EMD G8
תבנית כלי רכב ריקה EMD G8 הוא דגם של קטר דיזל-חשמלי שנבנה על ידי חטיבת EMD של ג'נרל מוטורס בארצות הברית ועל ידי חטיבת הדיזל של ג'נרל מוטורס בקנדה. הדגם נבנה בין השנים 1954 ל-1965 בכמות של 382 יחידות ליצוא לעשר מדינות עם רחבי מסילות שונים וגם לשימוש בתוך ארצות הברית וקנדה.
סקירה כללית

G8 נבנה לשימוש בחברות רכבות של אוסטרליה, קנדה, ברזיל, קובה, מצרים, אינדונזיה, איראן, דרום קוריאה, ליבריה וניו זילנד (מחלקת DB).[1]
קטר 851 השייך לרכבת הלאומית הקנדית (במקור 7671) נמכר לחברת Texas Industries בשנות ה-80, מספרו שונה ל-208-1 (אם כי עדיין מוצג מספרו הישן 851 בתיבות המספרים) ונצבע מחדש בצבע צהוב כולו. הקטר היה זמן רב בשימוש החברה ועכשיו הוא מאוחסן על קטע מסילה בבולדר, קולורדו. בסוף שנת 2021, בעליו הנוכחיים של הקטר תרמו אותו ל"קואופרטיב של קולורדו, סן פרנסיסקו והצפון", שמתכננים להחזירו למצב תקין.
כמה עשרות קטרים מדגם G8 נבנו ברישיון על ידי Clyde Engineering באוסטרליה, כאשר חברת רכבות ויקטוריאניות רכשה בין השנים 1955 ל-1969 89 קטרים, הגרסאות המאוחרות יותר כוללות תא נהג משופר, מרכב ורדיאטור שעוצבו מחדש (ה- G8B)[2] וכאלה שנבנו לאחר 1967 (ה- G18B) מצויד במנוע EMD 645 החדש יותר במקום ב־EMD 567 שהותקן בדגמי הקטרים המוקדמים יותר.[3] הם סומנו כ־T class.
BHP רכש גם שני קטרי G8, שקיבלו סימון DE class, לשירות במסילות של המכרות של BHP באזור רכסי מידלבק, דרום אוסטרליה.[4] שני הקטרים האלה המשיכו לשרת גם ב־Cofin Bay Tramway מחוץ לפורט לינקולן.[5][6]
שירות בישראל
במלחמת ששת הימים נלקח כשלל בסיני קטר יחיד מדגם G8 שהיה שייך לרכבת המצרית (מספר 3256), ברכבת ישראל הוא קיבל מספר 251.[7] באוגוסט 2005 הקטר נמכר ביחד עם עוד 5 קטרים מדגמים האחרים לחברת NRE בארצות הברית.
פרטים טכנים
נתון | ערך |
---|---|
משקל | 70 טון |
נפח מְכל דלק | 2,840 ליטר |
מנוע | EMD 8-567, V8 |
הספק מנוע | 875 כ"ס |
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ Diesels for NZ Railways Network March 1965 page 3
- ↑ "T 347 – 356". victorianrailways.net. נבדק ב-31 במרץ 2007.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ "T 399 – 412". victorianrailways.net. נבדק ב-31 במרץ 2007.
{{cite web}}
: (עזרה) - ↑ BHP Orders Diesels for Iron Knob Line Railway Transportation November 1955 page 40
- ↑ Griffiths, D. (1985). BHP Tramways Centenary History. Mile End Railway Museum. pp. 27, 28. ISBN 0-9595073-4-5.
- ↑ Locomotives The Recorder February 1969 page 7
- ↑ Cotterell, Paul (1984). The Railways of Palestine and Israel. Abingdon: Tourret Publishing. pp. 108, 137. ISBN 0-905878-04-3.
EMD G841472932Q5323418