מערת לה גרמה
הגישה אל מערת לה גרמה, הכניסה מכוסה בבד לבן | |
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2008, לפי קריטריונים 1, 3 | |
מדינה | ספרד |
---|---|
קואורדינטות | 43°25′50″N 3°39′57″W / 43.430556°N 3.665833°W |
מערת לה גרמה או בשמה הרשמי המתחם הקרסטי של גבעת לה גרמה (בספרדית: Complejo kárstico del monte de La Garma) היא מערכת מערות פלאואנתרופולוגיות הכוללת ציורי מערות השוכנת צפונית לכפר אומוניו (Omoño), חלק מהמועצה העירונית ריבמונטאן אל מונטה (ספ') בקהילה האוטונומית קנטבריה בצפון ספרד. מתחם המערות הוא אחד מהמקומות השמורים ביותר מהתקופה הפלאוליתית, והוא מכיל יותר מ-4,000 מאובנים ולמעלה מ-500 ציורים ותחריטים. ביולי 2008 הוא נכלל באתר המורשת העולמית "מערת אלטאמירה ואמנות המערות בתקופת האבן המוקדמת בצפון ספרד" של ארגון אונסק"ו.
תיאור
מתחם המערות לה גרמה הוא מערכת מערות פלאואנתרופולוגיות הכוללת ציורי מערות השוכנת בצד הדרומי של גבעת לה גרמה (Monte de La Garma, גובה 185 מטרים מעל פני הים). במתחם נמנו יותר מ-4,000 מאובנים,[1] ולמעלה מ-500 ציורים ותחריטים, בהם 109 סמלים, 92 דמויות של בעלי חיים ו-40 העתקים של כפות ידיים.[2]
יש עשרה אתרים ארכאולוגיים השוכנים סביב גבעת לה גרמה: הגלריה התחתונה (Galería Inferior), לה גרמה A, לה גרמה B, לה גרמה C, לה גרמה D, מערת הים (Cueva del Mar), אל טרוצ'ירו (El Truchiro), פרדו (Peredo), ויאדר (Valladar) והמצודה בראש הגבעה (Castro de La Garma). מערת הים, ויאדר ופרדו אינם חלק ממערכת המערות של לה גרמה. מערכת מערות לה גרמה מכילה עדויות לשימוש אנושי עתיק וקדום ועד ימי הביניים.
לה גרמה A
החל משנת 2016 הכניסה למערכת המערות מובילה דרך לה גרמה A,[3] ככניסה היחידה למערכת המערות. היא שוכנת בגובה 80 מטרים מעל פני הים וכוללת רצף סטרטיגרפי נרחב, המכיל שכבות מהתרבויות האוריניאקית, הגרוויטית, הסולוטרנית והמגדלנית, כמו גם שכבות מהתקופות המזוליתית, הנאוליתית, הכלקוליתית, הברונזה וימי הביניים.
לה גרמה B
לה גרמה B שוכנת בגובה 70 מטר מעל פני הים ונמצאת בין לה גרמה A לגלריה התחתונה. לה גרמה B מכילה שכבות של התקופה הכלקוליתית והברונזה. לה גרמה B מובילה לגלריה התחתונה, המכילה חפצים וציורי מערות פלאוליתיים.
הגלריה התחתונה
הגלריה התחתונה של לה גרמה ממוקמת בגובה 59 מטרים מעל פני הים, אורכה כ-300 מטר. היא התגלתה בנובמבר 1995.[4] הכניסה המקורית שלה נאטמה במהלך הפליסטוקן על ידי התמוטטות סלעים, מה ששימר את קומת המערה במצבה הקדמוני. קומת המערה של הגלריה התחתונה המתוארכת לתרבות המגדלנית היא אחת מהמערות השמורות ביותר מהתקופה הפלאוליתית, ולכן היא מעניינת מאוד את הפלאואנתרופולוגים.[3] החוקרים חילקו את הגלריה התחתונה לתשעה אזורים. הממצאים הארכאולוגיים התגלו בעיקר באזורים I, III ו-IV.[3] המערה משתרעת על שטח של יותר מ-500 מטרים רבועים. אלפי עצמות בעלי חיים וצדפים נמצאו בקטע זה, כולל חפצים מאבן, מקרניים ומעצמות.[5] התגלו שלושה מבני אבן, ככל הנראה המעידים על שימוש למגורים.[3] מהתקופה של לפני התרבות המגדלנית התגלו ברחבי הגלריה התחתונה 27 העתקים של כפות ידיים בצבע אדום, נקודות אדומות, וציורים פשוטים של בעלי חיים באדום. ציורים מאמצע תקופת התרבות המגדלנית ושרידי מבני מגורים התגלו בסמוך לכניסה לקטע זה של המערה.[6]
לה גרמה C ו-D
לה גרמה C ו-D ממוקמים מעל לה גרמה A ומכילים קברים מהתקופה הכלקוליתית.
מערת אל טרוצ'ירו
מערת אל טרוצ'ירו שוכנת בגובה 39 מטר מעל פני הים ומכילה שכבות מהתקופה המזוליתית והכלקוליתית. במערה התגלתה קבורה מהתקופה המזוליתית העליונה,[7] עם שלד אנושי קבור בארון עץ מקליפת עץ אלון.[8]
ממצאים מיוחדים
שרידי מערת האריה
תשעה טפרים מאריה מערות בוגר התגלו בגלריה התחתונה.[3] מאובני אריה המערה הגיעו מדגימה קטנה של אריות מערה אירואסייתיות שהיו נפוצים בקנטבריה.[3] הטפרים מראים סימנים דומים לאלה שיוצרים ציידים מודרניים כאשר הם מסירים את העור מבעל חיים כדי לשמור על פרוותו. מכיוון שלא התגלו חלקים מאובנים אחרים של האריה במערה, מאמינים החוקרים כי הטפרים המאובנים הם שרידים של פרווה מאריה מערה שתושבי המערה הסירו את עורו.[1][3][9]
אמנות על חפצים
לה גרמה בולטת במאגר העשיר שלה לאמנות על חפצים מהתרבות המגדלנית שהתגלו בגלריה התחתונה. החפץ הבולט ביותר הוא תיאור יעל הפונה לאחור שגולף על צלע מבקר. אלמנטים אמנותיים ניידים אחרים שנמצאו במתחם המערות כוללים שרביטים מחוררים (אנ'), תליונים קטנים של ראשי חיות מגולפים בעצם (contour découpé), לוחיות אבן מעוטרים בתבליטים ותליונים לא מעוטרים.[10]
מנהגי קבורה
במהלך התקופה הנאוליתית, שימשה לה גרמה פחות ופחות כאתר מגורים. החל מהתקופה הכלקוליתית ועד תקופת הברונזה היא שימשה בעיקר כאתר קבורה משותף. בעומק מערכת המערות נמצאו שרידים יוצאי דופן של חמישה נערים ויזיגותיים. לאחר שהגופות הרקיבו והפכו לשלדים כל גולגולותיהם נמחצו באופן מכוון.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Nuwer, Rachel (26 באוקטובר 2016). "Humans May Have Hunted Cave Lions to Extinction—For Throw Rugs". Smithsonian.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Gay, Marine; et al. (2015). "Palaeolithic paint palettes used at La Garma Cave (Cantabria, Spain) investigated by means of combined in situ and synchrotron X-ray analytical methods". Journal of Analytical Atomic Spectrometry. 30 (3): 767. doi:10.1039/c4ja00396a.
- ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 3.6 Cueto, Marián; et al. (2016). "Under the Skin of a Lion: Unique Evidence of Upper Paleolithic Exploitation and Use of Cave Lion (Panthera spelaea) from the Lower Gallery of La Garma (Spain)". PLoS ONE. 11 (10): e0163591. doi:10.1371/journal.pone.0163591. PMC 5082676. PMID 27783697.
- ^ Corchón, María; et al. (2014). Cien años de arte rupestre paleolítico. Universidad de Salamanca. p. 174.
- ^ Bahn, Paul G.; et al. (1997). Journey Through the Ice Age. University of California Press. p. 11.
- ^ Pettitt, Paul; et al. (2014). "New views on old hands: the context of stencils in El Castillo and La Garma caves (Cantabria, Spain)". Antiquity. 88: 47–63. doi:10.1017/s0003598x00050213.
- ^ Arias, Pablo; et al. (2009). "Burials in the cave: new evidence on mortuary practices during the Mesolithic of Cantabrian Spain". In McCartan, Sinead; et al. (eds.). Mesolithic horizons: Papers Presented at the Seventh International Conference on the Mesolithic in Europe, Belfast 2005. Oxbow Books. ISBN 9781842173114.
- ^ Arias, Pablo; et al. (2012). "La Garma (Spain): Long-Term Human Activity in a Karst System". In Bergsvik, Knut Andreas; et al. (eds.). Caves in Context The Cultural Significance of Caves and Rockshelters in Europe. Oxbow Books. ISBN 978-1-84217-474-6.
- ^ St. Fleur, Nicholas (26 אוק' 2016). "Prehistoric People Decorated With Cave Lion Pelts". New York Times.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Arias, Pablo; et al. (2013). "Cantabrian portable art in its context: An approach to the study of Palaeolithic graphic expression in northern Spain.". In Pastoors, Andreas; et al. (eds.). Pleistocene foragers on the Iberian Peninsula: their culture and environment.
30165177מערת לה גרמה