מנוע דיזל-חשמלי
מנוע דיזל-חשמלי או מנוע דיזל-חשמל הוא מנוע מורכב לכלי רכב המפעיל בשילוב מנוע חשמלי ומנוע דיזל. המנוע החשמלי משמש לסיבוב הגלגלים והפעלת כלי הרכב, בעוד שמנוע הדיזל משמש כגנרטור המספק חשמל למנוע החשמלי. כך שלמעשה כלי הרכב הוא רכב חשמלי הנושא עמו את תחנת הכוח שלו. שיטת הנעה זו נחשבת ליעילה יותר מהנעת דיזל ישירה בכלי רכב גדולים כדוגמת קטרי רכבת ואוניות, משום שרק מנועים חשמליים מסוגלים לספק מומנט כוח מלא במצב עמידה, דבר הקריטי ברכבות ואוניות בשל גודלן, ואשר מנועי דיזל אינם מסוגלים לעשות. בישראל מנוע דיזל-חשמלי מכונה לעיתים בטעות מנוע היברידי, אם היא איננה בהקשר של קטרים וציוד נייד רכבתי וכן בספנות (במיוחד בתחום הציוד מכני הנדסי), גם בגלל השימוש במנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי, וגם כי במקרים שבהם נעשה שימוש מסורתי בהנעת דיזל ישירה בציוד כבד (כמו בכלי צמ"ה), הדבר עשוי אף לתת את היתרון של החיסכון בדלק המזוהה עם הנעה היברידית בנוסף למומנט כוח מלא במצב עמידה.
קטרי הדיזל-חשמל הם קטרי הדיזל הנפוצים ביותר בעולם. בקטרים הללו מנוע הדיזל יוצר חשמל בעזרת גנרטור הנמצא בתוך הקטר. החשמל שנוצר בגנרטור מניע את המנועים החשמליים שבתורם מסובבים את הגלגלים. כך שלמעשה, קטר דיזל חשמלי הוא קטר חשמלי הנושא עליו את תחנת הכוח שלו.
באוניות נעשה שימוש במנוע הדומה לזה של קטרי דיזל, רק ששם הגנרטור אשר מייצר את חשמל למנועים החשמליים המניעים את הספינה מופעל תכופות על ידי טורבינת גז ולא על ידי מנוע דיזל (חוץ מבספינות קטנות יותר או במעבורות). גם אוניות קיטור השתמשו בטורבינות הקיטור למטרה זו. בצוללות לא גרעיניות, מנוע דיזל מפעיל גנרטור להטענת המצברים וכן להפעלת המנועים החשמליים של הצוללת, כאשר היא מעל למים, וכאשר הצוללת נמצאת מתחת למים, המנועים החשמליים שמניעים את הצוללת מופעלים מהמצברים.
בשנת 2009 השיקה חברת קטרפילר את ה-CAT D7E, דחפור דיזל-חשמלי. לטענת קטרפילר מנוע הדיזל חסכוני בדלק בשל גודלו וכן העובדה שהוא עובד במהירות סיבוב קבועה ומשפר את התפוקה בכ-10%.[1][2]
הערות שוליים
- ^ Caterpillar D7E Dozer: "Tractor-Hands Tractor" [Evaluation | Construction Equipment], www.constructionequipment.com
- ^ Cat | D7E Track-Type Tractor | Caterpillar, www.cat.com (באנגלית)