בריכת שושני המים
תבנית יצירת אמנות ריקה
בריכת שושני המים (בצרפתית: Le bassin aux nymphéas) הוא ציור שמן על בד מאת הצייר הצרפתי קלוד מונה, שנוצר בין השנים 1917–1919. גודלו של הציור הוא 100.7 × 200.8 ס"מ, והוא נמנה עם סדרה של ארבעה-עשר ציורים שיצר מונה לקראת סוף חייו, בהם תיאר את בריכת שושני המים בגנו בז'יברני. [1] [2]
רקע והקשר ביוגרפי
מונה יצר את הציור בתקופה קשה בחייו — בהיותו כבן שמונים, כשהוא סבל מקטרקט חמור בשתי עיניו, ומודאג מהתקרבות הקרבות אל ז'יברני בעקבות מתקפת לודנדורף של גרמניה. באותה תקופה כתב לחברו הסוחר ז'ורז' ברנהיים: "אין לי עוד הרבה זמן לחיות, ועליי להקדיש את כל זמני לציור... אני מעדיף למות כאן, בלב כל מה שיצרתי".[3]
תיאור ונושאים
מונה תיאר את בריכת שושני המים שבנה בגנו, נושא שהפך למרכזי ביצירתו מראשית המאה ה-20. הציור מתאפיין בפורמט מאורך ובקומפוזיציה שבה שושני המים מרוכזים בשוליים, בעוד פס של אור חוצה את המרכז. מונה השתמש בצבעוניות מעודנת ושקופה, המשרה אווירה חסרת גבולות ברורה. לדברי המבקר רנה ז'ימפל, הדימוי יוצר תחושה כאילו הצופה נוכח ברגעי הבריאה הראשונים של העולם.[3]
בגרסה זו של "בריכת שושני המים" משנת 1919, הערבה נוכחת רק כהשתקפות, והשמים – עם עננים לבנים – מתמזגים עם המים, עד שהכחול של השמים והמים נעשה אחיד. רק שושני המים מאפשרים לזהות שמדובר בהשתקפות. הציור שטוח מאוד, וקשה לזהות בו עומק. העננים המטושטשים עשויים להיראות כגלים קלים, והציור יוצר תחושת עולם הרמוני שבו שמים ומים התאחדו, והיבשה כמעט ונעלמה.[4]
מונה יצר את הציור כאחד מתוך ארבעה ציורים מונומנטליים מוגמרים במיוחד, שצוירו כולם אל מול הבריכה עצמה באותה תקופה. בציור זה אין רקע או חזית – רק מרחב חזותי אינסופי של שושני מים והשתקפויות של שמים וצמחייה. מונה ביקש ליצור תמונה של פני מים אינסופיים, והדבר דרש מעבר מפורמטים קטנים לקומפוזיציות גדולות בעלות קומפוזיציה אחידה – כלומר ציורים שבהם אין מוקד מרכזי, אלא פריסה שווה של הצורות והצבעים על פני כל המשטח.[5]
השוואות ליצירות אחרות והשפעות אמנותיות
הציור נחשב מקדים ישיר לסדרת Grandes Décorations ("הקישוטים הגדולים"), 22 ציורי קיר מונומנטליים שצייר מונה לפני מותו, ונמסרו לממשלת צרפת. בדומה לציור זה, גם הסדרה המאוחרת נטולת קו אופק, נפרשת בפורמט אופקי ארוך, ומציגה נוף המורכב מהשתקפויות בלבד, תוך חוויה פנורמית שעוטפת את הצופה מכל עבר.[3] לעומת יצירות מוקדמות יותר בסדרה, בהן שולב לעיתים גשר יפני נמוך כמרכז הקומפוזיציה, בציור זה בולט היעדר כל מוקד. הבחירה בקומפוזיציה אחידה ולא היררכית מהווה שבירה מכוונת של עקרונות הציור האקדמי ומייצגת את פיתוח השפה המאוחרת של מונה.[5] השפעתו של מונה חרגה מגבולות האימפרסיוניזם. זרם האקספרסיוניזם המופשט, ובפרט האמן סאי טוומבלי, אימץ את הממד הגדול, את שפת הצבע ואת המופשטות של מונה. בציוריו של טוומבלי ניכרת תגובה למרחבים הרכים והצבעוניות המעודנת של מונה, שנעשו אצל טוומבלי לאנרגטיים ופואטיים יותר.[5]
הצגה ומכירה פומבית
ב-11 בנובמבר 2018 הוצע הציור למכירה פומבית בבית המכירות כריסטי'ס בניו יורק, במסגרת מכירת אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית. ההערכה לציור נעה בין 30 ל-50 מיליון דולר. ציור נוסף מאותה סדרה נמכר ב-2008 בסכום שיא של 80.4 מיליון דולר.[5]
הערות שוליים
- ↑ "Le Bassin aux Nympheas by Claude Monet". galleryintell.com. נבדק ב-2 בנובמבר 2016.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ Smart, Alastair (18 באוקטובר 2014). "Why are Monet's water-lilies so popular?". The Telegraph. נבדק ב-2 בנובמבר 2016.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ 3.0 3.1 3.2 ‘Without beginning or end’ — Monet’s Le bassin aux nymphéas, Christies, 9 November 2018
- ↑ Le Bassin Aux Nymphéas, 1919 by Claude Monet, Claude Monet (באנגלית)
- ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 Le Bassin aux Nympheas (Water Lilies) by Claude Monet., galleryIntell (באנגלית אמריקאית)
קלוד מונה | ||
---|---|---|
ציורים | אורנים, קאפ ד’אנטיב • אישה עם שמשייה - מאדאם מונה ובנה • בריכת שושני המים • גלים נשברים • התרשמות, זריחה • נשים בגינה • שושני המים • שושני מים (אחרי 1916) • שושני מים בפריחה • ערבה בוכייה • ערימות השחת | |
אישים קשורים | ז'אן מונה (בן) • מישל מונה (בן) • קמיל- לאוני דונסיה (אנ') (בת זוג) | |
עליו ועל יצירתו | ציוריו של קלוד מונה מז'יברני | |
שונות | מוזיאון מרמוטאן מונה |
בריכת שושני המים41716989Q1650049