אספן אמנות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
"אספן האמנות", ציור מאת ארנסט סלינגנייר (אנ').

אספן אמנות הוא אדם העושה שימוש בעושרו האישי לצורך הרכבת אוסף אמנות – מכלול קוהרנטי של יצירות סביב תקופה, סגנון או נושא מסוים. אף שבמקרים מסוימים מניעיו של האספן עשויים להיות ספקולטיביים[א] ולאו דווקא איסוף מתחביב, האוספים הידועים ביותר הם לרוב אלה המשקפים טעם אישי, ונושאים את שמו של האספן[ב].

כדי להבטיח את איכות בחירותיו, עשוי האספן להיעזר בייעוץ. בעבר, תפקיד זה מולא לעיתים על ידי ציירי חצר (אנ'), בעוד שכיום ממלאים אותו לרוב מבקרי אמנות וסוחרי אמנות. רכישת היצירות נעשית לעיתים קרובות באמצעות מכירות פומביות או באמצעות הזמנת עבודות ישירות מן האמנים.

אוספים ציבוריים (צר') רבים התגבשו סביב אוספים ראשוניים שנוצרו בידי אספנים פרטיים, אשר תרמו את רכישותיהם למוזיאונים כמתנה או באמצעות צוואה, לעיתים על ידי האספנים עצמם ולעיתים על ידי יורשיהם.

היסטוריה

בציוויליזציה הרומית, אוצרות עתיקים שנבזזו מהעמים המנוצחים, ובעיקר מיוון, הוצגו בפומבי תחת פורטיקאות. בתקופה זו החל להתפתח שוק לאמנות, והיא נחשבת גם לזמן שבו נטבעו לראשונה המונחים "מוזיאון" ו"פינקוטקה" (אנ').

מאז תקופת הרנסאנס, נסיכים החלו למנות ציירי חצר – אמנים שקיבלו לעיתים שכר קבוע ונדרשו להקדיש את כל יצירתם לשירות בית המלוכה. אמנים אלו היו אחראים לקישוט בית המלוכה ולעיתים נאסרה עליהם כל פעילות אמנותית אחרת ללא אישור. יצירותיהם מהוות את הבסיס לאוספי הציורים המלכותיים, שאליהם נוספו גם יצירות שנרכשו מבחוץ, לעיתים ביוזמת אותם ציירים עצמם.

אוספים אחרים נוצרו לראשונה בידי אריסטוקרטים נאורים, שהזמינו יצירות אמנות הן עבור אוספים פרטיים והן לקישוט ארמונותיהם, וכן גם יצירות אמנות דתית (אנ') עבור הכנסייה. לעיתים קרובות הם רכשו יצירות גם באמצעות מתווכים.

פעילות האיסוף התפתחה מאוחר יותר בקרב בני המעמד הבורגני, החל מהמאה ה-18, במיוחד בקרב אמנים ועסקים.

אספני אמנות לפי תקופה

המאה ה-15 וה-16 (הרנסאנס)

  • לורנצו המפואר (1449–1492) מבית מדיצ'י, בפירנצה, ביקר ותמך ברוב האמנים הבולטים של תקופתו. אף על פי שקשיים כלכליים מנעו ממנו להזמין את כל היצירות בעצמו, הוא הצליח לשכנע בורגנים רבים להזמין ישירות אליו אמנים מסוימים. מיכלאנג'לו אף התגורר בביתו למשך מספר שנים.

המאה ה-17 וה-18

  • הצייר פיטר לילי (1618–1680), יליד הולנד, צבר הון אישי משמעותי בסביבות שנת 1650, והחל לאסוף יצירות של אמני העבר, כולל יצירות של ואן דייק, במסגרת מכירת האוסף של צ'ארלס הראשון, מלך אנגליה.
  • במאה ה-18, כתב אנתוני אשלי-קופר (אנ') (1671–1713) כי "ג'נטלמן אמיתי חייב לשלב בין הערצת היופי לאהבת המידות הטובות". מסע "הטיול הגדול" איפשר לאנגלים להיחשף לאמנות האיטלקית, והטירות התמלאו בהדרגה באוספי ציורים שנרכשו בחו"ל או במכירות פומביות.
  • פיליפ אורליאן (1674–1723) יצר את "אוסף אורליאן" (אנ') שנועד לקשט את גלריות בית מגוריו הראשי, ארמון רויאל. האוסף כלל כ-500 ציורים ונחשב לאחד מאוספי האמנות הפרטיים החשובים ביותר במערב אירופה. החל מ-1788 החלה חיסולו, והוא פוזר בהמשך.

המאה ה-19

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אספן אמנות בוויקישיתוף

ביאורים

  1. בהקשר הכלכלי, לאמנות יש שוק; אספנים עשויים לרכוש יצירות מתוך ציפייה ששוויין וערכן יעלו בעתיד (כגון מניה).
  2. לדוגמה: "אוסף פלוני אלמוני".

הערות שוליים

  1. The National Gallery, London, Sir George Beaumont, 1753-1827 | Collector's biography | National Gallery, London, www.nationalgallery.org.uk (באנגלית בריטית)
  2. Musée cacault à Clisson, Clisson Histoire et Patrimoine, ‏18 בנובמבר 2011 (בצרפתית)
  3. Henri Saint-Georges, Notice historique sur le musée de peinture de Nantes d'après des documents officiels et inédits, Guéraud, 1858. (בצרפתית)
  4. Cognacq
  5. L'Art flamand & hollandais : revue mensuelle illustrée / P. Buschmann Jr., directeur, Gallica, ‏1908-01-01 (בצרפתית)
  6. Vue d'une des pièces de l'hôtel particulier d' Adolphe Schloss (collectionneur) au 38, avenue Henri-Martin (Paris), Paris, France, 20e siècle, 2e quart | Musée d’art et d’histoire du Judaïsme, www.mahj.org, ‏2017-05-29 (בצרפתית)
  7. Didier Rykner, Comment l'Académie des Beaux-Arts bafoue le legs de Paul Marmottan, La Tribune de l'Art, ‏2013-02-01 (בצרפתית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

אספן אמנות41154044Q10732476