פורטל:גרמניה/כלכלה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כלכלת גרמניה, על פי מדדים כלכליים מקובלים, היא הראשונה בגודלה באירופה. מאז איחוד גרמניה לכדי מדינת לאום, המדינה תועשה במהירות ורשמה זינוק כלכלי מדהים בהיקפו, ואולם נסיונותיה להשיג מעמד של מעצמה אירופית מובילה הגיעו לקצם עם תבוסתה במלחמת העולם הראשונה. נכון לשנת 2008, היא החמישית בגודלה בעולם במונחי תוצר לאומי גולמי (ביחס לכוח הקנייה) אחרי ארצות הברית, סין העממית, יפן והודו. נכון ל-2004, גרמניה הייתה היצואנית הגדולה ביותר בעולם, חרף חוזקו של מטבע האירו. מאז סין עקפה אותה. שותפות הסחר העיקריות שלה כוללות את צרפת, ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, איטליה והולנד.

גרמניה ענייה יחסית במוצרי גלם. רק ליגניט ומלח אשלג זמינים בכמויות משמעותיות מבחינה כלכלית. תחנות כוח לשריפת ליגניט הן ממקורותיה העיקריים בגרמניה להפקת חשמל. נפט, גז טבעי ומשאבים נוספים, על פי רוב, מיובאים ממדינות אחרות. גרמניה מייבאת כשני שלישים של האנרגיה אותה היא צורכת. המדינה ידועה בתעשיותיה בתחום ההנדסה, בעיקר כלי רכב, מכונות, מתכות וסחורות כימיות.

לערך המלא - לקטגוריה


כלכלת גרמניה: BDI - Made in Germany - NMI - גישת ההכנסות הגרמנית - הנס הכלכלי (גרמניה) - מכרות רמלסברג - מרק גרמני - שיתוף עובדים בקבלת החלטות - המודל הגרמני
חברות גרמניות: Crytek - Lyra - Miele - SAP (חברה) - אדידס - אדקה - אוטו בוק - אי גה פארבן - אלדי - ד"ר אטקר - הוגו בוס - ויוסוניק - DHL - ליבהר - מילר (חברה) - מסרשמיט - סטאבילו - סימנס - פאולנר - קבוצת פולקסווגן - קוזיול - קרופ
חברות תעופה: XL איירווייז (גרמניה) - אייר ברלין - אינטרפלוג - ג'רמנווינגס - גרמניה (חברת תעופה) - האפאג לויד פלוג - המבורג אינטרנשיונל - יורווינגס - לופטהנזה - לופטהנזה סיטי ליין - לופטהנזה קרגו - קונדור איירליינס - קונטקט אייר
יצרני רכב: BMW - NSU - אאודי - אופל - מאן - מייבאך - מרצדס AMG - מרצדס-בנץ - פולקסווגן - פורשה
כלכלנים גרמנים: נתן - אופנהיימר - במברגר - הילפרדינג - זומבארט - לאכמן - ליסט - מורגנשטן - פרידלנדר - רפקה - שטריגל

ערך נבחר

הנס הכלכלי הוא כינוי מקובל לגל הצמיחה הכלכלית חסר-התקדים שעברו גרמניה המערבית ואוסטריה אחרי מלחמת העולם השנייה. את המונח טבע "הטיימס" הלונדוני ב-1950. בתום מלחמת העולם השנייה התמוטטה המדינה הגרמנית לחלוטין; רוב הערים הגדולות עמדו בהריסותיהן, התשתית התחבורתית - רכבות, גשרים, כבישים, שדות תעופה, נמלים - הושבתו ונהרסו, וכך גם מפעלים חיוניים אחרים. כשבעה וחצי מיליון גרמנים נהרגו במלחמה - רובם חיילים בגיל העבודה. זרם עצום של מיליוני פליטים גרמנים מן המזרח שטף את המדינה, ולרובם לא היה מקום לגור בו. על גרמניה הושתו פיצויים כבדים, בעיקר בדמות סחורות ומחצבים, וכן שירותים כמו חשמל. מחסור חמור בפחם בסוף שנות הארבעים, שפגע בכל מדינות אירופה, הביא למותם מקור של אלפי אזרחים. נוצר גם מחסור במזון, בין השאר בגלל פיקוח על מחירים, שהונהג עוד בימי הנאצים, וקיצבת המזון שחילקו בעלות הברית הייתה 1040 - 1550 קלוריות ליום.