אינסטגרם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אינסטגרם
Instagram
הלוגו בשימוש מאז מאי 2022
הלוגו בשימוש מאז מאי 2022
מפתח מטא בע"מ (מאז 2012)
מחזור חיים ארצות הבריתארצות הברית 6 באוקטובר 2010 – הווה
מערכת הפעלה iOS גרסה 7.0 ומעלה
אנדרואיד גרסה 2.2 ומעלה
וינדוס פון 8
וינדוס 10 מובייל
סוג רישיון תוכנה חינמית
קטגוריה אפליקציה

אינסטגרםאנגלית: Instagram) הוא יישום חינמי אמריקאי ורשת חברתית עצמאית לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו, כאשר כל שיתוף נקרא "רשומה" (Post), שמאז 2012 מפותחת על ידי הבעלים מטא. היישום מאפשר למשתמשים לצלם תמונות או סרטונים, ולאחר מכן לשתף אותם ברשתות החברתיות האחרות (פייסבוק, טוויטר, טאמבלר) או בדואר אלקטרוני[1]. וכן לעקוב אחרי משתמשים אחרים באמצעות הרשת החברתית של אינסטגרם, שם ניתן לצפות ולהגיב על פוסטים של אנשים אחרים. עוד מאפשר היישום הוספה של מסננים גרפיים שונים המשדרגים את חזות הפוסטים ומעניקים להם מראה שונה. בשנים האחרונות נוספו כלים כגון: "סטורי" - סרטון/תמונה שניתן לצפות בהם למשך 24 שעות, "רילס" - סרטונים שמורכבים מכמה סרטונים או תמונות עד 30 שניות, ואופציה לרכוש פריטים בחנויות בתוך האפליקציה.

היסטוריה

הלוגו הישן של האפליקציה, שהיה בשימוש עד 11 במאי 2016

אינסטגרם נוצרה בשנת 2010 בסן פרנסיסקו, קליפורניה, תוך כדי פיתוח יישום אחר לסלולר בשם burbn. מפתחיה, קווין סיסטרום ומייק קריגר, פיתחו תחילה יישום חדשני מבוסס HTML5 שתוכנן לספק מגוון שירותים מבוססי מיקום. בשלב מסוים במהלך הפיתוח החליטו השניים כי burbn כבד מדי ומסורבל וכי אם ברצונם להצליח, עליהם להתמקד בתחום אחד בלבד מתוך שלל האפשרויות שמציע היישום. הם החלו בפיתוח אבטיפוס המתמקד באפשרויות הצילום בלבד שהציעה burbn והחליטו לקרוא לה בשם "אינסטגרם" (Instagram) מלשון "מיידי" באנגלית (instant) ו־telegram - מברק. פיתוח היישום החדש, אינסטגרם, ארך שמונה שבועות בלבד, זאת לאחר שהתשתית כבר הייתה קיימת[2].

השקה ופיתוח

אינסטגרם הושקה באוקטובר 2010 עבור מכשירי אייפון, אייפד ואייפוד טאץ' מתוצרת אפל. באפריל 2012 נוספה אפשרות השימוש גם במכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד[3].

בנובמבר 2017 נוספה לאפליקציה תמיכה מלאה בשפה העברית[4]. בשנת 2021 השיקה פייסבוק גרסה "קלה" של האפליקציה בשם "אינסטגרם לייט", אשר פותחה במרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל. גרסה זו יועדה לשימוש בשווקים מתפתחים ברחבי העולם[5]. באותה שנה השהתה את תהליך הפיתוח של גרסת אינסטגרם לילדים בעקבות ביקורת ציבורית[6].

גידול במספר המתמשים

בדצמבר 2010 דיווחה אינסטגרם על מיליון משתמשים רשומים[7]. ביוני 2011 עמד מספר המשתמשים על חמישה מיליון[8], ובספטמבר של אותה שנה דווח על עשרה מיליון משתמשים[9]. במרץ 2012 מנתה הרשת כ-25 מיליון משתמשים רשומים[10], ובמרץ 2014 הודיעה החברה כי מספר המשתמשים חצה את רף ה-200 מיליון[11].

ביולי 2011 דווח כי הועלו לאינסטגרם כ-100 מיליון תמונות. בחודש שלאחר מכן, באוגוסט 2011, כבר עמד מספר התמונות על 150 מיליון[12][13]. נכון לינואר 2022, הועלו לרשת למעלה מ-50 מיליארד תמונות, וכ-1,074 תמונות חדשות נוספות בכל שנייה[14].

פיצ'רים ושדרוגים

ביוני 2013 הוסיפה אינסטגרם אפשרות להעלאת סרטונים קצרים באורך של עד 15 שניות[15].

באוגוסט 2016 הושק הפיצ'ר "Stories" המאפשר למשתמשים לשתף תכנים הנמחקים לאחר 24 שעות[16]. בהמשך הורחבו האפשרויות במסגרת פיצ'ר זה.

במרץ 2019 נוספה האפשרות "Checkout", המאפשרת למשתמשים לבצע רכישות ישירות מתוך האפליקציה[17].

בעלות

באפריל 2012 הודיעה חברת פייסבוק על רכישת אינסטגרם תמורת כמיליארד דולר[18]. באותה עת העסיקה החברה 13 עובדים בלבד[19]. בספטמבר 2018 הודיעו מייסדי אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, על פרישתם מהחברה[20]. את מקומם תפס אדם מוסרי, שמונה לראש פעילות אינסטגרם[21].

מאז סוף 2020 מתנהלת נגד מטא (וקודם לכן נגד פייסבוק) תביעה של ועדת הסחר הפדרלית, בדרישה לחייב אותה למכור את אינסטגרם ואת וואטסאפ, בטענה שרכישתם הביאו לה כוח מונופוליסטי ואנטי-תחרותי.

שימוש

תמונת מסך של ההתחברות לאפליקציה עבור גרסת iOS

היישום בנוי בסגנון הרשת החברתית טוויטר, כלומר המשתמש יכול לבחור אחרי אילו אנשים הוא רוצה "לעקוב" וכך לראות את התמונות והסרטונים שהם משתפים בדף הפיד שלו. בנוסף, יכול המשתמש בעצמו לשתף תמונות שצילם, להחיל עליהם מספר מסננים המשפרים את חזות התמונה ולשתף באמצעות היישום במגוון רחב של אפשרויות הכוללות את הרשתות החברתיות, דואר אלקטרוני ושירותים נוספים מבוססי מיקום. לאחר ההורדה מחנות היישומים ורישום המשתמש היישום מוכן לשימוש. בתחילת השימוש ניתן לבחור מנין לייבא חברים על מנת שחוויית השיתוף תהיה שלמה ומקיפה יותר. היישום מורכב מחמש לשוניות:

  • FEED: דף הבית של היישום שבו יכול המשתמש לראות את התמונות והסרטונים של כל האנשים שאחריהם בחר לעקוב.
  • EXPLORE: המשתמשים באינסטגרם בוחרים את התמונות הפופולריות ביותר של משתמשי האפליקציה ואלו מוצגות בדף אחד.
  • SHARE: דף זה מאפשר למשתמשים לשתף את התמונות שלהם. ניתן לצלם תמונות חדשות באמצעות היישום או להשתמש בתמונה מספריית התמונות בטלפון החכם. לאחר בחירת המסנן הרצוי לתמונה, ניתן ללחוץ על ה-V הירוק ומשם לעבור לאפשרויות השיתוף.
  • NEWS: דף המרכז את כל העדכונים של רשת האינסטגרם: מי אהב את התמונות של המשתמש, מי הגיב לו ומי התחיל לעקוב אחריו.
  • USER: דף הגדרות המשתמש, בו ניתן להזמין חברים, לצפות בתמונות שהמשתמש אהב ולערוך את הפרופיל[22].

יש אפשרות לבחור בין חשבון גלובלי (פתוח לכולם), לחשבון פרטי (חשבון שרק מי שבעליו מאשר יכול לראות את מה שמועלה) ולחשבון עסקי.

פתקים

יש אפשרות להתכתב באינסטגרם ב'צאט הדומה לוואטסאפ. באותה לשונית של צ'אט הוסיפה אינסטגרם בשנת 2023 את האפשרות לכתוב פתק עם כמה מילים (עד 60 תווים). ולמשתמשים יש את האפשרות לענות אחד לשני על הפתקים. יש אפשרות שרק אנשים מסוימים (הקלוז) יראו את אותו הפתק.

חברים קרובים

חברים קרובים (close/קלוז) אלה אנשים מסוימים אותם יכול המשתמש לבחור ולהציג רק להם סטורים מסוימים ופתקים מסוימים.

סטורי

אינסטגרם סטורי הוא אפשרות באינסטגרם שמאפשר למשתמשים לפרסם תמונות, או וידאו שאורכו עד 15 שניות בנוסף לפוסטים שהם מעלים לפרופילים שלהם. לסטורי יש דמיון לכתיבת זיכרונות או ליומן בעל ממד חזותי[23]. הַסְּטוֹרִי מעניק תחושה שהוא חושף את מה שקורה עכשיו בחיים האמתיים, את מה שקורה מאחורי הקלעים. הסטורי נותן לעוקבים ולחברים של משתמש מסוים לראות מה קורה בחיים שלו אם הם מעוניינים בכך מבלי שכל מה שקורה יופיע בפיד לעוקבים ולחברים שאינם מעוניינים בכך[24]. הסטורי נמצא בעמוד הבית מהצד העליון בתוך תבנית מעגלית עם תמונת הפרופיל של האנשים שהעלו אותו. הסטורי נמחק אוטומטית אחרי 24 שעות, אלא אם המשתמשים מחליטים להגדיר אותו כהיילייט[25].

לפי נתונים שפרסמה אינסטגרם ב-2017, יותר מ-300 מיליון אנשים משתמשים בסטורי כל יום[26]. משתמשי הרשת החברתית יכולים לראות מי ראה את הסטורי שלהם. הרעיון של פוסט המפורסם לזמן מוגבל היה קיים במקור בסנאפצ'אט, והופיע רק מאוחר יותר באינסטגרם, פייסבוק ו-וואטסאפ. אפשר לערוך את הסטורי ולהוסיף לו מסננים וטקסט. הסטורי מעצים את השימוש האוטוביוגרפי ברשתות החברתיות. בנוסף, ניתן לעשות בסטורי שימוש עיתונאי, ולדווח על מה שקורה בזמן אמת בדומה לשימוש בטוויטר[27].

השפעות

הגידול המהיר במספר משתמשי היישום והפופולריות הגוברת בקרב משתמשיו, גרמו להשפעה במגוון תחומים.

השפעה אמנותית

בתערוכת Instaart (אוצרים: מייקי חפץ וחן ג'יין זוהר) בתל אביב הוצגו 300 יצירות של 100 אנשים, אשר נוצרו כולן באמצעות היישום ונועדו להציג פיסות מציאות שונות[28]. הדעות חלוקות בקרב צלמים מקצועיים על ההשפעות של אינסטגרם על האמנות. מצד אחד, ישנם צלמים מקצועיים אשר משתמשים בעצמם באפשרויות הרבות שמציעה להם אינסטגרם[29]. אך מצד שני, ישנם צלמים אשר דעתם על אמנות האינסטגרם היא שלילית, והם טוענים כי כל תמונה אשר תעובד באינסטגרם, תצא יפה בשל מגוון המסננים הרחב שמציע היישום, ובעקבות זאת הערך של הצילום האמנותי המקצועי יורד.

השפעה בתחום הפרסום והשיווק

הכניסה של יישום אינסטגרם לתחום הפרסום והשיווק היה בלתי נמנע וזאת בשל הפופולריות ההולכת וגוברת שלו. ההצלחה המסחררת של היישום הובילה גופים מסחריים שונים להשתמש בה לפרסום תמונות של מוצרי המותגים שלהם וכן של המסר של המותגים שלהם. הפרסום ביישום נעשה גם באמצעות המשתמשים הפרטיים אשר מצלמים תמונות של המותגים השונים ומשתפים אותם ברשת. רשת CBS השתמשה באינסטגרם על מנת לפרסם את סדרת הטלוויזיה NCIS: לוס אנג'לס. הרשת ביקשה מצופיה להוריד את היישום, לעקוב אחר התוכנית ולאחריה לפרסם ולשלוח תמונות מסביבת מגוריהם כאשר בתום התחרות תיבחר תמונה מנצחת אשר תזכה להופיע בפרק הסיום של העונה. בשנים האחרונות תוכניות רבות פתחו עמודי אינסטגרם רשמיים במטרה לפרסם את הסדרה שלהם ולהעלות עדכונים בנוגע לדוגמה לחברת נטפליקס בבעלותה כמאות חשבונות אינסטגרם שונים של הסדרות שלהם לדוגמה לוציפר (סדרת טלוויזיה), רעבים (סדרת טלוויזיה) גוף מסחרי נוסף שיצא בקמפיין אינסטגרמי הוא מותג האופנה טופשופ, במהלכו יכולים קוני הרשת להצטלם בחנויות הרשת שהם לבושים בבגדי המותג, לבחור את אחד מהמסננים של היישום, לפרסם את התמונה בפייסבוק שלהם ושל המותג ולבסוף לקבל את התמונה על גבי גלויה מודפסת.

שיווק באינסטגרם

אלפי משווקים משתמשים ברשת החברתית על מנת לשווק את החברות העובדות איתם. לעיתים חנויות בגדים מפרסמות את מרכולתן על ידי תמונות, תוך הפניית הלקוחות לאתר החנות לרכישת הבגדים.

שימוש בקרב ידוענים

האינסטגרם משך אליו גם ידוענים אשר בעברם נהגו לקדש את פרטיותם[30].

היבטים שליליים וביקורת

במאי 2017 פורסם מחקר של החברה המלכותית לבריאות הציבור של בריטניה שהעלה שהשימוש התכוף במדיה חברתית עשוי להוביל למשבר נפשי בקרב צעירים. מהמחקר עלה ששימוש בשתי הפלטפורמות החברתיות: אינסטגרם, שבבעלות פייסבוק, וסנאפצ'ט - מקדמים בעיות נפשיות בקרב המשתמשים יותר מכל האחרות. הסיבה לכך, לטענת החוקרים, היא שמדובר בשירותים מבוססי תמונות המעודדים את המשתמש לשוות את עצמו לאחרים[31]. בשנת 2021 חשפה פרנסס האוגן, עובדת לשעבר בפייסבוק, חשפה עשרות אלפי מסמכים פנימיים של פייסבוק בפני הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארצות הברית ובפני העיתון "וול סטריט ג'ורנל" שבהם נכתב בין השאר שלפי מחקרים פנימיים של פייסבוק, 32% מבנות נוער אמרו שכשהרגישו רע לגבי המראה שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13% מהמשתמשים הבריטים ו-6% מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם[32].

בשנת 2022, התייחס היזם המיליארדר אילון מאסק לחברה באומרו כי היא "מעצימה רגשות קנאה"[33]. ישנם בהתאם מחקרים רבים ומומחים רבים אחרים הגורסים כי שימוש במדיה חברתית, ובמיוחד שימוש התמכרותי, מחזק רגשות קנאה[34][35][36]. יש גם מי שטענו כי העצמת הקנאה היא כלי בידי אינסטגרם ורשתות מדיה חברתית אחרות לשם עידוד יתר-צרכנות[37].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. instagram photo sharing is simply a success,Social Media Delivered, August 4, 2011
  2. Kevin Systrom's answer to What is the genesis of Instagram? - Quora, www.quora.com
  3. סוכנויות הידיעות, אינסטגרם הוקמה לפני שנה וחצי - ונמכרה לפייסבוק במיליארד דולר, באתר TheMarker‏, 9 באפריל 2012
  4. זה לקח 7 שנים אבל החל מהיום אינסטגרם בתמיכה מלאה בעברית, באתר "גיקטיים", 1 בנובמבר 2017
  5. גרסת הלייט של אינסטגרם מגיעה לישראל, באתר ynet, 10 במרץ 2021
  6. לאחר הביקורת: פייסבוק משהה פיתוח גרסת אינסטגרם לילדים, באתר TheMarker‏, 27 בספטמבר 2021
  7. The Instagram Community - One Million and Counting, Instagram, December 21 2010.
  8. At 5 Million Users, It's Hard Not To View Instagram Through A Rose-Colored Filter,TechCrunch, June 13, 2011.
  9. Instagram Community - Ten Millionand Counting September 26, 2011
  10. We are 25 million users on Instagram, instagramers. March 4, 2012.
  11. הראל עילם, אינסטגרם מזנקת: הגיעה ל-200 מיליון משתמשים, באתר כלכליסט, 26 במרץ 2014
  12. Testing, Testing… Instagram. July 16, 2011.
  13. Photos Instagram. August 3, 2011.
  14. Instagram by the Numbers: Stats, Demographics & Fun Facts, omnicoreagency.com, ‏4 בינואר 2022
  15. סוכנויות הידיעות, פייסבוק מוסיפה לאינסטגרם שיתוף סרטוני וידיאו, באתר TheMarker‏, 20 ביוני 2013
  16. אינסטגרם מציגה את Instagram Stories: שיתוף רגעים ל-24 שעות באתר tgspot
  17. Instagram launches shopping checkout, charging sellers a fee באתר techchrunch
  18. אור יעקב, ‏עמק הסיליקון מוכה תדהמה: פייסבוק רכשה את אינסטגרם תמורת מיליארד דולרים, באתר "אנשים ומחשבים", 10 באפריל 2012
  19. יהונתן זילבר, אינסטגרם שווה מיליארד דולר?, באתר ynet, 9 באפריל 2012
  20. הגר בוחבוט, סוף הסטורי: מייסדי אינסטגרם התפטרו מפייסבוק, באתר ynet, 25 בספטמבר 2018
  21. Josh Constine, Meet Adam Mosseri, the new head of Instagram, TechCrunch, October 1, 2018
  22. Frommer, Dan Here's How To Use Instagram Business Insider. November 1, 2010
  23. Kylie Cardell; Kate Douglas Emma Maguire, Story social Media and Ephemeral Narratives as Memoir. Mediating Memory, Tracing the Limits of Memoir
  24. Harry Guinness, What Are Instagram’s “Stories”, and How Do I Use Them?, How to geek, ‏24.1.2017
  25. איך יוצרים "סיפור" באינסטגרם?, באתר Create it
  26. HOW MANY PEOPLE USE INSTAGRAM STORIES? [USER GROWTH CHART], Media kix
  27. Ellie Mason, https://medium.com/@elliemgmason/the-rise-of-the-instagram-story-f3b369472d00, Medium
  28. עידו קינן, אינסטגרם: אינסטנט אמנות, באתר ynet, 11 בדצמבר 2011
  29. לאון פלדמן, ואז הגיע אינסטגרם: פתיחת תערוכת "אופנה וצבע 1950-2011" אתר nrg מעריב, 30 בינואר 2012
  30. ברק בן שמעון, כך הפכו גיא זהר ובר רפאלי למפלצות רשתות חברתיות, באתר פידר, 20 בפברואר 2012
  31. יוסי גורביץ, הילד שלך באינסטגרם? תתחיל לחסוך לפסיכיאטר, באתר כלכליסט, 23 במאי 2017
  32. נבו טרבלסי, ‏הכירו את האישה שחשפה את הפנים האמיתיות של פייסבוק, באתר גלובס, 4 באוקטובר 2021
  33. Alice Hearing, Musk took a stab at 'envy amplifier' Instagram in response to Warren Buffett’s right-hand man, Fortune (באנגלית)
  34. OSF, osf.io
  35. Instacomparison: Social Comparison and Envy as Correlates of Exposure to Instagram and Cyberbullying Perpetration, January 2022, Psychological Reports 126(2):003329412110673
  36. "Social media addiction can lead to low self-esteem, envy: 5 ways to beat it". The Economic Times. 2018-10-15. נבדק ב-2024-08-11.
  37. The Instagram effect: How the psychology of envy drives consumerism, Deseret News, ‏2023-12-25 (באנגלית)


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אינסטגרם41366261Q209330