גלים נשברים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תבנית יצירת אמנות ריקה

גלים נשבריםאנגלית: Waves Breaking) הוא ציור שמן על בד מאת הצייר האימפרסיוניסטי קלוד מונה, אשר נוצר בשנת 1881. היצירה משתייכת לז'אנר נופי הים ומתארת סצנה ימית של גלים נשברים. הציור מאופיין בשימוש במשיחות מכחול חופשיות, בטקסטורה עבה ובמבע צבעוני המדגיש את תנועת המים ואפקטי האור על פני הים. זוהי אחת מהעבודות שבאמצעותן חקר מונה את המפגש בין טבע, אור ותנועה, תוך השפעות ניכרות מהדפסים יפניים מסורתיים.[1]

רקע והקשר אמנותי

הגל הגדול בסמוך לקאנאגאווה מאת קצושיקה הוקוסאי, הדפס יפני מהמאה ה־19. מונה הושפע ממבנה הגל הדרמטי ומהקומפוזיציה הדינמית של יצירה זו. ב-שבירת גלים ניכרת התייחסות ישירה למוטיבים חזותיים דומים.

קומפוזיציות החוף בציוריו של מונה מאופיינות באלמנטים דרמטיים, כגון מצוקים בקצה התמונה, גושי סלע חדים המזדקרים מהים, וקשתות סלע דרכן נשקף הנוף. מוטיבים אלה מזכירים הדפסים יפניים, ובפרט את הגל הגדול בסמוך לקאנאגאווה מאת קצושיקה הוקוסאי. בציור זה ניכרת מגמה שונה מהעבר, ובה ביקש מונה, ככל הנראה, שקהל הצופים יזהה את ההשפעה היפנית באופן ישיר.

ציירים רומנטיים וריאליסטיים עסקו קודם לכן בתיאור חופי נורמנדי, בהם אדואר מאנה, ז'אן-פרנסואה מילה וגוסטב קורבה. ציורי ים מוקדמים של מונה מהשנים 1860 ואילך הושפעו אף הם מהאמנות היפנית. בשנות ה-1880 פנה מונה לתיאורים פשטניים יותר של מפגש הצוקים עם הים, תוך ביטוי תנועת הגלים סביב סלעים בלויים.[1]

סגנון

ב-שבירת גלים מונה נקט גישה ציורית שונה מזו של קורבה, על אף שימוש דומה בחלוקה אופקית בין ים לשמיים. מונה יצר ציור מופשט יותר, המורכב ממשיכות מכחול מעוגלות, רופפות ועבות ובצבע סמיך. רצועה צרה של משיכות שטוחות יוצרת הבחנה אופקית.

הציור נעדר עומק מסורתי, ומרביתו בנוי כשורות של משיחות מכחול קשתיות. צורתן ותנועתן יוצרות תחושת תנועה מתמדת של גלים משתברים, כאשר הגלים בקדמת התמונה לוכדים את אור אחר הצהריים הקר. הציור מדגיש את חומריות הצבע עצמו, עד לכדי יצירת תחושת תנועה ונוזליות מצבע מוצק.[2]

השוואה ליצירות אחרות

מונה הושפע בהקשר זה מציוריו הימיים של גוסטב קורבה, אשר פיצל את התמונה באופן אופקי לשמיים וים, תוך הדגשת עומק הים וזוהרו. מונה אמנם שואב מהמבנה הזה, אך עוסק יותר בתחושת התנועה והאור מאשר בתיאור מציאותי של הים.

המוטיבים בציור – סלעים, קשתות מצוק, וגלים משתברים – מקבילים לאלו שבהדפסים יפניים, ובעיקר ל-הגל הגדול של הוקוסאי. בציור זה, בניגוד לעבר, מונה בחר שלא להטמיע את ההשפעות היפניות אלא להציגן כווריאציה ישירה, ככל הנראה לקהלים שהלכו ונעשו אליטיסטיים.[2][1]

קבלה וביקורת

שבירת גלים מציג את החומריות של הצבע ואת המבניות של משיחת המכחול באופן המערער על תיאורים מסורתיים של ים. הציור בנוי משכבות של משיחות רופפות ויוצר תחושת תנועה בלתי פוסקת. הוא כמעט "מתעקש" על ממשות החומר, אך בו בזמן מצליח ליצור תחושת נוזליות ואור. הצופה, ככל ששהותו מול הציור מתארכת, מגלה כי המשיכות המופשטות יוצרות דימוי חי של ים משתנה, הנשבר בגלים אל החוף.[2]

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 Waves Breaking, 1881 by Claude Monet, Claude Monet (באנגלית)
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 Waves Breaking (1881) by Claude Monet – Artchive (באנגלית אמריקאית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

גלים נשברים41088365Q20198468