הרועה (על פי מילה)
מידע כללי | |
---|---|
צייר | וינסנט ואן גוך |
תאריך יצירה | נובמבר 1889 |
טכניקה וחומרים | שמן על קנבס |
נתונים על היצירה | |
מספר יצירה | F 699, JH 1838 |
מיקום | מוזיאון תל אביב לאמנות, ישראל |
הרועה (על פי מילה) (באנגלית: The Shepherdess (after Millet), בהולנדית: De Herderin (naar Millet)) הוא ציור שמן על קנבס של הצייר ההולנדי וינסנט ואן גוך. את הציור צייר ואן גוך בשנת 1889 כשהיה מאושפז במנזר סן פול דה מסול שבסן רמי, פרובאנס, אשר בדרום צרפת. היצירה מוצגת במוזיאון תל אביב לאמנות, כחלק מאוסף משה ושרה מאייר.
אודות היצירה
הרועה (על פי מילה) צויר בסגנון אקספרסיוניסטי האופייני לואן גוך. הציור מבוסס על חיתוך בעץ בשם La Grande Bergère Assise, שביצע ז'אן-בטיסט מילה, ככל הנראה בעקבות הציור "רועה יושבת על סלע", אשר צייר אחיו, ז'אן-פרנסואה מילה. אל חיתוך העץ שביצע ז'אן-בטיסט נחשף ואן גוך בשנת 1881 כשהיה אצל אחיו סוחר האמנות תיאו[1]. יצירה זו הותירה אצל ואן גוך רושם רב, שהוזכר במספר מכתביו, ואף את ציורו "צער" (Sorrow) צייר בהשראתו. כשאושפז ואן גוך במנזר סן פול דה מסול בעקבות מחלת נפש, הוא צייר גרסאות משלו לכ-20 יצירות של מילה, וזאת כחלק מהערכתו הרבה אליו, ובייחוד לאופן בו הציג את האיכרים[2], שכמו מילה גם ואן גוך שאב מהם השראה. בגרסאותיו ואן גוך לא ניסה להעתיק את יצירות מילה, אלא נתן בהן את הנופך האישי שלו. בציור "הרועה (על פי מילה)", ניתן לראות את משיכות המכחול האופייניות לוואן גוך, יחד עם השימוש בכחול ובצהוב. ניתן להבחין כי רועת הצאן בעלת תווי פנים מבוגרים יותר מאשר בחיתוך ובציור של האחים מילה, ומעניינת השתלבות הצאן בין החיטים.
קישורים חיצוניים
- נועה רוזנברג, אוצרת לאמנות מודרנית ואמנות אירופאית 16–19 במוזיאון תל אביב לאמנות, על "רועת צאן" של וינסנט ואן גוך, באתר YouTube
הערות שוליים
- ^ ואן גוך, מכתב אל אחיו תיאו, מס' 216, 1882
- ^ ואן גוך, מכתב אל אחיו תיאו, מס' 657, 1888
32920723הרועה (על פי מילה)