איל או סין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איל או סין
Île aux Cygnes
האי איל או סין. מבט מכוון צפון. בקדמת התמונה גשר ביר-חכים.
האי איל או סין. מבט מכוון צפון. בקדמת התמונה גשר ביר-חכים.
נתונים גאוגרפיים
מיקום פריז
סוג אי מלאכותי
שטח 13 דונם קמ"ר
אורך 850 מטר ק"מ
רוחב 11 מטר (ממוצע) ק"מ
נתונים מדיניים
מדינה צרפת צרפתצרפת

איל או סיןצרפתית: Île aux Cygnes, בתרגום: אי הברבורים) הוא אי מלאכותי שנבנה במאה ה-19 בנהר הסן, בפריז, כדי לשפר את משטר זרימת המים בנהר. האי נמצא על הגבול בין הרובע החמישה-עשר ו הרובע השישה-עשר ומשמש כבסיס תמיכה לשלושה גשרים שחוצים את הנהר (גשר ביר-חכים, גשר הרכבת רואל וגשר גרנל).

לאורכו של האי נבנתה טיילת ומצידיה נשתלו מאות עצים והיא משמשת כפארק התרעננות לתושבי פריז.

ההיסטוריה של הגשר

עד בניית האי גרם משטר הזרמים בסן, באזור זה, לכך שתנועת הספינות התאפשרה רק לאורך הגדה השמאלית מאחר שהזרמים החזקים לאורך הגדה הימנית גרמו להתחתרות, סחיפת אדמה ויצירת בריכות מים שהתעפשו במהלך הקיץ.

מתוך רצון לתקן מצב זה הורה נציב נהר הסן על הקמת מנהלת פרויקט וזו הגישה תוכנית להקים סוללה באמצע הסן שתפריד בין שתי הגדות ותשנה את משטר הזרימה. כן הציעו המהנדסים להקים מזח שיחבר את הסוללה לקה ד'אורסה (כיום קה ז'אק שיראק)[1].

הבניה החלה ב-1825 והסתיימה ב-1827. במסגרת הקמת הסוללה נבנה מזח פריקת סחורות בגדה הימנית וכן נבנה גשר גרנל שחצה את הסן ונתמך על הסוללה החדשה.

לאורך הסוללה נבנתה טיילת לה ניתן השם "סמטת הברבורים". (צר') וב-1830 נשתלו משני צידי הטיילת עצים שונים[א] והוצבו ספסלים.

ב-1873 התמוטט גשר גרנל וב-1874 הוקם גשר חדש שגם הוא נתמך בחלקו הדרומי של האי[ב].

ב-1900 נבנה גשר רואל שמשמש למעבר רכבת וחצה את הסוללה באמצעיתה. באותה שנה התקיימו בפריז הן התערוכה העולמית והן אולימפיאדת פריז ועל גדות האי התקיימו תחרויות הדייג (אנ')[ג][2].

בשנים 1905-1903 נבנה גשר ביר-חכים שחצה את חלקה הצפוני של הסוללה ונתמך עליה.

ב-1932 נדונה הצעה להפוך את האי לשדה תעופה על ידי יצירת מסלול מוגבה לאורך האי (מעל הגשרים). ההצעה נפסלה לאחר שארגונים ירוקים התנגדו להרס העצים שגדלים על האי[3].

ב-1937, במסגרת התערוכה העולמית שנערכה בפריז השתמשו מהנדסים בכלונסאות כדי להרחיב את שטחו של האי. הרחבה זו איפשרה למארגני התערוכה להציב על האי חלק מהדוכנים[4]

ב-1968 נבנה מחדש גשר גרנל ובמסגרת פרויקט זה הורחב חלקו הדרומי של הגשר[5].

מבנה האי ואתריו

עם הקמתו היה אורך האי כ-890 מטר ורוחבו כ-11 מטר כשעם הזמן הוא הורחב בחלקים ממנו. ב-1937 הורחב שטח האי, זמנית, משמונה דונם ל-32 דונם על ידי שימוש בכלונסאות תמיכה לביתנים שנבנו עליו עבור התערוכה העולמית.

האתרים המשמעותיים על האי:

  • הטיילת: לאורכו של האי נבנתה, עם הקמתו, טיילת ומצידיה נשתלו מעל 300 עצים.
  • כיכר סוזן טרוורס (צר'): כיכר שנבנתה בקצהו הצפוני של האי ומנציחה את סוזן טרוורס שהייתה פעילה בצבא צרפת החופשית, האישה היחידה בלגיון הזרים ומגיבורות קרב ביר חכים שהתחולל ב-1942 בלוב. מהכיכר קיימת תצפית טובה על מגדל אייפל.
  • במרכז הכיכר הוצב ב-1958 פסל מכונף המכונה "צרפת המתחדשת" (La France renaissante) (צר').
  • גשר ביר-חכים, המנציח את קרב ביר חכים, חוצה את חלקו הצפוני של האי על גבי תמוכות. גרמי מדרגות מחברות את האי לגשר.
  • גשר רואל הוא גשר רכבת החוצה את מרכז האי. בנקודת החציה נבנה גשר מעל הטיילת לאורך האי.
  • גשר גרנל הוא גשר רכב החוצה את חלקו הדרומי של האי על גבי תמוכות הנשענות על האי. גרם מדרגות מוליך מהטיילת של האי למדרכה במפלס הגשר.
  • העתק פסל החירות: בקצהו הדרומי של האי הוצב ב-1889 העתק מוקטן של פסל החירות שצרפת העניקה לניו יורק ב-1886.

שם האי

בנוסף לשמו הרשמי של האי "איל או סין" (אי הברבורים), ניתנו לאי, לאורך השנים, מגוון שמות כמו "סוללת גרינל" (Grenelle dike), "האי גרינל" (Grenelle island), "האי פאסי" (Passy island)[ד], "סמטת הברבורים" (allée aux Cygnes) ועוד.

האי באומנות

האי שימש אתר צילומים במספר סרטים כמו המקצוען (1981), פרנטיק של רומן פולנסקי (1988) ועוד.

גלריה

ביאורים

  1. נכון ל-2004 נספרו על האי 322 עצים מ-61 סוגים
  2. גשר גרנל שנבנה ב-1874 היה בן שש קשתות כך שהוא נתמך על ידי עמודים נוספים בסן
  3. בהמשך ביטל הוועד האולימפי הבין-לאומי את מקצוע הדייג
  4. זה השם המקורי של האי

לקריאה נוספת

  • Jacques Hillairet, Historical Dictionary of the Streets of Paris, Les Éditions de minuit, seventh edition, 1963, vol. 1 (“AK”), “Bridge and Port of Grenelle”, p. 605.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איל או סין בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. Lucien Lambeau, Histoire des communes annexées à Paris en 1859 - Grenelle, Paris, Ernest Leroux, Éditeur, 1914, pages 114-115.
  2. הספורט יוצא הדופן באולימפיאדת פריז 1900, באתר ladepeche.fr
  3. Bruno D. Cot, “Paris. The crazy projects… that you escaped”, central section published in L'Express, week of March 29, 2013, p. XIV.
  4. התערוכה הבינלאומית 1937, באתר paris15histoire.com
  5. חידוש גשר גרנל 1968, באתר blogpontsdeparis.blogspot.com
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

איל או סין40590139Q292258