שיחה:הגדה של פסח/ארכיון
כנ"ל גם חצי מתמונה "פסח מצה" ו"מה נשתנה" בהגדת רוטשילד.
"הא לחמא" נאמר בארמית מכיוון שזו תוספת מאוחרת שנוספה בגלות בבל
השאר נכתב בזמן בית שני שהיה אחר גלות בבל.
ציטוט מהאקדמיה
יסודו של נוסח ההגדה בשלהי בית שני, אך מוסכם על הכול כי הפסקה הארמית מאוחרת, ומקורה בבבל של תקופת הגאונים (לפני המאה העשירית לספירה). היא אינה כלולה בהגדות מארץ ישראל בתקופה זו, ואף לא בכל ההגדות שמקורן בבבל.
הארמית הייתה שפת הדיבור העיקרית בפיהם של יהודי בבל בתקופת הגאונים. וייתכן שפסקה זו נכתבה לשם תמצית ההגדה שלשונה עברית. בעבר לא הכול ידעו והבינו עברית, ובפרט הנשים והילדים. כדי לשתף את כל בני הבית בתוכן העיקרי של הלילה נקבע טקסט קצר המובן לכל שומע וכולל את המסר בקיצור.
ההגדה מיוחדת בהיותה טקסט הנקרא בפנים הבית, בנוכחות כל בני המשפחה יחד. במהלך הדורות נוספו להגדה קטעים בלשונות הדיבור של היהודים שבכל אתר ואתר. בדרך זו שיתפו את כל המסובים באמירת ההגדה וקירבו את התוכן שלה לדעתם ולהבנתם.
ניתן לצרף את ההגדה והגדת עם פירוש קל ומשולב להורדה חינם מכאן (אין לי גישה לעריכת דף זה):
- הוסרה פרסומת *
יושב פלשת, בשביל לתייג את כל המפעילים (גם את אלו שבחופשה מכלולאית...)
יש את תבנית {{מפעילי מערכת}}...
מכיר, רציתי לגוון קצת...
זו המדיניות שכתובה בהמכלול:מיזם שמות הקודש:
# י"י: אין חובה לשנות, באם משנים, לשנות ל: ה'
נו, אז אתה כן יודע! למה תייגתנו לשנות?
זה אספקלריה.
מתי כבר תלמדו שכשאני כותב "שמות הקודש" ומתייג את עורכי אספקלריה, ב-98% זה בגלל שיש בערך תבנית סינון?!
זה כבר למדנו מזמן, אבל מתי כבר תלמד שאין צורך לשנות ולכן אל תתייג סתם?.....
זהו, שראית בעצמך שכן צריך לשנות!!! תבנית:כועס קצת
ציטוט מדבריך עיין לעיל (כבר שכחת?):
זו המדיניות שכתובה בהמכלול:מיזם שמות הקודש:
# י"י: אין חובה לשנות, באם משנים, לשנות ל: ה'
אין חובה, אבל בזה אני מחמיר.
אתם שלוחי מצווה שלי
אל תחמיר עלינו בבקשה...
תחמיר רק על עצמך!...
כתוב בפירוש בציטוט שלך שאם משנים, לשנות ל:ה', אבל אם אתה לא יכול לשנות - לא כתוב שתשלח אותנו...
לא רוצה- תסיר את עצמך מהתבנית.
עורך אספקלריה זה עול. אין מה לעשות...
רק למה שצריך, לא לחומרות...
בלי דקדוקי עניות!
תתגבר על העצלות...
י"י זה בעצמו כינוי לשם הוי"ה, בדיוק כמו ה'.
זה משמות הנגנזים, לא?!
יש כאלה שמקדפידים לגנוז גם ה' ולכתוב מקום ד'. זה לא אומר שצריך להחליף את ה' במכלול, כנ"ל י"י.
מה פשר ההקבלה הזו?!