קרוב לנאפולי. כל 16 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו, והמטוס נהרס כליל.
כשל במנוע בהמראה: בתאריך 31 במרץ 1959 המריא מנאפולי מטוס מסוג סופר די סי 3 Douglas R4D-8 (Super DC-3) של צבא ארצות הברית. עקב כשל במנוע, המטוס התרסק בהמראה. נהרגו 3 מתוך 20 האנשים על סיפון המטוס. בנוסף נהרג גם עובד של נמל התעופה, שהיה בקרבת המטוס.
התרסקות נוספת להר: ב-28 במרץ 1964 מטוס מסוג ויקרס ויסקונט 785D Vickers Viscount בשירות אליטליה הגיע מרומא, והתרסק לתוך הר סומה (Somma) הקרוב לנמל, בגובה של כ-600 מטרים. כל 45 הנוסעים נהרגו, והמטוס נהרס ונמחק מרשימת המטוסים הפעילים.
תקריות:
נחיתה לא טובה: ביום 6 במאי 2022 הגיע מנמל התעופה הבין-לאומי בוקרשט אנרי קואנדה (OTP-Bucharest-Henri Coanda International Airport), מטוס בואינג 737 בתפעול חברת בלו אייר (Blue Air). המטוס נחת "נחיתה כבדה", וחלקו האחורי נפגע מהותית ממסלול ההמראה. לא היו נפגעים והמטוס תוקן וחזר לשירות.
הצטיינות:
בשנת 2017 העניקה לנמל ACI מועצת נמלי התעופה האירופית (ACI-Airports Council International EUROPE)[17], את התואר נמל התעופה המצטיין באירופה בקטגוריית נמלי תעופה בהן עוברים בין 5–10 מיליוני נוסעים בשנה.
תחבורה אל הנמל וממנו
כבישים: נמל התעופה קרוב כדי כ-7 ק"מ לאוטוסטרדת האורך של איטליה A1. כבישים אחרים באזור הנמל הם E45 ,SP191, SP1, SP500.
אוטובוס: קו אוטובוס שאטל פועל מנמל התעופה נאפולי ומהעיר נאפולי. הקו הייעודי מגיע אל התחנה המרכזית של נאפולי, ויש לו תחנות נוספות בעיר, למשל בנמל הנוסעים הימי של העיר Molo Beverelo. הקו פועל משעה 05:30 בבוקר ועד אחר חצות בלילה[18] במרווחי זמן של 20–30 דקות. בעונת התיירות מופעלים קווים נוספים ליעדים מרכזיים באזור נאפולי.
רכבת: פסי רכבת אינם מגיעים לנמל התעופה נאפולי. תחנת הרכבת הקרובה היא תחנת הרכבת המרכזית של נאפולי (Napoli Centrale), במרחק של כ-4 ק"מ מנמל התעופה. אוטובוס שאטל, או מוניות מגיעים לתחנה המרכזית של נאפולי, ומשם אפשרית נסיעה ברכבת לכל חלקי איטליה[19].
תעופה: נמלי התעופה הקרובים לנמל התעופה נאפולי, היכולים לשמש לו אלטרנטיבה הם נמל התעופה רומא-צ'אמפינו (CIA) במרחק של כ-208 ק"מ, נמל התעופה לאונרדו דה וינצ'י-פיומיצ'ינו (FCO) במרחק של כ-237 ק"מ, ונמל התעופה בארי (BRI), במרחק של כ-249 ק"מ[20].
שייט: נמל הנוסעים הימי של נאפולי "Molo Beverelo" נמצא בקרבה של כ-6.2 לנמל התעופה של נאפולי.
גלריה
-
אולם המתנה בנמל.
-
מראה כלפי חוץ, מאולם בנמל.
-
מגדל הפיקוח.
-
מוזיאון קאפודימונטה בנאפולי, ומעליו מטוס בגישה לנחיתה.
-
אוטובוס העברת נוסעים, על רקע הנמל.
-
מראה מתקני הנמל מצד המסלול. הר הגעש וֶזוּב ברקע.
ראו גם
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של של נמל התעופה נאפולי
Crowded+Chaotic Naples International Airport Full Airport Tour. Naples, Italy, סרטון בערוץ "swissclimber1", באתר יוטיוב
הערות שוליים
- ↑ Nápoli / Capodichino International - Italy, World Airport Codes (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Elenco di CAP per Capodichino, Campania - Cybo, cap.cybo.com (באיטלקית)
- ↑ Comune di Napoli, Culture - Secrets of the Palazzo - Memory and the signs its leaves - Busts - Busts of Neapolitan military heroes - Niutta Ugo, www.comune.napoli.it (באנגלית)
- ↑ LIRN - Napoli/Capodichino Airport | SkyVector, skyvector.com (באנגלית)
- ^ 5.0 5.1 Naples International Airport Climate, Weather By Month, Average Temperature (Italy) - Weather Spark, weatherspark.com (באנגלית)
- ^ 6.0 6.1 Dates, facts and curiosities - Aeroporti di Napoli - Gesac, Aeroporti di Napoli (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Discover the Fascinating History of Naples Airport, www.naples-airport.info, 2025-02-16 (באנגלית אמריקאית)
- ↑ LIRN/Naples/Capodichino (Napoli) General Airport Information, acukwik.com (באנגלית)
- ↑ Naples Airport (NAP) Airlines and Terminals: Airlines at Airports in Naples Area, Italy, www.naples-nap.airports-guides.com
- ↑ airportinformation.com, Naples International Airport (NAP) - the busiest airport in Southern Italy, Airport Information (באנגלית)
- ↑ https://www.worldtravelguide.net/guides/europe/italy/naples/naples-international-airport/, World Travel Guide (באנגלית אמריקאית)
- ↑ NSA Naples Passenger Terminal, www.amc.af.mil (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Commander, Navy Region Europe, Africa, Central > Installations > NSA Naples, cnreurafcent.cnic.navy.mil (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Flights from Naples (NAP), www.flightconnections.com, 2025-05-07 (באנגלית)
- ↑ Euroairlines | (בבספרדית ובאנגלית)
- ↑ Harro Ranter, Napoli Airport profile - Aviation Safety Network, aviation-safety.net (באנגלית)
- ↑ Airports Council International Europe | ACI EUROPE - Home, www.aci-europe.org (באנגלית)
- ↑ Buses to and from Naples Airport | Buy Naples Airport bus tickets, Trainline (באנגלית אמריקאית)
- ↑ Airport transportation in Italy | ItaliaRail, www.italiarail.com (באנגלית ובאיטלקית)
- ↑ Alternate airports to Naples International Airport | Travelmath, www.travelmath.com (באנגלית)
נמל התעופה נאפולי41071354Q849383