שיחה:לכבוד התנא הא-לוהי רבי שמעון בר יוחאי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 6 חודשים מאת זאב אריות בנושא שינוי שם
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

טיוטה:לכבוד התנא הא-לוהי רבי שמעון בר יוחאי

- הועבר מהדף המכלול:העברת דפי טיוטה

מנטרים אבקש להעביר את טיוטה:לכבוד התנא הא-לוהי רבי שמעון בר יוחאי למרחב הערכים. נראה לי בשל. לשנות ל"האלוקי". תודה. למאי נ"משיחה • כ"ג בניסן ה'תשפ"ד (IDT) 15:12, 1 במאי 2024 (IDT)תגובה

@למאי נ"מ מי מחבר השיר? שמש מרפא (שיחה) 13:41, 6 במאי 2024 (IDT)תגובה
מי שחיבר את טובים מאורות 😉... סתם, אין לי מושג, בא נחכה לכותב שיחי'. הגדה של פסח (שיחה) 13:52, 6 במאי 2024 (IDT)תגובה
@שמש מרפא, אתה שואל על השיר שבתיבה או על נשוא הערך?  הגדה של פסח (שיחה) 14:01, 6 במאי 2024 (IDT)תגובה
הלחן הוא מבית חסידות רוז'ין, ולכאורה גם המילים. ייתכן גם שזה נגזר מ"מה לכם פה". למאי נ"משיחה • כ"ח בניסן ה'תשפ"ד (IDT) 17:04, 6 במאי 2024 (IDT)תגובה
לדעתי זה נגזר מ'מה לכם פה' ~ תכליתישיחה • כ"ח בניסן ה'תשפ"ד 17:08 (IDT) 17:08, 6 במאי 2024 (IDT)תגובה
כדאי לברר את הנושא ולא להסתמך על ניחושים. זה מידע מהותי מאד. שמש מרפא (שיחה) 14:45, 7 במאי 2024 (IDT)תגובה
מה מהותי? מי חיבר את המילים "התנא האלוקי"? זה כתוב בהרבה מקומות ובשער ספר הזוהר. למאי נ"משיחה • ח' באייר ה'תשפ"ד (IDT) 13:08, 16 במאי 2024 (IDT)תגובה
מי כתב את מילות השיר, והאם הוא קדם לשיר "מה לכם פה". אם מניחים שזה נלקח נשם הוא צריך לכאורה להיות חלק מהערך הנ"ל. שמש מרפא (שיחה) 10:57, 17 במאי 2024 (IDT)תגובה
בעלי זכות הצבעה האם לדעתכם צריך לשלב ולא צריך ערך נפרד בשביל השיר? למאי נ"משיחה • ט' באייר ה'תשפ"ד (IDT) 13:09, 17 במאי 2024 (IDT)תגובה
@שמש, שקלתי את הדברים שוב, אין שום הגיון שהמילים יילקחו מהשיר "מה לכם פה" שחובר בשנות הת"ש, בעת שהלחן על "לכבוד התנא" עתיק יותר (מקורו בחסידות רוז'ין). אם כבר אז להיפך, "מה לכם פה" לקח את הפזמון מ"לכבוד התנא". עכ"פ, לדעתי לא צריך להיות חכם גדול כדי לחבר את המילים "לכבוד התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי", אלה מילים מתבקשות ולא צריך לחבר אותן. למאי נ"משיחה • י"א באייר ה'תשפ"ד (IDT) 21:31, 18 במאי 2024 (IDT)תגובה
המילים לא לקוחות מהשיר מה לכם פה, אין קשר, זה מוזכר כבר בספרים מוקדמים --לעבעדיג (שיחה) 01:29, 19 במאי 2024 (IDT)תגובה
מה יהיה? למאי נ"משיחה • ט"ו באייר ה'תשפ"ד (IDT) 14:03, 23 במאי 2024 (IDT)תגובה
והיה ה' למלך. תוסיף קט' בבקשה. יכול להיות שעדיף לכתוב את השם כקריאתו. שמש מרפא (שיחה) 16:59, 23 במאי 2024 (IDT)תגובה
גם לדעתי יש לשנות להאלוקי תלמיד חכמי הדור (שיחה) 13:35, 7 במאי 2024 (IDT)תגובה

- סוף העברה

שינוי שם

בעלי זכות הצבעה אני רוצה לפתוח דיון האם יש לשנות את השם ל"האלוקי", הן מפני שהמכלול מעדיף לכתוב שמות הקודש כך מאשר לשים מקף (ראו לדוגמא כאן), והן מפני שלא מצינו שאדם יאמר "הא-לוהי". אמנם בשמות ערכים כן מקובל לכתוב עם מקף, כמו י-ה א-לי וגואלי או י-ה ריבון עלם אך לדעתי הסיבה היא מפני שאומרים אותם בתפילה ואז כן מבטאים את השם, משא"כ לכבוד התנא לא כתוב בשום תפילה ואף פעם לא אומרים זאת עם השם. למאי נ"משיחה • כ"א באייר ה'תשפ"ד (IDT) 15:32, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה

צודק, המעמיק (שיחה) 15:34, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
לא מצאתי העדפה לקל על א-ל, אני סבור שההעדפה אמורה להיות הפוך. הסיבה שבשמות ערכים המקובל הוא א-ל, אינה משום הגייתם כך, אלא משום שהשם הנכון הוא בא' והמקף נוסף כדי למנוע כתיבת שם כצורתו. הסיבה לשנות כאן היא משום שכיוון שמדובר בפיוט וזו צורת הגייתו הקבועה יש מקום להעדיף את זה. לי אין דעה בנושא. מוטי ~ שיחה • כ"א באייר ה'תשפ"ד • 15:54, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
האלוקי. ההגיה האחרת לא באה כלל לידי שימוש, גם לא בכתיבה. הגדה של פסח (שיחה) 15:55, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
מסכים. הערתי זאת בעת העברת הערך (באופן כללי יש עדיפות למקף, כיוון שהוא לא משנה מהצורה המקורית). שמש מרפא (שיחה) 15:59, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
מתייג גם את עורכי שמות הקודש‏ שיביעו את דעתם. למאי נ"משיחה • כ"א באייר ה'תשפ"ד (IDT) 16:02, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
בעד האלקי יואל נאמןשיחה • כ"א באייר ה'תשפ"ד 16:25 (IDT) 16:25, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
הספרדים מקפידים לומר "א-לוהי". עמוס חדד (שיחה) 17:54, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
גם התימנים, והרבה מהאשכנזים אומרים בהרבה פיוטים עם ק', ממילא אין כ"כ הבדל בין זה לשאר הערכים. בעד להשאיר עם מקף. דויד (שיחה) כ"א באייר ה'תשפ"ד 18:30 (IDT)
לאור דברי עמוס ודויד, אני נגד שינוי. מוטי ~ שיחה • כ"א באייר ה'תשפ"ד • 18:33, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
וכך גם אני. איךשיחה ~ מיילכ"א באייר ה'תשפ"ד. 18:57, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
הספרדים שרים את זה בכלל? הגדה של פסח (שיחה) 19:50, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
רק לכם מותר לשיר בר יוחאי? קריצה עמוס חדד (שיחה) 20:06, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
אני שואל בעיקר בגלל הלחן. הגדה של פסח (שיחה) 20:16, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
@עמוס חדד, אני ראיתי למשל את ההדלקה של הרב שלמה משה עמאר במירון, ושם שרים "האלקי", מצד שני אני לא יודע כי מוטי שטיינמץ שר שם, אז אולי בגלל שהוא אשכנזי הוא שר כך? למאי נ"משיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד (IDT) 20:23, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
הלחן של בר יוחאי הוא ספרדי ואם האש' יכולים לשיר לחן ספרדי אז למה לא הפוך (נ"ל שלזה התכוון עמוס חדד) יואל נאמןשיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד 21:11 (IDT) 21:11, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
לא, לפי בר יוחאי (פיוט), הלחן הוא אשכנזי. הגדה של פסח (שיחה) 21:14, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
הלחן של לכבוד התנא הוא לבטח אשכנזי למאי נ"משיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד (IDT) 21:20, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
מעניין, שנים שאני יודע שהוא לחן ספרדי. יש דרישת מקור בערך שלא נענתה אולי יש למישהו מקור בנידון? יואל נאמןשיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד 21:22 (IDT) 21:22, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
בר יוחאי, מאן דכר שמיה? מדברים כאן על "לכבוד התנא", לא על "בר יוחאי". למאי נ"משיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד (IDT) 21:28, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
@למאי נ"מ תקרא את השיחה מלמטה למעלה. איךשיחה ~ מיילכ"ב באייר ה'תשפ"ד. 21:34, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
ניסיתי להסביר את הקריצה של עמוס חדד דלעיל... יואל נאמןשיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד 21:34 (IDT)  21:34, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
אבל אתה צודק הדיון צריך להעשות במקומו, התנדבתי לפתוח אותו. יואל נאמןשיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד 21:44 (IDT)  21:44, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
ג"א מצטרף לדעות שבעד. זאב אריות (שיחה) 09:48, 30 במאי 2024 (IDT)תגובה

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── כוונת רבינו עמוס כמובן לעצם הפיוט "בר יוחאי", שמקורו בלוב. מוטי ~ שיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד • 21:58, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה

תכל'ס, עמוס לא ענה האם הספרדים שרים בכלל את "לכבוד התנא" שלחנו הוא אשכנזי. למאי נ"משיחה • כ"ב באייר ה'תשפ"ד (IDT) 22:35, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה
@הוא לא ענה, כי הוא כתב בבירר שהם שרים את זה. (ואפילו כתב איך שרים). כמובן שאינו משנה באיזה לחן שרים, אם באשכנזי או ספרדי. איךשיחה ~ מיילכ"ב באייר ה'תשפ"ד. 23:03, 29 במאי 2024 (IDT)תגובה