CCECC
![]() | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה ממשלתית |
מיקום המטה |
בייג'ינג, ![]() |
חברת ההנדסה האזרחית של סין (באנגלית: China Civil Engineering Construction Corporation, ובראשי תיבות CCECC; בסינית מפושטת: 中国土木工程集团有限公司) היא חברת הנדסה אזרחית סינית בבעלות ממשלתית,[1] העוסקת בבניית מסילות רכבת, כבישים מהירים וגשרים וכן בהשקעות, מסחר ובמלונאות.[2] היא חברה בת של "חברת בניית המסילות של סין" (CRCC).[3]
היסטוריה

בין 1970 ל-1975, כאשר פעלה כחלק ממחלקת הסיוע הזר של משרד הרכבות של סין (אנ'), הקימה את מסילת זמביה–טנזניה (אנ') "TAZARA", באורך 1,860 ק"מ.[4] במרץ 2025, במלוא יובל להשלמת המיזם, פורסם כי החברה תשקיע 1.4 מיליארד דולר אמריקאי בשיקום המסילה.[5]
החברה נוסדה ב-1979 באישור מועצת המדינה, בדגש על בסיס ניסיונה מהפרויקט להקמת מסילת זמביה–טנזניה.[3]
ב-2003 התמזגה לתוך "חברת בניית המסילות של סין".[3]
ב-2006 התאגדה יחד עם החברות הישראליות "אפריקה ישראל" ו"אגד", ו"סימנס" הגרמנית ו-"Soares da Costa" הפורטוגלית להקמת קבוצת "MTS", שזכתה בדצמבר במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן (לימים "דנקל").[6] עקב אי-עמידה ביעדים, ממשלת ישראל השלושים ושתיים החליטה בדצמבר 2010 על הלאמת הפרויקט והעברתו לניהול ישיר של "נת"ע" הממשלתית.[7]
בין 2007 ל-2009 חפרה יחד עם חברת "י. לרר (הנדסה) בע"מ" הישראלית את מנהרות הכרמל מתחת לרכס הכרמל בחיפה.[8]
בין 2009 ל-2016 הקימה את מסילת אבוג'ה–קדונה בניגריה בעלות 876 מיליון דולר אמריקאי באורך 186 ק"מ וברוחב סטנדרטי. סין הלוותה 500 מיליון דולר למימון המיזם.[9] ב-2011 זכתה במכרז של חברת הרכבות של אתיופיה (אנ') להקמת מסילת אדיס אבבה–ג'יבוטי החדשה יחד עם "China Railway Group" באורך 656 ק"מ וברוחב סטנדרטי, בהשקעה של 4 מיליארד דולר אמריקאי. המסילה נכנסה לשירות בינואר 2018.[10]
בין 2009 ל-2023 בנתה את הקו הכחול של הרכבת העירונית של לאגוס שבניגריה.[11]
ב-2014 חפרה יחד עם חברת "דניה סיבוס" הישראלית את מנהרות גילון תחת הר גילון כחלק ממסילת עכו–כרמיאל עבור "נתיבי ישראל", לקו הרכבת החשמלית הראשון בישראל.[12] ביוני 2015 זכו יחד במכרז להקמת תחנת קרליבך התת-קרקעית (בעומק של 52 מטר[13]), המיועדת לשרת את הקווים האדום והירוק, בעלות של 700 מיליון ש"ח.[14] בדצמבר זכו גם במכרז לכריית המנהרות בקטע המזרחי של הקו האדום.[15]
ב-2017 התאגדה יחד עם "שנג'ן מטרו" הסינית ו"אגד" הישראלית להקמת קבוצת "תבל מטרו", בבעלות "קבוצת אגד", שזכתה באוגוסט במכרז להפעלת הקו האדום של "דנקל".[16] לחברה 19% מהאחזקות ב"תבל מטרו".[17]
ב-2018 נחנך טרמינל שבנתה בנמל התעופה נמדי אזיקיווה (אנ') בניגריה בשטח של 56,000 מ"ר, בעל קיבולת שנתית של 15,000,000 נוסעים.[18]
קישורים חיצוניים
עיינו גם בפורטלים: | |||
---|---|---|---|
![]() |
פורטל כלכלה | ||
![]() |
פורטל טכנולוגיה | ||
![]() |
פורטל סין |
אתר האינטרנט הרשמי של CCECC
CCECC, ברשת החברתית פייסבוק
CCECC, ברשת החברתית אינסטגרם
CCECC, חברה ברשת החברתית LinkedIn
- אודות החברה, באתר CCECC (באנגלית) (ארכיון)
כתבות
- "ישראלים יכולים לעשות הכל". ראיון עם ג'ורג' גואן, מנכ"ל CCECC הסינית בישראל, באתר CivilEng (ארכיון)
שלי אפלברג ומיכאל רוכוורגר, דניה סיבוס על הכוונת של ענקית בנייה סינית, באתר TheMarker, 7 במרץ 2019
- Daniel Hurst, Chinese state company wins contract to redevelop Solomon Islands port, prompting cautious response, The Guardian, 22 במרץ 2023 (באנגלית) (ארכיון)
הערות שוליים
- ↑ Prianka Srinivasan, Vanuatu presidential palace funded by China stirs debt fears, The Guardian, 8 באוגוסט 2024 (באנגלית)
- ↑ CCECC, בלומברג, פרופיל החברה (באנגלית) (ארכיון)
- ^ 3.0 3.1 3.2 אודות החברה
- ↑ Thomas Lewton, The Freedom Railway: a 1,860km journey across Africa, BBC, 6 במרץ 2018
- ↑ Reuters, China’s CCECC to invest $1.4 billion in Tanzania-Zambia railway, CNBC Africa, 20 במרץ 2025
- ↑ קבוצת MTS זכתה במכרז הרכבת הקלה בת"א, באתר ynet, 31 בדצמבר 2006
- ↑ אבי בר-אלי, פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב יוצא לדרך חדשה – במימון המדינה, באתר TheMarker, 19 בדצמבר 2010
- ↑ ניו יורק טיימס, חברת התשתיות הגדולה בסין תבצע בעבור כרמלטון את כריית מנהרות הכרמל, באתר TheMarker, 9 באוקטובר 2006
- ↑ President inaugurates Abuja – Kaduna railway, Railway Gazette, 26 ביולי 2016 (באנגלית) (ארכיון)
- ↑ The Ethiopian-Djibouti railway, Ethiopian Railway Corporation (ארכיון)
- ↑ Patrick Rhys Atack, Lagos Rail Mass Transit network opens a second line, Railway Technology, 4 במרץ 2024 (באנגלית) (ארכיון)
- ↑ נפרצה הראשונה משתי מנהרות הרכבת לכרמיאל, באתר CivilEng, 14 באפריל 2014 (ארכיון)
- ↑ שלומי דיאז, 7 שנים מאז פיצוץ גשר "מעריב": מנהרות צומת קרליבך נפתחו לתנועה, באתר ישראל היום, 11 בינואר 2022
- ↑
אבי בר-אלי, הסינים קוטפים עוד מכרז ברכבת הקלה: יבנו את תחנת קרליבך ב-700 מיליון שקל, באתר TheMarker, 11 ביוני 2015
- ↑ ליאור גוטמן, דניה סיבוס ו-China Civil יחפרו את המנהרות במקטע המזרחי של הרכבת הקלה בת"א, באתר כלכליסט, 1 בדצמבר 2015
- ↑ ליאור גוטמן, אגד ושתי חברות סיניות זכו במכרז ההפעלה של הרכבת הקלה בתל אביב, באתר כלכליסט, 2 באוגוסט 2017
- ↑ גליה לביא, אופיר דיין, הרכבת הקלה והמעורבות הסינית, באתר המכון למחקרי ביטחון לאומי
- ↑ China-built airport terminal in Nigeria brings tangible benefits, numerous jobs to locals, SABC News, 19 בנובמבר 2021 (באנגלית)
CCECC41192410Q5099626