ביטול חמץ
מקרא | שמות, י"ב, ט"ו |
---|---|
משנה | מסכת פסחים, פרק א' |
משנה תורה | ספר זמנים, הלכות חמץ ומצה, פרק ב' |
שולחן ערוך | אורח חיים, סימנים תל"א-תמ"א |
ספרי מניין המצוות |
ספר המצוות, עשה קנ"ו ספר החינוך, מצווה ט' |
ביטול חמץ היא מצווה המבוצעת טרם חג הפסח, וכניסתם לתוקף של איסורי התורה הנוגעים לעניין החמץ והחזקתו במשך שבעת ימי החג. ביסוד, ביטול החמץ לבדו נועד לסייע בהפקעתם של איסורי החמץ,[1] אך חז"ל הוסיפו על הביטול גם את בדיקת החמץ וביעורו.
על אופיו של הביטול ועל צורתו ההלכתית קיימים דיונים נרחבים בספרות הראשונים.
חובת הביטול
שיטת רש"י
על מקור החיוב בתורה על מצוות הביטול נחלקו רש"י ובעלי התוספות. אך למעשה אין זו מחלוקת על המקור בלבד. עצם מהותו של הביטול שונה לפי כל אחד מהמקורות השונים. מדבריו של רש"י[2] נראה כי הביטול הוא קיום מצוות "תשביתו" שנאמרה בתורה: ”... אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם כִּי כָּל אֹכֵל חָמֵץ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִיִּשְׂרָאֵל מִיּוֹם הָרִאשֹׁן עַד יוֹם הַשְּׁבִעִי” (ספר שמות, פרק י"ב, פסוק ט"ו) ועל זה מעיר רש"י: "דכתיב 'תשביתו' ולא כתיב 'תבערו', והשבתה דלב היא השבתה". לדבריו, כאשר התורה מצווה להשבית את החמץ, אין הכוונה להשבתה מציאותית, אלא די בהשבתה בלב.
הרמב"ן בחידושיו למסכת פסחים מבאר: "ביטול כשמו, שיבטלו בלבו מתורת חמץ ואינו רוצה בקיומו, וכך הוא משמעות ההשבתה בכל מקום, כעניין ולא תשבית מלח ברית אלהיך, לא תבטל, וכן נמי [גם] משמעות שביתה - ביטול, וכן אונקלוס מתרגם תבטלון חמירא".[3]
שיטת בעלי התוספות
לעומת רש"י, הר"י בתוספות סובר שמקור הביטול הוא מדרשת הגמרא: ”לֹא יֵרָאֶה לְךָ - שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה” (ספר שמות, פרק י"ג, ז'),[4] מדרשה זו עולה שאדם עובר על איסור חמץ של "בל ייראה ובל יימצא" רק אם החמץ שייך לו. כשמדובר בחמץ של אחרים, אפילו אם הוא נמצא ברשותו, אינו עובר עליו. מהות האיסור היא בזיקה הממונית שיש בין האדם לחמץ. וכאן, לשיטתו, נכנס עניין ביטול החמץ, שהוא למעשה הפקר: "דמאחר שביטלו הוי הפקר ויצא מרשותו".[5]
ראו גם
לקריאה נוספת
- הרב שלמה יוסף זוין, המועדים בהלכה, מכון התלמוד הישראלי, ירושלים, תש"ם.
קישורים חיצוניים
- ביטול חמץ - באתר ויקיסוגיה
- הרב אליעזר מלמד ביטול חמץ וביעורו בפניני הלכה
- מידע על ביטול חמץ בקטלוג הספרייה הלאומית
הערות שוליים
- ^ "מדאורייתא, בביטול בעלמא סגי [די]" (תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ד' עמוד ב')
- ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ד' עמוד ב' ד"ה בביטול בעלמא
- ^ חידושי רמב"ן למסכת פסחים, ד' ב, באתר ספריא
- ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ה' עמוד ב'
- ^ תוספות על תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ד' עמוד ב' ד"ה מדאורייתא
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.
33680564ביטול חמץ