אוסטריאן איירליינס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אוסטריאן איירליינס
Austrian Airlines
בואינג 767-300ER של החברה
בואינג 767-300ER של החברה
בואינג 767-300ER של החברה
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1957–הווה (כ־68 שנים)
חברת אם לופטהנזה
חברות בנות אוסטריאן ארוז
מיקום המטה אוסטריהאוסטריה וינה, אוסטריה
נתוני חברת תעופה
יאט"א
OS
ICAO
AUA
אות קריאה
AUSTRIAN
בסיס פעולה מרכזי נמל התעופה הבינלאומי וינה-שווכאט
בסיס פעולה משני גראץ, אינסברוק, זלצבורג
מועדון הנוסע המתמיד Miles & More
צי מטוסים 84 + 12 בהזמנה
מספר יעדים 130
ברית חברות תעופה סטאר אלייאנס
 
http://www.austrian.com
איירבוס A319 של אוסטריאן איירליינס
איירבוס A321 של החברה
בואינג 777 של החברה
אמבראר E-195 של החברה

אוסטריאן איירליינס, ולעיתים רק אוסטריאןגרמנית: Österreichische Luftverkehrs AG; באנגלית: Austrian Airlines) היא חברת התעופה הגדולה באוסטריה ונחשבת לחברת הדגל של המדינה. בעלת השליטה בחברה היא חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה. משרדיה ובסיסה הראשי של החברה נמצאים בנמל התעופה הבינלאומי וינה-שווכאט.

החברה זכתה ב-2017 בתואר החברה הדייקנית ביותר[1].

תולדות החברה

החברה נוסדה ב-30 בספטמבר 1957, כתוצאה ממיזוגן של אייר אוסטריה ואוסטריאן איירווייז. טיסת הבכורה נערכה ב-1958 בין וינה ללונדון, וב-1969 השיקה החברה קו טיסה טראנס-אטלנטי בין וינה לניו יורק, אם כי בפועל השירות הופעל על ידי חברת סבנה הבלגית דרך בריסל.

במשך שנות ה-70 של המאה ה-20 התמקדה החברה בהפיכתו של שדה התעופה בווינה לגשר בין מזרח אירופה ומערבה, תוך שהיא מפעילה רשת קווים צפופה ליעדים מזרח אירופים רבים, אליהם מיעטו חברות מערביות לטוס וליעדים במזרח התיכון[2]. החברה ביססה את צי המטוסים שלה על מטוסים מדגמי DC-9 ועל דגמי ההמשך מסוג MD-80 ודומיו, דבר שלא אפשר לה לספק שירותים בקווים בין יבשתיים. רק שנות ה-90 של המאה ה-20 שונתה מדיניות זו, החברה החלה ברכש מטוסים רחבי גוף ובעלי טווחי טיסה ארוכים, ובמקביל הרחיבה את מפת יעדיה מעבר לאירופה ולאגן הים התיכון, למזרח הרחוק וצפון אמריקה[3][4].

בשנת 1997 רכשה החברה את השליטה בחברת טיסות השכר לאודה אייר מידי מייסדה אלוף פורמולה 1 ניקי לאודה (שהמשיך להחזיק במניות מיעוט)[5]. בנובמבר 2000, בעקבות הפסדים שצברה, רכשה את מלוא הבעלות והדיחה את ניקי לאודה מניהול החברה[6][7].

במרץ 2000 הצטרפה החברה לברית חברות התעופה סטאר אלייאנס וסמוך לאחר מכן אימצה את מועדון הנוסע המתמיד של חברת התעופה לופטהנזה Miles & More. בסוף אותה שנה החברה חתמה על הסכם סיוע עם פלסטיניאן איירליינס, במסגרתו סיפקה סיוע לשדרוג פעילות החברה כך שתפעל כחברת תעופה אזורית[8].

בשנת 2008 נקלעה החברה לקשיים פיננסים, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי[9] בשנת 2009 קנתה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה 90% ממניות החברה[10].

אירועים ותאונות

  • ב-26 בספטמבר 1960 התרסק מטוס החברה מדגם ויקרס ויסקאונט 837 בניסיון נחיתה כושל בשדה התעופה של מוסקבה. 31 מ-37 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.
  • ב-5 בינואר 2004 נאלץ מטוס החברה מדגם פוקר 70 לבצע נחיתת אונס בשדה סמוך לשדה התעופה של מינכן. באירוע נפצעו שלושה נוסעים באורח קל.

צי המטוסים

צי המטוסים של החברה נכון למרץ 2020:[11]

כלי טיס בצי בהזמנה נוסעים הערות
J W Y סה"כ
איירבוס A319 7 משתנה 138
איירבוס A320 28 12 משתנה 174
משתנה 180
איירבוס A321-100 3 משתנה 200
איירבוס A321-200 3
בואינג 767-300ER 6 26 18 167 211
בואינג 777-200ER 6 38 24 244 306
בומברדייר דאש 8 Q400 14 משתנה 76
אמבראר 195 17 משתנה 120
סה"כ 84 12

פעילות החברה בישראל

"אוסטריאן איירליינס" החלה לפעול בישראל בשנת 1963, בעקבות חתימת הסכם תעופה בין אוסטריה למדינת ישראל[12]. היא החלה להפעיל טיסות ישירות בין תל אביב לווינה בנובמבר 1963[13]. תחילה הייתה התדירות טיסה בשבוע, ב-1969 הורחב הסכם תעופה, התדירות גדלה לשתי טיסות בשבוע והותר במסגרתו לחברת אל על לבצע טיסות לניו וירק עם עצירת ביניים בווינה[14]. ב-1975 גדלה התדירות ל-3 טיסות שבועיות[15]. ב-1988 גדלה התדירות ל-4 טיסות שבועיות בחורף ו-5 טיסות שבועיות בקיץ[16]. בתקופה זו גם החלה לשווק לישראלים טיסות המשך לניו יורק וחבילות נופש לסקי[17][18]. במרץ 1999 גדלה התדירות לטיסה יומית[19].

בשנת 1977 החלה החברה להפעיל טיסות שכר לנמל התעופה אילת בחודשי החורף[20][21], בהמשך גם באמצעות חברת הבת "לאודה אייר"[22].

בשנת 2004 ביקשה החברה להגדיל את מספר הטיסות השבועיות בקו מ-7 ל-10, אך היא נדחתה על ידי מינהל התעופה במשרד התחבורה; זאת כחלק ממדיניות המשרד שכוונה להגן על חברת אל על, שהייתה אז בבעלות ממשלתית[23]. החברה עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה[24], וביוני 2005 כפה פשרה ואישר לה הוספת שתי טיסות לשבוע[25]. הגבלת תדירות הטיסות הפכה לא רלוונטית, עם כניסתו לתוקף של הסכם שמיים פתוחים בין מדינת ישראל והאיחוד האירופי ב-2013[26].

נכון לשנת 2023, החברה מפעילה 18 טיסות שבועיות מתל אביב לווינה. כאשר בימים ראשון, שני חמישי ושישי היא מפעילה שלוש טיסות יומיות, ובימים שלישי רביעי ושבת 2 טיסות יומיות. הטיסות מבצעות במטוסים מדגם איירבוס A320 ו-A321.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסטריאן איירליינס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. "אוסטריאן איירליינס: הכי דייקנית בחודש מרץ". פורט2פורט. נבדק ב-2017-06-22.
  2. דן ארקין, בלי שגעון גדלות, מעריב, 2 ביולי 1980
  3. אוסטריאן איירליינס מציעה בישראל טיסות לאוסטרליה, באתר גלובס, 22 בדצמבר 1997
    זוהר בלומנקרנץ, נתיבי אוויר אוסטריים מרחיבה תדירות הטיסות למזרח, באתר הארץ, 6 במאי 2002
  4. חברת נתיבי אוויר אוסטריים: טיסות לוושינגטון ולניו-יורק ב-669 דולר, באתר TheMarker‏, 21 ביולי 2003
    מנתב"ג לטורונטו דרך וינה ב-799 דולר, באתר הארץ, 19 באפריל 2001
  5. דרור מרום, ‏אוסטריאן-איירליינז רכשה שליטה בחברת לאודה-אייר, באתר גלובס, 25 במרץ 1997
  6. דר שפיגל, ‏מאבקי כוח בשמי אוסטריה, באתר גלובס, 7 בנובמבר 2000
  7. שירות בלומברג, וינה, ‏לאודה אייר מינתה מחליף למנכ"ל-מייסד ניקי לאודה, באתר גלובס, 26 בנובמבר 2000
  8. דרור מרום, ‏אוסטריאן-איירליינס תסב את פלשתיניאן-איירליינס לחברת תעופה איזורית, באתר גלובס, 18 באוקטובר 2000
  9. Reuters, Austrian Airlines cuts '08 view amid booking slump, Reuters, ‏16 OCT 2008
  10. זוהר בלומנקרנץ, לופטהנזה הגרמנית השלימה את רכישת חברת התעופה אוסטריין איירליינס, באתר TheMarker‏, 3 בספטמבר 2009
  11. Austrian Airlines Fleet Details and History, m.planespotters.net (באנגלית)
  12. עשרים שנים ליחסי אוסטריה – ישראל, הארץ, 23 במאי 1968
  13. "נתיבי אוויר אוסטריים" חנכו קו ללוד, למרחב, 7 בנובמבר 1963
    "נתיבי אוויר אוסטריים" חנכו קוו ללוד, על המשמר, 7 בנובמבר 1963
  14. ישראל ואוסטריה הרחיבו זכויות טיסה הדדיות, הארץ, 6 באפריל 1969
  15. "נתיבי אוויר אוסטריים' תפעיל 3 טיסות שבועיות, דבר, 23 במרץ 1975
  16. נווית זומר, יום הולדת לקו ת"א-ווינה, חדשות, 26 באוקטובר 1988
  17. צחי נגה, חדש: טיסה מוינה לניו-יורק, חדשות, 15 ביולי 1987
  18. צחי נוגה, חורף באוסטריה, חדשות, 13 בינואר 1988
  19. אוסטריאן איירליינס: מהיום טיסה יומית בקו וינה-ת"א-וינה, באתר גלובס, 29 במרץ 1999
  20. טיסות־שכר מאוסטריה לאילת, דבר, 27 ביוני 1977
    הסכם טיסות-שכר מאוסטריה לאילת, על המשמר, 27 ביוני 1977
  21. אוסטרים פתחו עונת טיסות השכר לאילת, מעריב, 1 באוקטובר 1981
  22. יוחאי רפאלי, סרוויס ארקיע תספק שירותי קרקע ללאודה אייר האוסטרית, חדשות, 16 באוגוסט 1989
  23. זוהר בלומנקרנץ, המבחן של שטרית: אוסטריאן איירליינס דורשת להוסיף שלוש טיסות שבועיות, באתר TheMarker‏, 20 בינואר 2005
  24. עירית רוזנבלום, התאחדות המלונות בישראל מצטרפת לבג"ץ נגד מינהל התעופה האזרחית בנושא הרחבת הטיסות של חברת אוסטריאן איירליינס לישראל, באתר הארץ, 20 במרץ 2005
  25. זוהר בלומנקרנץ, בג"ץ כפה פשרה על אוסטריין איירליינס: אישר לה הוספת שתי טיסות לשבוע, באתר TheMarker‏, 16 ביוני 2005
    זוהר בלומנקרנץ, פשרה עם אוסטריין איירליינס: תקבל 2 טיסות שבועיות נוספות; אל על תוסיף טיסות למינכן על רקע הפשרה עם לופטהנזה, באתר TheMarker‏, 15 ביוני 2005
  26. לילך ויסמן, ‏הממשלה אישרה את הסכם "שמיים פתוחים"; השביתה נמשכת, באתר גלובס, 21 באפריל 2013


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אוסטריאן איירליינס41215095Q781770