בורג
בורג הוא מסמר עם חריץ ספירלי. בדומה למסמר, שימושו העיקרי הוא הידוק פריטים על ידי החדרתו לנקב קיים או נקב שנוצר עקב החדרת הבורג. בורג הוא אחת משש המכונות הפשוטות ומכפיל את הכח המופעל עליו כדי לחדור את החומר, באמצעות עיקרון של יתרון מכני.
צורת הבורג והשימוש בו דומים למסמר, אך השוני העיקרי ביניהם הוא אופן הפעולה: בעוד שהמסמר מחזיק את הפריטים על ידי כוח החיכוך, פרט המגביל את יעילותו של המסמר בשימושו על חפצים בעלי תכונות מסוימות כגון מקדם חיכוך נמוך, בבורג מנוצל משטחו הספירלי אשר יוצר כוח קווי, שכמו כוח החיכוך, פועל בכיוון נגדי לכל כוח הנכנס למערכת, אשר מונע שחרור של החלקים המחוברים באמצעותו.
החומרים מהם ברגים עשויים לרוב הם פלדה, פלדת אל-חלד, פליז, ארד, טיטניום, עץ ופלסטיק.
בורג ימני ושמאלי
כיוון התבריג חשוב בהרכבה, ובעיקר לשחרור של ברגים. על מנת לחסוך בעבודה, בשחיקה של התבריג, ובהפעלה של מכונות אוטומטיות, יש לדעת את כיוון התבריג. ידיעה כזו חשובה במיוחד במקרים שנדרש כח לשחרור הבורג, כדי לא להפעיל כח שיחזק את הבורג, ואולי ישבור את ההברגה. בתכנון חלקים נעים, יש להביא בחשבון שהכוחות הפועלים עלולים לגרום לבורג להשתחרר, במקרה של כיוון תבריג לא נכון.
בורג ימני
את רוב הברגים, יש להבריג, בעזרת מברג, בכיוון השעון אל תוך נקב בו הוברז (נחרץ) תבריג מתאים, באמצעות כלי ייעודי הקרוי מברז. במידה והחומר לתוכו מבריגים את הבורג רך (עץ, למשל) ניתן להבריג את הבורג ישירות, והוא יחרוץ אגב החדרתו בסיבוב את התבריג.
בורג ימני מבריגים על פי כלל יד ימין. ומשחררים לפי הכלל המשלים, כלל יד שמאל. וגם ההפך נכון: כאשר מבריגים בורג לפי כלל יד ימין, או שהשחרור לפי כלל יד שמאל, מדובר בבורג ימני.
בורג שמאלי
קיימים גם ברגים המוברגים נגד כיוון השעון - ברגים המחזקים גלגלים ימניים של משאיות, למשל, הם בעלי תבריג הפוך, על מנת שתנועת הגלגלים לא תשחרר את הברגים מהתבריג.
בורג שמאלי מבריגים על פי כלל יד שמאל: כאשר אגודל יד שמאל מצביע לתוך ההברגה, אז ההברגה של בורג שמאלי תעשה לפי הכיוון בו מצביעות אצבעות יד שמאל, כאשר הן מכופפות. ומשחררים לפי הכלל המשלים, כלל יד ימין. וגם כאן, אם האצבעות המכופפות של יד שמאל מצביעות על כיוון הסיבוב בעת חיזוק הבורג, ואגודל יד שמאל מצביע על כיוון התקדמות הבורג, זהו בורג שמאלי.
סוגי ראש
הידוק הבורג למקומו נעשה לרוב באמצעות מברג המתאים בצורתו לחריץ על ראש הבורג. צורות חריצים נפוצות:
- ברגים נפוצים הם בעלי חריץ יחיד על ראשם ומוברגים על ידי מברג להב פשוט
- ראשים חרוצים בדוגמת צלב ("פיליפס")
- ראשים חרוצים בדוגמת צלב משופר ("פוזידרייב")
- כוכב ("טורקס")
- כוכב משופר ("טורקס פלוס")
- בעלי שקע משושה ("אלן")
ברגים אחרים הם בעלי ראשים שאינם חרוצים כלל, אלא בצורת משושה בולט בגודל מסוים. ברגים אלו מהדקים באמצעות מפתח ברגים או "בוקסה" בגודל מתאים המורכבת על ראש הבורג. שיטה זו מתאימה רק לברגים שראשיהם בולטים מהמשטח אליו הם מוברגים. בדרך כלל ברגים כאלו יהודקו מצידם השני בטבעת בעלת הברגה פנימית תואמת לבורג, הקרויה אום.
הרכבה ופירוק
על מנת להגביר את החיכוך בתוך התבריג כדי למנוע את שחרור הבורג, ניתן להרכיב דיסקה קפיצית בין ראש הבורג למשטח. כדי שהבורג או הדיסקה הקפיצית לא יפגעו בפני החומר לתוכו הוברג, ניתן להוסיף דיסקת מתכת שטוחה ומחוררת ביניהם.
כאמור, מידע מוקדם על כיוון התבריג מסיע בהרכבה, ובעיקר בפירוק.
בשחרור ברגים שהוברגו בכוח רב או שהיו מהודקים במשך שנים והצטברה בהם חלודה ניתן להיעזר בזרוע מגבירת מומנט או ב"אימפקט דרייבר" שהוא מכשיר הממיר כח של מכת פטיש לתנועה סיבובית המשחררת את הבורג. אימפקט דרייבר מאולתר קרוי בעגה "מברג רוסי" ועיקרו הכאה באיזמל ופטיש על היקף ראש הבורג לשם שחרורו. לעיתים הדרך היחידה להוצאת בורג היא קדיחתו - דבר שלרוב נעשה עקב שחיקת ראש הבורג.
היסטוריה
המצאת הבורג מיוחסת בדרך-כלל לארכיטס מטאראנטום: פילוסוף, מתמטיקאי, אסטרונום, מדינאי, מצביא וממציא שחי ופעל באיטליה במאה החמישית לפני הספירה.
קישורים חיצוניים
אביזרי חיבור | ||
---|---|---|
|