שיחה:מלאכת מבשל/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

לא הבנתי מה חסר בערך זה

7
יצחק כרמל (שיחהתרומות)

כנ"ל

דויד (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)

העתקה מדף השיחה בויקיפדיה:

נראה שהערך נערך על בסיס ערוך השולחן בלבד. זאת שיטת עבודה שטחית ובעייתית מאד, מאחר ולא ניתן להיצמד לפוסק אחד, בפרט לא בעל שיטה יחודית כמו הערוך השולחן.

שתי דוגמאות לכשלים שנוצרו מכך: בערך נקבע שצלייה, אפייה, וטיגון כולם תולדות. למעשה הדבר אינו פשוט כלל, ובפשטות זה מחלוקת ראשונים, ראה באגלי טל למשל.

עוד נטען שלדעת הרמ"א בישול אחר אפיה מותר אפילו בכלי ראשון. זו הבנת הערוך השולחן, אבל ההבנה המקובלת והפשוטה היא להיפך, שדעת הרמ"א להחמיר בזה אפילו בכלי שני!

באופן כללי יש מגמה שניכרת בערכי הלכה רבים, בהם הכותבים עשו לעצמם "חיים קלים", והשתמשו באיזשהו ספר ליקוט לעריכת הערך. התוצאה היא שחסרה השתלשלות ההלכה מהגמרא, דרך הראשונים והאחרונים. במקרה הזה נראה שהערך נערך ע"פ דעת יחיד, מה שנותן שירות גרוע מאד לקורא.

הערך צריך לעבור בנייה מחדש, ולהקיף את הנושא ביסודיות, מהגמרא ועד פוסקי זמננו, כולל כל מה שבאמצע.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לצורך הג.נ. (כיוון שנרשמתי להתמודדות על ערך זה), אני הנחתי את התבנית בוויקיפדיה והנ"ל הוא העתק של דברי שם.

דויד (שיחהתרומות)

באמת תמהתי מי הלמדן שנמצא במקום ההוא. ברוך ה' שהתגלה שהלמדן לא כ"כ שם אלא בעיקר פה.

טישיו (שיחהתרומות)

שמש מרפא עדיין יש מקום לתבנית בערך? בתכלע'ס לא נראה שמישהו יכתוב את הערך מחדש, וגם אם יש טעויות בודדות זה לא מצדיק תבנית.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

טישיו נקווה שאכן מישהו ישכתב אותו, עכ”פ, זה המינימום שאנחנו חייבים כדי להשאיר את הערך במרחב. לדוגמא, בפסקה ”מגיס”, נאמר שלדעת הרמ”א מותר להגיס, אין זה נכון בפשטות ולפי הסבר המג”א והט”ז.

שו"ר, שגם בערוך השולחן זה לא כתוב, מה שמעלה את החשש שכל הערך הזה שגוי אף לשיטתו.

אין נושאים ישנים יותר