תחנת הרכבת מרכזית המפרץ
בתחתית התמונה רציפי קו החוף, בחלקה העליון רציף קו העמק | |||||
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 3 ביולי 2018 (רציף מסילת העמק) | ||||
מיקום | |||||
מיקום | מרכזית המפרץ, חיפה | ||||
קואורדינטות | 32°47′38″N 35°02′13″E / 32.793922°N 35.036956°E | ||||
אתרים סמוכים | צ'ק פוסט, מרכזית המפרץ | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | נהריה, עכו, כרמיאל, קריית מוצקין, יקנעם, עפולה, בית שאן, עתלית, בנימינה, תל אביב, מודיעין, לוד, רמלה, קריית גת, באר שבע | ||||
|
תחנת הרכבת מרכזית המפרץ היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המהווה חלק מהמרכז התחבורתי מרכזית המפרץ ומשרתת את אזור מזרח חיפה, העיר נשר, הקריות ואת אזור התעשייה והמסחר של הצ'ק פוסט ומפרץ חיפה.
זוהי תחנת הרכבת הראשונה בישראל המשרתת שתי מסילות נפרדות – שני הרציפים המשרתים את מסילת החוף של רכבת ישראל שוכנים בצמוד לסינמול ורציף אחד המשרת את מסילת העמק שוכן על גשר הממוקם מעל מרכזית המפרץ. כמו כן, זוהי תחנת הרכבת ראשונה בישראל שנבנתה ביוזמתו של משקיע פרטי ובמימון חלקי שלו.
התחנות שביניהן נמצאת תחנת מרכזית המפרץ הן חיפה מרכז – השמונה וחוצות המפרץ על מסילת החוף, ותחנת הרכבת יקנעם – כפר יהושע במסילת העמק.
היסטוריה
התחנה הוקמה בשנת 2001 על ידי רכבת ישראל ובמימונם של יזמים פרטיים - יזמי קניון לב המפרץ, החברות א. דורי, שופרסל ואמפל. היא נקראה "תחנת הרכבת לב המפרץ" על שם הקניון הסמוך לה, "לב המפרץ" (שכעבור שנים, הוסב שמו ל"סינמול"). בעלי השליטה ומתכנניה התבקשו לעצב את מעבר הנוסעים כך שיעבור בתוך הקניון. זוהי התחנה הראשונה שהוקמה בשיטה זאת ובעקבותיה נבנתה בשיטה דומה התחנה הסמוכה, תחנת הרכבת חוצות המפרץ. תחנת "לב המפרץ" החלה לפעול ב-6 בספטמבר 2001[1].
בשנת 2002 נפתחה "מרכזית המפרץ" במבנה זמני הסמוך לתחנת הרכבת. מהמבנה החדש יצאו קווי האוטובוס לצפון במקום מהתחנה המרכזית בבת גלים. הסמיכות לתחנה הגבירה את תנועת הנוסעים בתחנת הרכבת.
ב-16 ביולי 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה לאחר שטיל קטיושה פגע במוסכי הרכבת במרכז חיפה והרג שמונה מעובדי רכבת ישראל. רק ב-14 באוגוסט (תום המלחמה), חודשה תנועת הרכבות לתחנה וממנה.
כחלק מהקמת מסילת העמק תוכננה הקמת תחנה חדשה במתחם מרכזית המפרץ, אשר תחילה יועד לה השם "לב המפרץ מזרח". עקב עיכוב בבניית התחנה, תחנה זו לא הייתה מוכנה לתאריך הפתיחה המקורי בשנת 2016. לבסוף, ב-3 ביולי 2018, כאשר הושלמה הבנייה, היא נפתחה כרציף החדש המשרת את מסילת העמק ונקרא "מרכזית המפרץ – קו העמק". באותה עת הוחלף השילוט בתחנה המקורית מ"לב המפרץ" ל"מרכזית המפרץ - קו החוף", ושמה של התחנה על שתי מסילותיה שונה ל"מרכזית המפרץ" (בדומה לשם מסוף האוטובוסים הסמוך).
מבנה התחנה
בתחנה עוברות שלוש מסילות – שתי מסילות כחלקת ממסילת החוף ומסילה בודדת כחלק ממסילת העמק.
בתחנה שני רציפי צד המחוברים ביניהם במעבר עילי. ניתן להיכנס ולצאת מן התחנה דרך המעבר העילי, המחובר לאולם נוסעים קטן שנמצא בתוך מרכז הקניות (בדומה לתחנת הרכבת תל אביב השלום). במעבר זה על הולכי רגל לעבור דרך הקניון. בסוף שנת 2016 נפתחה יציאה נוספת מן התחנה בקצה הדרומי של רציף 1 המגיעה ישירות למסוף האוטובוסים מרכזית המפרץ. בשנת 2018 הוקם גשר הולכי רגל נוסף מתוך מרכז הקניות ישירות אל מרכז התחבורה המשודרג מרכזית המפרץ.
בסוף 2017 החל פרויקט של רכבת ישראל לשדרוג תחנת הרכבת. במסגרתו הוארכו רציפי הרכבת בתחנת קו החוף לאורך של 373 מטרים (והם הארוכים ביותר בארץ נכון לשנת 2019), בנוסף נבנה גשר הולכי רגל באורך 60 מטרים המקשר את רציפי קו החוף לרציפי העמק. הגשר צפוי להיפתח בשנת 2019. במסגרת שדרוג התחנה נבנו גם דרגנועים המובילים מהגשר לרציפים, חדרים טכניים ואף בוצעה הכנה לחשמול עתידי של קו הרכבת.
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
- ערך מורחב – שירות האוטובוסים במרכזית המפרץ
שירות רכבות בתחנה
.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת לב המפרץ באתר רכבת ישראל
- נועם דביר, תרדו קצת מהפסים – מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
- מרכזית המפרץ ותחנת רכבת לב המפרץ מזרח, באתר גורדון אדריכלים
הערות שוליים
- ^ תחנת רכבת "פרטית" ראשונה בקניון לב המפרץ, באתר גלובס, 29 באוגוסט 2001
34138404תחנת הרכבת מרכזית המפרץ