לדלג לתוכן

שיחת קטגוריה:קרבנות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 22 ימים מאת עזריאל3 בנושא פיצול

פיצול

מכלולאים פעילים‏ לכאו' יש לכלול את ה"קרבנות פשע" וכו' בקטגוריה אחרת, איך לדעתכם צריך לקרוא לה? שבלי הלקט (שיחה) 14:08, 24 במרץ 2026 (IST)תגובה

לא הבנתי את השאלה. ממוני גבך (שיחה) 16:20, 24 במרץ 2026 (IST)תגובה
כרגע הקט' כוללות קרבנות בבית המקדש, וגם אנשים שהיו "קרבנותיו" של פלוני אלמוני, ואין קשר בין אחד לשני, ולכן אני רוצה ליצור קטגוריה נוספת שתכלול את קרבנות הפשע וכו', ואיני יודע כיצד לקרוא לה שבלי הלקט (שיחה) 16:23, 24 במרץ 2026 (IST)תגובה
לכאורה את הקט' הנוכחית צריך להחליף ל"קרבנות (יהדות)". תוכל לעשות גם פירושון ממוני גבך (שיחה) 16:28, 24 במרץ 2026 (IST)תגובה
נגד הקרבנות בביהמ"ק הם משמעות ראשית, צריך למצוא שם לשניה שבלי הלקט (שיחה) 16:29, 24 במרץ 2026 (IST)תגובה
זה מצחיק שזה האסוסיאציה שלך כשאתה רואה סוגריים. הסוגריים לא נועדו אלא להבהרה גרידתא. ממוני גבך (שיחה) 22:51, 24 במרץ 2026 (IST)תגובה
שבן אדם מחפש קט:קרבנות, מן הראוי להפנות אותו לדבר אליו מסתבר שהתכוון. שבלי הלקט (שיחה) 08:45, 25 במרץ 2026 (IST)תגובה
תביא דוג' של ערכים שיהיו בקט', זה יקל עלי ממוני גבך (שיחה) 12:03, 25 במרץ 2026 (IST)תגובה
לא ערכים אלא קטגוריות, קט:קורבנות פשע, קט:נפגעי תאונות דרכים קט:קורבנות תקיפת בעלי חיים ודומיהם, כל אלו כלולים כרגע בקטגוריה זו שבלי הלקט (שיחה) 13:57, 25 במרץ 2026 (IST)תגובה
העברתי לקטגוריה:ויקטימולוגיה, בתקווה שהבנתי נכון את משמעות המושג, כי נכון להיום הערך ויקטימולוגיה כתוב ביפנית, אם טעיתי נא לתקן שבלי הלקט (שיחה) 15:07, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
@שבלי הלקט, 4 בעיות:
  1. "בתקווה שהבנתי נכון" נשמע כמו משהו שלא מספיק בשביל לשנות ערכים באנציקלופדיה.
  2. לא מסכים עם ההחלטה שלך שהמשמעות העיקרית היא קרבנות בבית המקדש, אנחנו באנצי' ולא בעולם האמת.
  3. אתה לא חושב ששינוי כל כך רחבי מצריך יותר מהסכמה בין שני עורכים?
  4. בדקת האם יש השפעה על מערך העדכון?
אפר (שיחה) 15:18, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
במחשבה שניה ייתכן שיותר נכון לפצל את זה ככה מסיבות פרקטיות, בכל מקרה שינוי כזה משמעותי עדיף שייעשה רק כשהחלופה בהכרח נכונה, ואחרי דיון יותר נרחב. אפר (שיחה) 15:30, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אז אם כך, לכאורה אתה מסכים שלמען הסדר הטוב כדאי להחליף את הקט' הנוכחית ל"קרבנות (יהדות)". ממוני גבך (שיחה) 15:41, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אכן כדאי, באם מה שעשיתי אכן היה שגוי. שבלי הלקט (שיחה) 15:49, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
נחכה לחוו"ד נוספות
  1. האם לפצל את הקטגוריה או לא (מסיבות מהותיות או פרקטיות)
  2. אם כן האם להשאיר את קרבנות בית המקדש ולהעביר את "קרבנות מעשי טרור" וכדו' או להיפך
  3. אם להוציא את קרבנות שאינם בהקשר של קרבנות בית המקדש, האם קטגוריה:ויקטימולוגיה היא אכן ההגדרה האנציקלופדית הנכונה.
בעלי זכות הצבעה אפר (שיחה) 15:51, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
לדעתי צריך להעביר את קורבנות מעשה פשע וכדו' לקטגוריה אחרת, (אולי קט:ויקטימולוגיה.) שאומרים לאדם קורבנות הוא ישר חושב על קרבן בהמה, ולא על קורבנות נפגעי טרור וכד'. חד גדיאשיחה 15:56, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
עצור ילד ברחוב ושאל אותו "מה זה קרבן"? - קרבן זה משהו שמקריבים על גבי מזבח. זוהי משמעות עיקרית וראשית. כל הקטע הזה לקרוא לנפגעים ונרצחים "קרבנות" זה מאוד מוזר.
אגב, יש פה מדיניות במכלול להעביר את כל הדפים בשם "קורבן" ל"קרבן". אז אולי אפשר ליצור קטגוריה "קורבנות" לכל אותם קורבנות אדם? למאי נ"משיחה • ח' בניסן ה'תשפ"ו 15:56, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
לא, קורבנות זה קרבנות, אין הבדל, ספציפית לקרוא לזה בשם קוראים לזה קרבנות, אבל אין הבדל במשמעות. חד גדיאשיחה 15:58, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אז מדוע זה מוחלף באופן גורף? (כולל קטגוריה זו עצמה, עיין גרס"ק) למאי נ"משיחה • ח' בניסן ה'תשפ"ו 15:59, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אם תשאל אותו מה זה קורבן הוא יענה כדבריך, אם תשאל מבוגר מי היה קורבן הוא יאמר לך "היהודים השואה", כמובן דוג' בעלמא.
שאלות שמנוסחות בצורה שונה עלולות להביא תשובה שונה. (תורת הסקרים למחיליםקריצה)
לא שאני בטוח מה הדבר הנכון לעשות, רק מתייחס לטענה עצמה אפר (שיחה) 15:59, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה

גם "היהודים בשואה" היו קרבן מהסוג של הקרבה על גבי המזבח, בראי של חרדי מבוגר.

כאן עוסקים גם בקרבנות של תאונות דרכים ובעלי חיים. על איזה מזבח בדיוק "הוקרבו" אותם מסכנים? למאי נ"משיחה • ח' בניסן ה'תשפ"ו 16:02, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
@למאי נ"מ אמרתי שספציפית קוראים לזה כך, (למה? לא יודע), אבל זה אותו משמעות כך שאם כל הסברא שלך (ושלי) להעביר את הערך היא על פי זה שקרבנות במשמעות ראשונה הכוונה לקרבנות בהמה, אין הבדל בין זה לקורבנות.
הוספתי לאחר התנגשות עריכה: ו@אפר אם היה קטגוריה "מי היה קרבנות" לא הייתי מכניס לשם את הערכים עז פרה ושור, אך שיש קטגוריה "קרבנות" לחוד המשמעות היא קרבנות שהוקרבו בביהמ"ק, ושנזכה להקריבם בקרוב. חד גדיאשיחה 16:04, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
@חד גדיא, לא כתוב לא מי ולא מה, קט' היה סה"כ סוג של ריכוז הקשרים מסויים כשמילה המקשר היא בדר"כ המשותף לכולם והמגדירה לכולם.
@למאי נ"מ, אתה מדבר על לשה"ק, בעברית קרבן זה מי שעובר פשעים מסוג מסויים. אפר (שיחה) 16:25, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אז לכאורה ויקטימולוגיה הכי מתאים. למאי נ"משיחה • ח' בניסן ה'תשפ"ו 16:26, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אני לא יודע, זה מילה שבחיים לא שמעתי, רובנו כנראה. אפר (שיחה) 16:56, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
גם אני לא. חד גדיאשיחה 17:00, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אני מסכים עם הטיעון שקרבן משמעותו הראשית לדבר בקרב על גבי המזבח. אציין שבקטגוריות זה קצת פחות מציק לי. מוטי ~ שיחה • ט' בניסן ה'תשפ"ו • 20:27, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אני בעד להעביר את קרבנות ביהמ"ק לקט' "קרבנות (יהדות)" כמו שכתבתי לעיל. ממוני גבך (שיחה) 21:35, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
ואני בעד להשאיר במצב הנוכחי שבלי הלקט (שיחה) 21:37, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
מעורבב? ממוני גבך (שיחה) 21:39, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
כרגע זה לא מעורבב אלא כל קרבנות הפשע וכו' הועברו לקט:ויקטימולוגיה שבלי הלקט (שיחה) 21:40, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
חשבתי שצריך לחכות לבז"ה ממוני גבך (שיחה) 21:41, 26 במרץ 2026 (IST)תגובה
אם כרגע זה לא מעורבב אני גם בעד להשאיר ככה, אולי כדאי למצוא שם נורמלי לויקיטמולוגיה.. קריצה עזריאל3 (שיחה) 10:41, 27 במרץ 2026 (IDT)תגובה