תת"ל 65

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.

התכנית להכפלת מסילת החוף סדנאות אפרים - שפיים (תת"ל 65) היא תוכנית אשר במסגרתה מתוכננות לקום שתי מסילות רכבת מהירות (250 קמ"ש) מתחנת מרכזית המפרץ ועד לפיצול למסילת השרון במחלף שמריהו מזרח.

ב-6 ביולי 2014 אישרה הממשלה את התכנית[1][2][3] כאשר לפי נתוני רכבת ישראל, עלות התכנית נאמדת בכ-31 מיליארד ש"ח[4].

ביום 3.6.2019 החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) לפצל את תת"ל 65 לשתי תוכניות: (א) תת"ל 65א שתעסוק בהוספת מסילות מהירות עד לתחנת חיפה חוף הכרמל; (ב) תת"ל 65ב שתעסוק בהוספת מסילות מהירות בין תחנת חוף הכרמל לתחנת מרכזית המפרץ.

לגבי ההחלטה לפצל את תת"ל 65 הוגשו עתירה לבג"ץ (בג"ץ 6812/23), אשר נקבע לדיון ביום 28.10.2024.

רקע

ב-24 בפברואר 2010, במסגרת החלטת ממשלה "נתיבי ישראל", ממשלת ישראל קבעה כי תוקם "שידרת תשתית תחבורתית -עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה ואילת בדרום, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל", שדרת התשתית תכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב"[5][6].

בשנת 2012 פורסמה התכנית לפיתוח התחבורה הציבורית בישראל[7]. במסגרת זו, משרד התחבורה קבע כי נדרש להקים "רשת ארצית מהירה" אשר תחבר את ארבע ערי מטרופולין המרכזיות בישראל.

ב-6 ביולי 2014 נחתם מסמך ההכרזה של התכנית על ידי ראש הממשלה, ובכך התכנית הפכה לתוכנית תשתית לאומית[1][2].

עיקרי התכנית

מסמך ההכרזה מפרט את מטרת התכנית כך:

מטרת הפרויקט היא שיפור השירות הרכבתי וחיבור הפריפריה אל מרכז הארץ באמצעות שדרוג והכפלת מסילת החוף הקיימת לאורך של כ-85 ק"מ, בקטע שבין 'סדנאות אפרים' ...ועד חיבור אל 'מסילת השרון'...

הקמת שתי מסילות מהירות תאפשר קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ (כרמיאל, עפולה, בית שאן ועוד) למרכזה, ללא עצירות ביניים במסילת החוף, בין חיפה לתל אביב.

תוכנית האב לפיתוח רשת מסילות הברזל, מציגה פיתוח של מסילות הצפון אשר יגדיל את הביקושים הקיימים היום. לצורך זה יש לאפשר שירות מהיר ויעיל של מערכת הסעת ההמונים הרכבתית.

שדרוג והכפלת קטע זה של מסילת החוף, שהוא השלד המרכזי של רשת המסילות הארצית, מהווה את הבסיס והיסוד לשדרוג כל מערך המסילות הארצי ושיפור תפקודו, וזאת נוכח הצורך בהגדלת תדירות הרכבות על מנת לתת מענה לביקושים הצפויים.

- במסגרת הפרויקט מתוכנן:

א. שדרוג 2 מסילות החוף הקיימות, כך שמהירות הנסיעה תגדל מ-120–150 קמ"ש לערך, ל-160 קמ"ש.

ב. הוספת 2 מסילות חדשות ומערך חשמול, המתוכננים למהירות תכן של 200–250 קמ"ש.

ג. טיפול והסדרת מפגשים מסילה לדרך לאורך תוואי המסילה.

ד. תוספת תחנות ושדרוג תחנות קיימות.

ה. תוספת שטחי 'עריכה ודיור' לצורכי תפעול מסילה.

ו. בחינה, איתור וייעוד שטחים למסופי מטענים, לאחסון ושינוע מטענים תעשייתיים ואחרים.

ז. בחינה של חלופות לתוואי המסילה באזור בנימינה, במקום התוואי הקיים או בנוסף לו.

זמני נסיעה עתידיים

על פי המסמכים הנלווים לתוכנית שהציגה רכבת ישראל[8], היא תאפשר את זמני הנסיעה הללו:

מקטע זמן נסיעה כיום זמן נסיעה אחרי תת"ל 65 קיבולת כיום (רכבות בשעה) קיבולת אחרי תת"ל 65 (רכבות בשעה) הערות
תל אביב סבידור עד תחנת חוף הכרמל 52 דקות 28 דקות 4 + 1 לעתלית 10 מהירות + 14 פרווריות מכוסה על ידי תת"ל 65 א'
תחנת חוף הכרמל עד תחנת לב המפרץ 19 דקות 13 דקות 6 10 מהירות + 10 פרווריות על פי חלופה 102 אשר הוצגה כסקיצה רעיונית לשלב התכנון הראשון (ופורסמה במסגרת הוראות סעיף 77-78 לחוק התכנון והבנייה). טרם נערך תסקיר לפיו נבחנות חלופות לעומקן.
  • עד למימוש תת"ל 65ב, הנוסעים מתחנות צפוניות לחוף הכרמל יידרשו להחליף רכבות בתחנת חוף הכרמל, בדרכם למרכז הארץ.
תחנת לב המפרץ עד תחנת נהריה 29 דקות 13 דקות 3 2 מהירות + 2 פרווריות כאשר מופעלת כרכבת מהירה ללא עצירה בתחנות הביניים
תחנת לב המפרץ עד תחנת כרמיאל 33 דקות 33 דקות 2 2 מהירות + 2 פרווריות אחת הרכבות ממשיכה לתחנת קריית שמונה העתידית

פיצול התכנית (לתת"ל 65א ותת"ל 65ב)

ב-3 ביוני 2019 החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לפצל את התכנית לשני חלקים[9][10][11], הפיצול בוצע לבקשת רכבת ישראל עקב ההתנגדויות הקרבות שהיו למקטע המסילות הצפוני לחוף הכרמל וזאת במטרה לקדם את החלק שעליו יש הסכמות.

  1. תת"ל 65א היא בקטע המסילה החל ממחלף שמריהו מזרח (שפיים) לבין חוף הכרמל.
  2. תת"ל 65ב במקטע חוף הכרמל ועד מרכזית המפרץ וסדנאות אפרים[10].

לגבי ההחלטה לפיצול התוכנית הוגשה עתירה לבג"ץ, בג"ץ 6812/23 שלוש השקמים ואח' נ' הוועדה לתשתיות לאומיות. העתירה קבועה לדיון ביום 28.10.2024.

חלופות מוצעות באזור חיפה

במסגרת תת"ל 65ב, מתוכננות לעבור בחיפה ארבע מסילות (שני צמדי מסילות), כאשר ההעדפה כי מעבר המסילות יהיה באמצעות מנהור. רכבת ישראל הציגה את חלופות 101 ו-102A כאפשריות (בעדיפות ל-102A)[12], וגורמי ציבור הציגו את חלופה 9א[13][14]:

ההכרעה על תוואי המסילות

במסגרת הליכי התכנון השונים, עיריית חיפה וגורמי ציבור הציגו גישות שונות להתמודדות עם המעבר של מסילות הרכבת בסביבת החוף[15].

  1. שיקוע מסילת החוף באזור פארק הכט - עיריית חיפה הציעה לשקע את המסילה באזור פארק הכט במסגרת התוכנית להצבת חישמול עילי של המסילה (תת"ל 18)[16].
  2. מנהור המסילה בין תחנת חיפה מרכז לתחנת חוף הכרמל - ביצוע מנהור בין שתי התחנות תוך וויתור על תחנת בת גלים והקמת תחנה חדש בבית המכס, זאת במסגרת תוכנית "חזית הים" (תמ"א 3/13/א) המקודמת על ידי עיריית חיפה[17][18][19].
  3. הוצגו חלופות נוספות לתוואי בעלויות גבוהות מאוד ועוקפות את חלק מהתחנות בחיפה - בין היתר חלופה 101 וחלופה 102A[12][20][21][13][14][22].

בחודש דצמבר 2021 החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לקדם במסגרת תת"ל 65ב את חלופה 102, ולפיה יעברו במנהרה שתי מסילות רכבת מהירות ושתי מסילות פרבריות. תיבנה תחנה תת-קרקעית בקריית הממשלה במקום תחנת הרכבת חיפה מרכז – השמונה שתבוטל, ותחנת חיפה - בת גלים תשמש את הרכבת הפרברית[23][24].

ב-12 בדצמבר 2022 אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את "התוכנית הכפלת מסילות החוף" (תת"ל 65א'). התוכנית מתייחסת למקטע שבין שפיים לחוף הכרמל. המסילות הקיימות ישודרגו כדי לאפשר נסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש. כמו כן יוקמו שתי מסילות חדשות שיאפשרו נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש. לאורך התוואי מתוכננות 11 תחנות, מתוכם ארבע תחנות חדשות: זיכרון יעקב, אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה, שפיים. בארבע תחנות אחרות יוקמו מבני תחנה חדשים בנוסף או במקום הקיימים: חוף הכרמל, עתלית, חדרה, נתניה מרכז וספיר. המסילה אשר עוברת בתוך בנימינה תתבטל, והמסילה החדשה תעבור בסמוך לכביש 4 בין אור עקיבא ובנימינה[25].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 מסמך ההכרזה כתוכנית תשתית לאומית, תת"ל 65.
  2. ^ 2.0 2.1 חתימת ראש הממשלה והשרים על מסמך ההכרזה.
  3. ^ רשימת תוכניות המקודמות בוועדה לתשתיות לאומיות.
  4. ^ תמליל ישיבת הות"ל מיום 3 ביוני 2019.
  5. ^ החלטת ממשלה נתיבי ישראל, תש"ע-2010.
  6. ^ נתיבי ישראל - תוכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל, תש"ע-2010.
  7. ^ פיתוח התחבורה הציבורית בישראל - תוכנית אסטרטגית (2012).
  8. ^ מצגת רכבת ישראל שקפים 66 עד 76, חומרים נלווים לדיון בדצמבר 2021.
  9. ^ יגאל חי, מכה לחיפה: התוכנית להכפלת המסילה פוצלה, אתר כלבו חיפה, 3 ביוני 2019.
  10. ^ 10.0 10.1 החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות מיום 3 ביוני 2019.
  11. ^ אמיתי גזית, הרכבת ביקשה לדחות את הכפלת מסילת הרכבת בחיפה לשנת 2040, באתר כלכליסט, 3 ביוני 2019
  12. ^ 12.0 12.1 מצגת הרכבת שהוצגה בפורום הבינמשרדי ב-31 באוקטובר 2019.
  13. ^ 13.0 13.1 אדם טבע ודין, 4 במרץ 2018.
  14. ^ 14.0 14.1 תמליל ישיבת הות"ל, 5 במרץ 2018.
  15. ^ אתר למנויים בלבד אורן דורי, 28 דקות מחיפה לתל אביב? הוויכוח הבלתי נגמר שתוקע את הרכבת, באתר TheMarker‏, 20 בדצמבר 2017
  16. ^ הסכם גישור עיריית חיפה ורכבת ישראל.
  17. ^ הסכם עקרונות בין עיריית חיפה ומשרד האוצר, 6 ביוני 2015.
  18. ^ תמליל המועצה הארצית מיום 2 באוגוסט 2016; תמ"א 3/13/א.
  19. ^ שלומית צור, ‏חיפה: אושר פרויקט שיקוע מסילות הרכבת והקמת 7,700 דירות, באתר גלובס, 4 בנובמבר 2015
  20. ^ הפורום הבינמשרדי, 31 באוקטובר 2019.
  21. ^ בג"ץ 7741/19 שלוש השקמים נ' הוועדה לתשתיות לאומיות.
  22. ^ בג"ץ 7741/19 שלוש השקמים נ' הוועדה לתשתיות לאומיות.
  23. ^ בועז כהן, יוצאת לדרך התוכנית שתיקח אתכם מחיפה לתל אביב ב-30 דקות, באתר כלבו – חיפה והצפון, 13 בדצמבר 2021
  24. ^ גיא נרדי, ‏שאלה של 13 מיליארד שקל: האם הרכבת בחיפה תרד מתחת לאדמה?, באתר גלובס, 23 בדצמבר 2021
  25. ^ יובל שדה, אושרה תוכנית הרכבת המהירה לחיפה: זמן הנסיעה לתל אביב יתקצר לחצי שעה, באתר כלכליסט, 12 בדצמבר 2022
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

39616848תת"ל 65