אוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנות ועיצוב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנות ועיצוב
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

קודמו המשפטי הקדום ביותר של אוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנות ועיצובהונגרית: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem; בקיצור: MOME), האקדמיה המלכותית ההונגרית לאמנויות שימושיות, פתחה את שעריה ב-1880. המוסד קיבל מעמד של מכללה בשנת 1948 (המכללה ההונגרית לאמנויות שימושיות). משנת 2000 הופיעה גם השם "אוניברסיטה" בשמה (האוניברסיטה ההונגרית לאמנויות שימושיות), שאותו קיבלה שלושה עשורים לפני כן ב-1971. בשנת 2005 קיבלה האוניברסיטה את שמו של אחד האמנים החזותיים ההונגרים הידועים בעולם, לאסלו מוהולי-נאג' (במקור גרוס), כך שמרץ 2006 היא הפכה לאוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנות ועיצוב (MOME).

הייעוד

אוניברסיטת מוהולי-נאגי לאמנויות (MOME) היא מרכז החינוך, המחקר והחדשנות, שבו פועלים למען עתיד ממוקד באדם עם כלים של יצירתיות.

MOME, שחגגה 140 שנה להיווסדה בשנת 2020, תמיד מילאה תפקיד מכריע בחיי העיצוב בהונגריה, והיא עדיין מוסד חיוני של תרבות היצירה והעיצוב ההונגרית. ההיסטוריה של המוסד הפכה את האוניברסיטה לאחד הנציגים הבולטים של חיי התרבות והאמנות בתוך הונגריה. מספר לא מבוטל של סטודנטים המסיימים את לימודיהם ב-MOME ממלאים תפקידי מפתח בתחומם והאוניברסיטה היא גם מרכז בינלאומי לנציגי התעשייה היצירתית.

בלב המשימה של המוסד עומדים חינוך ברמה עולמית, מחקר ופיתוח של אמנויות, עיצוב ויצירתיות. האוניברסיטה מספקת הכשרה לאנשים הפועלים במודע, אשר באמצעות יישום מושכל של עיצוב, טכנולוגיה ואסטרטגיות אמנות עכשווית, מסוגלים לפעול כחדשנים ומשפרים של מצבי חיים ואת המערכות החברתיות השונות במאה ה-21.

היסטוריה

המחלקה היחידה של האקדמיה הלאומית ההונגרית לאמנויות שימושיות, סדנת הפיסול, פתחה את שעריה ב-14 בנובמבר 1880, כיחידה ארגונית של האקדמיה המלכותית הלאומית ההונגרית למודל ולציור, שנוסדה ב-1870 - שהיא קודמתה המשפטית של האוניברסיטה ההונגרית לאמנויות יפות של ימינו. המוסד שכן אז בשדרת אנדראשי, בבניין הקודם (הישן) של האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט. בשנות השמונים והתשעים של המאה ה-19 הוקמו בזו אחר זו "מחלקות" חדשות של בית הספר לאמנויות שימושיות: יצירת מודלים, צורפות, חריטת עץ, ציור דקורטיבי, חריטת נחושת, פיסול מיניאטורי, פיסול דקורטיבי. תקופת ההכשרה גדלה משלוש לחמש שנים משנת הלימודים 1887/1888, שכן ההכשרה המקצועית התבססה על מכינה בת שנתיים.

בשנת 1896, המוסד מצא את המטה הראוי שלו בארמון האמנויות של אדן לכנר ודיולה פארטוש בדרך אילאי (Üllői út), תחת קורת גג עם המוזיאון לאמנויות שימושיות. בית הספר, שהפך למוסד עצמאי במקביל, זכה להצלחה במצגות פומביות, כולל התערוכה הלאומית של המילניום (1000 שנה לייסוד הונגריה - התיישבות המדיארים במרכז אירופה). התחריות הבינלאומיות הביאו גם לתוצאות מרהיבות: המוסד זכה במדליית זהב הן בתערוכה העולמית של פריז (1900) ובתערוכה העולמית של טורינו ב-1902, וזכה בפרס הגדול בתערוכת מילאנו ב-1906.

תואר המכללה, היה מבוקש על ידי המוסד מאז שנות ה-30, והוא הוענק ב-1948. עקב הגידול במספר הסטודנטים, בסתיו 1954 עבר חלק מהמכללה לבניין ברחוב זוגליגט. מאז שנות ה-60, יחסי החוץ שהלכו והתרחבו עזרו גם לחינוך, עבודת המוסד זכתה לשבחים מארגונים מקצועיים בינלאומיים רבים; בשנת 1971, כהכרה רשמית בפעילותה המוצלחת של המכללה לאמנויות שימושיות, היא קיבלה מעמד של אוניברסיטה.

ב-6 בספטמבר 2019 נמסר הקמפוס החדש של האוניברסיטה בזוגליט.[1][2]

רקטורים

  • 2014-től Fülöp József filmrendező
  • 2006–2014 Kopek Gábor fotográfus/médiaművész
  • 1999–2006 Droppa Judit textilművész
  • 1993–1999 Schrammel Imre keramikusművész
  • 1991–1993 Csíkszentmihályi Péter belsőépítész
  • 1982–1991 Gergely István belsőépítész
  • 1973–1982 Gádor Endre szobrászművész
  • 1964–1973 Pogány Frigyes építész
  • 1958–1964 Hincz Gyula festő- és grafikusművész
  • 1952–1958 Kaesz Gyula belsőépítész
  • 1948–1952 Schubert Ernő festőművész
  • 1946–1948 Kozma Lajos építész, iparművész
  • 1943 Györgyi Dénes építész
  • 1945 Pál Lajos ötvösművész
  • 1944–1945 Fáy Aladár festőművész
  • 1936–1944 Szablya-Frischauf Ferenc festő-, iparművész
  • 1927–1936 Helbing Ferenc grafikusművész
  • 1925–1927 Simay Imre szobrászművész
  • 1919 Mihalik Gyula festőművész
  • 1917–1925 Gróh István festőművész, művészeti író
  • 1915–1917 Nádler Róbert festő- és iparművész
  • 1910–1915 Czakó Elemér művészeti író
  • 1896–1910 Fittler Kamill építész, művészeti szakíró
  • 1880–1896 Kelety Gusztáv festőművész

מכונים

המכון לאדריכלות

העשייה החינוכית של המכון לאדריכלות מאופיינת בגישה המשמרת את האחדות המשולשת: של האדריכלותעיצוב הפנים – עיצוב הרהיטים. הצורך בראייה הוליסטית קובע את תוכנית הלימודים לרכישת חזון אמנותי וידע הנדסי. מטרת המכון היא שהמסורת והחדשנות יהיו נוכחים במשקל שווה בהוראה. משימתו מספר אחת היא לחנך אנשי מקצוע שניחנו בכוח יצירתי, המבצעים עבודה עיצובית-יצירתית אמנותית בתחום עיצוב הסביבה האנושית. העבודה במכון מבוססת על שיתוף פעולה הדוק בין מורה לתלמיד; והמספר הקטן של אנשי צוות בכל סטודיו נותן את ההזדמנות ליצור דיאלוג קלאסי של מאסטר-סטודנט.

מכון עיצוב

מטרת מכון העיצוב היא להכשיר אמני עיצוב בעלי ראש פתוח, מגיבים ברגישות לתהליכים השוטפים של הסביבה, החברה והתרבות ומייצגים את האיכות המקצועית הגבוהה ביותר. המכון רואה את חובתו שהמעצבים הצעירים היוצאים מקירותיו יהפכו לתחרותיים בחיים המקצועיים המקומיים והבינלאומיים וימצאו את מקומם בפלנטה המקצועית. מערכת המכון תומכת בפעילות הדדית בין הדיסציפלינות עיצוב, עיצוב טקסטיל ויצירת אובייקטים, מימוש פעילות אמנותית בינתחומית והעמקת החשיבה הפתוחה והאינטגרטיבית. בנוסף, המכון מספק הזדמנות לפתח דיאלוג פעיל עם מוסדות עיצוב מקומיים, אירופאים ובינלאומיים וארגונים מקצועיים. המכון הוא סדנה אינטלקטואלית תוססת המעניקה הכשרה ברמה גבוהה לתלמידיו. הוא רואה חשיבות באותה מידה לשמר מסורות ולשלב את הידע העדכני ביותר בחינוך. בהתבסס על מחקריו בעבר ובעתיד, הוא משלב התקדמות ומסורת, ומביא לחיים איכויות עיצוב ואמנותיות חדשות.

מכון מדיה

המכון מכשיר סטודנטים כבר יותר מארבעה עשורים שמתעניינים בתחומי התקשורת החזותית. מטרת הפעילות של ארבעת הקורסים במכון המדיה - אנימציה, צילום, עיצוב מדיה וגרפיקה עיצובית - היא להקנות גישה עיצובית מתקדמת בנוסף לבסיס מקצועי יציב, ולעודד את תלמידיו למלא תפקיד מכריע בהתמדה סביבת תקשורת משתנה ולקבל את ההזדמנות להעשיר ולחדש את ערכי החברה. ההשפעה הבלתי הפיכה של שינויי המידע והתקשורת שהביאו בעשור האחרון וההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה היא הטרנספורמציה של תהליכי יצירה והנוכחות ההולכת וגוברת של אמנויות מדיה בתקשורת המונים.

מכון תאורטי

פעילות המכון העיוני מקובצת סביב צורות שונות של הבנה, העברה ותמיכה של עיצוב ואמנות. בפעילות המחקרית והחינוכית של המכון, ההתמקדות היא בהיכרות עם התרבות ההונגרית והאוניברסלית, בהבנת ההווה והעבר הקרוב. נקודת המוצא המשותפת של הפרויקטים המגוונים היא תהליך היצירה. במסגרת הלימודים העיוניים הניתנים למחלקות היצירתיות באוניברסיטה, עומד לרשות הסטודנטים מבחר דיסציפלינרי רחב. המטרה היא שהסטודנטים ימצאו שיטות וכלים בסביבה המשפטית והכלכלית של היצירה, קורסי התואר הראשון והשני של המכון, כמו גם השתלמויות מיוחדות, תומכים במי שרוצה להשתפר בנושאים התאורטיים, ניהול או הוראה של עיצוב ואמנות בסטנדרטים גבוהים, שיטות הוראה מודרניות והשקפה בינלאומית.

בית ספר לדוקטורט

בית הספר לדוקטורט הרב תחומי של אוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנויות ממשיך בפעילותו בשלושה תחומי עיצוב ואמנות לדוקטורט (אמנות אדריכלית, אמנות תעשייתית, מולטימדיה אמנות).

הכשרות

תואר ראשון - קורסי BA

אנימציה, תרבות עיצוב, אדריכלות, עיצוב, צילום, עיצוב מדיה, יצירת אובייקטים/מתכת, יצירת אובייקטים/קרמיקה, יצירת אובייקטים/זכוכית, עיצוב גרפיקה, עיצוב טקסטיל.

תואר שני - קורסי MA

אנימציה, תורת העיצוב, עיצוב וניהול אמנות, מורה לעיצוב ואמנות חזותית, עיצוב אופנה וטקסטיל, אדריכל, עיצוב תכשיטים ועבודות מתכת, אמן עיצוב, צילום, עיצוב קרמי, עיצוב מדיה, עיצוב גרפיקה, צילום MA, עיצוב אינטראקציה MA

הכשרת דוקטורט - DLA

תחומי ההכשרה והענקת תארים הם אמנויות שימושיות, אמנויות מולטימדיה ואומנויות אדריכלות.

קשרים בינלאומיים

המטרה העיקרית של הפעילות הבינלאומית של MOME היא לפרסם את האוניברסיטה מעבר לגבולות המדינה; יצירת תדמית המשקפת נאמנה את אופייה הייחודי של האוניברסיטה ואת איכות החינוך, וגם מתאמת ומנהלת ביעילות את ניידות הסטודנטים והמורים. בהתבסס על המדיניות הבינלאומית של MOME, האוניברסיטה פועלת בשני כיוונים בנוגע לפעילותה הבינלאומית. בכיוון אחד מתבצע שילוב של חוויות וידע בינלאומיים, כאשר בכיוון השני, הידע והיצירות שנוצרו על ידי מורי ותלמידי האוניברסיטה, מובאים ומופצים בעולם. האסטרטגיה הבינלאומית מגבשת את המטרות ואת סדרי העדיפויות של עבודה דו-כיוונית זו, כמו גם את דרך יישום המשימות הנובעות מכך.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • Design Center: Hazai formatervezési folyóiratok (1976–1994)
  • Dvorszky Hedvig: Design, a forma művészete (1979)
  • Ernyey Gyula: Design alapelvek (1981)
  • Ernyey Gyula: Design (2000)
  • Koczogh Ákos: Finta László (1978)
  • Koczogh Ákos: Szép tárgyak dicsérete (1978)
  • Lelkes Péter: Zsennyei Műhely (1996)
  • Lissák György: A formáról (2000)
  • Scherer József: 100 év formatan (2000)
  • Vadas József: Művészeti ipartól az ipari művészetig (1979)
  • Vadas József: A forma tartalma (1979)
  • Tubbs, Dougles B: Art and the automobile, London, (1978)
  • Dokumentumok a Magyar Iparművészeti Főiskola életéből : 1945-83 /(szerk. Bodor Ferenc ; vál. Bodor Ferenc et al.) (Budapest : S.n., 1983)
  • Magyar Iparművészeti Főiskola /(bev. Pogány Frigyes ; szerk. a Főisk. tanári kollektívája)
  • Kner Imre szakkönyvtára : címjegyzék : (kész. a Magyar Iparművészeti Főiskola Könyvtára Kner-különgyűjteményének állománya alapján) / (kész. Zöldy Pál) (Békéscsaba) ; (Budapest) : Kner Nyomda, 1985
  • Kner Imre szakkönyvtára : a Magyar Iparművészeti Főiskola könyvtárának Kner-különgyűjteménye / összeáll. Zöldy Pál (megjelent: Békéscsaba : Kner Nyomda, 1985)
  • Iparművészet és tervezőképzés a kilencvenes években : a Magyar Iparművészeti Főiskola szakmai konferenciáján 1991. november 29-én elhangzott előadások és hozzászólások /(szerk. Ferkai András, István Mária, Slézia József) (megjelent: Budapest : Magyar Iparművészeti Főiskola, 1992 )
  • Ernyey Gyula: Az ipari forma története Magyarországon, Művészettörténeti füzetek 8, Cahiers d'historie de l'art, Akadémia Kiadó, Budapest, 1974. ISBN 963 05 0313 1
  • Csekovszky Árpád keramikusművész alkotásainak gyűjteménye / szerk. Csekovszky Árpádné, Csekovszky Balázs; (kiad. a Csekovszky Árpád Művészeti Közalapítvány…).- Budapest: Csekovszky Á. Műv. Közalapítvány, 2001.- 272 p.: főként színes; 30 cm, ISBN 963-00-8512-7 kötött
  • Ipari művészet, 60.1603 – Kossuth nyomda, Budapest, Kiadó: iparművészeti Tanács. Felelős: Juhász László
  • Forma Hungarica, Mai magyar iparművészet, Hungarian applied art today, Magyar Helikon / 1974. A kötet anyagát összeállította és a bevezetőt írta Domanovszky György, Kossuth Nyomda ISBN 963 207 224 3
  • A design helyzete és fejlesztésének lehetőségei Magyarországon, szerkesztette: Kapitány Ágnes és Pohárnok Mihály, Magyar Iparművészeti Egyetem, Budapest, 2001, Készült a Magyar Szabadalmi Hivatal nyomdájában Budapesten, felelős vezető: Orlai Ernő
  • Design felső fokon, Top class design, Ipari formatervező- képzés a Magyar Iparművészeti Egyetemen 1950–2005 / Industrial Design at the University of Arts and Design, Budapest. Folprint nyomda ISBN 963 7164 80 4
  • Magyar Iparművészeti Főiskola, Kossuth Nyomda, Budapest, 1971, felelős kiadó: dr. Pogány Frigyes
  • Hegedűs József: A hazai Design szervezésének 25 éves története (1975–2000), Budapest, 2002, Kiadásért felelős: Hegedűs Józsefné dr.
  • A Magyar Iparművészet az ezredfordulón / Hungarian Applied Arts at turn of the millenium, Magyar Művészeti Akadémia Alapítvány, Stádium Nyomda, Budapest, 2003 ISBN 963212754 4

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

36063327אוניברסיטת מוהולי-נאג' לאמנות ועיצוב