CCECC

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
CCECC
China Civil Engineering Construction Corporation
中国土木工程集团有限公司
נתונים כלליים
סוג חברה ממשלתית
מיקום המטה בייג'ינג, הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין הרפובליקה העממית של סין

חברת ההנדסה האזרחית של סיןאנגלית: China Civil Engineering Construction Corporation, ובראשי תיבות CCECC; בסינית מפושטת: 中国土木工程集团有限公司(Zhōngguó tǔmù gōngchéng jítuán yǒuxiàn gōngsī)) היא חברת הנדסה אזרחית סינית בבעלות ממשלתית,[1] העוסקת בבניית מסילות רכבת, כבישים מהירים וגשרים וכן בהשקעות, מסחר ובמלונאות.[2] היא חברה בת של "חברת בניית המסילות של סין" (CRCC).[3]

היסטוריה

אתר בנייה של "CCECC" בניגריה, 2021

בין 1970 ל-1975, כאשר פעלה כחלק ממחלקת הסיוע הזר של משרד הרכבות של סין (אנ'), הקימה את מסילת זמביה–טנזניה (אנ') "TAZARA", באורך 1,860 ק"מ.[4] במרץ 2025, במלוא יובל להשלמת המיזם, פורסם כי החברה תשקיע 1.4 מיליארד דולר אמריקאי בשיקום המסילה.[5]

החברה נוסדה ב-1979 באישור מועצת המדינה, בדגש על בסיס ניסיונה מהפרויקט להקמת מסילת זמביה–טנזניה.[3]

ב-2003 התמזגה לתוך "חברת בניית המסילות של סין".[3]

ב-2006 התאגדה יחד עם החברות הישראליות "אפריקה ישראל" ו"אגד", ו"סימנס" הגרמנית ו-"Soares da Costa" הפורטוגלית להקמת קבוצת "MTS", שזכתה בדצמבר במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן (לימים "דנקל").[6] עקב אי-עמידה ביעדים, ממשלת ישראל השלושים ושתיים החליטה בדצמבר 2010 על הלאמת הפרויקט והעברתו לניהול ישיר של "נת"ע" הממשלתית.[7]

בין 2007 ל-2009 חפרה יחד עם חברת "י. לרר (הנדסה) בע"מ" הישראלית את מנהרות הכרמל מתחת לרכס הכרמל בחיפה.[8]

בין 2009 ל-2016 הקימה את מסילת אבוג'הקדונה בניגריה בעלות 876 מיליון דולר אמריקאי באורך 186 ק"מ וברוחב סטנדרטי. סין הלוותה 500 מיליון דולר למימון המיזם.[9] ב-2011 זכתה במכרז של חברת הרכבות של אתיופיה (אנ') להקמת מסילת אדיס אבבה–ג'יבוטי החדשה יחד עם "China Railway Group" באורך 656 ק"מ וברוחב סטנדרטי, בהשקעה של 4 מיליארד דולר אמריקאי. המסילה נכנסה לשירות בינואר 2018.[10]

בין 2009 ל-2023 בנתה את הקו הכחול של הרכבת העירונית של לאגוס שבניגריה.[11]

ב-2014 חפרה יחד עם חברת "דניה סיבוס" הישראלית את מנהרות גילון תחת הר גילון כחלק ממסילת עכו–כרמיאל עבור "נתיבי ישראל", לקו הרכבת החשמלית הראשון בישראל.[12] ביוני 2015 זכו יחד במכרז להקמת תחנת קרליבך התת-קרקעית (בעומק של 52 מטר[13]), המיועדת לשרת את הקווים האדום והירוק, בעלות של 700 מיליון ש"ח.[14] בדצמבר זכו גם במכרז לכריית המנהרות בקטע המזרחי של הקו האדום.[15]

ב-2017 התאגדה יחד עם "שנג'ן מטרו" הסינית ו"אגד" הישראלית להקמת קבוצת "תבל מטרו", בבעלות "קבוצת אגד", שזכתה באוגוסט במכרז להפעלת הקו האדום של "דנקל".[16] לחברה 19% מהאחזקות ב"תבל מטרו".[17]

ב-2018 נחנך טרמינל שבנתה בנמל התעופה נמדי אזיקיווה (אנ') בניגריה בשטח של 56,000 מ"ר, בעל קיבולת שנתית של 15,000,000 נוסעים.[18]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא CCECC בוויקישיתוף

אתר האינטרנט הרשמי של CCECC

כתבות

הערות שוליים

  1. Prianka Srinivasan, Vanuatu presidential palace funded by China stirs debt fears, The Guardian, ‏8 באוגוסט 2024 (באנגלית)
  2. CCECC, בלומברג, פרופיל החברה (באנגלית) (ארכיון)
  3. ^ 3.0 3.1 3.2 אודות החברה
  4. Thomas Lewton, The Freedom Railway: a 1,860km journey across Africa, BBC, ‏6 במרץ 2018
  5. Reuters, China’s CCECC to invest $1.4 billion in Tanzania-Zambia railway, CNBC Africa, ‏20 במרץ 2025
  6. קבוצת MTS זכתה במכרז הרכבת הקלה בת"א, באתר ynet, 31 בדצמבר 2006
  7. אבי בר-אלי, פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב יוצא לדרך חדשה – במימון המדינה, באתר TheMarker‏, 19 בדצמבר 2010
  8. ניו יורק טיימס, חברת התשתיות הגדולה בסין תבצע בעבור כרמלטון את כריית מנהרות הכרמל, באתר TheMarker‏, 9 באוקטובר 2006
  9. President inaugurates Abuja – Kaduna railway, Railway Gazette, ‏26 ביולי 2016 (באנגלית) (ארכיון)
  10. The Ethiopian-Djibouti railway, Ethiopian Railway Corporation (ארכיון)
  11. Patrick Rhys Atack, Lagos Rail Mass Transit network opens a second line, Railway Technology, ‏4 במרץ 2024 (באנגלית) (ארכיון)
  12. נפרצה הראשונה משתי מנהרות הרכבת לכרמיאל, באתר CivilEng, ‏14 באפריל 2014 (ארכיון)
  13. שלומי דיאז, ‏7 שנים מאז פיצוץ גשר "מעריב": מנהרות צומת קרליבך נפתחו לתנועה, באתר ישראל היום, 11 בינואר 2022
  14. אתר למנויים בלבד אבי בר-אלי, הסינים קוטפים עוד מכרז ברכבת הקלה: יבנו את תחנת קרליבך ב-700 מיליון שקל, באתר TheMarker‏, 11 ביוני 2015
  15. ליאור גוטמן, דניה סיבוס ו-China Civil יחפרו את המנהרות במקטע המזרחי של הרכבת הקלה בת"א, באתר כלכליסט, 1 בדצמבר 2015
  16. ליאור גוטמן, אגד ושתי חברות סיניות זכו במכרז ההפעלה של הרכבת הקלה בתל אביב, באתר כלכליסט, 2 באוגוסט 2017
  17. גליה לביא, אופיר דיין, הרכבת הקלה והמעורבות הסינית, באתר המכון למחקרי ביטחון לאומי
  18. China-built airport terminal in Nigeria brings tangible benefits, numerous jobs to locals, SABC News, ‏19 בנובמבר 2021 (באנגלית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

CCECC41192410Q5099626