SJ T44

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תבנית כלי רכב ריקה T44 הוא קטר דיזל-חשמלי שוודי שיוצר על ידי החברות Nydqvist & Holm (NOHAB) ו-Kalmar Verkstad (KVAB) ב-123 יחידות בין השנים 1968 ל-1987. הוא מהווה את ממשיכו של הדגם T43, ומשמש הן לגרירה והן לדחיפה. זהו קטר הדיזל הנפוץ ביותר בשוודיה, כאשר המפעילה הגדולה ביותר היא חברת Green Cargo שבבעלות המדינה. מפעילים נוספים כוללים את רכבת ישראל (קטר אחד), חברת Malmtrafik (שני קטרים), ובעבר גם חברת הרכבות הלאומית של נורווגיה (קטר אחד, שסומן כ-NSB Di 7) וחברת Inlandsbanan AB.

היסטוריה

למרות ששימושם העיקרי של קטרי סדרת T44 הוא לגרירה ולשירותי דחיפה, לעיתים נעשה בהם שימוש גם לגרירת רכבות נוסעים. בשנות ה-70 הם הופעלו בקו בורלנגה–מורה, שאינו מחושמל, ובשנות ה-90 בקו אינלנד (Inland Line). בהשוואה לקודמתה, סדרת T43, סדרת T44 חזקה יותר וכוללת תא נהג מודרני עם בידוד רעש משופר, אם כי קיימים קווי דמיון רבים בין הדגמים. מבחינת מראה, דגם T44 מרובע יותר לעומת קודמיו. עד שלושה קטרים מדגם זה יכולים לפעול ביחד כרכבת מרובת יחידות. בשנת 1993 נמכר הקטר SJ T44 מספר 276 לחברת הרכבות הנורווגית NSB לשימוש כקטר דחיפה בקו אופוטן, וקיבל את הסימון NSB Di 7 ומספר 634. קטר זה, יחד עם הקטר SJ T44 מספר 283, הועברו לחברת Malmtrafik בשנת 1996. כאשר חברת הרכבות הממלכתית של שוודיה (בשוודית: Statens Järnvägar, SJ) פורקה בשנת 2001, כל קטרי סדרת T44 עברו לבעלות חברת Green Cargo, למעט ארבעה שנמכרו לחברת הרכבות השוודית TGOJ (כיום חברה בת של Green Cargo). בשנת 2007 הזמינה Green Cargo חידוש כולל ל-100 קטרים מחברת Bombardier Transportation, שכלל התקנת מנועים חדשים בני ארבע פעימות תוצרת חברת MTU (מדגם 12V 4000 R43). החידוש צפוי להאריך את חיי השירות של הקטרים ב-15 עד 20 שנה. הקטרים הראשונים ששודרגו נמסרו בשנת 2009 וקיבלו את הסימון Td.

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא SJ T44 בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

SJ T4441466946Q526683